ZX6R FI foutmeldinge (klep uitlaat)

BvG

Die hard MF'er
26 aug 2009
518
0
Mijn zx6r geeft een foutmelding weer. Ook heb ik de volgende problemen:
- Niet lekker door de toeren trekken, beetje inhouden op bepaalde momenten
- En de top is niet hoger dan 210 (in 5e en 6e versnelling lopen de toeren op een gegeven moment niet meer op)

Nou gister na het kleppenstellen de foutcode uit gelezen. Het bleek om foutcode 63 te gaan. Wat volgend het wphb het volgende is:

Exhaust butterfly valve actuator malfunction, wiring
open or short

Het bleek dus dat de elektromotor helemaal niets meer deed. Deze zou volgens mij tijdens het op t contact zetten van de motor open en dicht moeten gaan. De klep in de uitlaat bleek na het loshalen van het een en ander constant dicht te staan. (Wat bovenstaande problemen kan veroorzaken lijkt mij)

Toen ook eenmaal de elektromotor er zelf uitgehaald te hebben, zat er ineens weer wat leven in. Er kwam wat geluid uit, als de motor op contact gezet werd. Maar draaide nog steeds niet rond.

Dus de elektromotor maar uit elkaar gehaald. Zie onderstaande foto's:






Ding blijkt dus helemaal kapot van binnen. Tandwielen kapot.

Nu dus eigenlijk mijn vragen:
- Hoe kan dit ding zo kapot gelopen zijn (weet eigenlijk niet of het tandwiel helemaal vast zal, of nog te draaien was, dit was niet mogelijk toen alles nog aangesloten zat)
- Hoeveel ga ik merken van het "ontbreken" van de klep (staat nu altijd open, volgensmij hebben veel aftermarket uitlaten geen mogelijkheid voor deze klep)
- Zouden de bovenstaande problemen ook komen doordat de klep constant dicht stond.
(Ik heb savonds kort nog even een rondje gemaakt, en had toen wel het idee dat ie flink wat harder door trok, top nog niet kunnen testen (moet wel een beetje op mn rijbewijs letten :z ))
- Wie kan enkelen motorslopen opnoemen waar ik misschien de elektromotor 2e hands kan kopen. (nieuw kost ie 250 euro....)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb volgens mij het zelfde probleem continue Fi light met foutcode 63, als ik de motor met de hand beetje beweegt gaat het een paar keer goed daarna zit hij weer vast. Ik heb akrapovic maar wel z'n vlinder op de servo motor. Heb er verder geen last van behalve dat het lampje continu aan is. 220 en harder is geen probleem :+
 
Laatst bewerkt:
Ik heb volgens mij het zelfde probleem continue Fi light met foutcode 63, als ik de motor met de hand beetje beweegt gaat het een paar keer goed daarna zit hij weer vast. Ik heb akrapovic maar wel z'n vlinder op de servo motor. Heb er verder geen last van behalve dat het lampje continu aan is. 220 en harder is geen probleem :+

Dan zullen bij jou ook al verschillende tandjes versleten zijn verwacht ik. En pakt ie weer even goed op het moment dat je wat aan draait.
 
Het bovenstaand probleem met de topsnelheid en het niet goed doortrekken komt waarschijnlijk door het dicht staan van de klep omdat de motor zijn uitlaatgassen nu erg moeilijk kwijt kan. De werking van de klep:

De staat dicht bij stationair toerental en gaat geleidelijk open tot de 5 a 6000 toeren. Daarna blijft deze openstaan. Bij mijn zx6r heb ik een andere uitlaat met linkpijp, dus deze klep is eruit. Nou is dit wel een open uitlaat, waardoor deze klep overbodig wordt.
Als je de klep eruit haalt, of gewoon open zet op een standaard uitlaat zal dit denk ik niet echt merkbaar zijn ( dit kan ik helaas niet bevestigen ).

Misschien dat je je servo motor kan laten maken bij een elektronica zaak ofzo, anders wordt het denk ik een nieuwe kopen.

Je kan natuurlijk ook altijd deze aanschaffen :

http://www.servobuddy.com/Kawasaki-Servo-Buddy_p_8.html

Maar dan werkt je klep natuurlijk niet meer :+
 
Laatst bewerkt:
Ik heb volgens mij het zelfde probleem continue Fi light met foutcode 63, als ik de motor met de hand beetje beweegt gaat het een paar keer goed daarna zit hij weer vast. Ik heb akrapovic maar wel z'n vlinder op de servo motor. Heb er verder geen last van behalve dat het lampje continu aan is. 220 en harder is geen probleem :+

Hoe kun je btw een akrapovic hebben met vlinderklep?
Bedoel je niet de alleen de servo motor, waarop je een scharniertje ( klepsensor voor de gek houden ) hebt bevestigt ?
 
Hoe kun je btw een akrapovic hebben met vlinderklep?
Bedoel je niet de alleen de servo motor, waarop je een scharniertje ( klepsensor voor de gek houden ) hebt bevestigt ?

Ja dat laatste is een beugel die de servo fopt. Akra is gewoon open zonder klep heeft altijd goed gewerkt tot 1,5maand geleden

Kan jij de elektromotor met de hand draaien als alles aangesloten zit? Bij mij was er dan geen beweging in de krijgen.

Met moeite
 
Ja dat laatste is een beugel die de servo fopt. Akra is gewoon open zonder klep heeft altijd goed gewerkt tot 1,5maand geleden

Dit is toch vrij raar, normaal ( en hier waarschuwen ze ook altijd voor ) kan je het tandwiel beschadigen als je de beugel er te strak op draait. Spreek jammer genoeg uit ervaring |(

Draait de servo nog wel naar beide kanten, of doet deze helemaal niks meer?
 
Nu dus eigenlijk mijn vragen:
- Hoe kan dit ding zo kapot gelopen zijn (weet eigenlijk niet of het tandwiel helemaal vast zal, of nog te draaien was, dit was niet mogelijk toen alles nog aangesloten zat)

Zelf stoei ik ook al een tijdje met Foutcode 63.

Bij mij is het probleem dat de vlinderklep in de uitlaat telkens vast gaat zitten. Na inspuiten met WD40 en heel veel met de hand draaien, heb ik deze weer gangbaar gekregen. Echter na een paar dagen bewoog de klep al weer moeilijker. En na 2 weken zat de klep gewoon weer vast. Nu heb ik het geprobeerd met een goede kruipolie, hopelijk werkt dit. Zoniet, heb ik geen idee hoe ik het definitief kan oplossen.

Ik heb ook een aantal dealers en (motor)-zaken gevraagd of dit een bekend probleem is, maar niemand had er eerder van gehoord, of een idee hoe dit op te lossen is.

Om even op jouw probleem terug te komen, zit je klep niet vast, of beweegt deze moeilijk? Dat zou natuurlijk de veroorzaker kunnen zijn van je kapot-gelopen servomotor.
 
Laatst bewerkt:
Zelf stoei ik ook al een tijdje met Foutcode 63.

Bij mij is het probleem dat de vlinderklep in de uitlaat telkens vast gaat zitten. Na inspuiten met WD40 en heel veel met de hand draaien, heb ik deze weer gangbaar gekregen. Echter na een paar dagen bewoog de klep al weer moeilijker. En na 2 weken zat de klep gewoon weer vast. Nu heb ik het geprobeerd met een goede kruipolie, hopelijk werkt dit. Zoniet, heb ik geen idee hoe ik het definitief kan oplossen.

Ik heb ook een aantal dealers en (motor)-zaken gevraagd of dit een bekend probleem is, maar niemand had er eerder van gehoord, of een idee hoe dit op te lossen is.

Om even op jouw probleem terug te komen, zit je klep niet vast, of beweegt deze moeilijk? Dat zou natuurlijk de veroorzaker kunnen zijn van je kapot-gelopen servomotor.


Ik heb die klep bij hem eruit gehaald, dus ik doe gewoon ff mee :+

De klep zelf (dus die in de uitlaat zit) werkte gewoon soepeltjes, je kunt hem zo met twee vingers dicht draaien. Dus daar is die niet kapot aan gegaan. Ik denk dat de vorige eigenaar er heeft me lopen kloten(ander uitlaat waarschijnlijk), want die FI fourtmelding had de motor van het begin af aan al...


Als ik zo naar jou probleem kijk lijkt het net of hij vast blijft zitten door roet-aanslag of iets dergelijks. Misschien de demper een keer loshalen, en kijken hoe de klep eruit ziet, wie weet zit ie er scheef in ofziets :9


Servo loshalen, en weerstandje voor in de plaats zetten.

Heb je hier misschien meer uitleg over? Want zou dat zou een goedkope oplossing kunnen zijn :) (alleen welke weerstand+welke draden :9 )
 
Laatst bewerkt:
Ik heb die klep bij hem eruit gehaald, dus ik doe gewoon ff mee :+

De klep zelf (dus die in de uitlaat zit) werkte gewoon soepeltjes, je kunt hem zo met twee vingers dicht draaien. Dus daar is die niet kapot aan gegaan. Ik denk dat de vorige eigenaar er heeft me lopen kloten(ander uitlaat waarschijnlijk), want die FI fourtmelding had de motor van het begin af aan al...


Als ik zo naar jou probleem kijk lijkt het net of hij vast blijft zitten door roet-aanslag of iets dergelijks. Misschien de demper een keer loshalen, en kijken hoe de klep eruit ziet, wie weet zit ie er scheef in ofziets :9Heb je hier misschien meer uitleg over? Want zou dat zou een goedkope oplossing kunnen zijn :) (alleen welke weerstand+welke draden :9 )

Er zijn weerstanden op de markt die je in plaats van de servomotor in de draadboom plugt. Zodoende zal de uitlaatklep open blijven staan, het display geen foutmelding geven, en heb je meteen een leuker geluidje uit de brommer. :)
 
De klep zelf (dus die in de uitlaat zit) werkte gewoon soepeltjes, je kunt hem zo met twee vingers dicht draaien. Dus daar is die niet kapot aan gegaan. Ik denk dat de vorige eigenaar er heeft me lopen kloten(ander uitlaat waarschijnlijk), want die FI fourtmelding had de motor van het begin af aan al...

Duidelijk, dat zal niet de oorzaak zijn. Het hoort dus wel zo, dat de klep makkelijk met de hand te draaien is. Heb je het hier trouwens over twee vingers aan de pulley of aan de as?

Als ik zo naar jou probleem kijk lijkt het net of hij vast blijft zitten door roet-aanslag of iets dergelijks. Misschien de demper een keer loshalen, en kijken hoe de klep eruit ziet, wie weet zit ie er scheef in ofziets :9

Lijkt inderdaad roet door roet o.i.d. te komen. Ik heb het idee dat het ook wel eens 'vuil' kan zijn, wat bij weinig gebruik 'vast roest'. Uiteraard al meerdere malen de demper eraf gehad, en de klep is licht vervuild van roet, maar spuit je met kruipolie makkelijk schoon. Geen dikke vaste laag dus.
 
Ik gebruik het woord weerstand om het even duidelijk te houden. Ik kan ook met schakelingen gaan lopen gooien, maar dat maakt het niet duidelijker voor TS. :)

Tjah, die is net zo duur als een nieuwe servo (2e hands)

Echter lijken die servo's nogal breekbaar als ik het zo lees.

En ik heb er op dit moment verder geen last van. Iets minder koppel onderin misschien.
Echter roffelt de uitlaat nu wel als ik constant rond de 3/4 duizend toeren rijd. (maakt ook niet zo veel uit eigenlijk)
 
Laatst bewerkt:
Hier is er een die dezelfde componenten gebruikt om er een voor de zx10 te maken , misschien werkt het ook voor de zx6r (het is te proberen)

Edit. servo motor van de zx10 en zx6(36) zijn gelijk dus het zal wel werken :)
(ik ga het iig effe proberen)

Is inderdaad het proberen waard, bedankt! Straks eens op zolder kijken, met een beetje mazzel heb ik alles al in huis.
 
Tjah, die is net zo duur als een nieuwe servo (2e hands)

Echter lijken die servo's nogal breekbaar als ik het zo lees.

En ik heb er op dit moment verder geen last van. Iets minder koppel onderin misschien.
Echter roffelt de uitlaat nu wel als ik constant rond de 3/4 duizend toeren rijd. (maakt ook niet zo veel uit eigenlijk)

Dan zou ik de bowdenkabels van de servo naar klep even loshalen, of staat de klep nu al in de open stand?
 
Dan zou ik de bowdenkabels van de servo naar klep even loshalen, of staat de klep nu al in de open stand?

Kabels zijn los, dus de klep staat dan altijd open.

Is inderdaad het proberen waard, bedankt! Straks eens op zolder kijken, met een beetje mazzel heb ik alles al in huis.

Ik heb er even een in elkaar gesoldeerd maar het lampje blijft gewoon branden helaas :')
(ja, de goeie waardes en 10x gecontroleerd) naja , haal ik het ledje er gewoon uit ..

Heb je de FI melding ook gereset? Volgensmij blijft deze altijd staan, zodat je m achteraf kan uitlezen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan