xs 400 caferacer

Dennis-BE

MF veteraan
3 okt 2008
1.021
2
gent
Na mijn honda projectje, die afgezien van de kuip bijna af is, ben ik een 2de project gestart met de bedoeling eens niet 5jaar bezig te zijn maar in een maand of max 2 het af te ronden.

Het is, geheel onverwachts, een xs400 geworden. De basis kocht ik voor 250euro bij hornix... vooral voor de mooie lange stalen tank van een moto morini 500 als ik mij niet vergis, gaf de doorslag.
Alu koplamporen, achterveren, een mooie voorvork en frame met achterbrug en de tank uiteraard en ik was vertrokken.
Ik dacht op het gemak naar wat onderdelen te zoeken maar dan zag ik op speurders een goedkope xs 400 special, met het mooiere ronde motorblok, en ben ik die 300km verderop 5dagen later gaan halen. En dat was gisreren.
De motor heeft 3 jaar stilgestaan maar is buiten wat roestig in heel goede onversleutelde staat.

De carburateurs zijn er af, en daar heb ik een vraagje over...
De stationairsproeiers zijn afgedekt met rubberen dopjes, is dit de bedoeling? En zo ja, waarom?

In de volgende posts wat fotos :)
 
Dit kocht ik van hornix



full
 
En dit haalde ik gisteren op in zutphen
Ik was vergeten een fotote trekken dus hier zijn de carbs er al af

full
 
Neen, ik bedoel dat rubbertje dat links over het gatje zit waar je de stationairsproeier inschroeft. Rechts is dat rubbertje eraf (en sproeiers gedemonteerd)
 
Hoi Dennis, leuk project. Die BE in jouw nickname, staat die voor België? Zo ja, welke regio? Ik woon in de buurt van Turnhout, en ben ook een xs 400 aan het verbouwen tot caferacer.
 
hey leuk martijn!

jah, dat achterwiel wil ik wel hebben, moet alleen eens kijken wanneer ik nog eens in rotterdam kan geraken... en met wat ik het combineer :P ik laat het je zeker weten :)
 
Ik heb nog enkele vraagjes omtrent de kabelboom en het blok!

hier een foto van de kabelboom:



Uploaded with ImageShack.us

Maar ik weet niet wat alles precies is, is een stuk meer elektronica dan op mijn cb zit.
Dit is wat ik den\k:
1: pinkdoos
2: geen enkel idee
3: relais, maar waarvoor?
4: CDI unit?
5: gelijkrichter
6: spanningsregelaar??
7: aansluitingen van alternator (3keer wit) en aansluiting ontsteking?
8: zekeringhouder (beetje moeilijk zichtbaar)

nu, als ik eenmaal weet wat alles doet en waarom het erop zit, wat kan ik dan weglaten?? (de startrelais hangt er niet meer aan, maar ik wil de elektrische starter welhouden op deze, misschien later doe ik die er nog af) zie er een beetje tegenop om dit allemaal onder mijn zitje te moeten verstoppen :)

zijn er dingen waar ik verder moet op letten? kwaaltjes ofzo?



en als 2de

Dit blok wilde ik inbouwen in het frame van hornix, nochtans ook een xs 400 SE van 2 jaar vroeger als deze, maar er zijn heel wat ongelijkheden tussen de 2 frames, en dit zeker beneden bij de blokophanging.
Ook heeft het blok precies achteraan bovenop ogen om een as door te steken voor de bevestiging aan het frame, maar benut deze niet, het 2de frrame heeft daar wel bevestigingen voor zitten maar die lijken me niet op dezelfde plaats, hoe zit dat allemaal tussen die frames? kunnen alle xs blokken (2a2 en 4g5, of zijn er nog??) in alle xs400 frames? (buiten die maxims, die zijn volledig anders hoorde ik, dohc zeker?)

alvast bedankt voor jullie ongetwijfeld deskundig advies
 
en als 2de

Dit blok wilde ik inbouwen in het frame van hornix, nochtans ook een xs 400 SE van 2 jaar vroeger als deze, maar er zijn heel wat ongelijkheden tussen de 2 frames, en dit zeker beneden bij de blokophanging.
Ook heeft het blok precies achteraan bovenop ogen om een as door te steken voor de bevestiging aan het frame, maar benut deze niet, het 2de frrame heeft daar wel bevestigingen voor zitten maar die lijken me niet op dezelfde plaats, hoe zit dat allemaal tussen die frames? kunnen alle xs blokken (2a2 en 4g5, of zijn er nog??) in alle xs400 frames? (buiten die maxims, die zijn volledig anders hoorde ik, dohc zeker?)

alvast bedankt voor jullie ongetwijfeld deskundig advies

Het lijkt mij dat de ophang punten op de carterdelen niet verschillend zijn bij de verschillende modellen. Ik denk dat jet per type verschillende schetsplaten hebt om het blok mee op te hangen.
 
