Yamaha DT180 --> Flat tracker

HerrJohann

MF'er
30 jun 2013
224
3
Zaandam
Hallo,

Na een tijdje geleden dit crossertje te hebben gekocht voor een zeer mooi prijsje, heb ik toch maar besloten hem te verbouwen, simpelweg omdat ik gewoon van "unieke" dingen hou. en niet groot fan ben van standaard motorfietsen ;)

een tijdje geleden heb ik mn Z750 omgebouwd naar classic superbike en bedacht me dat deze motor ook omgebouwd moet worden.
hier linkje naar andere project

Kawasaki Z750 Eddie Lawson Replica


de keuze is gevallen om het om te proberen bouwen naar een flat tracker, ik hoor jullie al denken,, met een 180cc 2takt????? ja we gaan het proberen, de huidige top is 100km/u, maar ik hoop er wat pk'tjes bij te kunnen krijgen om het nog iets speelbaarder te maken.

vandaag wezen slopen en afbouwen, in de aankomende tijd ga ik beginnen met opbouwen en aanpassen. moet nog even kijken hoe ik het met de voorvork ga doen aangezien hij nu te hoog is aan de voorkant, misschien stuurrisers en de vork door laten steken, of een andere vork kopen.

bij deze een sfeer impressie van wat het ongeveer zou moeten zijn, de 21 platen komen nog van de testfase van mn eddie lawson bike ;)

startproject

heUbl8h.jpg


even cilinder eraf omdat er een helicoil in het tapeind moet voor de uitlaat, zuiger lijkt toch wel verseleten en ik kwam er ook achter dat de voetpakking de helft van de spoelpoorten bedekte.

bLPv8ks.jpg


demontage
7S0NYXF.jpg


al het onnodige eraf ;)
BJYcZ7O.jpg


ruwe schets van wat ik in gedachten heb, ook zou ik eigenlijk de achterkant wat willen verhogen en ook wel de achterbrug verlengen maar zal toch even kijken wat de opties zijn.
IEuwihm.jpg
 
Gaaf! En zeker geen rare keuze hoor. Dat wij hier in Nederland een beetje minachtend naar kleine 2-takten kijken betekend niet dat het niets is.
Kijk bv eens naar deze tweetakt SWM.

full


Ik ga dit topic volgen.
 
Gaaf! En zeker geen rare keuze hoor. Dat wij hier in Nederland een beetje minachtend naar kleine 2-takten kijken betekend niet dat het niets is.
Kijk bv eens naar deze tweetakt SWM.

[afbeelding]

Ik ga dit topic volgen.


:o :o :o :o

dit is echt een plaatje om te zien!
dit is hoe ik de mijne ook graag wil ombouwen ;)
 
Gaaf! En zeker geen rare keuze hoor. Dat wij hier in Nederland een beetje minachtend naar kleine 2-takten kijken betekend niet dat het niets is.

Ik ga dit topic volgen.

Zeker mooi, maar in Nederland is doorgaans alles kleiner dan 250cc niet echt praktisch.
Veel snelwegen, en vaak hou je er wel rekening mee dat je wel enigzins met het verkeer mee wilt gaan op de snelweg.

Ik heb zelf een klein 80cc motortje, perfect mee te rijden op de B-wegen (90km/u was mijn streven, hij gaat 100) , maar je merkt wel dat als je eigenlijk niet op de snelweg kan rijden je er toch bijna niet mee rijd.
Hoewel de B-wegen altijd een feest zijn met dat ding, lekker toeren janken, plat op de tank en altijd volgas gaan. Dat is gewoon erg leuk.

DT's zijn leuke fietsen, maar ook niet echt geschikt voor de snelweg, en vooral niet om langduring hoog in de toeren mee te rijden.
Mijn advies : Maak je DT (blok) zo snelweg geschikt mogenlijk, en als je kan, wip er een blok in van een (DT of RD) 250.
Zorg dat je eindeloos 110 of 120 kan blijven rijden. Dan kan je er de snelweg mee op.

Leuk project, maar zorg ervoor dat je hem niet aan de kant hoeft te laten staan als je eens 'weg' wilt.
 
Zeker mooi, maar in Nederland is doorgaans alles kleiner dan 250cc niet echt praktisch.
Veel snelwegen, en vaak hou je er wel rekening mee dat je wel enigzins met het verkeer mee wilt gaan op de snelweg.

Ik heb zelf een klein 80cc motortje, perfect mee te rijden op de B-wegen (90km/u was mijn streven, hij gaat 100) , maar je merkt wel dat als je eigenlijk niet op de snelweg kan rijden je er toch bijna niet mee rijd.
Hoewel de B-wegen altijd een feest zijn met dat ding, lekker toeren janken, plat op de tank en altijd volgas gaan. Dat is gewoon erg leuk.

DT's zijn leuke fietsen, maar ook niet echt geschikt voor de snelweg, en vooral niet om langduring hoog in de toeren mee te rijden.
Mijn advies : Maak je DT (blok) zo snelweg geschikt mogenlijk, en als je kan, wip er een blok in van een (DT of RD) 250.
Zorg dat je eindeloos 110 of 120 kan blijven rijden. Dan kan je er de snelweg mee op.

Leuk project, maar zorg ervoor dat je hem niet aan de kant hoeft te laten staan als je eens 'weg' wilt.

rijd er nu al een tijdje mee rond, de snelweg is ie inderdaad niet geschikt voor, maar dat is ook niet het doel wat ik voor ogen heb, meer een ding om mee rond te scheuren en om snelwegen mee te vermijden.
ik heb hiernaast ook nog een fireblade en een z750, als ik over de snelweg wil pak ik die wel :)

over je opmerking over een ander blok, dat zou ik graag willen alleen op marktplaats kan ik helemaal niets vinden. topsnelheid is momenteel ook iets van 100 ofzo, al zal die iets hoger uitpakken omdat ik zag dat de spoelpoorten half bedekt waren door een te kleine voetpakking. momenteel maakt ie maar 9000 toeren, weet niet hoeveel dat normaal gesproken zou moeten zijn.

in ieder geval bedankt voor je tips!
 
rijd er nu al een tijdje mee rond, de snelweg is ie inderdaad niet geschikt voor, maar dat is ook niet het doel wat ik voor ogen heb, meer een ding om mee rond te scheuren en om snelwegen mee te vermijden.
ik heb hiernaast ook nog een fireblade en een z750, als ik over de snelweg wil pak ik die wel :)

over je opmerking over een ander blok, dat zou ik graag willen alleen op marktplaats kan ik helemaal niets vinden. topsnelheid is momenteel ook iets van 100 ofzo, al zal die iets hoger uitpakken omdat ik zag dat de spoelpoorten half bedekt waren door een te kleine voetpakking. momenteel maakt ie maar 9000 toeren, weet niet hoeveel dat normaal gesproken zou moeten zijn.

in ieder geval bedankt voor je tips!

9000toeren voor zo'n 2takt is behoorlijk hoor :+

Mja, ik snap het doel van het project wel, gewoon een gave fiets voor in de buurt zegmaar... had ik ook.
Daarom gaat er onder dat dingetje van mij nu een 125cc 2 cilinder die ik misschien iets ga kietelen.
Ik wil gewoon lekker 120 kunnen rijden, met liefst nog wat ruimte over.
Niet dat ik vaak op de snelweg kom, maar het is gewoon makkelijker als je weet dat je e.v.t. ook kunt uitwijken naar de snelweg, bijvoorbeeld als je ergens heen bent geweest en je (meestal) weer snel thuis wilt zijn.

Maar ik vind zo'n DT ook super leuk, eerlijk gezegt had ik ook nog nooit van een 180cc gehoord, ik dacht altijd dat 175cc het meer gangbare model was ?
 
50cc halen ze al 20pk uit dus uit 180cc moet 30 tot 40 pk zeker te halen zijn en dan kun je makkelijk met het verkeer mee komen.

Enne 9Ktpm veel voor een 2takt? 50cc 16Ktpm is heel normaal met veel vermogen
 
50cc halen ze al 20pk uit dus uit 180cc moet 30 tot 40 pk zeker te halen zijn en dan kun je makkelijk met het verkeer mee komen.

Enne 9Ktpm veel voor een 2takt? 50cc 16Ktpm is heel normaal met veel vermogen


klopt, het vermogen moet zeker nog wel wat winst in te behalen zitten, maar momenteel zal ik me eerst focussen op het uiterlijk van de motor en later pas het blok onder handen nemen, wellicht vind ik wel een ander blok wat ik er in wil bouwen.

maar 17pk uit een 180cc is momenteel uiteraard niet spectaculair, mn kreidler had ook 8pk aan het achterwiel met 50cc. 25pk moet dus wel tot de mogelijkheid behoren hier ;)

En dit is een geimporteerde yamaha dt180 uit brazilie. cilinder is zelfde als van een dt175 enduro dacht ik
 
Toen ik nog op Malta woonde in een grijs verleden, reden we allemaal met DT's: de 175's, de 250's en als je de man was dan had je een 125 lc :+

Dingen liepen daar in de hitte allemaal harder dan 100, op slechte benzine en zonder enig onderhoud en OOK op wat daar destijds door ging voor snelweg dus ik zou me er niet al te druk om maken.
 
ik zeg interessant.... vroeger had ik een 50cc yamaha DT... wat een kloten hok was dat hahaha.

vooral de koppeling was een drama.
 
moet zeggen dat deze koppeling helemaal niet raar heeft gedaan of problemen mee heb gehad hoor, terwijl er toch echt wel mee gecrosst is :)


iemand nog 19 inch velgen liggen toevallig?
 
zorg voor een schoon en goed luchtfilter en gasschuif. Ooit met een DT400 met vol open staande gasschuif willen remmen voor een bocht :X
 
momenteel maakt ie maar 9000 toeren, weet niet hoeveel dat normaal gesproken zou moeten zijn.

Gaaf zo'n DT180, zie je hier eigenlijk niet. :)
Ik heb zelf een DT175, maakt rond de 8000 toeren origineel. ;)

De koppeling van zo'n motor DT werkt anders dan de DT50.

Ben eens benieuwd naar het resultaat!

Als het echt de zelfde cilinder is als de DT175, dan kan er nog een hoop aan gedaan worden. Maar verwacht geen race monster te krijgen. :P

Bepaalde type YZ125 en IT175 cilinders passen op het blok en die hebben met de juiste uitlaat al wat meer vermogen.

Zie ook: home
 
Laatst bewerkt:
ik zeg interessant.... vroeger had ik een 50cc yamaha DT... wat een kloten hok was dat hahaha.

vooral de koppeling was een drama.

Ghehe, ik ook.

70cc polini, gianelli uitlaat, 24mm carb.
Ding ging als de brandweer.

Koppeling ingezet van een DT80 (die had 5 platen in plaats van 2) , en tot slot electronische ontsteking erin van een DTR.
Ding was echt bloedsnel.

Leuke tijd mee gehad, ook nog mee wezen crossen in de belgische ardennen, maar dat was met een andere waar in TY80 blok onderzat. Ding had compressie, niet normaal... en naast veel compressie, ook geen kickstarter :+
En ga hem dan maar eens aanlopen als je onderaan in een ravijn sta met 40cm blaadjes... :/

2006_0405Image0041.jpg


2006_0405Image0043.jpg


Het heeft me een godsvermogen gekost, maar een leuke tijd, leren sleutelen deed je wel met zo'n ding :+
 
Gaaf zo'n DT180, zie je hier eigenlijk niet. :)
Ik heb zelf een DT175, maakt rond de 8000 toeren origineel. ;)

De koppeling van zo'n motor DT werkt anders dan de DT50.

Ben eens benieuwd naar het resultaat!

Als het echt de zelfde cilinder is als de DT175, dan kan er nog een hoop aan gedaan worden. Maar verwacht geen race monster te krijgen. :P

Bepaalde type YZ125 en IT175 cilinders passen op het blok en die hebben met de juiste uitlaat al wat meer vermogen.

Zie ook: home

heel erg bedankt voor deze tip! het probleem is momenteel dat ik een andere zuiger nodig heb, maar ben bang dat als ik er eentje bestel dat het niet de juiste (met poorten op andere plek). heb jij wel eens een andere zuiger of onderdelen besteld, en zoja, waar?
 
Je zou het eerst eens via de Yamaha dealer kunnen proberen, via het framenummer zouden
ze aan het juiste onderdeel moeten kunnen komen.
Ik weet niet wat de diameter is van die zuiger,maar als die 64,5 is dan zou een overmaat RD350 zuiger kunnen passen.
 
Laatst bewerkt:
heel erg bedankt voor deze tip! het probleem is momenteel dat ik een andere zuiger nodig heb, maar ben bang dat als ik er eentje bestel dat het niet de juiste (met poorten op andere plek). heb jij wel eens een andere zuiger of onderdelen besteld, en zoja, waar?

Poorten op een andere plek is niet zo'n probleem.

Ik heb 2x een zuiger besteld bij de lokale revisie winkel, dat was totaal geen probleem.


Is een wiseco zuiger, die heeft de poorten ook wat kleiner.

Tenzij een DT180 een andere zuiger heeft, lijkt me die van jouw ook niet origineel, lijkt mij eerder een RD350 zuiger ofzo?
Als die het zich geeft in 66mm en groter dan.



Links imitatie zuiger, midden origineel, rechts wiseco.

Ghehe, ik ook.

70cc polini, gianelli uitlaat, 24mm carb.
Ding ging als de brandweer.

Koppeling ingezet van een DT80 (die had 5 platen in plaats van 2) , en tot slot electronische ontsteking erin van een DTR.
Ding was echt bloedsnel.

Leuke tijd mee gehad, ook nog mee wezen crossen in de belgische ardennen, maar dat was met een andere waar in TY80 blok onderzat. Ding had compressie, niet normaal... en naast veel compressie, ook geen kickstarter :+
En ga hem dan maar eens aanlopen als je onderaan in een ravijn sta met 40cm blaadjes... :/

[afbeelding]

[afbeelding]

Het heeft me een godsvermogen gekost, maar een leuke tijd, leren sleutelen deed je wel met zo'n ding :+

Die ken ik nog van brommerforum :+

Jij had ook die barracuda toch?
 
Precies.

De wiseco zuiger heeft een iets hogere dome dan origineel, daardoor heeft hij net wat meer vermogen, zelfs met kleine gaten.
Maarja weinig vermogen, blijft weinig vermogen. :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan