yamaha majesty 400

Ik ben ook nog eens goed gaan kijken in de yamaha online onderdelen catalogus.
Bij de Majesty 2008 staat als startmotor nummer 4HC-81890-00 en bij de X-max 250 2008 staat 1CO-H1800-00. Plaatjes lijken op elkaar, maar kennelijk is het binnenwerk toch anders?
Als ik bij easyparts een 250 en 400 originele startmotor vergelijk tussen de 250 en 400 van 2008 zie je ook een prijsverschil.

BTW, de startmotor in de 400 van 2011 lijkt nog hetzelfde te zijn (nr) daarna wordt het een ander nummer.

Ik zie dat easyparts nu ook de RWS startmotor aanbied.
 
Heb ook gekeken bij biketeile, goedkope versie voor 400cc.
Voor mij is de verwarring alleen maar groter, is het voor zo'n prijs een bruikbare startmotor? Zo ja, waarom vraagt men dan elders tot 300 en meer euro voor schijnbaar dezelfde startmotor?
Zowel de goedkope als de dure versie geschikt voor 400cc?
Waar zit het verschil?
 
4HC-81890-00 is het onderdeelnummer voor de startmotor volgens de online catalogus van yamaha europe, en raar maar waar is dit zelfde nummer terug te vinden bij biketeile voor de prijs van 51,16 euro
(zonder verzendkosten).
Volgens mij is het dus mogelijk om goedkoop de juiste startmotor aan te schaffen.
 
4HC-81890-00 is het onderdeelnummer voor de startmotor volgens de online catalogus van yamaha europe, en raar maar waar is dit zelfde nummer terug te vinden bij biketeile voor de prijs van 51,16 euro
(zonder verzendkosten).
Volgens mij is het dus mogelijk om goedkoop de juiste startmotor aan te schaffen.
Meteen doen! Dan weet je zeker dat je een goede startmotor hebt. Die prijs is zelfs voor imitatie goedkoop!
Ik ben benieuwd hoe ie er uit ziet als je hem hebt. Ik heb de RMS en de originele naast elkaar gehad en er was maar weinig verschil te zien.
Op de originele staat Mitsuba sm-13 12V en een klein logo ervoor. Maar als je hierop gaat zoeken kom je verschillende varianten tegen. Binnenwerk zal hetzelfde zijn, maar de aansluiting aan de buitenzijde is per merk/model anders.

Edit:
Ik heb ook eens op de site gekeken en dan krijg je de JMT startmotor te zien. Is dus toch imitatie. Maar misschien wel goed?
Als je zoekt op originele Yamaha delen kom je de opvolger tegen voor 338.47 EUR.

Yamaha Original Part
Bezeinhung ANLASSER KOMPL.
Title MOTOR ASSY
original Nr. 1B7-81890-00-00
Hersteller Yamaha
SKU 1B7818900000
Replace 4HC818900000
Zustand neu

En als je met deze nrs gaat zoeken, kom je weer wat verder... ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een Majesty 400i ABS uit 2013. Heeft iemand ervaring met DrPulley rollers in deze bike en welk gewicht raden jullie aan. De site van DrPulley heeft genoeg informatie en ik heb op dit forum ook genoeg goede berichten gelezen maar nog niet met specifiek deze bike.
 
Zelf rijd ik alweer een hele tijd met Dr.Pulley sliders in de originele Yamaha vario en dat bevalt prima.

Hij is alerter dan met de originele rollen maar gemoedelijker dan de J.Costa; verder heb ik er geen omkijken meer naar en dat was bij de J.C wel anders. Die moest om de haverklap uit elkaar....
Gewicht durf ik je niet te zeggen, bij mijn weten gewoon wat Dr.Pulley aanraadt voor de Majesty.
 
@ Hybride: Thx, ... ik heb net mijn afspraak voor service gemaakt en meteen aangegeven dat ik DrPulley rollers geinstaleerd wil hebben. Qua gewicht raad de site 16 of 17 gram aan. Wat is beter?
 
Omdat ie nu nog redelijk laag in toeren zit zou ik waarschijnlijk kiezen voor de lichtste variant.

Ik wil er wel bij opmerken dat ik de sliders tegenwoordig smeer, met talkpoeder. Het loopt daarmee allemaal net wat soepeler, hij is net wat beter bij de les.
 
Afgelopen week kwam de bestelling uit Duitsland binnen via Biketeile.de (bedankt voor de tip Stombo), ik had luchtfilters en oliefilters besteld voor twee onderhoudsbeurten. Kost weinig, die Hiflo filters zijn echt goedkoop.

Toch was het niet allemaal perfect. Van beide inlaatluchtfilters zat het metaalgaas aan de binnenzijde los, van één filter was de helft los. Je wilt niet dat het door de inlaat naar binnen gaat dus heb ik het gelijmd. Snel opgelost maar het hoort natuurlijk niet.
Het transmissiefilter past qua vorm wel maar slechts twee van de vier schroefgaten komen overeen, die zit nu dus met twee schroeven vast.
Allemaal niet ernstig maar toch neem ik dat model dus niet weer van Hiflo.

~[Edit]Zojuist heb ik een vriendelijke feedback geschreven aan de leverancier in Duitsland. Hopelijk wordt het gewaardeerd.

Het oude transmissiefilter was echt vuil, het zat er al heel lang in. In de winterse kou vind ik dat geen probleem maar als het wat warmer wordt moet ie wel kunnen koelen.

Zojuist een langere proefrit gemaakt, perfect weer natuurlijk en alles werkt weer perfect.
 
Laatst bewerkt:
Jammer dat het niet helemaal goed was. Bij mij heb ik geen losse delen of beschadigingen gezien bij de filters. Het transmissiefilter past bij mij wel, maar ik moest wel een beetje helpen. Niks extreems.

Als je die site goed bekijkt, dan kun je veel leuke dingen vinden. Het is niet altijd rechttoe rechtaan te vinden, maar zeker de moeite waard.

Ik zit nu op bijna 80k en dan mag ik weer een echte grote beurt uitvoeren en heb ik meteen weer wat te vertellen hier op het forum. Ik moet dan ook de kleppen weer controleren, ik ben benieuwd of ze nog goed zijn, bij de 40k heb ik ze ook gecontroleerd, maar toen waren ze alle 4 nog goed en hoefde ik niks te doen.
 
Zoveel bijzonders heb ik toch niet gedaan maar het lijkt wel of ik ineens een heel andere motor heb...
De inlaatluchtfilters zijn gewisseld, de snaar en het transmissiefilter zijn nieuw, de vario is schoongemaakt en opnieuw gesmeerd en verder is de olie en het oliefilter vervangen.

Voorheen kwam ik nooit hoger dan pakweg 6500 Rpm, dan was de overbrenging blijkbaar al te zwaar om nog meer toeren te kunnen draaien.

Nu is dat heel anders...
Als ie goed warm is (ik neem nog wel eens de superlange weg naar huis), en ik geef aan het eind van de rit echt gas dan vliegt de toerentellernaald naar 8200 Rpm, tegen het rode gebied. Verder gaat ie niet, dat zal vast de begrenzing zijn. De snelheidsmeter vliegt dan omhoog en terwijl de snelheid rond de 120 Km/h is zakt ineens het toerental naar 7000 Rpm, terwijl ik vol gas blijf geven en de snelheid blijft toenemen.
Blijkbaar kan de vario nu onder volle belasting "opschakelen". Voorheen moest ik die snelheid zien te halen met de vario in de hoogste stand, dan gaat dit een stuk rapper.

Bij 90Km/h draai ik al 6200 Rpm, neem ik snel gas terug en geef opnieuw rustig gas dan houd ik dezelfde snelheid bij iets over 5000 Rpm. Ik kan dus weer schakelen met de vario, al lukt dat niet altijd zoals ik graag zou willen. Hij blijft naar mijn smaak ook wel eens te hoog in toeren hangen.

De mijne staat over de 96.000 Km, voorlopig kan ik weer vooruit. :)
 
Laatst bewerkt:
Vandaag binnen gekregen en gelijk erop gezet.

De rode "Pazzo"s" wel te verstaan. *D Die grote rooie heb ik al bijna 30 jaar

Made in China Via Aliexpress.
Passen perfect en de prijs is een lachertje. 36 Euro en je weet alles *O*
full
 
Laatst bewerkt:
Zo ... de DrPulley zitten erin en tevens een grote beurt op 22.000 km.
Loopt idd soepel en vanuit nul stuk pittiger weg. Hij gaat wel hoger in de toeren en vanaf 80km/u is het aantal toeren hoger dan voorheen wat minder gunstig is qua verbruik. Loopt ook nu hoger in de toeren dan voorheen ik kwam met 140 km/u niet eens in de buurt van het rode gebied en nu 7200 r/pm blijft hij nog steeds trekken. Met 130km per dag (woon/werk) en veel snelweg moet ik het maar ff een tijd ervaren en maar zien. Hij is meer responsive ... maar ik weet niet wat ik van de hogere toeren vind.
 
Die hoge toeren waren precies datgene wat mij uiteindelijk ging tegenstaan bij mijn oude Majesty 400 (model 2004). Het gebruik heb ik toen niet echt gemonitord, maar ik begon me gewoon te irriteren aan het geluid en rijdgedrag. Zo zie je maar weer dat dit per persoon verschilt - een ander vindt dit juist een stuk fijner dan de standaard nogal tamme Majesty 400. Daarom heb ik besloten om de Dr. Pulleys er al vrij snel uit te halen en te verkopen aan iemand die ze beter kon gebruiken dan ik. ;)
 
Zo ... de DrPulley zitten erin en tevens een grote beurt op 22.000 km.
Loopt idd soepel en vanuit nul stuk pittiger weg. Hij gaat wel hoger in de toeren en vanaf 80km/u is het aantal toeren hoger dan voorheen wat minder gunstig is qua verbruik. Loopt ook nu hoger in de toeren dan voorheen ik kwam met 140 km/u niet eens in de buurt van het rode gebied en nu 7200 r/pm blijft hij nog steeds trekken. Met 130km per dag (woon/werk) en veel snelweg moet ik het maar ff een tijd ervaren en maar zien. Hij is meer responsive ... maar ik weet niet wat ik van de hogere toeren vind.
Probeer eens het volgende.

Als je zo'n 80 wilt rijden, trek dan even snel door naar 90 en draai het gas snel terug.
Kijk naar de toerenteller, eerst zakt de wijzer langzaam, daarna zakt ie sneller. Als het toerental gezakt is tot rond 3000-3500 Rpm geef je voorzichtig weer gas bij tot ie weer opppakt.

Je rijdt nu weer ongeveer 80 maar bij veel minder toeren; bij mij scheelt dat aanzienlijk, van rond 6300 naar 4800 Rpm.
 
Laatst bewerkt:
Zo ... de DrPulley zitten erin en tevens een grote beurt op 22.000 km.
Loopt idd soepel en vanuit nul stuk pittiger weg. Hij gaat wel hoger in de toeren en vanaf 80km/u is het aantal toeren hoger dan voorheen wat minder gunstig is qua verbruik. Loopt ook nu hoger in de toeren dan voorheen ik kwam met 140 km/u niet eens in de buurt van het rode gebied en nu 7200 r/pm blijft hij nog steeds trekken. Met 130km per dag (woon/werk) en veel snelweg moet ik het maar ff een tijd ervaren en maar zien. Hij is meer responsive ... maar ik weet niet wat ik van de hogere toeren vind.


Hoe zwaar zijn de pulley's die je gemonteerd hebt? Ik heb ook veel geëxperimenteerd met pulley's. Nooit echt tot een tevreden resultaat gekomen. Waar ik last van had is dat de pulley's spontaan draaiden in de vario, en daarmee een ander gedrag vertoonden.

De pulley's moeten schoon en droog gemonteerd worden, wanneer je er vet aan doet reageren ze heel anders.
 
Met ook snelspanners erop als ik het goed zie, ik vindt dat erg handig.
Heb ze zelf ook die er op lijken alleen die zijn van Kymco Taiwan die waren bijna 150 euro

Snelspanners? Er zitten vertsleers op zodat je de handel verder weg of dichterbij kan afstellen. Ook klappen ze om als je onderuit gaat.
Ik had ze op de FZ1 ook en vind het heerlijke dingen. Waarschijnlijk passen ze ook op mijn X Max. Binnen kort even proberen...
 
Snelspanners? Er zitten vertsleers op zodat je de handel verder weg of dichterbij kan afstellen.

ja dat bedoel ik ook, ofschoon "vertsleers" ook een mooi woord is :+
Standaard zijn het bij mij van die wieltjes en dat draaid een stuk minder snel
als die 6 standjes die je met dat kleine handeltje rap in kan stellen.

Mvg. Jan
 
ja dat bedoel ik ook, ofschoon "vertsleers" ook een mooi woord is :+
Standaard zijn het bij mij van die wieltjes en dat draaid een stuk minder snel
als die 6 standjes die je met dat kleine handeltje rap in kan stellen.

Mvg. Jan


Dat was nu een typisch geval van tiepvautuh op de ei-pet. _O-
De standaard handels waren niet te verstellen maar we zijn meer vioor het optische effect gegaan *D
 
Eindelijk terug op de baan.
10 maart had ik geschreven over het niet willen starten van mijn scooter. Wegens verhuis en geplande vakantie ben ik nu pas aan het sleutelen gegaan. Bedoeling was, na al het andere uitgesloten te hebben, de startmotor zelf open te gooien om het probleem te vinden.
Het demonteren van de vele onderdelen van de scooter vraagt een beetje handigheid en geduld, zeker goed kijken naar de volgorde van demonteren en monteren.
Alles ging goed tot ik bij de startmotor kwam, trekken, kloppen, foeteren, hij wilde niet los uit zijn motorbehuizing. Bijna de moed opgevend heb ik even de batterij rechtstreeks aan de startmotor aangesloten en... hij deed het. Daarna de batterij via het normale circuit aangesloten en hij starte. Aangezien ik de startmotor toch niet los kreeg heb ik de boel terug gemonteerd en hij start nog steeds alsof er niets gebeurd is. Waarschijnlijk door het geklop op de startmotor.
Blij dat ik rij maar zonder te weten wat het probleem juist is. Hopelijk blijft het daarbij.
Dankzij jullie ervaring en raad en door het werk zelf te doen, heb ik er veel van opgestoken zodat de scooter bij toekomstige reparaties geen grote geheimen meer heeft.
Bedankt daarvoor. :]
 
Dank allen voor de tips ... en alles al geprobeerd maar het toerental blijft zo'n 1000-1300 rpm gemiddeld hoger. Het zijn 17gr DrPulley en ... ik doe eigenlijk nix aan onderhoud aan mon-bike zelf. (Staat op de zaak ... dus beter af met een bonnetjuh.) Dus ik ga er vanuit dat ze droog en schoon gemonteerd zijn ... zoals het voor deze hoort.
Ik heb een soort "kickdown" mogelijkheid nu ... want bij gas geven ook van 100 km/u af klimt hij hard in de toeren en gaat de vario aan het werk. Pfff lastig mening te vormen want het enige wat mij stoort zijn de relatief hoge toeren vergeleke de "fabrieks" rollers die erin zaten.
 
Een paar weken geleden schreef ik hoe de motor was veranderd na de montage van de nieuwe riem, schoonmaken en opnieuw smeren van de Dr.Pulley sliders in de vario.
Hij liep verder door in toeren, ik kon schakelen met de vario, hij reed eigenlijk ronduit "sportief".
In een wilde bui is dat prima, voor leuk bochtenwerk is het perfect maar voor mijn doel was het wat teveel van het goede.
Ik rijd voornamelijk woon- werk verkeer en maak af en toe een rustig toertochtje; dan hoef ik helemaal niet zo'n hitsig motortje.

Probleem is namelijk dat ie ook bij koude motor heel veel toeren vraagt, dat probeer ik natuurlijk te beperken door nóg rustiger weg te rijden maar dat laat het verkeer niet altijd toe. Ik zit ik me dan de helft van elke rit in te houden. Eigenlijk is deze vario zo gewoon wat teveel van het goede voor wat ik ermee wil.

Eigenlijk loop ik hier aan tegen een beperking van een conventionele CVT.
Hij mag best wat verder doortrekken in toeren als ik dat wil; hij doet het ook als ik er helemaal niet op zit te wachten, zoals met koude motor....

Vorige week heb ik de zaak wederom open gehad en de rollen teruggeplaatst. Ditmaal heb ik ze gesmeerd met talkpoeder, die combinatie had ik nog niet gehad.
Voorlopig trekt de motor nu soepel op, bijna zonder trillingen (wat natuurlijk de originele klacht was). Hij trekt niet meer door tot in het rode gebied en dat hoeft ook niet. Voor woon-werk verkeer vind ik dit beter zeker ook omdat ik met koude motor de zaak niet zo hoog in toeren hoef te jagen.

Voor nu is dit dus prima, als ik de motor meeneem voor een buitenlandse trip dan gaan de Dr.Pulley sliders er weer in.

Telkens sleutelen aan de CVT houdt de zaak wel goed gangbaar; ik kan het al bijna blind....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan