Yamaha XS850 van 1980

Peer1963

Let the music rock and the motorcycle roll
20 jan 2010
1.727
209
Daar er diversen Yamaha XS 750 topics zijn en ik daar regelmatig te vinden ben was ik in eerste instantie niet gemotiveerd om een nieuw topic te beginnen.
Nu ik vele info binnen krijg van oa de eerste eigenaar, wil ik eigenlijk niet de andere topics "vervuilen" met verhalen over de historie en planning van mijn XS.
Dus vandaar
Het betreft dus een XS850 met origineel NL kenteken afgegeven in maart 1980.
Het is een 4E2 versie, dus europa en de 174ste van de rij.
De XS is bij Aad Droog motoren in Barsingerhorn gekocht.
Hier een foto van de XS splinternieuw met nog de groene dealerplaat.

m_n20e10.jpg


wordt vervolgd ;)
 
Zoals gezegd heeft Arie (eerste eigenaar)de motor in maart 1980 nieuw gekocht bij Aad Droog motoren in Barsingerhorn voor f7999,00 (gulden)
In de zomer van 1980 is hij met de motor in België onderuitgegaan, en is er
toen een nieuwe tank, stuur en kilometerteller gemonteerd.
Verder was de motor helemaal origineel

In maart 1987 heeft Arie de motor bij Motorcentrum Bruus in Noord Scharwoude ingeruild op een BMW K75.
Bruurs heeft de motor weer terug verkocht aan Aad Droog motoren.

Hier is het onduidelijk of de motor meteen aan de familie Reus uit Berkhout is verkocht of dat hier tussen meerdere eigenaren zijn geweest.

Jan, heeft de Yamaha in 1992 in ieder geval van de fam Reus gekocht (en ik dus van Jan)
Jan vermeldde dat een van de dochters Reus met de XS reed en dat zij wat lichters wilde kopen.

Dus al met al zoals nu bekend
1980-1987 Arie
1987-1992 Fam. Reus
1992-2013 Jan
2013-....... IK

wordt vervolgd ;)
 
Mooi die originele uitlaten. Die heb ik er bij mij ook nog op zitten. Zijn alleen niet meer zo mooi. Maar ik heb ze nog kunnen redden voorlopig.
 
Gaaf dat je je oude motor hier weer terugziet.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ben benieuwd waar mijn Goldwing LTD gebleven is? Zijn er maar 2000 van gemaakt.Bwj.1976. Witte Vetter kuip en Krauser koffers. Ingeruild bij Moes v. Hoogstraten in 1988.
Sorry voor topicvervuiling. :$
 
Ha die Arie, je hebt de weg hiernaar toe gevonden.
Arie en ik zitten nml ook op het BMW forum.
Zo is de wereld inderdaad klein, terwijl wij persoonlijk elkaar niet kennen.
Sinds een week geleden had ik nog nooit van Arie gehoord, maar waarschijnlijk al tientallen keren zijn berichten in topics gelezen.
Je ziet, het kan zo lopen......
Zelfs een beslissing in 1980 om een Yamaha XS850 te kopen ipv een Suzuki GS850, heeft dit als gevolg 33 jaar later.........

Ik zelf heb dus als eerste motor een Suzuki GT 750 gehad.
Nu zijn wij met een club motorrijders bij elkaar en kletsen over oa motoren en muziek.
Na het 3 flesje bier of wat dan ook, worden de verhalen leuker en spannender .
Nu blijkt binnen de groep Bart zijn eerste motor dus "mijn" GT 750 te zijn geweest.
Dit wetende dat Bart en ik elkaar regelmatig zagen voor ik denk 4 jaar, voordat we hier achter kwamen.....

Na het kenteken op de rdw site gecheckt te hebben of Gt nog bestond en een oproep op marktplaats, kwam er ook een geweldige reactie van de huidige eigenaar.
Hij was apetrots met zijn motor en stuurde een foto zoals ie er nu bijstond.

my_fir10.jpg


Beauty :Y

Ik denk dat ik het topic laat veranderen in: Waar en wie heeft mijn eerste motor _O-
 
Dat idee is nu in een ander topic gestart.

Zie: Op zoek naar je eerste motor topic. Bestaat ie nog etc? :]
 
Laatst bewerkt:
Zoals gezegd gaan we hier verder met de historie/toekomst van de XS850.

Deze Yamaha is echt overal geweest en zeer gebruikt binnen europa.
Oa. naar de GP in Silverstone 1980, drie keer naar Isle of Man voor de TT aldaar.
Met een stel andere XS750 en XS850 rijders naar de Noordkaap, en via Finland terug over de Lofoten in Noorwegen.
Diversen 3-cilinder Treffens in Duitsland.
Lloret de Mar in Spanje etc

Op de teller staat niet voor niets (1)47000km.
Hierbij moet 4000km bij opgeteld worden, want zoals Arie mij mailde is er toen in 1980 een andere teller opgekomen.
Dus de XS heeft er ruim 150.000km opzitten.

Bij 100.000 km zijn er 3 nieuwe zuigers ingekomen :Y

Ok toekomst beeld van deze XS850...
Zoek wat mooie spullen om hem op te fraaien.
Deze km vreter verdient het.
Dus ik zoek (mooi) XS spul als: dempers, achterknipperlichten met de pijpjes, origineel stuur, grote 20 cm met behuizing 23 cm koplamp, koplamporen, voor spatbord, spiegels.

Knipperlichten voor heb ik al (in nieuwstaat) opgehaald gisteren en vandaag ga ik na de zwarte spiegels kijken die op dit model horen.

Hier een foto met Krauser koffers en stuurkuip ten tijde dat ie in bezit was van Jan Witte

scan0010.jpg


wordt vervolgd :]
 
Laatst bewerkt:
Zoals gezegd heb ik de zwarte spiegel opgehaald bij een mede MF-er.
Deze heb ik opnieuw gespoten en ziet er weer uit als nieuw.
Chroom van de spiegel ook weer netjes dus al met al geslaagd.

100_8811.jpg


Zoals je ziet zijn de knipperlichten voor al vervangen door zgan,
wat natuurlijk alweer een heel ander aanzien geeft.
Hier een foto van wat erop zat en nu

foto1611.jpg


Ik heb het laksetje zo goed als het kan weer laten blinken.
Ben zelf zeer tevreden voor een 33 jaar oude fiets

100_8810.jpg


wordt vervolgd
 
ziet er mooi uit, (klonk ook goed trouwens, commentaar van de kleine "hee die klinkt hetzelfde als die van jouw, daddy")
en geleerd dat een xs110 grotere rem schijven heeft.


Lekker geluid uit de BSM's he!

Ik heb zojuist voor mijn XS de koplamporen, voorspatbord, achterknipperlichten aangeschaft. met dank aan Pieterklaas *O*
Nu zoek ik nog de 20-23 cm koplamp, stuur en de originele dempers voor mijn XS850, zodat ie weer origineel opgebouwd kan worden. :}

Misschien dat ik nog velgen en achterschijfrem zoek, daar de mijne in de tankkleur zijn gespoten.........
 
Je kan ze toch weer zwart spuiten (spuitbusje Motip zijdeglans)

BTW zit het orginele gereedschapssetje er nog bij? Inclusief de startkabeltjes?

Omdat de XS850 in tegenstelling tot de XS750 geen kickstarter heeft werden er "startkabels" bijgeleverd.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Arie,

Ja ik ga ze gewoon weer zwart spuiten.
Bedacht me naderhand ook dat dat het beste is
Gereedschapsetje zit er nog bij :Y , de startkabels niet :N

Zal Jan een mailtje geven of hij ze nog ergens heeft liggen...

heb jij nog leuke verhaaltjes foto's of tenaamstelling van toen?

Groet Peer
 
gereedschapsetje met oliepijlstokje voor de cardan.
dscn1511i.jpg



Eens een keer een fotosessie doen Peer met onze tweeling.
 
Tuurlijk hans doen we.
Of zullen we alle XS 850 (750) oproepen mee te doen ..............
 
Hier alvast één aanmelding voor één XS750 (kan er namelijk geen twee meenemen _O- )

Wel een klein voorbehoud, niet elke datum is beschikbaar. Er staan namelijk al enige motoractiviteiten in de agenda.

Vanavond heeft de Special voor het eerst in meer dan 10 jaar gereden, viel niet tegen. *D
 
Proficiat Wim,
en dan zeggen ze dat ze niet meer aan de gang te krijgen zijn.....

Nou het begin is gemaakt.....de groepsfoto van XSMF-ers HAHA
 
Nou vanavond effe bij pieterklaas geweest om diversen spullen op te halen voor mijn XS850.
Voorspatbord,achter knippers met "pijpje" , lamporen en claxon die ik zocht.
Niet nieuw, maar dat moet ook niet want de XS is in gebruikte staat en dan mag er wat patina aanzitten(maar bij de mijne zit wat teveel patina HA). Tevens nog wat andere (reserve) delen meegenomen.
Zoek eigenlijk nog de koplamp, stuur en originele dempers.
Hoop ze nog te vinden zodat deze XS er origineel en mooi eruitziet als ik naar het tripletreffen in Duitsland ga.
De vorige eigenaar gaat daar ook naar toe, maar zonder motor ivm ongeluk met deze motor gehad, wat het einde betekende van zijn motorrijden.
Wat ie niet weet is dat ik daar als een soort verrassing met een "opgeknapte" motor naartoe wil.
Dus zoek effe op je zolder schuur of waar dan ook, om deze XS origineel toonbaar te maken.

Gr Peer
 
Zeker Pieterklaas en het is altijd leuk om een enthousiast tegen te komen die vol lof over zijn machine praat.
Ik hoop dat je deze zomer vindt naar wat jij zoekt in jouw motor

Gr Peer
 
ziet er mooi uit, (klonk ook goed trouwens, commentaar van de kleine "hee die klinkt hetzelfde als die van jouw, daddy")
en geleerd dat een xs1100 grotere rem schijven heeft.



Pieterklaas, neemmaar contact met raymond op, die heeft 1100 spul en wellicht ook de kleppen........
 
Terug
Bovenaan Onderaan