Yamaha FJR 1300 breedte

Antonio48

Rookie
3 jan 2013
9
0
Hallo, weet misschien een Yamaha FJR-1300- eigenaar onder jullie, of deze motor door een schuurdeur van 80 cm breed past? Uiteraard zonder koffers en met ingeklapte spiegels?
 
Zal er wel door kunnen alleen eruit halen zal moeilijk worden.
Dit ervaar ik met de FJR als ik de garage de motor achteruit druk.
Het is een zware motor om even mee rond te lopen
 
De motor past er wel door, zelf ook jaren zo gedaan, en ik moest zelfs nog een tikje schuin de schuur in. Als je schuur zelf groot genoeg is en het is een kwestie van recht erin en weer recht achteruit eruit dan gaat het wel. Ik zat altijd gewoon op de motor, beetje klooien en opletten dat je been niet klem zit tussen de motor en het kozijn. Het kozijn kan je gebruiken om jezelf er doorheen te trekken.

Evt een paar stroken tapijt aan de binnenkant van het kozijn plakken, want gegarandeerd dat je hem af en toe gaat raken en dan heb je niet meteen schade.
 
Als ik mijn spiegels inklap, dan meet ik een maximale breedte van 88 Cm. Dus ja, je zult hem erin krijgen met manoeuvreren en wat harken om de kozijn heen. Zoals al genoemd is het een zwaar ding om er aan de hand mee moeten gaan stuntelen, zeker achteruit. Als de grond dan ook nog omhoog loopt, wordt dat ellende. Kan je zeggen dat dit gaat irriteren. Ik heb mijn doorgang breder kunnen maken, zodat ik nu rechtuit met koffers erdoor kan. Is er geen enkele mogelijk om bij jou de situatie te verbeteren?
 
Hangt misschien ook van het bouwjaar af, of zijn ze allemaal even breed?

Het is ook wel een verschil of je de motor elke dag gebruikt of alleen een paar keer per maand voor de fun. Bij elke dag gaat het inderdaad wel vrij snel irriteren. Ik heb mijn schuurdeur ook laten verbreden, maar die ruimte moet je wel hebben natuurlijk.
 
Hangt misschien ook van het bouwjaar af, of zijn ze allemaal even breed?
Zou kunnen dat bij oudere types de spiegels verder naar binnen of buiten doorgedraaid kunnen worden? Ik kan ze alleen 1 stand naar binnen klikken. Maar als je ook iedere keer de koffers eraf moet halen, gaat dat ook tegenstaan. Breedte in combinatie met gewicht van de FJR is voor mij altijd de reden geweest dat ik hem op mijn vorige adres niet in bezit had. Ik had toen een veel lichtere Diversion 900, en dat was ook wat gepiel.
 
Ik heb een oud type, daarbij kan je de hele steun op de kuip naar binnen knikken, en de spiegel zelf ook nog, dan vallen ze binnen de kuip. Grootste nadeel daarvan is dat je iedere keer je spiegels weer moet afstellen. Bij de nieuwe modellen kan dat inderdaad niet meer.

Koffers zijn voor mij geen issue, die gebruik ik voor woon-werk toch niet.
 
Bedankt iedereen voor de nuttige input. Ik zet al jaren mijn CBR 600F in de schuur, en doe dit in achterwaartse richting, terwijl ik er op zit, dat manoeuvreert wel zo makkelijk, zoals Grazer ook aangeeft. Op het inklappen van de spiegels na, gaat dit prima, dus het iedere keer opnieuw instellen van de spiegels ben ik al gewend...Maar een FJR1300 (die misschien de CBR ooit gaat opvolgen) heeft natuurlijk wat meer omvang. Op internet las ik dat de breedte van de FJR 76 cm is, maar ik was toch benieuwd naar jullie praktijkervaringen, als het echt niet past, zou het inderdaad een kwestie worden van een bredere deur, of een smallere motor op mijn shortlist zetten. De motor buiten laten staan vind ik geen optie, dat heb ik vroeger met een CX500 en een XJ600 gedaan, maar bij beiden sloeg de roestduivel hard toe, vooral de uitlaten waren snel verrot.
 
Een FJR is echt heel veel zwaarder dan een CBR 600, bijna 100 Kg. Ik zou eens kijken of je er eentje kunt huren of proefrijden, dan kun je het eens proberen. (Trouwens, een CX500 heb ik ook gehad. Erg leuke motor was dat).
 
Bedankt iedereen voor de nuttige input. Ik zet al jaren mijn CBR 600F in de schuur, en doe dit in achterwaartse richting, terwijl ik er op zit, dat manoeuvreert wel zo makkelijk, zoals Grazer ook aangeeft. Op het inklappen van de spiegels na, gaat dit prima, dus het iedere keer opnieuw instellen van de spiegels ben ik al gewend...Maar een FJR1300 (die misschien de CBR ooit gaat opvolgen) heeft natuurlijk wat meer omvang. Op internet las ik dat de breedte van de FJR 76 cm is, maar ik was toch benieuwd naar jullie praktijkervaringen, als het echt niet past, zou het inderdaad een kwestie worden van een bredere deur, of een smallere motor op mijn shortlist zetten. De motor buiten laten staan vind ik geen optie, dat heb ik vroeger met een CX500 en een XJ600 gedaan, maar bij beiden sloeg de roestduivel hard toe, vooral de uitlaten waren snel verrot.
Bij de fjr1300 vanaf 2006 zou je aan iedere kant 2 cm het stuur kunnen inkorten en de spiegels zit aan t scharnierpunt een palletje. Zie je als je hem eraf draait. Als je dit palletje weg haalt klapt je spiegel tot aan je kuipruit. Het stuur is standaard 76 cm. Het model voor 2006 heb ik geen ervaring mee.
 
Bovenstaande teksten zijn al wat ouder, maar even ter info: Inmiddels heb ik een FJR 1300 gekocht, en na het inklappen van de spiegels past deze inderdaad door de schuurdeur van 80 cm!
Alleen meteen een vraagje van iemand met 2 linkerhanden, hoe kom ik bij een model 2005 bij de accu? In het instructieboekje staat dat je panelen C en D moet verwijderen. Paneel D (zwart kunststof) lukt nog wel, dan wordt één accupool zichtbaar, maar hoe kan paneel C (gespoten deel) er af? Daar zit toch ook de spiegel aan vast? Volgens het boekje moet je "op een pen in het midden drukken". Welke pen???
Op YouTube staat een filmpje van een Amerikaan die 3 schroeven loshaalt en direct bij de hele accu kan, maar dat is waarschijnlijk een recenter model FJR.
Alvast bedankt voor de tips die deze a-techneut op weg kan helpen....
 
Die pen is een pushpin. In het centrum ervan moet je met een klein schroevendraaiertje een pinnetje indrukken. Dan kun je met je nagels de gehele pushpin eruit nemen. Er zijn filmpjes van op internet. Modellen vanaf 2013, generatie 3 RP23 en RP28, hebben andere kuip bevestiging. Deze hebben ook een digitale klok. Je moet dus naar een filmpje kijken waar de motor analoge klokken heeft. (Altijd eerst de min pool losmaken en weer als laatste vastmaken, en let op de polariteit!!).

 
Het is niet dat gespoten deel waar de spiegel aan zit, het is het deel onder de tellers. Die zit precies in het midden met zo'n pushpin
 
Aha, dan klopt de tekening in de handleiding toch wel, bedankt! Want in het YouTube- filmpje die Klikoo stuurde, komt die gast volgens mij niet aan die schroef in het midden onder de tellers. Wel lastig te bereiken dat ding. Dus gewoon indrukken met een schroevendraaiertje en dan zou-ie los moeten springen?
 
Aha, dan klopt de tekening in de handleiding toch wel, bedankt! Want in het YouTube- filmpje die Klikoo stuurde, komt die gast volgens mij niet aan die schroef in het midden onder de tellers. Wel lastig te bereiken dat ding. Dus gewoon indrukken met een schroevendraaiertje en dan zou-ie los moeten springen?
Het pinnetje in het midden druk je in, niet te gek hoor, 1 tot 2mm max. Je voelt hem wel klikken. Pinnetje er niet helemaal doorheen drukken. Als je hem hebt ingedrukt kan je dat hele ding, die ring met pinnetje en al eruit peuteren.

Monteren is omgekeerd, dan zorg je dat het pinnetje juist 1 a 2mm uitsteekt, frommel die spreid-ring er weer in, pinnetje weer indrukken en klaar.
 
Let niet op de rest van het filmpje, maar hier kan je een beetje zien dat beide kappen er af zijn


Kan uiterlijk iets verschillen want dit is het 2003 model, maar in de basis is het gelijk
 
Terug
Bovenaan Onderaan