Yamaha YP400 Trillen en bonken bij optrekken lage toeren

LeendertPeter

Rookie
24 aug 2005
27
0
Haarlem
Er is al veel over gezegd en geschreven maar voor ik naar mijn dealer ga met de opdracht 'los het op' toch nog even hier op het Forum wat advies vragen.

Betreft mijn Yamaha YP 400 uit 2007 (68.000 Km. en tot nu toe zeer tevreden) die niet echt lekker in de lage toeren wegrijdt. Schokkerig en bonkerig zou ik het willen noemen. Doet zich voor rond de 2000 RPM. Opvallend is dat het voor mijn gevoel minder wordt naarmate ik langer op weg ben.

In diverse Posts wordt de Vario als boosdoener aangemerkt maar in onderstaande link weer de koppeling. (Vario = Koppeling?)

In 2010 is er een Post geweest die er raakvlakken mee heeft en die de koppeling als veroorzaker aanmerkt. yamaha majesty 400
Ik wil er ook wel zoals in deze Post wordt gezegd 'stapvoets mee rijden; gewoon net boven wandeltempo, zonder geschok of getril,'

De Yahama is een keer hiervoor ter reparatie geweesten er zijn een viertal lagers vervangen. Hielp iets maar het is nog niet zoals het zou moeten zijn.
Hebben we hier toch te maken met de 'fabricagefout' zoals ik ook wel in het Forum ben tegengekomen?

Ik ben benieuwd naar visies, adviezen en meningen hierover. Met dank vast.

Leendert
 
Ik heb sinds een week ook een Majesty 400, uit 2004. Ik herken volgens mij veel uit je verhaal; de motor in de mijne produceert ook een hoop gebonk/geklop als ik op lagere snelheden rijdt en dan vooral als ik een beetje gas bijgeef. Toch ervaar ik dit niet als hinderlijk, want het rijgedrag zelf is soepel en gaat niet met horten en stoten. Heb jij hier wel last van?

Wat ik wel hinderlijk vind is het langzame optrekken vanuit stilstand. Dit schijnen alle 400's te hebben tot een bepaald jaar (2009?). Dit komt omdat de koppeling al aangrijpt als er nog te weinig toeren worden gemaakt. Ik denk zelf dat dit in samenhang is met het gebonk/geklop. Om dit op te lossen installeer ik volgende week 14 grams vario-rolletjes van Dr.Pulley. Hierdoor zou de scooter bij lage snelheden (dus ook vanuit stilstand) meer toeren moeten maken. Hij komt dan sneller van zijn plek, accelereert soepeler en produceert dan dus minder gebonk/getril. Althans, dit hoor ik van veel mensen die de Dr.Pulleys ook in hun scooter hebben geïnstalleerd - vooral Majesty 400-eigenaren. Er is genoeg over te vinden op dit forum. Ik heb de rolletjes net binnen en heb volgende week het gereedschap in huis. Het is qua kosten een minimale ingreep. Alternatieven zijn bijv die van J Costa, waar ook genoeg over is geschreven op dit forum. Dit is wel iets kostbaarder.
 
Hoi leendert,

Hier een tevreden Majesty rijder. Ook ik heb dit "probleem" gehad en na ervaringen van o.a. Hybride een JCosta laten plaatsen. Ik zou er een heel verhaal van kunnen maken maar het is al beschreven in het topic waarnaar jij verwijst.

Fabricagefout wil ik het niet noemen maar feit is dat de modellen tot 2009 te weinig toeren maken of te snel aangrijpen. Het effect is alsof je in een te hoge versnelling rijdt waardoor trillingen worden veroorzaakt.

Er zullen vast meerdere oplossingen zijn en ik kan alleen maar oordelen over de mijn oplossing en die bevalt uitstekend.
 
In het beschreven topic heb ik er inderdaad uitgebreid over bericht; alles is daar wel te vinden lijkt me.


De term "fabricagefout" komt bij mij vandaan; ik gebruikte die typering nadat ik de koppeling had gedemonteerd.
De vijf schoenen met het frictiemateriaal horen vrij te draaien om hun asjes maar bij mijn scooter zaten ze helemaal vast; met geweld heb ik de zaak gedemonteerd waarna bleek dat de lagering onbewerkt gemonteerd was.
Er hoort een mooi gladde cilindrische lagering te zijn maar het gat had nog de schuine vormen van de gietmal met een forse braam in het midden. Bijna allemaal zaten ze muurvast, geen wonder dat die koppeling niet wilde oppakken.

Dat heb ik inmiddels verholpen; de gaten zijn geruimd, de asjes zijn gepolijst en de zaak is met klevend vet gemonteerd; verder heb ik de veren uitgerekt zodat ze minder onder voorspanning staan en de koppeling dus eerder aangrijpt.
Dat laatste was gokken maar het heeft goed uitgepakt; ik heb er een heel andere scooter mee gekregen. Ik kan nu wel stapvoets rijden en snel accelereren zonder aarzeling.


Wat betreft de vario; ik heb hem vervangen voor een J.Costa maar je zou ook lichtere rollen kunnen proberen of twee rollen weglaten (wel tegenover elkaar natuurlijk). Dat kost helemaal niets en zo kun je snel zien wat het effect is.
Smeren van de rollen en rollenbanen helpt ook maar is van korte duur.
 
Laatst bewerkt:
Nog een opmerking...

Je bent bij de dealer geweest, wat voor lagers heeft die gewisseld ? Gewoon belangstelling.

Verder vraag ik me af hoe je hiermee verder wilt; je vraagt hier advies om daar vervolgens mee naar een dealer te gaan ?

Hoe ga je dat brengen; "ja, ik heb op internet gelezen dat je de koppelingsschoenen moet ruimen, dat is de oplossing."

Hoe denk je dat ie reageert ?







Op jouw vraag "vario of koppeling" het volgende. Hieronder de transmissie zoals in jouw scooter; links zit de voorste vario, in dit geval de J.Costa. Rechts zit de achterste vario met daarop de koppeling, je kijkt tegen de koppelingstrommel. Die laatste geeft de aandrijving door via een tandwielvertraging naar het wiel.

full


Het is net als in een auto of conventionele motorfiets; met dit verschil dat hier de koppeling na de transmissie zit omdat de transmissie moet draaien om te kunnen variëren.
 
Laatst bewerkt:
Ik begin nu zo'n beetje een beeld te krijgen van de problematiek en de mogelijke oplossingen.

Er zijn 4 onderdelen vervangen die ik als volgt op de factuur kan ontcijferen:
Lager Naald van 62,50
2 Kogellagers van resp. 37,- en 90,-
Pully 7,60

Ik heb er geen moeite mee de dealer aan te geven dat er andere mogelijkheden zijn. Ik acht mijzelf zonder aanwijzgingen niet kundig genoeg iets met rolletjes te gaan vervangen.

Ik ga denken, overwegen, afwegen en besluiten. De volgorde lijkt me in orde.

Leendert
 
Ik begin nu zo'n beetje een beeld te krijgen van de problematiek en de mogelijke oplossingen.

Er zijn 4 onderdelen vervangen die ik als volgt op de factuur kan ontcijferen:
Lager Naald van 62,50
2 Kogellagers van resp. 37,- en 90,-
Pully 7,60

Ik heb er geen moeite mee de dealer aan te geven dat er andere mogelijkheden zijn. Ik acht mijzelf zonder aanwijzgingen niet kundig genoeg iets met rolletjes te gaan vervangen.

Ik ga denken, overwegen, afwegen en besluiten. De volgorde lijkt me in orde.

Leendert

Twee observaties.

1) Hybride heeft gelijk.
2) Die lagers zijn voor de kat z'n viool vervangen.

Punt 2 kan ik niet staven maar als dit hetzelfde euvel is als waarvoor je de eerste keer bij de dealer bent geweest, geloof ik niet dat het vervangen van die lagertjes de oplossing was.
 
Hoi Leendert,

Om ook even een duit in het zakje te doen: ook ik had dezelfde ervaring als jij beschrijft maar had er aanvankelijk geen moeite mee, eenmaal op snelheid merk je er niets van.
Bij 25.000 heb ik toch de JCosta laten monteren en moet zeggen dat is een wereld van verschil. Ervaring met andere rollen heb ik niet maar heb mij laten leiden door de ervaringen van anderen op dit forum.
Momenteel zo'n 7.000 km onderweg met de JCosta en nog geen moment spijt gehad van m'n investering; je krijgt er een andere scooter voor terug.
Brandstofverbruik is (althans bij mij) een fractie toegenomen.

Succes met je keuze(s).

Gr. John
 
ik zou uitprinten wat hybride er aan heeft gedaan en dat aan de monteur geven die er aan gaat sleutelen.
 
ik zou uitprinten wat hybride er aan heeft gedaan en dat aan de monteur geven die er aan gaat sleutelen.
Het voornaamste euvel bij mijn scooter was die koppeling; dat was naar mijn idee dus een fabricagefout en het is helemaal niet gezegd dat de scooter van TS dit ook heeft.

Beide schelen ook een modeljaar en een versie; de mijne is van Februari 2008, model met twee schijven voor en ABS.
 
Het voornaamste euvel bij mijn scooter was die koppeling; dat was naar mijn idee dus een fabricagefout en het is helemaal niet gezegd dat de scooter van TS dit ook heeft.

Beide schelen ook een modeljaar en een versie; de mijne is van Februari 2008, model met twee schijven voor en ABS.

Da's waar, maar het klinkt wel sterk als problemen met het aangrijpen van de koppeling. Dan kan TS jouw tip mooi in zijn zak steken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan