Yamaha XT uit 83 verbouwen?

hc460

MF veteraan
6 nov 2009
1.047
0
Aangezien de halve vriendenkring een supermotard achtige brommert erbij koopt of zoiets aan t (om)bouwen is heb ik besloten ook maar eens de ogen open te houden.

Wordt mij plots toevallig door een collega een yamaha XT 550 uit 83 aangeboden.
Ik mag m meenemen voor 600 euro.
Tank,spatbord etc zijn pas gespoten in een frisse parelmoerwit.
Cilinder is gereviseerd met nieuwe zuiger en loopt goed.
Het is blijkbaar een enkelbreker en da's de reden dat ie m wegdoet,hij krijgt m als lichtgewicht persoon niet makkelijk aan.

Het ding heeft spaakvelgen en trommelremmen.
Is t haalbaar of eigenlijk meer verstandig om hier wat aan te veranderen om sowieso qua remmen wat te updaten en een zadel met kont etc.
Of beter zo houden en oldskool rondtuffen(wat niet de voorkeur heeft)
Daarbij ,zijn zulke ombouwdelen al dan niet van jongere fietsen goed te doen en betaalbaar.
Gezien mijn vele hobby's die voor sommigen al een maandsalaris kunnen zijn zit ik niet te wachten op een zoveelste project wat uiteindelijk 4000 kost (bij wijze van)...

DSC_07251.jpg
 
Als die is zoals jij beschrijft: kopen. Anders doe ik het!

Net remsetje er op. Wielen zoeken tbv straatbanden, of deze wielen gebruiken.

Have fun!
 
Dit was mijn 550 uit '83 die ik heb verbouwd tot SM:

xt7m.jpg


Ik had trouwens wel een schijfrem voor maar heb er een hoop aan verbouwd:

xt600 voorvork
cb500 velgen
xt550 onderblok met xt600 cilinder (blok laten aanpassen)

Oja en je vraag: ik was in totaal iets van 2500 euro kwijt inclusief aanschaf van 750 euro.
 
Laatst bewerkt:
Aangezien de halve vriendenkring een supermotard achtige brommert erbij koopt of zoiets aan t (om)bouwen is heb ik besloten ook maar eens de ogen open te houden.

Wordt mij plots toevallig door een collega een yamaha XT 550 uit 83 aangeboden.
Ik mag m meenemen voor 600 euro.
Je moet doen wat je zelf wil,
maar ik denk (persoonlijk) dat je deze fiets beter zo laat voor de old-skool liefhebber en jij beter voor een paar centen meer een jonger model kunt kopen (met schijfrem) om voor een paar centen minder om te bouwen

denk eraan dat je voor 600 euro geen mooie én goede supermotard kunt kopen (misschien wel één van de 2)
ga voor jezelf na wat je totaalbudget is voor aanschaf + evt. ombouw
 
Laatst bewerkt:
Als je er mee de straat op wilt zou ik een paar andere spaakwielen klaar maken met een 320 Brembo voor en achter gewoon een originele trommel houden. Wel de originele wielen er bij houden. Geen zitje met een "kontje" (heeft SM ook niet). De motor ziet er verder netjes uit en ik zou er zeker geen "kermis" fiets van maken. Starten met zo'n ding is ook niet zo moeilijk. Carburatie moet goed afgesteld staan,veder met de decompressor net over BDP van de compressieslag zetten. Dan krijg je de uitlaat en inlaatslag zonder compressie en gaat ie op inertie (vliegwiel) door. Als een gek staan beuken maakt alleen hardstikke moe. Heb jaren een 530 cc 4t. 1 pitter enduro gehad die aleen maar een kickstarte had en dat ging op deze manier goed. (behalve als ie op de kop had gelegenals je van een helling donderde).
Prijs is ook goed, kun je geen buil aan vallen.
 
ik zie een misverstand ontstaan.

een 550 heeft een automatische decompresseur. Daarom is het in tegenstelling tot de 500, een prima te starten motor.

Zoals Bolski altijd zegt; de power van een 600 en het gewicht van een 500.

Ik zou die uitlaat toch wel even veranderen. Tenzij je iedere zondag in spakenburg rijdt.
 
Laatst bewerkt:
Als je weet hoe een handmatige decompressie werkt is het net zo makkelijk, alleen een handeling die je zelf moet doen. Je kan ook als een gek door de compressie stampen en dan zeggen dat het een enkel breker is. Maar moraal van het verhaal, als je weet hoe het moet kost het nagenoeg geen moeite (XT500 wordt zelfs met de hand gestart ipv met voeten).
 
Ik had op mijn XT geen decompresseur meer zitten en ja, als je hem tegen de compressie aanzette kon je er met 100kg op gaan staan zonder dat hij bewoog. Toch, als je de goede techniek had kon een meisje hem aantrappen..
 
ik zie hem er nog wel op zitten,
mocht hij niet werken moet je wellicht even naar de kabel kijken.
 
Vanmiddag even samen met de collega het ding aan de gang gehengeld.
Het decompressie gebeuren zit er idd op en werkt gewoon.
Het is een handigheid om m aan te trappen al kon ik nog niet echt "voelen" wat t geschikte moment was,al had ik idd een aantal momenten dat je m met het laten vallen van een blok beton op die kickstarter nog niet aankrijgt... _O-

Was meer geluk als wijsheid denk ik.
Reageren op t gas was netjes ,maar vrij mak,al weet ik niet hoe fel die dingen moeten zijn .Of t moet t feit zijn dat je smorgens aan bent gekomen op een 185 pk ding..
Tja,en de remmen....da's ook ook een soort uhhh wereld van verschil.

Al waren die paar rondjes op t industrieterrein dan wel weer gelijk fun... :Y
 
Ik trap mijn 500 iedere ochtend in 1x aan.

Choke indrukken, in de compressie trappen, kickstart loslaten (terug naar 0 punt zegmaar) decompressie hendeltje inknijpen, en dan de kickstarter een centimeter of 15 +/- naar beneden duwen.
Hendeltje weer loslaten.

En nu komt de truc : Als je de kickstarter dan weer loslaat (dus weer naar punt 0 zegmaar om hem echt aan de trappen) , moet je 2 klikjes horen.

1 klik (van de tandwielen van de kickstart) is te weinig, en 3 klikjes is teveel.

2 klikjes....

Op een 550 zal wel precies hetzelfde gelden. :)

Anyway, stel geen vragen, volg mijn geniale instructie's op, en boek succes.

:+ ;)
 
Het is een automatisch systeem, zelfde manier proberen als je beschrijft, echter zonder het zelf bedienen van het hendeltje ,of werkt t dan anders?
 
Ik trap mijn 500 iedere ochtend in 1x aan.

Choke indrukken, in de compressie trappen, kickstart loslaten (terug naar 0 punt zegmaar) decompressie hendeltje inknijpen, en dan de kickstarter een centimeter of 15 +/- naar beneden duwen.
Hendeltje weer loslaten.

En nu komt de truc : Als je de kickstarter dan weer loslaat (dus weer naar punt 0 zegmaar om hem echt aan de trappen) , moet je 2 klikjes horen.

1 klik (van de tandwielen van de kickstart) is te weinig, en 3 klikjes is teveel.

2 klikjes....

Op een 550 zal wel precies hetzelfde gelden. :)

Anyway, stel geen vragen, volg mijn geniale instructie's op, en boek succes.

:+ ;)


_O- :}

Doet me denken aan mijn 20 jaar oude gazonmaaier, heb ik ook een bepaald ritueel voor, hij start altijd bij de derde poging, echt waar,... :Y
 
Het is een handigheid om m aan te trappen al kon ik nog niet echt "voelen" wat t geschikte moment was,al had ik idd een aantal momenten dat je m met het laten vallen van een blok beton op die kickstarter nog niet aankrijgt... _O-
Y
moment maakt niets uit. maar het kan idd moelilijk zijn. zolang je eerst even rustig doortrapt tot je een klik hoort voordat je hem een lel geeft.
ik start hem altijd als volgt;
eerst een paar keer rustig loos trappen met choke vol open,
dan halve choke en een goeie lel geven. bij de eerste plofjes pas wat gas geven.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou ook zeggen, niet verbouwen :X
Het is zo'n lief ding zo, met z'n start ritueel, en de soep remmen
Kopen en lekker genieten :Y

HansD
 
moment maakt niets uit. maar het kan idd moelilijk zijn. zolang je eerst even rustig doortrapt tot je een klik hoort voordat je hem een lel geeft.
ik start hem altijd als volgt;
eerst een paar keer rustig loos trappen met choke vol open,
dan halve choke en een goeie lel geven. bij de eerste plofjes pas wat gas geven.

Die dingen doen het gewoon altijd, zelfs bij extreme verwaarlozing:

full
 
Of beter zo houden en oldskool rondtuffen

absoluut voor de volle 100 %; :^


Echt een doodzonde om zo'n prachtige old-school fiets te verneuken :X :X
Daarbij, durf jezelf te onderscheiden en rijd er gewoon zo mee, ipv al dat "verbeteren"


Durf te wedden dat die fiets zijn waarde van 600,00 euro minimaal vast houd. Wordt waarschijnlijk alleen maar meer waard, zeker alstie niet verkracht wordt :Y
 
sterker nog, de prijs wás altijd een euro per cc
m.a.w. de stijging is begonnen. Kibbe en ik praatte hem zojuist nog even wat verder omhoog.
 
sterker nog, de prijs wás altijd een euro per cc
m.a.w. de stijging is begonnen. Kibbe en ik praatte hem zojuist nog even wat verder omhoog.
Das niet helemaal waar, ik kocht er ooit eentje voor 6.000 gulden.

Maar mijn huidige heb ik ook voor een euro per cc.
Die op de plank ligt was nog goeiekoperder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan