Hoi allemaal, dit is mijn eerste bericht op dit forum.
Ik ben sinds een paar maanden in het bezit van een Yamaha YZF750R uit 1993. De reden voor aanschaf van een oude superbike is dat het de modellen zijn die ik in mijn jeugd zag rondrijden en waarvan ik altijd dacht: wauw, daar wil ik ooit op rijden. Ik krijg er nostagische gevoelens van en ik vond het gewoon een hele mooie bike om te zien, en je ziet em niet zo vaak
Nu komen er met zo'n oud beestje ook wel wat gebreken of eerder wat achterstallig onderhoud. Gister heb ik er verse banden op laten zetten, dat was ook echt nodig. Op zich rijdt hij verder prima, start goed, geen gestotter of iets, de motor klinkt zoals hij moet klinken dus dat is allemaal positief. Alleen heb ik al een paar keer gemerkt dat hij tegen het rode aanliep als hij kleine stukjes moest rijden en stilstaan in hitte, en gister toevallig voor het eerst echt helemaal in het rood schoot door het file rijden. Terwijl het eigenlijk niet zo warm was buiten. Zodra ik weer optrek (hij lucht pakt) zakt de temperatuur ook meteen weer. Daarnaast deed de temperatuurmeter het laatst een keertje niet. Nu afgelopen keren wel weer.
Nou las ik dat het 1993 model sowieso niet geweldig is met koelen, maar echt zwaar in het rood is nooit goed.
Ik ben best technisch aangelegd en heb vroeger eigenlijk altijd mijn scooter en schakelbrommer zelf onderhouden en afgesteld. Dus een beetje knutselwerk aan de motor vind ik ook niet erg. Het is ook niet mijn hoofd vervoersmiddel dus als ie even weekje stilstaat is dat ook niet erg, dat doet ie wel vaker
Nu dus de vraag: wat kan het zijn? Ik heb de ventilatoren ook niet horen aanslaan maar ik weet ook niet of je het kan horen als je zelf met helm op op de motor zit. En in het lawaai van het overige verkeer is het ook lastig waar te nemen. Dus zat zelf te denken om eerst de werking van de ventilatoren zelf te checken. Als deze werken de elektra checken, en mocht dit ook goed zijn dan is het wellicht de thermostaat. Nou las ik hier ook de geweldige tip om een schakelaar erop te zetten zodat je in een file zelf de ventilators kan aanzetten, ook nog een mooie oplossing, maar eerst maar even de normale weg bewandelen. Ik ga ook voor de zekerheid de koelvloeistof vervangen want ik weet niet wanneer het voor het laatst is gedaan. Er zit wel genoeg in. Is er verder iets wat ik kan controleren of wat het zou kunnen zijn?
Ik ben sinds een paar maanden in het bezit van een Yamaha YZF750R uit 1993. De reden voor aanschaf van een oude superbike is dat het de modellen zijn die ik in mijn jeugd zag rondrijden en waarvan ik altijd dacht: wauw, daar wil ik ooit op rijden. Ik krijg er nostagische gevoelens van en ik vond het gewoon een hele mooie bike om te zien, en je ziet em niet zo vaak
Nu komen er met zo'n oud beestje ook wel wat gebreken of eerder wat achterstallig onderhoud. Gister heb ik er verse banden op laten zetten, dat was ook echt nodig. Op zich rijdt hij verder prima, start goed, geen gestotter of iets, de motor klinkt zoals hij moet klinken dus dat is allemaal positief. Alleen heb ik al een paar keer gemerkt dat hij tegen het rode aanliep als hij kleine stukjes moest rijden en stilstaan in hitte, en gister toevallig voor het eerst echt helemaal in het rood schoot door het file rijden. Terwijl het eigenlijk niet zo warm was buiten. Zodra ik weer optrek (hij lucht pakt) zakt de temperatuur ook meteen weer. Daarnaast deed de temperatuurmeter het laatst een keertje niet. Nu afgelopen keren wel weer.
Nou las ik dat het 1993 model sowieso niet geweldig is met koelen, maar echt zwaar in het rood is nooit goed.
Ik ben best technisch aangelegd en heb vroeger eigenlijk altijd mijn scooter en schakelbrommer zelf onderhouden en afgesteld. Dus een beetje knutselwerk aan de motor vind ik ook niet erg. Het is ook niet mijn hoofd vervoersmiddel dus als ie even weekje stilstaat is dat ook niet erg, dat doet ie wel vaker
Nu dus de vraag: wat kan het zijn? Ik heb de ventilatoren ook niet horen aanslaan maar ik weet ook niet of je het kan horen als je zelf met helm op op de motor zit. En in het lawaai van het overige verkeer is het ook lastig waar te nemen. Dus zat zelf te denken om eerst de werking van de ventilatoren zelf te checken. Als deze werken de elektra checken, en mocht dit ook goed zijn dan is het wellicht de thermostaat. Nou las ik hier ook de geweldige tip om een schakelaar erop te zetten zodat je in een file zelf de ventilators kan aanzetten, ook nog een mooie oplossing, maar eerst maar even de normale weg bewandelen. Ik ga ook voor de zekerheid de koelvloeistof vervangen want ik weet niet wanneer het voor het laatst is gedaan. Er zit wel genoeg in. Is er verder iets wat ik kan controleren of wat het zou kunnen zijn?