Yamaha XV Virago topic [deel II]

Ik zie nog niet gelijk een reden om maar andere carbs aan te schaffen, die misschien nog wel slechter zijn dan die je nu hebt?

Redenen waarom er wel benzine in de vlotterkamers komt en niet verder:

-Het ultrasoon reinigen is toch nog niet helemaal goed gebeurt? De ilipielie kanaaltje van de stationaire sproeiers zitten nog verstopt. Idem voor de pilotschroeven kanaaltjes.
-Er word ergens valse lucht aangezogen?
Misschien zijn de rubberen membramen van de gasschuiven poreus of echt lek.
-staat het vlotterniveau wel goed afgesteld volgens het werkplaatshandboek? Iets te laag niveau is geen boem.

Vragen die er dus zijn, wie heeft er ultrasoon gereinigd? Een vakman of bijv de buurman.
Heb jij kennis en een werkplaatshandboek?
En ik snap niets van jouw verhaal van allerlei setjes carburateurs die je nu al hebt?
Je hebt het orginele setje, schijnbaar een ander setje met aansluitingen voor milieurestrictie (Californian), en nu wil je nog weer een ander setje kopen?

Meer info graag?
 
Laatst bewerkt:
Je zal toch de carburateurs weer moeten demonteren. Het is een k..werk, maar uiteindelijk krijg je de XV goed. En zoals Boevie al aangaf, andere carbs kopen is zinloos. Pielen met een stukje ijzerdraad van kabel om de sproeiergaatjes door te prikken en met lucht nalopen.

De XV staat erom bekend dat ze nogal eens carbs problemen zijn. Dus stug doorgaan.
 
Beste Boevie en Vulcanrider,
Thanks voor jullie reactie.

wie heeft er ultrasoon gereinigd? Een vakman of bijv de buurman.
In mijn ogen een vakman die weet wat tie doet, repareert al 10tal jaren yamaha en kawasaki motoren.
Daar heb ik dus wel vertrouwen in8-).

Heb jij kennis en een werkplaatshandboek?
Ik heb een werkplaatshandboek in bezit en qua kennis: wel enige ervaring in het verbouwen en repareren van motorfietsen.
Dit is dan ook mijn eerste yamaha. Voorheen altijd mijn eigen suzuki's onder handen genomen.(ook motorisch )
savage ls650, intruder vs 700, intruder vs 1400

En ik snap niets van jouw verhaal van allerlei setjes carburateurs die je nu al hebt?
Sorry als de vraagstelling wat onduidelijk was:).
Nog even voor de duidlijkheid: ik heb de originele carburateurs van de motor afgehaald en ik zag de 2 "dikke slang aansluitingen" zitten op mijn carbs.
Dit was mij niet duidelijk waar ze voor dienen, er zit namelijk ook niets meer op aangesloten. (geen slangen).
De afbeelding die ik had geplaatst kwam van het internet ter illustratie. (hier zitten wel de slangen op)
Mijn vraag was dus dan ook wat hier mee te doen. (wel of niet afdoppen).

Je hebt het orginele setje, schijnbaar een ander setje met aansluitingen voor milieurestrictie (Californian), en nu wil je nog weer een ander setje kopen?
Yep dat is wat ik bedoel.
De reden is omdat ik niet weet wat de vorige eigenaar er mee heeft gedaan.
Er zaten ook al 2 gelijke hoofdsproeiers in beide carburateurs, de 2 benzine aftappluggen van de vlotterbakken zijn stuk gedraaid, en dan de vraagtekens over de "dikke slang aansluitingen", en nooit verkeerd om extra reserve materiaal te hebben8-).

staat het vlotterniveau wel goed afgesteld volgens het werkplaatshandboek? Iets te laag niveau is geen boem.
Dit is iets wat ik van het weekend ga uittesten/nameten. (had ik zelf nog niet aan gedacht:t)

De rubbere membramen zien er visueel nog goed uit. Niet poreus of scheurtjes.

hoop dat het nu een beetje duidelijker is *D.
 
Laatst bewerkt:
Sorry dat ik het allemaal even zo zwart-wit stelde maar in dit geval was dat even nodig.
De 2 posten waren wel zo onduidelijk/?, dat was voor geen mens te behappen.
Vandaar dat er waarschijnlijk ook geen respons kwam in eerste instantie.

Het lijkt erop dat je al met al goed bezig bent, en dat het helemaal goed gaat komen.
Volgens Chiefpep zijn Virago s een crime, en Vulcanrider praat al net zo.
Dus het ligt niet aan jouw dat het nu nog even niet loopt. Je hebt alleen wat pep nodig omdat je het met deze carbs op wilde geven.
Ik vind persoonlijk dat je dat niet moet doen.
Ze zijn ultrasoon gereinigd en zien er weer spik en span uit.
Ook zijn de membranen schijnbaar nog in een héle goede staat en daar mag je God en Yamaha voor danken. Want die krengen zijn duur.
 
Ik weet niet wat en hoe jij kennis is. Schijnbaar ben je aardig goed op de hoogte.

Tocj even een stukje history.
De 4 grote jongens uit Japan hebben voor de carburateurs als hofleverancier Keihin of Mikuni.
Eind jaren 70 zijn de Europese merken verpulverd door het Japanse geweld. Dankzij de CV technologie van Keihin en Mikuni konden er in de jaren tachtig geweldige vermogens uit een motorblok worden geperst. Tenminste, voor toen in de jaren tachtig.
Europa en ook Amerika hadden liggen slapen en ene na de andere merk viel om door de hoogstaande Japanse technologie voor minder geld.
Je zou wel gek zijn als je geen Japanner kocht.
Duitsland maar vooral Engeland was marktleider en hier gingen alle topmerken gewoon roemloos ten onder.
Alleen BMW kon het nog een beetje droog houden.
Ook het Amerikaanse merk Harley kreeg gigantische klappen. Zo erg zelfs dat de overheid een aantal jaren ingreep met boycots om de Japanners terug te drijven.
Maar dit werd door de jappies slim omzeilt. Ipv 750CC gingen ze over naar 700CC.
Er werd een aantal jaren met rotte eieren gegooid en toen bleek dat de Japanners dit gevecht gingen winnen.
Weg boycot en de Japanse 750 en bigger was back.

Mikuni was en is dus een geweldig merk, echt het neusje van de zalm.
De koning onder de carbs, alléén Keihin is God onder de carbs.
Net even een tikje beter en slimmer qua ontwerp en doorontwikkeling.
Vandaar dat de jaren 80 carb van mikuni iets meer problemen kent dan Keihin.

Het ontwerp van de carburateur zoals de minuscule kanaaltjes in de body van de carbs voor de stationaire sproeiers en de pilot-schroeven.
De kans is groot dat hier jouw probleem zit ondanks het geweldige werk van de monteur met zijn ultrasoonbad.

Er moet waarschijnlijk toch nog even wat handwerk aan te pas komen om deze ielipielie kanaaltjes in jouw carbs weer los te krijgen. (Dus niet de sproeiers, maar hele kleine kanaaltjes in de body díe handmatig schoongemaakt moeten worden)
Net zoals Vulcanrider ook al aangaf.

Word vervolgd (als je er tenminste nog behoefte aan hebt?), ik moet nu op de fiets en aan het bier!
 
Laatst bewerkt:
Even een vraag.
Staat er in het werkplaatshandboek een schematische tekening van het Evaporative Emission Control System?

Zoiets als dit (gegoogeld, dit schema was volgens mij ook van de xv920 maar dan van 88-91(zoals al vermeld staat)):

EECS88_91.jpg
 
Laatst bewerkt:
Jouw foto van de carb lijkt aardig overeen te komen met dit schema? Ik kan alleen de bovenkant van de carb niet goed zien.
Zo te zien word de benzinetank ontlucht via het koolstoffilter naar de carb. Op de carb zit een klepje vanwaar de benzinedampen via een volgende slang naar het luchtfilterhuis gaat. Waar de dampen retour gaan via het luchtfilter de carb in.
Vertel ik het zo goed?

Ik weet niet precies wat er bovenop de carburateur gebeurt, ik ken dit principe eigenlijk niet. Dit is nieuw voor mij. Ik ken trouwens de hele motor niet. Maar dat maakt opzich niet uit.
De techniek is bij alle merken ongeveer hetzelfde.

Opzich vind ik het idee voor een tweede setje van Marktplaats voor reserve onderdelen, niet verkeerd. Voor bijv 50 euro of zelfs 100 kun je geen armoe hebben.
Aftapschroeven kun je eraf halen, en waarschijnlijk heb je nog wel meer schroefjes of onderdelen nodig.

Heb je trouwens een reden waarom het orginele setje carburateurs niet vertrouwd? Ben je met sleutelen wat tegengekomen wat niet meer te fixen is of...
Dat de sproeiermaat 126 is ipv 124 bij 1 carb maakt volgens mij niets uit met het starten. Dit is een hoofdsproeier en deze komt er eigenlijk pas bij vanaf zo n 4000 toeren, exact weet ik het niet.
Daarvoor komt het mengsel via de stationaire sproeier. Zogauw als je gas geeft, en dus de vlinderklep in de carb bedient, zal de snelheid in de venturi van de carb toenemen.
De onderdruk neemt toe tot bij zo n 4000 toeren het vacuum zo groot word dat het rubberen membraam de veer in kan drukken. Het rubberen membraam gaat omhoog en ook de gasschuif, met daaraan vast de gasnaald. Nu komt dus de hoofsproeier erbij, er word meer mengsel aangevoerd en de toeren nemen toe, totdat je het gas weer dichtdraaid.

Nog een mooi ploatie van de werking van een carburateur met elke gasstand en toerental:

calchart.gif
 
Laatst bewerkt:
Ik zal morgen het oude wpb eens afstoffen en kijken of er überhaupt zo'n milieu handel aan een xv920 hing.

Volgens mij is dit systeem pas bij het tweede type xv erop gekomen en dan met name de xv750, met het chromen ronde koppelingshuis en de aangepaste startkoppeling e.d. ook is het herkenbaar aan de chromen leidingen die naar de cilinders lopen.
 
In ieder geval, bedankt voor de aanvullende info, zo doende leert men:t)

Sorry dat ik het allemaal even zo zwart-wit stelde maar in dit geval was dat even nodig.
Geen probleem:t.
Ik heb zelf moeite om het juiste te omschrijven en op te schrijven/typen, in mijn hoofd klopt het allemaal wel8)7.

Heb je trouwens een reden waarom het orginele setje carburateurs niet vertrouwd?
Niet echt een reden, maar meer omdat ik de motor niet aan de praat krijg, en geen vergelijkingsmateriaal heb.
(alleen een WPHB met niet al te duidelijke plaatjes:$)



Misschien is het handig dat ik een foto hier neerzet van mijn motor.(praat wat makkelijker denk ik:Y)
20180721_145132.jpg

.
Ik heb dit weekend wel het vlotterniveau gecontroleerd/ aangepast.(stonden niet zoals het WPHB omschreef).
Nu staan ze precies goed. rear cilinder +1mm en front +2mm.
Ik heb de motor nog niet getest, nog geen tijd voor gehad.
Ook ik moest bier drinken gisterenO-)
Ik hoop dat dit het euvel was.


Ik ben er wel achter wat de 2 "dikke slangen" zijn op mijn carbs.
Is niet voor Evaporative Emission Control System (staat ook niets van in mijn WPHB van de xv920)
Het is een soort beluchting en die verdikking die in de slang zit is een filtertje.
Deze worden aangesloten op de 2 tules op mijn frame die weer leiden naar een open verbinding naar buiten.(zie de 2 rode circels op de foto)
2.jpg


Van de week weer verder met testen ,of zelf reinigen van de carbs met een ijzerdraadje;(.
Ik hou jullie op de hoogte van mijn vorderingen.
 
Neeneenee, geen ijzerdraadje!

Is te hard en beschadigd het aluminium.
Eerst proberen met een koperdraadje en carbcleaner in een spuitbus.
Stationaire sproeier en pilot-schroef verwijderen en in de gaatjes spuiten.
Als het ergens anders weer uit een ander gaatje komt(waarschijnlijk in de venturi, of daar dicht in de buurt), dan is het kanaaltje redelijk los, of natuurlijk helemaal los.
 
Thanks:t

Ik hoop dat ik helemaal geen draadje of cleaner hoef te gebruiken;), ik hoop dat tie van de week (misschien vanavond) gaat starten ivm vlotter-niveau aanpassing.

En inderdaad geen choppermodel.*D
Dit was volgens mij het eerste model van het merk virago.8-)
 
Misschien is het handig dat ik een foto hier neerzet van mijn motor.(praat wat makkelijker denk ik:Y)
Bekijk bijlage 1328811
.
Ik heb dit weekend wel het vlotterniveau gecontroleerd/ aangepast.(stonden niet zoals het WPHB omschreef).
Nu staan ze precies goed. rear cilinder +1mm en front +2mm.
Ik heb de motor nog niet getest, nog geen tijd voor gehad.
Ook ik moest bier drinken gisterenO-)
Ik hoop dat dit het euvel was.


Ik ben er wel achter wat de 2 "dikke slangen" zijn op mijn carbs.
Is niet voor Evaporative Emission Control System (staat ook niets van in mijn WPHB van de xv920)
Het is een soort beluchting en die verdikking die in de slang zit is een filtertje.
Deze worden aangesloten op de 2 tules op mijn frame die weer leiden naar een open verbinding naar buiten.(zie de 2 rode circels op de foto)
Bekijk bijlage 1328810

Van de week weer verder met testen ,of zelf reinigen van de carbs met een ijzer
Ik hou jullie op de hoogte van mijn vorderingen.[/QUOTE]

Ik heb ook in het wpb gekeken en kwam m.b.t. de dikkere slangen niet tegen dat het een milieu aspect.

Een leuke motor, mijn eerste xv750 uit 82. Alleen die startgeluiden....

Bier drinken is ook een leuke hobby, vooral doorgaan.

Het wpb gaf zelfs aan dat je de carbs met een kunstof draadje ipv een ijzerdraadje of koperdraadje. Ik heb als botte boer wel altijd een flinterdun ijzerendraadje gebruikt, gelukkig geen problemen.
 
*O**O**O*de motor heeft gelopen!!!!!!!*O**O**O*

Hij liep nog niet lekker maar der kwam geluid uit.8-)
Tijdens het stationair draaien liep in 1 keer de toeren heel hoog op. (waarschijnlijk vlotter niveau nu iets te hoog:P)
Dat was dus ook de gouden tip, waarvoor dank Boevie:t:t.
Ik ben er nog niet maar het gaat goed komen.
Na dat de motor nu heeft gelopen zonder bijgeluiden*D gaat het blok eronder uit om te reviseren/op te knappen.
 
Een echte techneut gaat finaal door het lint als je begint over gaatjes in de carb doorprikken met een ijzerdraadje of iets dergelijks.

En dat is ook wel terecht want het luistert allemaal zo nauw en het is zulk teer spul, het is zo voor eeuwig verprutst.
Als je er goed over nadenkt is het zelfs een wonder van techniek.

Maar zonder gein, een kleine beschadiging is misschien niet echt merkbaar of bij een pilot-schroef kun je het vaak nog wel bijregelen.
Maar in de techniek is het de bedoeling dat je het in 1 keer goed doet.
Vaak praat je over dure onderdelen en dan heb je het in het uiterste geval ook nog over mensenlevens.

Doe het goed of doe het niet.
 
*O**O**O*de motor heeft gelopen!!!!!!!*O**O**O*

Hij liep nog niet lekker maar der kwam geluid uit.8-)
Tijdens het stationair draaien liep in 1 keer de toeren heel hoog op. (waarschijnlijk vlotter niveau nu iets te hoog:P)
Dat was dus ook de gouden tip, waarvoor dank Boevie:t:t.
Ik ben er nog niet maar het gaat goed komen.
Na dat de motor nu heeft gelopen zonder bijgeluiden*D gaat het blok eronder uit om te reviseren/op te knappen.

Hoogstwaarschijnlijk niet.
Als het hoog in de toeren gaat lopen betekend dat meestal valse lucht (vacuumverlies waardoor er minder benzine aangezogen word, dus een armer mengsel. En ook te weinig cilindervulling, en dan een merkbaar vermogensverlies als je zou gaan rijden) (bij een te arm mengsel jankt de motor ook vaak door de toeren heen tot on het rooie, als je in de vrijstand gas geeft. Het lijkt dan perfect te zijn maar als je gaat rijden zul je merken dat je vermogen mist)

Of de vlotterbakken worden niet snel genoeg aangevuld, dus te weinig benzine wat aangezogen word.
 
Laatst bewerkt:
Dan gaan we dat beide nog ff checken:t.

Ik had voor de test 2 x een doorzichtige slang aangesloten van +/- 30 cm hoog op de benzine aansluiting van de carbs en die gevuld met benzine.
(Ik had wel van te voren de vlotterbakken gevuld voor nog een controle van het vlotter-niveau)
En ik zag dat de benzine uit de slang binnen no-time de carburateurs in liep toen de motor stationair liep.
Vandaar mijn aanname dat er te veel benzine zou zijn.

Zal wel in het weekend gecontroleerd worden want het is weer snel donker buiten;(.
 
Ik weet het ook niet zeker.
Maar het eerste wat in mijn bolletje opkomt bij onbelast hoog in de toeren gaan, is dat de benzine opraakt of er is opeens ergens valse lucht.

Zou ook nog kunnen dat de rubbers tussen de carbs en blok gaan lekken als het blok een beetje warm word.

Zien de rubbers er nog goed uit, niet poreus?

Ik las hierin dit topic ook iets van rubberen O-ringen van +- ○ 50 mm, tussen de rubbers en de aansluiting op...
Dit is deel 2, en volgens mij stond dat gelijk in de eerste post van Virago, deel 1. Verzameling van alle belangrijke punten, oudere topics.
 
Terug
Bovenaan Onderaan