Wielophanging zijspan

GSlandrover

MF veteraan
Donateur
28 jul 2014
2.034
770
Ik ben een beetje aan het plannen/tekenen. Wil een zijspanframe zelf maken.
Nu zie ik steeds meer dat er voor een wielophanging gekozen wordt met 2 schoorstangen. Hiermee kan dan ook het toespoor afgesteld worden. Dat is wel handig.
Een groot nadeel lijkt mij dat er een uitsparing in de bak moet komen vanwege de veerweg. De stang die haaks op de motor staat zal immers op en neer moeten kunnen.

Waarom wordt dit tegenwoordig veel gedaan? Wat zijn de voordelen tov van het 'ouderwetse' systeem?

Ben benieuwd wat er achter steekt. Persoonlijk neig ik naar het ouderwetse bruggetje. Het zijspanframe moet dan wel een mogelijkheid hebben om toespoor af te stellen, maar de rest is wat simpeler te construeren.
 
Je verplaatst het ophangpunt meer naar de motor toe waardoor je minder reactie krachten in je zijspanframe te verwerken hebt. Daardoor word de gehele combi stabieler en rustiger.

Edit:typefout
 
Laatst bewerkt:
De hoek van het wiel veranderd tov de motor ook tijdens het veren. Heeft dat voordelen?
 
Je kunt die stang haaks op de bak achter het zijspanframe langs laten lopen. Dan komt hij achter het stoeltje. De koker in je bak hoeft achter het draaipunt niet hoog te zijn en aan de wielkant niet meer dan een paar centimeter. Je zijspanwiel heeft geen tien centimeter veerweg nodig.
Daarmee is ook je laatste vraag beantwoord. Ja de hoek van het wiel veranderd, maar niet merkbaar.
 
Volgens mij is dat systeem niet heel veel moeilijker te construeren. Het ziet er iets anders uit, maar niet ingewikkelder.

Ik heb wel een gewone draagarm gemaakt, maar de verstelling van toespoor zit op de draagarm.
Ik heb gekozen voor een niet verstelbaar zijspanframe onder de motor door, dan kun je ook nergens speling op krijgen. Ik heb ook geen verstelbare schoorstangen trouwens.

Ik heb ook wel eens de draagarm gemaakt van een achetrbrug van een motor, dan kon ik het toespoor verstellen met de kettingspanners.
 
Heb je tijd om een fotootje van dichtbij een keer te maken van de brug en verstelling?
Het systeem met de 2 armen gaat bij mij niet lukken. Ik heb een alu bak met vlakke bodem en wil die over bijna de hele lengte ondersteunen met een frame van koker. Liefst wil ik ook geen verstelbaar zijspanframe en ben benieuwd hoe jij dat hebt opgelost.
 
Als je het frame onder de bak vlak wilt houden zou je zelfs geheel buitenom dit frame nog je wielophanging kunnen doen. Dan krijg je wel meer onafgeveerde massa maar het hoeft niet erg zwaar uitgevoerd te worden.
 
Als je achter het zijspanframe langs gaat kan je de dwarsarm ook onder de wielas uit laten komen. Je verliest dan aan de wielzijde een centimeter of tien grondspeling, maar maximaal ingeveerd komt hij hoogstens tegen de bodem van de bak.
Waarom wil je trouwens de hele bak ondersteunen? Het gewicht komt alleen op het stoeltje en het stukje daarvoor waar je kunt staan.
 
Ik heb de bak opgehaald die laatst op MP werd aangeboden. Alu gelast ding, hoewel ie behoorlijk oud is (1983 waarschijnlijk) was ie ook behoorlijk gescheurd in de bodem. Vanaf de bevestigingsgaten naar achter en 1 naad aan de zijkant.
Dat kan ik hier in de buurt makkelijk even laten lassen, maar ik wil de achterkant (bagagebak) ondersteunen en naar voren ook omdat ik een licht bagagerek over de neus wil maken.

De bak op zich is erg licht, ik heb hem op mijn schuurzolder gelegd en is aanzienlijk lichter dan een losse Ural bak en toch groter. Ik wil dus niet teveel op de bak zelf gaan afsteunen, meer op het frame.
 
Dan zou ik na het lassen een plaat over de hele bodem lijmen. 1mm staal, of 12mm watervast multiplex. Ook als je hem volledig laat dragen zal de bak gaan scheuren rondom de bevestigingspunten. Aluminium houdt niet van trillen en beweging.
 
Wat bij mij de doorslag heeft gegeven voor de dwarssteun zijn de zijdelingse krachten op het bakwiel. Naar mijn mening worden deze toch beter opgevangen door een dwarssteun. Ik heb nog niet zoveel km's met de nieuwe ophanging, maar tot nu toe ben ik wel zeer tevrede. De bak is inderdaad veel minder nerveus tov de oorspronkelijke ophanging van ocharme 12cm.
 
was ie ook behoorlijk gescheurd in de bodem.
Dan zou ik na het lassen een plaat over de hele bodem lijmen. 1mm staal, of 12mm watervast multiplex. Ook als je hem volledig laat dragen zal de bak gaan scheuren rondom de bevestigingspunten. Aluminium houdt niet van trillen en beweging.
Bovenstaande is erg bekend. De vorige zijspan van Frau Enigma was ook gemaakt van (zeewaterbestedig) aluminium en scheurde ook steeds rond de bevestigingspunten en de randen van de bodem.
 
Bovenstaande is erg bekend. De vorige zijspan van Frau Enigma was ook gemaakt van (zeewaterbestedig) aluminium en scheurde ook steeds rond de bevestigingspunten en de randen van de bodem.

Heb je dat op kunnen lossen? Bak is niet heel breed, dus denk hem over de hele lengte te ondersteunen.
 
Heb je dat op kunnen lossen? Bak is niet heel breed, dus denk hem over de hele lengte te ondersteunen.

Andere bak gekocht, eentje van polyester O-)

Maar de nieuwe eigenaar van de bak is er spantjes aan het inmaken en dan de bodem lamineren met polyester. Hij heeft, voorzover ik weet, nog niet mee gereden dus de toekomst zal uitwijzen hoe het aluminium zich houdt in combinatie met de reparaties.
 
Heb je tijd om een fotootje van dichtbij een keer te maken van de brug en verstelling?
Het systeem met de 2 armen gaat bij mij niet lukken. Ik heb een alu bak met vlakke bodem en wil die over bijna de hele lengte ondersteunen met een frame van koker. Liefst wil ik ook geen verstelbaar zijspanframe en ben benieuwd hoe jij dat hebt opgelost.


IMG_4639_zpsivgmgxlm.jpg


Door de oogbout onder te verstellen draait de fusee en daarmee stuur je het wiel.
 
Als je voor een conventionele arm gaat heb ik deze nog wel liggen, deze mag je komen ophalen.
Heb deze destijds gemaakt voor mijn aangepaste Dnepr zijspanframe.
 
Terug
Bovenaan Onderaan