Windscherm Yamaha Dragstar problemen

Bike_Explorer

MF veteraan
4 jun 2012
2.913
2
-
Hallo,

Nadat ik wat ervaringen heb gelezen op internet en het forum, heb ik ondanks de heel diverse ervaringen ook een windscherm gekocht voor mijn Yamaha Dragstar 650 Custom.

Het probleem was dat ik echt teveel wind op mijn lichaam voelde drukken vanaf zo'n 80/90 km/u. Nu heb ik het windscherm na bijna 1 maand geleden besteld te hebben eindelijk binnen, gemonteerd en proefgereden. In het begin stond het scherm vrij rechtop, en bij de 1e proefrit merkte ik al gauw dat het teveel herrie en verkeerde luchtstromen veroorzaakte. Met 50 km/u en open vizier merkte ik al aardig wat wind op mijn gezicht wat daarvoor niet zo was. Teruggereden naar huis, inbus gehaald en vervolgens rijden, afstellen, rijden, afstellen etc. Ene keer scherm hoog, andere keer laag, rechtop, schuin, schuiner, hoger, lager ....
Ik kreeg het dus niet voor elkaar om die turbulentie weg te krijgen.. tijdens mijn afstelpogingen had ik ook niet echt de indruk dat het de ene keer erger was dan de andere keer..
Het scherm wat ik gebruikt heb is van MRA (sps speed)
mra_sps_01.jpg

De winddruk op mijn lichaam leek wel minder, maar die herrie is veel erger...

Iemand tips voor afstellen of ervaring met een scherm voor dit type (of soortgelijke) motor??

MVG
 
Laatst bewerkt:
Scherm moet hoger, omdat de windstroom over de bovenzijde precies op je helm komt.

Met een hoger scherm gaat het over je helm heen, en is het geluid en turbulentie weg.

Optie is een extra spoilertje er op.
 
Kleine schermpjes op een cruiser zijn dus waardeloos? Tenzij je niet zo lang bent dus..
Ik heb hem op diverse standen gezet dat het schermpje en volgens mij meerdere malen dat de bovenkant van het schermpje op gelijke hoge stond met mijn keel... maar het moet met gelijke hoogte met de onderkant van je helm?
Ik heb eens zo'n instructiefilmpje gezien.. Maar ondanks dat ik ook af en toe zelf ff lager ging zitten, of naar voren en achter leek het OVERAL turbulentie/herrie te zijn...

Maar eens horen of ik evt het scherm kan ruilen of retourzenden.. Ben bang dat een hoger scherm ook weer gokken wordt..

Martell: Ik weet dat jij een motorzaak hebt. Heb jij vaker een scherm voor een klant op zo'n cruiser/chopper gemonteerd waarbij goed gekeken werd naar het resultaat? Jij bent dus zeker dat het een hoger scherm moet zijn die qua hoogte bv gelijk staat met de onderkant van je helm?
 
Kleine schermpjes op een cruiser zijn dus waardeloos? Tenzij je niet zo lang bent dus..
Ik heb hem op diverse standen gezet dat het schermpje en volgens mij meerdere malen dat de bovenkant van het schermpje op gelijke hoge stond met mijn keel... maar het moet met gelijke hoogte met de onderkant van je helm?
Ik heb eens zo'n instructiefilmpje gezien.. Maar ondanks dat ik ook af en toe zelf ff lager ging zitten, of naar voren en achter leek het OVERAL turbulentie/herrie te zijn...

Maar eens horen of ik evt het scherm kan ruilen of retourzenden.. Ben bang dat een hoger scherm ook weer gokken wordt..

Martell: Ik weet dat jij een motorzaak hebt. Heb jij vaker een scherm voor een klant op zo'n cruiser/chopper gemonteerd waarbij goed gekeken werd naar het resultaat? Jij bent dus zeker dat het een hoger scherm moet zijn die qua hoogte bv gelijk staat met de onderkant van je helm?
Ja.
Je kunt bijna een horizontale lijn trekken van bovenkant scherm naar berijder.
Dáár komt de meeste turbulentie.

Die wil je niet ter hoogte van keel of je vizier hebben, maar liefst net naar boven (of nog hoger).
 
Dat betekent dus dat je door het scherm heen moet kijken.. In regen niet heel handig lijkt me?

Denk dat ik het hierbij laat... Dan maar geen scherm :(
 
Dat is ideaal! Ik zie dat je met je ogen nét over het scherm heenkijkt, dat moet ik hebben denk ik.

Ik zal de webshop eens bellen en horen of ik kan ruilen.

Hoe hoog en breed is jouw scherm?

edit: Vraag mij trouwens wel af hoe je bij sportmotoren met zo'n laag schermpje wel vaak prima snelweg kan rijden... die windstroom moet toch ook wel aardig op je keel gericht staan als de wind schuin omhoog waait door het ruitje?
 
Laatst bewerkt:
Weet niet beter of het beste resultaat krijg je met een scherm wat op neushoogte zit. Mijn scherm is verstelbaar en staat nu ook op neushoogte. Je kijkt er dan gewoon overheen en hebt geen last van ruis oid.

 
Oke, tx

Moet ik dus maar uitgaan van een hoog scherm. Ik ga eens nadenken wat ik wil. Zo'n hoog scherm houdt wel alle wind tegen wat in de zomer niet heel lekker is lijkt me of valt dat wel mee?

Lastig lastig..
 
Zo'n spoilertje op een windscherm.., werkt dat altijd of is dat nog afhankelijk van de hoogte van je windscherm?
Mijn huidige windscherm komt qua hoogte gelijk aan mijn keel (Ongeveer). Hoe zeker is het dat zo'n spoiler gaat werken? Wil niet zomaar geld verspillen natuurlijk...
 
Dat is ideaal! Ik zie dat je met je ogen nét over het scherm heenkijkt, dat moet ik hebben denk ik.

Ik zal de webshop eens bellen en horen of ik kan ruilen.

Hoe hoog en breed is jouw scherm?

edit: Vraag mij trouwens wel af hoe je bij sportmotoren met zo'n laag schermpje wel vaak prima snelweg kan rijden... die windstroom moet toch ook wel aardig op je keel gericht staan als de wind schuin omhoog waait door het ruitje?

Geen idee, deze foto is inmiddels zo'n 10 jaar oud en deze motor heb ik niet meer.
nu een diversion 900 en daar heb ik juist de kuipruit verlaagd om de turbulentie precies op m'n borst te hebben ipv precies op m'n keel. een hoger scherm of spoilertje werkte hierbij niet (voor mij), omdat ik dan de wind precies midden op m'n helm had en dan zit je continue te schudden met je hoofd. Hoofd vol in de wind is comfortableler
Zo'n spoilertje op een windscherm.., werkt dat altijd of is dat nog afhankelijk van de hoogte van je windscherm?
Mijn huidige windscherm komt qua hoogte gelijk aan mijn keel (Ongeveer). Hoe zeker is het dat zo'n spoiler gaat werken? Wil niet zomaar geld verspillen natuurlijk...
Bij mij gaf de spoiler dus niet genoeg verschil, cm of 5-10 gok ik zo ongeveer.
de rest van de stroomlijn van je motor is volgens mij ook behoorlijk van invloed, neem bv die sportmotor, daar is de hele "neus" al ontworpen om de wind goed te geleiden, ook naar de zijkant en onderkant. Dat is bij een cruiser natuurlijk weer niet. daar komt ook nog zat wind onder je schermpje door en er langsaf . overigens zit je op een SS ook vol in de wind als je rechterop zit, pas als je er plat achter gaat liggen werkt die stroomlijn goed.
Ook scheelt het natuurlijk hoe hoog je "op" of "in" de motor zit. bij je dragstar en ook bij die magna van mij zit je al veel meer "in" de motor als "op" m'n huidige Div. vandaar dat er sowieso een hoger scherm nodig is.
wil je echt uit de wind zitten, dan heb je een ruit maatje Goldwing of HD-touring nodig. :+
WS-Lead-xl.jpg


zoals je ziet is het ook nog "hermetisch" afgesloten rond de koplamp......
 
Mooi plaatje :P

Als ik dan nu weer lees dat spoiler niet per se werkt durf ik het niet aan...
Heb geen zin om straks nog zo'n ruitje te bestellen wat vervolgens niet werkt :(

Nouja, in feite rij ik momenteel toch geen snelweg.. dus voor de 1e motorvakantie die ik ga maken maar wat binnenweggetjes of 90 op de snelweg rijden :P
 
Van die chopperschermen heb ik nog een hele berg liggen.
 
Jouw motorzaak is ergens in Limburg/Tilburg toch??
Zelf kom ik uit omgeving Hoorn-Enkhuizen vandaan dus dat is wel ff te ver om naar je toe te rijden...

Ik zou eens langs kunnen rijden als ik van de zomer een mooie rondrit maak...
Denk dat dat beter is dan naar mijn inziens random te gaan bestellen.
 
Jouw motorzaak is ergens in Limburg/Tilburg toch??
Zelf kom ik uit omgeving Hoorn-Enkhuizen vandaan dus dat is wel ff te ver om naar je toe te rijden...

Ik zou eens langs kunnen rijden als ik van de zomer een mooie rondrit maak...
Denk dat dat beter is dan naar mijn inziens random te gaan bestellen.
Snap ik, en zelf zien en even passen is beter dan op afstand bestellen :Y

Kom gerust langs als je eens de mogelijkheid hebt.
 
Nee.
Die zou wss binnen drie dagen verkocht zijn :)

Zijn van die standaard chopperschermen.
Is oude (nieuwe) voorraad van mijn monteur die jaren terug gestopt is met zijn motorzaak.
Jammer, vind de Memphis niet exact wat ik zoek en durf geen Chinees model te bestellen.
En dan kom ik in prijsklasse van boven de 1000 euro zonder spuitwerk.
 
Jammer, vind de Memphis niet exact wat ik zoek en durf geen Chinees model te bestellen.
En dan kom ik in prijsklasse van boven de 1000 euro zonder spuitwerk.
Maatje heeft zijn batwing net verkocht voor 300 euro.

Kan dus wel.
 
Twee reacties. Lage schermen geven turbulentie, ook op je helm. Een helm is ontworpen om vol in de wind te presteren. Alles wat de luchtstroom verstoord voel of hoor je. Ik teken voor de situaties dat het hier te warm is voor een scherm, daar zul je dus weinig last van gaan krijgen.
Je moet jezelf de vraag stellen hoe je de motor gaat gebruiken. Ik ben een mooi weer rijder, rijdt met open jet-helm en luister naar muziek op de motor.
Ik wil dus geen last hebben van ruis of andere ellende, ik heb dus bewust gekozen dat ik door het scherm kijk. Hoog scherm en iets breder, heerlijk.

P8150186.JPG


Dat heeft in mijn situatie af en toe tot last geleid, maar dan kijk ik er langs af. Of je investeert in een goedje om op je scherm te smeren. Schijnen de druppels er af te waaien, ook bij lage snelheid.
Kortom, een bewuste keus met af en toe de nadelen.
Als je elke dag, door weer en wind de motor gebruikt ligt dat weer helemaal anders. En een spoiler zal ook wel wat voordeel bieden, maar de zekerheid die jij wilt nastreven koop je niet onvoorbereid op internet. Dat valt vaak tegen in de praktijk. Ervaringen van mensen met dezelfde motor scheelt wel een hoop en er eventueel op rijden geeft het juiste beeld. Ook de richtlijnen in het filmpje geven geen garantie voor een geruisloze zit bij alle snelheden.

En even voor Ron, bij de WSFH zijn er collectief Batwings ingekocht. Maar ik dacht dat de Batwing een typenaam was van Memphis.
batwing-metric-hd1.jpg


En die zaten echt een heel stuk onder de €1000
 
Hoi Leon,
Klopt dat de Batwing(overigens weet ik niet of dit idd is bedacht door Memphis of dat het een algemene naam is voor het type scherm) er heel goedkoop is.
Je komt ze tegen op eBay nieuw voor slechts 150 euro, maar dan heb je een modelletje van een Chinees.
En helaas zijn mijn vorige ervaringen met Chinese producten gekocht via eBay niet positief te noemen, zowel kwaliteit als pasvorm.
Dan heb je de wat duurdere modellen afkomstig uit de vs.
Ik ga er van uit dat die wat beter van kwaliteit zijn en waarschijnlijk ook een betere pasvorm.
Mooi voorbeeld is dus de Memphis shades.
Maar het nadeel is het model van dit type.
Ik wil hem graag met de mogelijkheid om een radio in te bouwen.
Niet perse om radio te luisteren, maar ik zou dan graag een radio kopen met ingebouwd navigatiesysteem, vind ik mooier staan dan een losse gps op het stuur.
En helaas heeft Memphis geen model waarbij je een radio kan inbouwen.
En dan kom je dus bij de duurdere modellen uit waarbij ik zelfs prijzen heb gezien van zo'n 1700 euro.
Maar als iemand een goede ervaring heeft met een Chinees hoor ik het heel graag. :Y
 
Schermen van € 1000,-... o.O

@Knutselsmurf
Bedankt voor je reactie!
Punt is dat ik de motor lang niet alleen voor mooi weer gebruik. Dus i.v.m. regen lijkt een groot scherm waar ik doorheen moet kijken niet echt handig.. Ook met mooi weer lijkt het me dat vliegjes, stof e.d. het zicht gauw doen verminderen.. kijkt toch wat minder prettig

Ik denk dat ik dan moet kijken naar een windscherm waar je nét overheen kijkt zoals bij Magnamaniac

@Martell
Als ik van de zomer nog steeds een windscherm wil hebben zal ik eens een rondrit richting/langs Tilburg(?) plannen. Ligt wel op de route naar de Eiffel volgens mij :P
 
Ik heb toch weer wat geprobeerd met een windscherm. Heb nu een windscherm besteld en binnengekregen waar ik net overheen kijk. Mijn neus zit vrijwel gelijk aan de bovenkant van het scherm, alleen tóch krijg ik weer turbulentie....

Hoe kan dit..? Zijn er nog andere aspecten waar ik rekening mee moet houden?

Dit is het scherm welke ik nu gebruikt heb:
https://www.mpartz.nl/windscherm-yamaha-xvs650-1998-xvs-650-drag-star-highwayshield-hi-ymm-16676-431

Wie o wie kan hier meer over vertellen? Ook als ik nu wat omlaag ging met mijn hoofd zodat ik helemaal achter het scherm zat, was het nog steeds niet echt stil te noemen en hoorde nog steeds wat turbulentie..

Mocht Martell meelezen: als dit niks wordt, zal ik misschien toch eens naar Limburg moeten rijden vanaf omgeving Hoorn-Enkhuizen :')
 
Terug
Bovenaan Onderaan