XJ/XS topic deel IV

Loshalen van het kontaktslot is een aardig werkje waarbij je eea verder los zult moeten halen om bij de schroeven aan de onderkant te kunnen komen.
Hmm als ik de nieuwe binnenkrijg kan ik zien hoe hij vast zit? Vanmiddag rol ik 'm eens naar buiten om te kijken of ik de 2 schroeven kan zien en wel/niet/of hoe bij kan...

Maar godver? Ik krijg net bericht dat ik voor het pakketje uit Duitsland ook inklaringskosten moet betalen??
Wat is dit voor shit? Er zat al -naar NL-toeslag op?
 
Laatst bewerkt:
Het contactslot is binnen, weet iemand waarmee ze vast zitten? Ik kan het ook met spiegeltje niet zien.. Imbus of kruiskop?
 
Goed, vandaag contactslotwissel, ik ben benieuwd of het onboard-Voltmetertje strax de accuspanning laat zien.
Al snel wordt duidelijk dat alleen de koplamp er uit niet voldoende is, de kuip moet er af maar dat is op zich zo gedaan..
Achter de koplamp zit veel bedrading weggefrut.
DSCF0095.JPG
DSCF0095.JPG
 
Met een spiegeltje zie ik dat het contactslot met 2.. imbus vast zit, maar de kop heeft geen opening? Ik probeer wat open te krabben maar.. lukt niet.
Hier foto via spiegeltje..
DSCF0102.JPG

DSCF0103.JPG

De andere kant/gat lijk niets in te zitten.. ik twijfel, word ongeduldig en met wat wrikken breekt de M6 en kan ik het oude contactslot verwijderen. Er zit nu wel afgebroken draad waar ik geen grip op krijg en moet hele balhoofd ontmantelen voor ik 'm uit kan boren en hertappen, dus ik besluit 'm met een dot lijm en een M6 aan de andere kant vast te zetten.
Dit is niet 'netjes' en schaam me wat maar je moet toch wat.. Raar zo'n paddestoel-imbus zonder kop.. Zal wel een reden hebben maar ik heb het nog nooit eerder gezien.

Alle stekkers in de koplamp haal ik uit elkaar en enekele zijn best gecorrodeert.. Hmm wie weet komt het spanningsverlies wel ook/mede hierdoor? Ik zet ze allemaal in de non-corrosieve contactspray.
 
Na wat frutten zit het aftermarket-contactslot op z'n plek. Het huis is 40 ipv 45mm breed en dat geeft wat loze ruimte in het balhoofd gat. Het ziet er wat frisser uit zo.
Dat de yamaha-sleutel voor de tak nu een tweede is die ik mee moet nemen en dus los meerammelt is wel een nadeel vind ik.
DSCF0105.JPG


Ik draai het contact om, alles werkt maar damn.. De voltmeter geeft niet de verloren Volt aan.. ondanks nw slot en schoongemaakte stekkers in de koplamp.
Damn..

Terug naar de tekentafel..

Ik meet dus bij de zekeringen na het contact een Volt minder dan over de accupolen.
Waar kan hij een hele Volt verliezen?
Tips welkom..
 
Dat zijn breekbouten en hoor je de kop af te boren, dat is tegen diefstal gedaan.
Die torx kop breek je er af met vastzetten.
1713198818588.png
 
Ik kon er 'zo' met geen mogelijkheid bij vandaar mijn oncharmante oplossing. Ik wist niet van het bestaan van deze dingen, weer wat geleerd!
Hmm onder de tank zat meen ik ook een grote stekker die ik al eens onder handen had genomen.. Waar kan hij toch een Volt verliezen?

mMt meten kom ik (..) er -kennelijk- niet achter ik zie wat over het hoofd?
 
Begin eens de voltmeter te verwijderen.
Scheelt een hoop stress. En wat levert het allemaal op? Dat je ziet dat iets wat stroom vreet.

Ga lekker je hoofd leegmaken met een toertocht.:]
 
Wel, ik kan me voorstellen dat sommige componenten het niet leuk vinden, ergens iets heet wordt(..)
en het starten misschien ook door geremd wordt, want dat starten gaat soms best lastig..

Of maak ik de fout 'm te vergelijken met een 'single kicker'? Dit is mijn eerste barrel met electrieke start... :$
 
Spanningsval van 1 volt kan ook komen door een slechte verbinding in de draadboom zelf. Bij sommige draadbomen
zitten inwendig soldeerverbindingen die na zoveel jaar gecorrodeerd kunnen zijn, ik heb daar het nodige van gezien.
die soldeerverbindingen waren groen uitgeslagen tot centimeters in de draden.
 
Kijk, dawussiknieh..
Als ik het gas dichtgooi en de rem inknijp zegt de navigatie dat de verbinding met de accu verbroken is. Zo ook vaak als ik wat langer voor en stoplicht sta.
De laadspanning over de accupolen is met/zonder licht wel i.o.
Doch, ik vraag me af wanneer de ontsteking er mee stopt?
 
Heb dergelijke bouten nog niet eerder op een yam gezien tot dusver en heb er yoch al een stuk of wat van gehad.
De mijne hadden allemaal kruiskopbouten erin.
Affijn.. het is je gelukt! :t
 
Ja ik heb voor het eerst de kuip er af gehad en de motor wat beter leren kennen.. stekkerverbindingen schoonmaken was vast wel goed.. toch?
Maar geen netto-resultaat.. Hmm misschien zie ik nog iets over het hoofd?
 
Zekeringenkast doorgemeten, nog wat stekkertjes gevonden die wel wat aandacht konden gebruiken, doch kan me herinneren dat er een grote stekker van de regelaar (?) was die ik toen had schoongemaakt, maar nu niet kan vinden? zit hij achter/onder het lufihuis? Het WPH noemt dit soort dingen niet...
EDIT/heb verder gekeken, ik denk dat ik het me verkeerd herinner...
 
Laatst bewerkt:
Mss de tank er ook even afhalen. Daar zitten de dikke stekkers.
Ja 2, Een witte en een gele, naar de bobines toe.. heb ik ook gedaan...
Natuurlijk had ik het oude contactslot eerst kunnen doormeten. Goed, ik ging af op de geruchten dat de oude yammie-contactsloten 'wel eens' weerstand gaan geven.
Alles bij elkaar wel een leerzaam proces voor me geweest en alle stekkers bij langs lopen was goed want sommige waren best gecorrodeerd.

Ik blijf me wel verbazen over de hoeveelheid stekkers en bedrading?
Het intimideert me ook wat of zo.. omdat ik niet weet/zie wat waarvoor is.
Wie herkent dit?
 
Laatst bewerkt:
Het is op de 1 na bovenste-de groene- zekering waar ik ook een Volt minder krijg.


DSCF0001.JPG


Verder.. de beide schroeven van de koplamp zijn niet zo best meer.. zowel qua slijtage als de roest.
Ik ben al even op zoek maar waar zou ik deze kunnen vinden? Het ding zou er weer een beetje van opknappen als ik ze kon vervangen..
DSCF0002.JPG
 
Zeg jongens..
effe..
Onder de tank zitten 2 tweepolige stekkers..
Waarvan 1 geel..
Ik dacht dat die voor de bobines waren?
Misschien toch niet?
 
Ik kan aan het stroomkringschema niet zien/herleiden waar de stekkers van de bobines zitten, of welke stekkers waar op de motor zitten..
 
goed naar de kleurtjes van de kabels kijken en die in het schema volgen
 
Naast dat ik de tank er dan weer af moet halen.. hmm meen dat ze naar de bobines gingen...

Waarom mijn vraag?
Ik heb (eer-)gisteren dus het contactslot vervangen en alle stekkers schoongemaakt- op deze 2 na-.
Ik heb een paar metingen gedaan met contact aan/geen lopende motor.
Ik merkte helaas nog geen verschil.

Op zoek naar resterende stekkers kwam ik die 2 nog onder de tank tegen.. zo in de vlugte leek het er op dat ze van de bobines waren.. Vond het ook logisch dat 1 stekker geel was om verwarring te voorkomen.

Deze stekkers waren wat gecorrodeerd, de 1 -veel- meer dan de ander en heb de tijd genomen ze schoon te maken en alles weer gemonteerd. Verder geen meting gedaan want ik geloofde het wel..

Vanmiddag moest ik weg en besloot de yammie te pakken.
Normaal als hij 2 weken niets heeft gedaan moet ik best langer doorstarten (10 seconden?) PRI lijkt weinig uit te maken.

Maar nu was binnen een seconde aanslaan? Dat heeft hij nooit eerder gedaan??
En.. het onboard Voltmetertje gaf 14,4 Volt aan? Ik kon m'n ogen niet geloven??

Kan dit puur komen door reiniging van deze 2 stekkers of.. de eerdere handelingen hebben ook iets gedaan- maar dan zie ik wat over het hoofd- dat het alleen merkbaar is met lopende motor?

Voor een stoplicht geeft het metertje 11,3V aan.. als dit werkelijk ook de spanning is over de accupolen (Thuis getest, er is nu nauwelijks verschil tussen MM over de accupolen en onboard V-metertje?) dan is de toch-niet-zo-goede Motobatt van 1,5 jaar oud gaar..

Eh, uw reflecties graag..
 
Terug
Bovenaan Onderaan