Zelf geluid meten (ervaringen?)

Freez

Die hard MF'er
6 sep 2004
648
3
Deinum
Ik heb mijzelf recentelijk ingeschreven voor twee "trackdays".

Gebruikelijk issue daarbij is de hoeveelheid geluid die het geheel produceert. De wijze van meten is redelijk goed omschreven; bij x cilinders boven de y cc cilinderinhoud en z tpm op 1 meter afstand mag max 95 dB worden geproduceerd, gemeten vanaf het achterwiel etc. etc.

Met google op dB meters kom ik op twee producten van "Conrad elektronica".

Een Voltcraft SL-50 (voor 29,95) en een Voltcraft SL-100 (voor 49,95).

Wie heeft ervaring met deze geluid meters. De SL-100 kan filteren tussen dB(A) en dB(C), min of meer uitfilteren van de lage "dreun". Maar welk geluid is van belang bij het meten van motoren?

Ook is de nauwkeurigheid van de SL-50 (+/-3dB @94 dB) niet erg hoog. 3dB is een verdubbeling van geluid.

Alvast bedankt,

Freez
 
dB(A) is gewogen voor het menselijk gehoor (wat minder gevoelig is voor hele lage tonen). Aangezien het mensen zijn die klagen over teveel geluid moet je die hebben.
 
Het is dan even de vraag in hoever het specifieke motorgeluid binnen het dB(A) filtergebied vallen.
Als ik naar de filtercurve van de dB(A) kijk denk ik dat het inderdaad wel zaak is dit te filteren.

Pas boven de 1000 Hz lopen dB curves min of meer gelijk. Ik denk dat vooral bij één en twee pitters veel van het geluid onder de 1000 Hz zit.

Freez
 
Het is dan even de vraag in hoever het specifieke motorgeluid binnen het dB(A) filtergebied vallen.
Als ik naar de filtercurve van de dB(A) kijk denk ik dat het inderdaad wel zaak is dit te filteren.

Pas boven de 1000 Hz lopen dB curves min of meer gelijk. Ik denk dat vooral bij één en twee pitters veel van het geluid onder de 1000 Hz zit.

Freez
Alles wat buiten het dB(A) gebied valt (<20 Hz en >20kHz) is voor mensen sowieso niet te horen, dus daar kunnen ze ook niet over klagen ;)

Je krijgt bij een dB(A) meting laagfrequent inderdaad een aantal dB "gratis". Je mag daar meer herrie maken zonder dat iemand er last van heeft (ivm hoge tonen). Komt dan weer wel bij dat lage tonen veel verder dragen dan hoge tonen.
 
let op als je gaat meten dat je niet in de buurt staat van een muur of een ander geluidweerkaatsend voorwerp, dit zal namelijk grote invloed hebben op de meting ;)
 
Betekend in wezen dat een dB meter zonder filtering te veel aangeeft in geval van geluidsmeting van motoren. Dan snap ik het in ieder geval.

Freez

Nee.

Als iedereen gewoon dB(A) blijft gebruiken, zoals nu eigenlijk wel gewoon de maatstaf is, dan zie ik niet waarom je zo'n punt maakt van dB(A) of dB(C)?
Wat wil je nu bereiken?
Dat als je eens door meneer Agent aangehouden wordt je hem verteld dat hij met dB(B) of dB(C) moet gaan meten?
Of wil je nu enkel meten of je (A), (B) of (C) moet meten om tot ongeveer dezelfde meting te komen als op het circuit of bij ome agent?
 
Ik wil weten of ik met mijn uitlaten door een geluidskeuring kom voor een circuitdag. De wijze van meten ik bekend. Als de meter binnen 1 dB nauwkeurig kan meten kan ik met een geruster hart naar Assen vertrekken. Bij een dB(C) meting kom ik tot de conclusie dat ik maatregelen moet nemen, terwijl het in de praktijk dan nog mee kan vallen.


Freez
 
Ik wil weten of ik met mijn uitlaten door een geluidskeuring kom voor een circuitdag. De wijze van meten ik bekend. Als de meter binnen 1 dB nauwkeurig kan meten kan ik met een geruster hart naar Assen vertrekken. Bij een dB(C) meting kom ik tot de conclusie dat ik maatregelen moet nemen, terwijl het in de praktijk dan nog mee kan vallen.


Freez


Ok, op zo'n fiets.
Nee, aangezien ik al schreef alleen in uitzonderingen dB(C) gemeten wordt en maatstaf eigenlijk dB(A) is zal dit je probleem niet zo zijn.
Maar hoe meten ze nu op het circuit?
Statisch of (zoals ik me meen te herinneren) dynamisch?
 
Ok, op zo'n fiets.
Nee, aangezien ik al schreef alleen in uitzonderingen dB(C) gemeten wordt en maatstaf eigenlijk dB(A) is zal dit je probleem niet zo zijn.
Maar hoe meten ze nu op het circuit?
Statisch of (zoals ik me meen te herinneren) dynamisch?

Beide is van toepassing maar in ieder geval statisch aan het begin van de dag zelf.

Op sommige circuits wordt daarna tijdens de sessies ook wel gemeten.

Zelf gaat het mij in ieder geval om de statische meting, zoals omschreven voor Mettet.http://www.trackdays.be/nl/circuits/2mmax_nl.pdf

Het gaat daarbij om 95dB(A)

Freez
 
Terug
Bovenaan Onderaan