xt 660 z tenere of tog een r 1150 gs adventure

casper2ru

MF'er
18 dec 2013
131
0
nederhorst den berg
ik ben opzoek naar een anderen motor rij nu nog een drz 400 sm en wil een motor die meer geschikt is voor vakantie. want 600 km per dag op een drz is egt topsport. ik wil nog wel eens op een grind paadje/zand weggetje terecht komen. wat denken jullie? voordelen nadelen?
 
ik ben opzoek naar een anderen motor rij nu nog een drz 400 sm en wil een motor die meer geschikt is voor vakantie. want 600 km per dag op een drz is egt topsport. ik wil nog wel eens op een grind paadje/zand weggetje terecht komen. wat denken jullie? voordelen nadelen?

Als je van een 400 komt dan zal de Tenere aanvoelen als een slagschip, om dan nog maar te zwijgen over een 1150 adventure...
Als je nog eens een zandpaadje pakken wilt lijkt de Tenere me een stuk prettiger, nou ben ik ook niet helemaal onbevooroordeeld want ik heb met heel veel plezier 2 Tenereetjes gereden zonder een enkel probleem.
Daarbij heb ik niks met BMW, en iedereen heeft er al een. Alleen heeft ie wel een cardan, da's wel een grote plus.
 
ik zou ook voor de Tenere gaan

een GS adventure is wellicht wat comfortabeler op de autobahn met 160 km/u, en het heeft inderdaad cardan. Maar daar houden de voordelen ook op volgens mij. Een tenere heeft een goeie mix van weg- en offroadcapaciteit
 
Bovendien zit er een behoorlijk prijsverschil tussen de twee....

Je hebt een nieuwe tenere voor de prijs waarvoor je slechts een oude Gs zult vinden.
 
zo tezien heeft de tenere meer fans hoe zit het met vermogen ook als je bepakking erop het of iemand achterop en kan je ook iemand confortabel meenemen op lange tochte?
 
zo tezien heeft de tenere meer fans hoe zit het met vermogen ook als je bepakking erop het of iemand achterop en kan je ook iemand confortabel meenemen op lange tochte?

Dat zie je fout
Een GS heeft meer fans , het is niet alleen de best verkochte motor van Nederland
maar zelfs de best verkochte motor van Europa.

Zelf heb ik nooit geen GS gehad en kan daar dus geen oordeel over geven.

Heb wel 2x een tenere nieuw gekocht (2008 en 2009) en imo kan die alles.....
dwz offroad paadjes(en daar komt die heel ver in) woon werk verkeer en reizen
ook met bepakking en duo passagier , maar houd er dan wel rekening mee
dat je op een dikke eenpitter rijd met ''slechts''660cc en dus niet meer de
souplesse over hebt (en het vermogen) van de , wat tegenwoordig bestempeld
wordt als de '' dikke allroad'' en dus een keertje vaker zal moeten schakelen.

Voor mij had de ten vermogen genoeg maar ik ben de laatse 10 jaar alleen maar
aan het downsizen met motoren
De tenere springt ook lekker zuinig om met brandstof , MIJN slechste gebruik was 1 op 20
maar 1 op 22/23 is makkelijk haalbaar

Zou ik moeten kiezen tussen een GS en een xt660z zou ik opnieuw voor de laatste kiezen
maar dat is omdat ik mijn motoren nooit als reismotor kies , maar als spielerei.

zou ik dagelijks veel ww kilometers maken en reizen op de motor (WAT IK DUS NIET DOE)
zou ik de laatste kiezen
Het is dus meer wat je wilt gaan doen , maar de ten is absoluut een heerlijke motor
 
Vanaf dag 1(2008) en al 3 Tenere"s verder nog geen enkele dag spijt, voor mij een alleskunner !!
Kijk maar eens op FB Yamaha Tenere Adventure Group.

Suc6 met je beslissing....
 
Tenere absoluut! Echte allround motor, zuinig, betrouwbaar, heel erg leuk om te rijden! Vermogen zat, je hebt echt geen multi pk monster nodig, ook met bepakking voor reizen is dat geen probleem. Mijn max was in een ruk vanuit Praag rechtstreeks naar huis in Oosterhout, bijna 900km(had toen wel een Airhawk op m'n zadel!)!
full
 
zo tezien heeft de tenere meer fans hoe zit het met vermogen ook als je bepakking erop het of iemand achterop en kan je ook iemand confortabel meenemen op lange tochte?

Bepakking vond ik geen probleem, heb met mijn Ten ook al wat vakantiekilometers achter de rug... maar om daar nu nog iemand achterop bij te plaatsen... dat lijkt mij toch wat minder. Gelukkig rijdt mijn vrouw zelf...

Vermogen heb je nergens tekort, maar hou er rekening mee dat het werken is als je met sterkere motoren op pad gaat. Daar waar zij snel even die auto inhalen voor de volgende haarspeld zal je met de Ten soms je best mogen doen...

Autosnelweg rijden vond ik wat minder met de 660.

Verder niets dan voordelen, prachtige motor!


Ik heb nu de overstap gemaakt naar de 1200 Ten, vooral omdat wij de motoren vooral gebruiken voor het reizen.. en dan is de 1200 toch iets interessanter voor de langere snelwegstukken en de onderhoudsvriendelijke cardan.

Als je echt van zin bent om lange reizen te maken, en vooral met duo wil gaan rijden zou ik die BMW ook wel overwegen. Maar waarom geen 1200 Tenere van de eerste gen?
 
denk dat ik wel redelijk overtuigt ben van de tenere wat zijn de dingentjes waar ik op moet letten bij aan koop?

Bij de ´08 modellen was de breather slecht, is onder garantie vervangen(als het goed is); de cushdrive rubbers in het achterwiel slijten redelijk snel, zijn verschillende oplossingen voor; zorgen dat al je elektra stekkers goed zitten en goed inspuiten; Yamaha staat niet bekend dat ze ruim lagervet gebruiken....

Verder geen problemen en zoals bij elke motor, pas je 'm aan aan je eigen wensen(zadel, vering, banden, diverse nuttige en onnodige accesoires, etc..). Gewoon lekker rijden en veel plezier hebben!!
full
 
Geweldige motor die Tenere, maar dat was volgens mij al gezegd. Ik heb er inmiddels de nodige reizen mee gemaakt en in het huidige motorbestand heb ik nog geen motor gevonden die het voor mij waard is om de Tenere op in te ruilen. Voor mij zijn de offroad kwaliteiten ook gewoon belangrijk, en naar mijn mening is de Tenere op dit moment een van de weinige echte allroads die er nog zijn. Ik kan er in bergachtige en bochtige omstandigheden de grote jongens prima mee bijhouden, dus wat dat betreft heb je genoeg aan het bescheiden vermogen. Ga je lange afstanden snelweg rijden, dan is hij misschien iets minder geschikt. Hij loopt met gemak 130/140, maar daarboven wordt het allemaal wel wat minder. Maar dat zijn snelheden waar je nog gewoon prima mee kunt komen.

En wat ik ook wel leuk vind, ze zijn gewoon veel exclusiever dan de GS. Rij een gemiddelde bergpas in de Alpen, en op de top staan gegarandeerd een vracht GS'n. Kleine kans dat je er een Tenere zal tegenkomen terwijl ze er minimaal net zo goed geschikt voor zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn Tenere gekocht nadat ik een 1150 adventure en een 1200GS heb gehad. De Tenere komt overal waar je met een GS ook kan komen, maar je ben meer aan het reizen ipv motorrijden. Ik bedoel hiermee dat de GS zoveel over heeft dat je lekker kan rijden terwijl de Tenere haast aan zijn max van kunnen zit. Ik heb het dan over reizen met bepakking en duo, met 1200 naar de Pyreneen geweest (inclusief campeer shit) en met de Tenere, Schotland doorgereden.

Dus vind je brandstofverbruik en aanschafprijs niet zo belangrijk dan zou ik voor meer plezier een GS kopen.
Zwakke plek van de Tenere is ook de Spanningsregelaar (maar liefst 4 versleten in 160.000km)
 
Ik kom van een "gewone" 1150GS en rij nu op een Tenere 660. Ik vind de Ten een HEEEEEEEEELe hoop leuker rijden dan de Beemert, echter met z'n 2-en vind ik het een ramp. Dan was de BMW aangenamer zowel voor de bestuurder als voor de bijrijder.
 
Ik rijdt nu ook al weer twee jaar op de Ten waar de funfactor en offroad mogelijkheden beter zijn dan bij de beemer. Mijn vorige motor was een 1200GS omdat ik toen alle vakantie's op de motor deed, met duo. Hier is de beemer duidelijk beter in. Maar het was altijd billenknijpen als dat ding weer eens naar de dealer moest, er was altijd wel wat en rekeningen zonder uitzondering veel te hoog... Dat is met de Ten dan weer een verademing. Deze machine is veel eenvoudiger. Sterk punt ook wat Salami ook al melde: je ziet ze veel minder vaak, vooral in de Alpen is 8 van de 10 motoren een GS... (mischien overdreven) maar tijdens mijn zevendaagse alpentoer vorig jaar ben ik er maar 1 Tenere tegengekomen...

Succes met je keuze.
 
Ik denk dat je voor jezelf een beetje op een rijtje moet zetten waar je hem precies voor wil gebruiken, en wat je daarvoor eventueel bereid bent op te geven, dat heb ik voor aankoop van mijn Tenere ook gedaan.

Ik wist dat hij voor lange stukken snelweg minder geschikt was. Ik reed heel soms lange stukken snelweg, maar niet zovaak dat ik daarvoor de Tenere niet zou kiezen.

Je rijdt wel eens met iemand achterop, maar doe je dat zovaak dat je daarvoor een andere motor zou kiezen? Dat zal je met alle voor en tegenargumenten moeten afwegen.

Mijn idee dat de Tenere voor een duopassagier niet echt geschikt is. Kleine stukjes kan wel, maar ik zou zo niet graag op vakantie gaan. Bagage is daarentegen naar mijn mening geen probleem. Ik denk dat ik ongeveer de helft van alle kilometers op de Tenere met volle bepakking heb gereden, en dat gaat probleemloos.
 
zonder abs heeft meer veerweg en is hoger. Zadelhoogte tegen de 900mm, zie dat je benen het aankunnen.
Ah, en de batterij is beter bereikbaar.

De extra veerweg lijkt me op't terrein wel een plus.
 
Ik weet niet hoe de ABS van de Tenere zich houdt op het onverhard, het is in ieder geval niet uitschakelbaar. Abs is er voor de veiligheid, en hoewel je het tot nu toe nooit nodig hebt gehad zal het de eerste keer dat je het wel nodig hebt zich misschien al terugverdienen. Je weet het niet. Nadelen van ABS is dat de aanschafprijs waarschijnlijk hoger is, extra electronica dus meer ruimte voor storingen, veerweg is korter en de accu zit op een waardeloze plek.
 
Was vandaag een uurtje in het centrum van amsterdam ik weet nu seker dat het geen gs wordt vind het wel leuk om iets tehebben wat je niet zooooooveel ziet
 
Vind het raar dat niemand en xtz750 genoemd heeft. .. veel vermogen, droog 10 kilo zwaarder dan de xt660z. Zeer betrouwbaar, goedkoop in de aanschaf en een uitstekende al road motor die ook doe het zand en de modder kan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan