Zuigerspeling Honda cb500 four

Ilja

MF veteraan
16 sep 2005
1.857
1
Nijmegen
Facebook
Wegens het laten opboren en honen van de cilinders van een CB500 four uit 1972 ben ik opzoek naar de zuigerspeling. (die ik moet doorgeven aan het revisiebedrijfje)

Ik kan in de werkplaatshandboeken hier geen gegevens over vinden. Na het doorspeuren van meerdere websites en fora kom ik spelingen tegen tussen de 0,03 en 0,08mm. Zelf zit ik te denken om 0,05mm aan te houden... wat een beetje het gemiddelde vormt tussen alle gegevens.

Ik heb een setje nieuwe ART zuigers(met OEM honda zuigerveren) met een overmaat van 0,75mm.

Wie weet uit ervaring wat deze speling moet zijn?
De zuigerdiameter moet normaal bij oude honda's gemeten worden onderaan het zuigerhemd 90gr t.o.v de zuigerpen correct?

Alvast bedankt!
 
.
full
 
tja, het zijn toch de originele gegevens.
maar een goed revisiebedrijf heeft dit helemaal niet nodig, die weten zelf wel wat voor zuigerspeling zo'n motortje nodig heeft.
 
Het lijkt me toch wel goed dat je overleg pleegt over de tollerantie. Als na revisie een vastloper komt dan sta je ook niet te jubelen, maar een oorlogspassing sta je ook weer niet op te wachten.

Dus overleggen en voorzichtig inrijden kom je een heel eind mee. Dat is ook wel weer leuk met je motorfiets..
 
eh, hij is uit 1976 Iljaatje.. maar misschien maakt dat niet uit :) of misschien is het blok uit '72..
 
Laatst bewerkt:
tja, het zijn toch de originele gegevens.
maar een goed revisiebedrijf heeft dit helemaal niet nodig, die weten zelf wel wat voor zuigerspeling zo'n motortje nodig heeft.

Een goed revisiebedrijf vraagt dit na, aangezien dit bij elke (type) motor kan verschillen. Ook de plek waar je de diameter van de zuiger meet verschilt per type zuiger.
Na aanleiding van wat je doorgeeft geven ze daar weer een oordeel over indien het hen te weinig of te veel lijkt.
:)

Verder evelien, zijn cb500dertjes gemaakt in 71,72,73 en hier later nog verkocht. Zou je toch moeten weten aangezien het je eigen motor is... ;)

Ik zal nog eens wat navraag doen op amerikaanse fora. Thanks anyways!
 
Laatst bewerkt:
3 tot 4 honderdste ! ik laat ze zelfs wel eens op 0.025 boren als ik het zelf inrijd .. slijtagegrens bij 6 tot 7 honderste,.. dus zeg en kies maar hoe lang je ermee wil doen !
 
3 tot 4 honderdste ! ik laat ze zelfs wel eens op 0.025 boren als ik het zelf inrijd .. slijtagegrens bij 6 tot 7 honderste,.. dus zeg en kies maar hoe lang je ermee wil doen !

Thanks! :) Is toch minder dan ik had verwacht..
Uit je reactie maak ik op dat je vaker motoren opboort? Cb500 of ook andere?
 
Terug
Bovenaan Onderaan