Zout op de weg .

Gisterenavond waren ze gelukkig flink aan het strooien op de fietspaden, fiets gebruik ik sowieso vrijwel altijd voor de korte afstandenā€¦.. :+
Mwoah,
 

Bijlagen

  • DE Bilt.jpg
    DE Bilt.jpg
    784,6 KB · Weergaven: 1
Gisterenavond waren ze gelukkig flink aan het strooien op de fietspaden, fiets gebruik ik sowieso vrijwel altijd voor de korte afstandenā€¦.. :+
Vanmorgen lopend naar het station in Antwerp luchtbal. Geen korrel zout en spekglade voet en fietspaden......ook het perron. Aangeslagen mist. En -1gr.
 
Zozo, dan hebben wij hier het beter voor elkaarā€¦gemeente personeel druk zijn momenteel met hun bladblazers en strooiwagens!

Eergisteren zelf samen met de buurman ook beziggeweest met mijn voortuin en stoep.

Net terug van boodschappenā€¦.op de fiets hĆØā€¦ :+

IMG_6294.jpeg
 
Laatst bewerkt:
ACF50 anti-corosiemiddel 946ml

Zit in Purmerend. Weet niet of dat in de buurt is voor je. Hij zit overigens ook hier op het forum: Super Blackbird
dank voor de moeite, maar nee dat ligt helaas niet bij me in de buurt. (bovendien is de voorraad uitverkocht volgens de site)
heb bij de plaatselijke motorzaak deze aangeraden gekregen:
03b1a4ba3695f19eaf9816a7f98c7e8bec8d3e62.jpg

wel na een wasbeurt opnieuw aanbrengen, maar dat lijkt me prima te doen.
 
dank voor de waarschuwing.
ik wacht nog wel even tot de blikkers het spul in het asfalt gereden hebben.
motor blijft lekker in de schuur vanaaf
 
Vanavond om 20:00 uur gaan we de voorspelde sneeuw te lijf .
Reken maar op een hele boel zout op de weg komende tijd .

En voor iedereen die op pad moet met het koekblik of je stalen ros , doe voorzichtig!!
 
Ik was even benieuwd of er alternatieven zijn voor strooizout. ā€˜Grape skin compoundsā€™, lijkt me op zich nog best een goede kandidaat. Geen idee of het een beetje blijft liggen en of het in grote hoeveelheden te produceren is:
One study found that a solution made with grape extracts melts ice quicker than conventional salts, all without damaging roads or harming the watershed. Researchers at Washington State University used chemical degradation and fermentation to extract chemicals from wasted grape skins. The resulting solution melted ice quickly, and the process to make it also produces no waste.

The researchers have also had success in using this process to create deicers from many types of agricultural waste, including peony leaves, sugar beet leaves, dandelion leaves, and apples.

ā€œWe delivered a more sustainable solution because weā€™re introducing less chlorides into the road operations and are achieving comparable or better performance. Itā€™s one step in the right direction,ā€ said Xianming Shi, associate professor in Civil and Environmental Engineering and co-author of the study. ā€œThe beauty of this approach is that it allows us to diversify. We can use this same platform technology in different regions of the country but choose a different agricultural product, depending on what source of waste is available.ā€

While this product isnā€™t to market yet, itā€™s a promising alternative on the horizon for safe snow and ice removal that also makes use of waste plants.

PVA lijkt ook veelbelovend, maar breekt langzaam af in het milieu en is giftig voor vissen vanaf een concentratie van meer dan 5% :
Antifreeze proteins are natural polymers ā€“ enormous long molecules consisting of smaller repeating molecules, like links in a chain. Re-creating these compounds is no easy task, but we can create our own synthetic versions in a lab, starting with polyvinyl alcohol, or PVA. This is a simple, inexpensive compound that is nontoxic to humans and aquatic life and is a common ingredient in many everyday personal care products.
PVA contains the same hydroxyl groups as those found in fish antifreeze proteins. Using a bit of chemical engineering, we can change where those hydroxyls are located in the polymer structure, making it more like the compounds that fish produce. In the future, we may be able to change PVA from an everyday compound into an ice-fighting substance that can be used just about anywhere.
Because PVA doesnā€™t degrade too quickly, it has the potential to work on surfaces that need to stay ice-free, such as roads, sidewalks and handrails. Its long chemical structure makes it suitable for shaping and adapting into sprays or coatings. Someday cities may rely in winter on nontoxic spray-on antifreezes that wonā€™t stain your clothes or corrode your car.
Why is road salt problematic and what is the alternative? | World Economic Forum
 
Laatst bewerkt:
Vanavond gaan we weer een rondje strooien .
Denk voor komende 10 dagen de laatste keer als ik de weerberichten zo zie .
 
Terug
Bovenaan Onderaan