Dennis, jij geluksvogel *D
Het lijkt er op dat je een redelijk zeldzaam Amerikaans model te pakken hebt. In 1981 en 82 heeft de XS daar wat modificaties ondergaan zoals inderdaad elektronische ontsteking (!!) Heb je de pickup ook gevonden achter het dekseltje op de kop? Ook is het blok vanaf die jaren in rubber in het frame opgehangen om alles verwoestende 400cc trillingen te elimineren. Ik zou als ik jou was met het tweede frame verder gaan. Dan weet je dat alles past, blok en framenummer zijn gelijk (niet belangrijk, wel grappig). Die tankbevestiging van mij kun je eenvoudig overzetten toch? Misschien kun je zelfs de bobineophanging sparen door de tank iets in te deuken aan de binnenzijde?
Hier nog een handige link, op CMSNL vind je veel exploded views, ook dus van dat rubberframe van jou ;)
Yamaha XS400S 1981 USA parts lists and schematics
In de laatste editie van de Haynes manual (ik heb hem alleen op papier) is er een apart hoofdstuk gewijd aan de verschillen tussen eerdere en latere UK/US modellen.
Hier zie je bijvoorbeeld die extra lugs aan het onderframe die jou ws wel bekend voor zullen komen.

Boek bestel je bij Bol.com of Ebay, sleutelt nog altijd lekkerder dan een laptop op je zadel })
 
Ik heb inderdaad de versie met de elektronische ontstekijg.
Helaas heb ik er nog geen werkplaatshandboek van, maar via het xs400 forum heb ik wel een goed elektrisch schema gevonden.
Het heeft wat geduurd maar ben er vandaag achtergekomen wat alles is, hoe het geschakeld is, wat hrt exact doet en hoe ik het nan weglaten :)

2 was een automatisch pink stopper, deze was geschakeld met de pinkdoos en een contact in de toerenteller, of was hrt kmteller, 1 van beide.
3 zijn 2 relais, 1 die alle lichten af zet tijdens het starten, zodat de startmotor alle stroom krijgt. En 1 is gedchakeld met een contact aan de koppelingshendel, maar zit dubbel aangesloten en werkt dus kiet actief mee... dus die gaat er gewoon uit.

Zo heb ik toch deze 3 al kunnen elimineren en schieten nog de gelijkrichter, spanningsregelaar 0, cdi en fusebox over om een olaatsje voor te zoeken.
Ohja, en het pinkrelais maar deze wordt vervangen door een modernere, met 2 aansluitpunten ipv 3 en gedchikt voor alle wattages van lampen etc, dus moeten er bij gebruik van ledpinkers geen extra weerstanden geschakeld worden.

Morgen probeer ik het blok over te bouwen in het zndere frame en bekijken we hoe we de schetsplaten kunnen bouten, indien dit niet lukt gaat het terug in het originele frame en wordt deze ontdaan van overige beugeltjes en zetten we de tankbevestiging etc over.

Morgen dus meer fototjes dan tekst

Hier toch 1 fototje van de half ontmantelde kabelboom
http://img23.imageshack.us/img23/226/20130515130724.jpg
 
zo, de reacties blijven uit maar ik blijf verder werken.
de kabelboom iks ondertussen flink afgeslankt



Uploaded with ImageShack.us

voor eens te passen hebben we toch het blok eens overgezet naar het frame van hornix, en dat was maar goed ook.

hier zie je het lege frame


Uploaded with ImageShack.us

en hier het gat in het frame waar de blokbevestiging is vanaf gevallen



Uploaded with ImageShack.us

en het blok in het nieuwe frame



Uploaded with ImageShack.us

ondertussen zitten we al een stukje verder maar het was te donker om foto`s te trekken en vandaag niet aan toegekomen
 
zo, de reacties blijven uit maar ik blijf verder werken.
de kabelboom iks ondertussen flink afgeslankt

[~[url="http://img12.imageshack.us/img12/3003/20130516222243.jpg"]afbeelding~][/URL]

Uploaded with ImageShack.us

voor eens te passen hebben we toch het blok eens overgezet naar het frame van hornix, en dat was maar goed ook.

hier zie je het lege frame
[~[url="http://img801.imageshack.us/img801/7831/20130516210721.jpg"]afbeelding~][/URL]

Uploaded with ImageShack.us

en hier het gat in het frame waar de blokbevestiging is vanaf gevallen

[~[url="http://img12.imageshack.us/img12/9619/20130516210740.jpg"]afbeelding~][/URL]

Uploaded with ImageShack.us

en het blok in het nieuwe frame

[~[url="http://img713.imageshack.us/img713/3206/20130516211734.jpg"]afbeelding~][/URL]

Uploaded with ImageShack.us

ondertussen zitten we al een stukje verder maar het was te donker om foto`s te trekken en vandaag niet aan toegekomen
Komt mijn frame toch nog van pas ;)
Wel toevallig, het frame van de donorfiets van mijn eerste project 4 jaar terug had ook een scheur in die blokophanging. Toch een zwak puntje daar '(
Maar het wordt al een mooie grasmaaier Dennis 8-)
Tot maandag :W
 
Beste Dennis

Ik heb nog een digitale wphb , zal hem proberen je te geven heb ook nog een schema.
Misschien heb je er wat aan.
Succes met de bouw.

Groet Matthijs
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan