Zuigerveren vast?

Arash89

Rookie
22 sep 2015
6
0
Ik heb een R1 uit 2000 welke twee jaar lang stil heeft gestaan. Ik heb hem weer aan de praat gekregen en naar de garage gebracht om hem na te kijken. Deze hebben hem nagekeken en kwamen tot de conclusie dat de zuigerveren vast zitten. Wanneer mijn motor koud is start deze prima, maar wanneer hij eenmaal warm is en je hem uitzet krijg je hem niet meer aan de praat.

Ze hebben hem zelf gespoeld met een cleaner, maar dat had geen effect. Ze gaven zelf aan dat heel de motorblok uit elkaar moet om hem te repareren en de kosten hiervoor tegen de € 1000,- aan zit. Al met al, volgens hun niet echt waard meer voor een R1 uit 2000.

De reden dat ze denken dat de zuigerveren vast zitten is omdat er erg veel compressie ontstaat in de carter. Ze lieten het ook zelf zien aan de hand van de ontluchtingslang. Wanneer de motor draait en je houdt je vinger erop voor een paar seconden stroomt er in één keer een flinke hoeveelheid lucht uit.

Iemand nog enig andere suggesties of adviezen? Repareren of is het verstandig om m'n motor te verkopen?
 
Volgens mij is die zelfs standaard eerste montage bij BMW de snelle modellen als de SS1000, weet het niet zeker. Moet volgens mij wel meer dan 180 aankunnen.

Als het carterdruk zou zijn dan is de olievuldop los maken een aardige indicatie. Komt daar niets van druk uit na een rit dan kan dat niet het probleem zijn (lijkt me toch niet hoor). Denk maar aan droogkokende carburateurs (vapour lock) als het een carb.fiets is. Heeft een R1 een benzinekraan die op PRI te zetten is ??

Benno
 
Ghe, net nog even de boel terug zitten lezen.

Het probleem is dus eigenlijk gewoon dat de motor niet start als deze warm is.
(zuigerveren verhaal is een broodje aap, druk in het carter opbouwen als je de ontluchtingsslang dichthoud is normaal, vandaar dat het ook een ontluchtingsslang is, die moet je niet dichthouden :+ )
De precieze beschrijving is trouwens een carterVENTILATIEslang, deze zit aangesloten op je luchtfilterbox, en zorgt ervoor dat olie maar vooral waterdampen (door condens) uit het motorblok weggezogen worden.

Wat is niet starten trouwens ? Niet rondgaan op de startmotor, of niet aanslaan ?
 
Laatst bewerkt:
Ik ken een fiets waarbij men , omdat er zoveel olie uit de carter ontluchting kwam een potje er tussen gezet om de olie op te vangen, zo hard blies ie en blijkbaar toch nog rijden.
De fiets hebben ze uit elkaar gehaald (kop/cilinder) en veren en zuiger helemaal schoongemaakt.
De zooi ging blijkbaar niet meer los
Ik meen dat automatenbakolie nog even agressiever is dan remolie?
Kleppen gelijk geslepen , (waren niet meer dicht) en de machine reed weer soepeltjes zonder dat fraaie opvangbakje.
Ik had zo'n fiets nooit gekocht, maar blijkbaar kan je toch nog dingen oplossen.
Dat ie dus niet meer start ligt dus ergens anders aan, zoals mensen hierboven beschrijven.
 
Ghe, net nog even de boel terug zitten lezen.

Het probleem is dus eigenlijk gewoon dat de motor niet start als deze warm is.
(zuigerveren verhaal is een broodje aap, druk in het carter opbouwen als je de ontluchtingsslang dichthoud is normaal, vandaar dat het ook een ontluchtingsslang is, die moet je niet dichthouden :+ )
De precieze beschrijving is trouwens een carterVENTILATIEslang, deze zit aangesloten op je luchtfilterbox, en zorgt ervoor dat olie maar vooral waterdampen (door condens) uit het motorblok weggezogen worden.

Wat is niet starten trouwens ? Niet rondgaan op de startmotor, of niet aanslaan ?

Hij slaat niet aan. Startmotor gaat gewoon rond.
 
lees eens terug :')

Sorry hoor Zot (met hoofdletter), maar met betrekking tot de ervaringen waarnaar ik vraag lees ik alleen een post van PeterBoom waarin staat 'ik ken een fiets waarin men...'.

Mijn vraag staat helemaal los van het feit of de diagnose van de zaak waar TS is geweest hout snijdt.

Ik lees dus inderdaad nog even terug;

komt het überhaupt wel/niet regelmatig voor dat er zuigerveren vast zitten
 
Sorry hoor Zot (met hoofdletter), maar met betrekking tot de ervaringen waarnaar ik vraag lees ik alleen een post van PeterBoom waarin staat 'ik ken een fiets waarin men...'.

Mijn vraag staat helemaal los van het feit of de diagnose van de zaak waar TS is geweest hout snijdt.

Ik lees dus inderdaad nog even terug;

je bent vers dus zal leesles geven

leotje60 in "Zuigerveren vast?"

als je daarna vragen gaat stellen die al beantwoord zijn denk ik :z
 
Laatst bewerkt:
Yup, zijn gewoon ZR banden. Dat zei ik ook tegen hem, maar hij beweerde dat de 58W die erop staat de snelheidsindex is.
Zie banden topic.

58 is de loadindex (ik dacht iets van 230 kg, is op te zoeken).
W de speedindex (maximale snelheid gekeurd, 270 km/u), Z is de eerste speedcode (240+ km/u), R is de manier van constructie (een radiaalband).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zie banden topic.

58 is de loadindex (ik dacht iets van 230 kg, is op te zoeken).
W de speedindex (maximale snelheid gekeurd, 270 km/u), Z is de eerste speedcode (240+ km/u), R is de manier van constructie (een radiaalband).

snelheidsindex, speedindex en speedcode in 1 post :')
 
Terug
Bovenaan Onderaan