xenon

schuttingdeur

Die hard MF'er
3 jun 2008
301
0
wolvega
hey,

Ik had nog een paar vraagjes over xenon verlichting

Kan het altijd ingebouwt worden vanwege de temparatuur, hoeveel warmer word het tenopzichte van een normale lamp.

Word het zicht echt stukken beter en zien mensen je beter ook overdag dat mensen je zien?

Wat kost een goed setje en is het plug in and ride?

Waar is een goed setje te koop?

Ik heb zelf een honda cb1 met ronde koplamp lijk mij wel makkelijk als het echt zoveel beter licht geeft.


patrick
 
Volgens mijn wordt er de kleur-warmte bedoeld.... maar dat weet ik niet zeker.

Laat het toch lekker joh. Het staat niet mooier, te veel mensen hebben het al om 'stoer' te zijn, kost te veel, het is lelijk, je ziet echt niet veel meer (als je een getint vizier hebt, kun je beter een gewoon vizier monteren, dan zie je al meer), het is irritant voor andere verkeersdeelnemers en heb ik al gezegd dat het niet mooi staat op een motor?

Volgens mij kun je nog beter een gele (moderne) lamp er in doen: meer contrast, dus beter zicht.




Wordt dit weer een welles-nietes&hoe-goed-is-welke-lamp-topic?
 
Volgens mijn wordt er de kleur-warmte bedoeld.... maar dat weet ik niet zeker.

Laat het toch lekker joh. Het staat niet mooier, te veel mensen hebben het al om 'stoer' te zijn, kost te veel, het is lelijk, je ziet echt niet veel meer (als je een getint vizier hebt, kun je beter een gewoon vizier monteren, dan zie je al meer), het is irritant voor andere verkeersdeelnemers en heb ik al gezegd dat het niet mooi staat op een motor?

Volgens mij kun je nog beter een gele (moderne) lamp er in doen: meer contrast, dus beter zicht.




Wordt dit weer een welles-nietes&hoe-goed-is-welke-lamp-topic?

bijna goed.
je hebt warmte in de zin van hitte (graad Celsius)
en
je hebt warmte in de zin van lichtkleur (Kelvin)

NB. graad Celsius,Kelvin en Fahrenheit worden allemaal gebruikt om hitte/koude aan teduiden. alleen bij Kelvin kan dus ook de lichtkleur weergegeven worden.
(om het makkelijk tehouden)
 
Zelf heb ik mijn 8000k h4 bi-xenon (dim- en groot) van autostyle speciaal voor de motor past net in de koplamp (omdat bi-xenon een magneet aan de achterkant heeft en enkele niet) kost geloof ik 150 euro en rond de 100 euro voor een enkel xenon setje speciaal voor de motor dus de transistor? is vele malen kleiner dan die van een auto.

Lichtopbrengst is vele malen meer!

Ziet er een stuk beter uit

Jij ziet meer en mensen zien je overdag maar vooral 's nachts veel eerder aankomen

Dat het irritant is voor de tegenliggers is B.S. weet je wat ik irritant vind van die mensen met een verkeerd lampje in hun auto of de stekker is verkeer om gemonteerd waardoor er een koplamp met groot licht schijnt dat is irritant en dat verblind je! Xenon niet tenzij je erin kijkt maar dat is met halogeen ook zo.

Xenon is minder warm dan een halogeen lamp en verbruikt minder stroom.

Bij mij was het enig passen en meten qua wegwerken maar het aansluiten opzich is alleen plug and play iedereen kan het!
 
Laatst bewerkt:
bijna goed.
je hebt warmte in de zin van hitte (graad Celsius)
en
je hebt warmte in de zin van lichtkleur (Kelvin)

NB. graad Celsius,Kelvin en Fahrenheit worden allemaal gebruikt om hitte/koude aan teduiden. alleen bij Kelvin kan dus ook de lichtkleur weergegeven worden.
(om het makkelijk tehouden)
:) dat snapte ik wel, maar ik dacht dat er een communicatie-missertje was tussen TS en de poster...
 
Het verhaal over Xenon is dat het efficiënter werkt dan halogeen.
Dat betekent dus dat er minder stroom wordt omgezet in warmte dan bij halogeen, vandaar dat er ook minder stroom verbruikt wordt.
 
Volgens mijn wordt er de kleur-warmte bedoeld.... maar dat weet ik niet zeker.

Laat het toch lekker joh. Het staat niet mooier, te veel mensen hebben het al om 'stoer' te zijn, kost te veel, het is lelijk, je ziet echt niet veel meer ... het is irritant voor andere verkeersdeelnemers en heb ik al gezegd dat het niet mooi staat op een motor?

Ik heb er vorige winter een gemonteerd. van Pilot 8000K
Dat het wel of niet mooier staat zal aan men reet roesten.
Dat het wel of niet stoer staat, idem.
Irritant? Nee, niet als ie goed is afgesteld, ergo detegen/voor liggers niet verblind.

En niet veel méér zien?
Voor wie enkel op klaarlichte dag rijdt is het zinloos, niet voro wie veel in het donker rijdt.
Ik kan je alleszins vertellen dat ik op de woon/werk route die ik doe in de wintermaanden langs kleine provinciale wegen zonder al te veel straatverlichting, echt WEL een hele bak meer licht op de grond smijt dan met de standaard halogeen lamp.
Alle witte belijning, reflectoren, slijkplekken ... lichten veel sterker op.
En met een 8000K blauwige kleur val je wel degelijk meer op.

Elk zen meug, maar voor mij geen andere meer dan een xenon.
 
Laatst bewerkt:
oke dus de meningen zijn hierover verdeeld of het zinnig is, maar ik rij nog wel eens in het donker dus denk dat het wel erop gaat.
en de warmte (in celcius) is minder ik dacht meer ik vroeg het dus omdat er anders mischien iets gaat smelten of iet in die zin.
maar die transistor past die gewoon in de koplamp of laat je die op een andere plek?
en ik heb een ronde koplamp die al redlijk gevult is met kabels past het dan allemaal wel?
en wat is dan aan te raden dat bi xenon of gewoon alleeen dimlicht met de auto gebruik ik zeer weinig groot licht als ik hem gebruik is het natuurlijk wel makkelijk dus.
en lamp stellen hoe doe ik dat goed naar de garage die het met zo'n aparaat doet die ook voor apk word gebruikt of gewoon rijden en kijken of men knippert dat hij niet goed staat?
 
oke dus de meningen zijn hierover verdeeld of het zinnig is, maar ik rij nog wel eens in het donker dus denk dat het wel erop gaat.
en de warmte (in celcius) is minder ik dacht meer ik vroeg het dus omdat er anders mischien iets gaat smelten of iet in die zin.
maar die transistor past die gewoon in de koplamp of laat je die op een andere plek?
en ik heb een ronde koplamp die al redlijk gevult is met kabels past het dan allemaal wel?
en wat is dan aan te raden dat bi xenon of gewoon alleeen dimlicht met de auto gebruik ik zeer weinig groot licht als ik hem gebruik is het natuurlijk wel makkelijk dus.
en lamp stellen hoe doe ik dat goed naar de garage die het met zo'n aparaat doet die ook voor apk word gebruikt of gewoon rijden en kijken of men knippert dat hij niet goed staat?

Ikzelf heb Bi-Xenon, en vindt het heerlijk!
Moet wel heel eerlijk toegeven dat ik grootlicht alleen benut om te seinen, en op de serieus hogere snelheden.

Vooral t feit dat je nog kunt seinen is naar mijn idee wel het grootste voordeel.

Transistor/voorschakel-unit/ballast zijn er in verschillende maten en uitvoeringen.
Dunne/kleine zijn redelijk goed te werken ergens tussen je kuipdelen.
Bij Bi-Xenon dien je ook nog een schakelrelais ergens weg te werken(kost dus aanzienlijk meer tijd als een normale set).

Een Xenon-lamp heeft een hogere efficentie mbt tot het verbruik.
Het zet minder energy om in warmte, zoals de conventionele peertjes.
Xenon sets zijn gemiddeld zo'n 35watt per lamp!
Verbruiken dus minder energy.

Niet dat je aan dat voordeel wat hebt...
 
Ik heb er dual xenon inzitten ( dual, geen Bi! ) Normaal licht dus 1 Xenon, en groot licht ook een lamp. Werkt perfect, alleen moet groot licht even warm worden dus seinen is er niet meer bij, maar dat deed ik toch al nooit.

8000K lampen. Werkt echt meer dan perfect. Zicht met donker is dramatisch verbeterd, zicht met donker en nat is helemaal geweldig.
Ik kan verkeersborden, paaltjes etc. met reflecties op veel grotere afstand waarnemen dan met normaal licht.

Heb voor 8000K gekozen dat er net het witte vanaf is en je dus net iets sneller kan opvallen omdat het anders van kleur is. Gewoonte beesten die we zijn zien we wel naderende lichten, maar merken we ze nou ook echt op. Ander kleurtje kan dan soms helpen.

Alles boven de 8000K vindt ik persoonlijk niet mooi en je hebt minder zichtbaar licht tot je beschikking omdat onze ogen dat gewoon niet kunnen waarnemen. En het blauw/paarse licht is tevens niet toegestaan.

Vindt het een prima investering, zien en vooral gezien worden is toch het belangrijkste uit de motorwereld...



large


large


large


large
 
Laatst bewerkt:
oke dus de meningen zijn hierover verdeeld of het zinnig is, maar ik rij nog wel eens in het donker dus denk dat het wel erop gaat.
en de warmte (in celcius) is minder ik dacht meer ik vroeg het dus omdat er anders mischien iets gaat smelten of iet in die zin.
maar die transistor past die gewoon in de koplamp of laat je die op een andere plek?
en ik heb een ronde koplamp die al redlijk gevult is met kabels past het dan allemaal wel?
en wat is dan aan te raden dat bi xenon of gewoon alleeen dimlicht met de auto gebruik ik zeer weinig groot licht als ik hem gebruik is het natuurlijk wel makkelijk dus.
en lamp stellen hoe doe ik dat goed naar de garage die het met zo'n aparaat doet die ook voor apk word gebruikt of gewoon rijden en kijken of men knippert dat hij niet goed staat?

De inbouw van de lamp zelf is niet zo'n probleem, al is de bi-xenon versie iets dieper dan een halogeenlamp, wat een hele enkele keer een probleem kan zijn.
Ik neem aan dat je met "die transistor" de ballast bedoelt? Die ballast dient om de hoge spanning op te wekken die nodig is voor het starten van de lamp. Het zit in een relatief groot kastje. Dat kun je vrijwel zeker niet in een koplamphuis wegwerken.
Eventueel kun je met verlengde kabels werken (speciaal verlengsetje) waardoor je de ballast elders kunt onderbrengen, bv. onder de buddy.
Er is een kleinere versie van de ballast te koop, maar daar hoor ik klachten over dat ze snel kapot gaan.

Je hebt verschillende uitvoeringen te koop. Uiteraard is er de versie met alleen dimlicht. Dan een versie met Xenon dimlicht en halogeen grootlicht, probleem is dat die meer inbouwruimte nodig heeft. Ik zie die versie ook niet veel meer te koop staan.
Dan is er nog de versie met Bi-xenon, waarbij een hulsje over de lamp schuift, bediend door een electromotortje, dat dim/grootlicht schakelt. Duurder en het lampje steekt wat dieper in het lamphuis.
 
Kun je niet zo'n blauw gekleurd lampje er in prikken? Hoef je ook niks om te bouwen, en ben je toch de man.
Volgens mij denk jij echt dat Xenon geen enkele verbetering kan opleveren tov normaal licht. En dat iedereen met Xenon poserige losers zijn...

En ik denk dat je er zelf nog steeds niet in weer en wind met gereden, of ben je bang dat ze je voor een Golfje GTI met bijbehorend Petje aanzien...


Xenon geeft gewoon veel meer bruikbaar licht dan de klasieke lampen, worden minder warm etc. Dan laat mij ook maar "de man" zijn...
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij denk jij echt dat Xenon geen enkele verbetering kan opleveren tov normaal licht. En dat iedereen met Xenon poserige losers zijn...

En ik denk dat je er zelf nog steeds niet in weer en wind met gereden, of ben je bang dat ze je voor een Golfje GTI met bijbehorend Petje aanzien...


Xenon geeft gewoon veel meer bruikbaar licht dan de klasieke lampen, worden minder warm etc. Dan laat mij ook maar "de man" zijn...

Klopt.

Ik rijdt met lampen die een gele/oranje gloed hebben. Meer contrast, beter zicht, minder hinder voor anderen.

En ik heb een Escort uit 92, dus dat ze me voor iets anders aanzien.. Ach, maakt mij ook niet uit hoor.

En dat een Xenon minder warm wordt :Z

En tuurlijk mag jij de man zijn!!! :)

Tis gewoon kutlicht als je het tegenkomt, in het donker, met miezer, maar dat weet jij ook als je in die omstandigheden rijdt, toch?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt.

Ik rijdt met lampen die een gele/oranje gloed hebben. Meer contrast, beter zicht, minder hinder voor anderen.

En ik heb een Escort uit 92, dus dat ze me voor iets anders aanzien.. Ach, maakt mij ook niet uit hoor.

En dat een Xenon minder warm wordt :Z

En tuurlijk mag jij de man zijn!!! :)

Tis gewoon kutlicht als je het tegenkomt, in het donker, met miezer, maar dat weet jij ook als je in die omstandigheden rijdt, toch?
Haha, ik hoor het wel hehe _O-

Denk dat je teveel GSI'tjes hebt zien rijden met achteraf foutief ingebouwde xenon en je daarom eraan stoort. Maar geeft niet, ieder z'n ding. Ik ben er prima mee tevreden, en als mensen er last van zouden hebben hadden ze al lang met de lichten gegooid... En ja, dan hebben ze me iig gezien ;)
 
Ik heb er vorige winter een gemonteerd. van Pilot 8000K
Dat het wel of niet mooier staat zal aan men reet roesten.
Dat het wel of niet stoer staat, idem.
Irritant? Nee, niet als ie goed is afgesteld, ergo detegen/voor liggers niet verblind.

En niet veel méér zien?
Voor wie enkel op klaarlichte dag rijdt is het zinloos, niet voro wie veel in het donker rijdt.
Ik kan je alleszins vertellen dat ik op de woon/werk route die ik doe in de wintermaanden langs kleine provinciale wegen zonder al te veel straatverlichting, echt WEL een hele bak meer licht op de grond smijt dan met de standaard halogeen lamp.
Alle witte belijning, reflectoren, slijkplekken ... lichten veel sterker op.
En met een 8000K blauwige kleur val je wel degelijk meer op.

Elk zen meug, maar voor mij geen andere meer dan een xenon.

trouwens, mischien offtopic, maar is 8000k van pilot echt felblauw, of blauwig?
 
8000K is Blauwig ... niet felblauw.
Hangt ervan naar wat je voorheen net hebt gekeken.
Keek je naar het asfalt dan ervara je de kleur als wittig
Keek je net naar de oranje gloed van de straatverlichting, dan ervaar je het als blauw.
6000 K is echt wit, 10000K is al blauw naar paars toe.

Check: xenon vs halogeen
ps: de rechtse van eind 2003 is te koop met 4.300km nu en 3.750 € ;)
full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan