We vonden een mooie reportage over de total rebuild van een XS. Helemaal down under.
1978 Yamaha XS750 E Restoration | Perth Cafe Racers
1978 Yamaha XS750 E Restoration | Perth Cafe Racers
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Klopt, maar die zijn nooit naar Europa geëxporteerd. Google maar eens op Yamaha GX750 en je zult versteld staan.
Te weinig aandacht besteed aan de plaats. Was meer geïnteresseerd in de XS
ja, dat, en een ander achterlicht en knippers.. bij ons zit achter in het frame aan de zijkanten zo'n zwart kunststof dop in, bij de '76 de knippers.@ Haga, Die kleurstelling grijs/rood heb ik toch al eens meer gezien, op triples.org. Denk dat het dus wel degelijk origineel is. Maar ik ben het met je eens, grijs/blauw is mooier. De XS waar je het over hebt, die omgebouwde naar het '76 type, heeft die ook dat korte achterstukje aan de buddyseat? Want dat maakt het helemaal compleet.
Ik vrees dat ie blijft staan....Doe uzelf en mij een lol, bespaar me onzinnige biedingen. De motor word verkocht voor echt geld aan iemand die serieus een bod doet, anders blijft hij lekker staan.
Ik vrees dat ie blijft staan....
Zal mij hier eens voorstellen. Mijn naam is Wilco en mijn vader is hier actief als ‘triple_arne’. Als ‘dagelijkse’ motor heb ik een Ducati 848. Een erg fijne motor, maar sleutel ook graag en daarom was ik al een tijdje opzoek naar een 'projectmotor'.
Mede door de kennis (en het onderdelenmagazijn ) van m'n vader is het dus een Yamaha xs850 geworden. Deze werd laatst aangeboden in onderdelen op marktplaats.
De bedoeling is dat ik de motor eerst zo goed als origineel op ga bouwen. Het frame en verschillende andere onderdelen zijn bij de vorige eigenaar al gecoat! kan dus beginnen met een frisse basis.
Maar genoeg gepraat zo, foto's zeggen meer.
[~[url="https/s1.postimg.org/4m5dc7rnej/IMG_0284.jpg"]afbeelding~][/url]
donderdag de spullen wat uitgezocht en op het eerste gezicht missen alleen de uitlaat en knipperlichten. ook zijn beide spatborden aardig 'verrot'. Een mooi achterspatbord en nette knipperlichten heb ik inmiddels al gevonden. Een voorspatbord zal eventueel wel een nieuwe worden. Ook heb ik al een setje nette koni achterveren klaarliggen
Eerst het blok op de werkbank gehesen. we waren erg benieuwd naar de nokkenassen, en de klepspeling. Wat bleek, uitlaatklep #1 bleef open staan. Na wat tornen werd het al iets beter, maar toch besloten te kop te trekken. Er is waarschijnlijk vaak rustig met de motor gereden, we kwamen nogal wat vervuiling tegen in de kop, en op de zuigers..
Inmiddels is er een overmaat setje zuigers (72mm i.p.v. 71,5mm) onderweg vanuit Japan. Voor de rest lijkt het blok ok.
Ik hoop de motor volgende zomer rijdend te hebben maar dat is even afhankelijk van de staat van de kabelboom etc..
Zo een XS triple doet alles wat een BMW K75 doet maar dan al in de jaren 70 en met meer charme. Dat was nog in de tijd dat je nog niet zoveel segmenten had. Een kuip kocht je aftermarket etc.Dag Wilco; welkom in de driecylinder-gekte!
Zodra je het keelschrapen van en de blaf van een triple bij 4500~5000 tpm gehoord hebt...ben je 'hooked' en is de huil van een vierpitter ineens tòch minder...
Vuil in een blok komt bijna altijd van te lang doorrijden met oude olie en filter vergeten.
Als je je netjes houdt aan oliewissels en filter om het jaar...blijft een blok mooi schoon.
En af en toe goed loslaten..op temperatuur rijden
Ik rij net als je vader "nog maar" 20+jaar driepitters en heb al heel wat verwaarloosde blokken losgehad.
XS triples zijn enorm ondergewaardeerd in vergelijk met andere japanners (lees; vierpitters..), terwijl ze barsten van charme en karakter.
Mochten jij en pa er niet uitkomen; schroom niet om te vragen!
Vwb uitlaat; denk eens aan 'London' in Overijssel...
London Exhaust Technology BV - London uitlaten en uitlaatsystemen voor klassieke en oldtimer motorfietsen
Qua tijd zou goed moeten komen. Ik vaar voor mijn werk, en ben 2 weken weg, maar dan ook 2 weken thuis!
Uitlaat zal voorlopig een 3-1 worden die m’n vader nog heeft liggen. Een nieuwe laten maken in Duitsland kan altijd nog