BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 13

Status
Niet open voor verdere reacties.
De jongere onder ons zijn aan het werk of anderszins "beschäftigt"
Ja, ik herinner mij die tijd nog....maar ook toen reed ik het hele jaar door; met een eerste type R100RT of met de Liberator naar het werk in de jaren tachtig.
Op een ochtend zag ik in de verte consternatie, mensen op de weg , auto's in de berm en sloot....gas dicht was voldoende en ook ik lag op het ijs. Ik zie nog de vonkenregen vanonder de linker footboard en pas toen ik in de berm gleed werd ik over de motor geworpen. Even afkloppen en eea wat recht trappen en weer verder, want op tijd komen was belangrijk.
Maar wees gerust Henk, jouw tijd zal ook een keer komen :] en volgende week willen een aantal jongeren ook rijden, dus: welkom.
 
Laatst bewerkt:
Ja, ik herinner mij die tijd nog....maar ook toen reed ik het hele jaar door; met een eerste type R100RT of met de Liberator naar het werk in de jaren tachtig.
Op een ochtend zag ik in de verte consternatie, mensen op de weg , auto's in de berm en sloot....gas dicht was voldoende en ook ik lag op het ijs. Ik zie nog de vonkenregen vanonder de linker footboard en pas toen ik in de berm gleed werd ik over de motor geworpen. Even afkloppen en eea wat recht trappen en weer verder, want op tijd komen was belangrijk.
Maar wees gerust Henk, jouw tijd zal ook een keer komen :] en volgende week willen een aantal jongeren ook rijden, dus: welkom.

:o Taalkundige dingetje aangepast. Dank voor het attenderen :Y

Voorlopig met een kleine 1000 km per week op de motor :] (met plezier hoor), ben ik aan het einde van een week toch wel een beetje blij dat ik even niet op de motor zit.

Net als jij, of is het "u" O-) , heb ik ook enkele schuiuvers gemaakt. Een daarvan in/op aangereden sneeuw. Gas dicht en onderuit. Wervel gebroken. IJzer laten plaatsen, revalideren en door!!! Op de motor uiteraard.

Met de huidige temperaturen zal de geplande voor volgende week zeker niet verkeerd zijn. Ik hoop dat het tijdens de rit droog blijft. Veel plezier met de tocht (beetje jaloers toch wel ;) )
 
Voorlopig met een kleine 1000 km per week op de motor
Dat is indrukwekkend en achtenswaardig. Ik heb ook hele perioden niet of nauwelijks motor gereden, nu is dat gelukkig anders en ik mag dat er soms wel eens een beetje inwrijven..... })
NB, men laat mij bijna altijd voorgaan....kan aan de leeftijd van mij of de motor liggen O-)
PeterD
 
Laatst bewerkt:
Vandaag maar eens de accu van de ST opgeladen (lees: met ST op en neer Schiphol en op terugweg ff langs de Appie voor de boodschappies). 18 december en het dan zelfs op de ST heet hebben kan maar twee dingen betekenen: of ik ben een vrouw in de overgang of het is gewoon maf warm. Het lijkt me dan toch het laatste.... Wel heerlijke tochtje gehad.
 
vandaag de RT opgehaald bij de dealer.
duurde wat langer dan verwacht omdat het lager achter niet helemaal z'n werk meer deed dus ook dat moest voor aflevering nog vervangen worden.
daarna ff de eerste kilometers gemaakt als zijnde eigenaar :-)
wat me nu eigenlijk pas optel is het luide schakelgeluid deze is in vergelijking met de honda wel wat harder.
desalniettemin zeer tevreden over het rijgedrag van deze fiets.
dat er nog maar vele kilometertjes mogen volgen.
 
wat me nu eigenlijk pas optel is het luide schakelgeluid
Ik weet niet om welk type RT het gaat, maar ga uit van een luchtgekoelde boxer met aparte versnellingsbak. Beste remedie is om er full synthetic Hypoide Gear Oil 75 W 140 olie (oa van Castrol) in te doen (blader maar wat terug in dit of RS draadje). De dealer zal er iha 80W90 in doen, en dat is inderdaad voordeliger (10 Euro??) Verder is het zo dat hoe sneller je schakelt en wat hoger in de toeren, hoe minder kabaal. Een dot gas bij terugschakelen doet ook wonderen. Terug naar twee en een zal toch af en toe een 'kloenk' opleveren.
PeterD
 
Winchester schreef...:

wat me nu eigenlijk pas optel is het luide schakelgeluid deze is in vergelijking met de honda wel wat harder.
...Honda bakken en BMW bakken moet je maar niet willen vergelijken... ;)

...maar..., de oplossing is voor een heel groot deel dichterbij dan je denkt... :Y

...proefondervindelijk kan ik melden dat de bak erg gevoelig is voor het type olie dat er in gekieperd is...

...bij de 40.000 beurt is bij mij de bakolie vervangen voor olie van het merk Motorex, en ik kreeg een motor terug waarbij ik het idee had of de complete bak vervangen was voor eentje waar de tandwielen los op de assen bungelden... B|

...mijn vorige RT kende dat geklapper niet, en onze huidige RT was de eerste 40.000 km ook zonder geklap en geknal door het leven gegaan...

...op advies van een monteur bij de BMW-boer-op-de-hoek, een flacon Castrol olie meegenomen...
...omdat je die olie tenslotte makkelijk zelf kunt vervangen...

...Motorex er uit, en Castrol er in ; en klaar weer...
...bak schakelt grotendeels geluidloos ; stil zal een boxerbak nooit zijn, maar hartstikke mooi schakelen, en bijna net zo strak en soepel als een Honda bak... ;)



...deze olie dus...
i-wsSPX7L-M.jpg




...en om te testen of die olie ook bij 'wat hogere' temperaturen nog voor een soepel gedrag, en vooral geen geluiden zou zorgen, zijn wij aansluitend naar Oostenrijk gereden...

...en geen centje pijn !...



i-zN7HPgS-XL.jpg
 
mooie foto die laatste.
zelf een fervent liefhebber van italie dus daar zal naar alle waarschijnlijkheid ook de eerste "lange" rit wel naar toe gaan :-)
 
...Oostenrijk dus...
...daar waar het toen warm was...

...dik in de 30 graden ; in de schaduw... :/


i-hQV64CF-XL.jpg




...sta je op de Edelweißspitze, dus redelijk hoog...
...is het asfalt daar zo warm, dat de zijstandaard er in weg zakt... ;/



i-X7WX42z-XL.jpg
 
Winchester schreef...:

mooie foto die laatste.

zelf een fervent liefhebber van italie dus daar zal naar alle waarschijnlijkheid ook de eerste "lange" rit wel naar toe gaan :-)
...yep..., ook mooi, dat Italië... :Y



i-g5T6xnX-XL.jpg



i-2cpxWQJ-XL.jpg



i-BGMKgzC-XL.jpg



i-swfdTSd-XL.jpg



i-h3hKJTv-XL.jpg



i-7xhrz6q-X2.jpg



i-qB8Jvxx-XL.jpg



i-xzqCx4Q-XL.jpg



i-XXs8XFx-XL.jpg



i-6qGHGQp-XL.jpg





...en nu heb ik zin om op vakantie te gaan... B| B| B|
 
Laatst bewerkt:
...Honda bakken en BMW bakken moet je maar niet willen vergelijken... ;)

...maar..., de oplossing is voor een heel groot deel dichterbij dan je denkt... :Y

...proefondervindelijk kan ik melden dat de bak erg gevoelig is voor het type olie dat er in gekieperd is...

...bij de 40.000 beurt is bij mij de bakolie vervangen voor olie van het merk Motorex, en ik kreeg een motor terug waarbij ik het idee had of de complete bak vervangen was voor eentje waar de tandwielen los op de assen bungelden... B|

...mijn vorige RT kende dat geklapper niet, en onze huidige RT was de eerste 40.000 km ook zonder geklap en geknal door het leven gegaan...

...op advies van een monteur bij de BMW-boer-op-de-hoek, een flacon Castrol olie meegenomen...
...omdat je die olie tenslotte makkelijk zelf kunt vervangen...

...Motorex er uit, en Castrol er in ; en klaar weer...
...bak schakelt grotendeels geluidloos ; stil zal een boxerbak nooit zijn, maar hartstikke mooi schakelen, en bijna net zo strak en soepel als een Honda bak... ;)



...deze olie dus...
i-wsSPX7L-M.jpg




...en om te testen of die olie ook bij 'wat hogere' temperaturen nog voor een soepel gedrag, en vooral geen geluiden zou zorgen, zijn wij aansluitend naar Oostenrijk gereden...

...en geen centje pijn !...
En ik dacht dat die Motorex goede versnellingsbak olie was.
Pas een litertje gekocht voor iets van 25 Euro.
Toch maar eens op zoek gaan naar Castrol dan.
 
Laatst bewerkt:
De Motorex bakolie is vermoedelijk "GEAR OIL HYPOID SAE 80W/90 API GL-5" en als ik het etiket van Castrol lees, dan lijkt het erop dat Castrol een redelijk verschillende viscositeit range heeft. Dikker (140 ipv 90) bij een temperatuur van 100 grd. C. Door de dikkere olie kan ik mij voorstellen dat het lawaai in de bak meer wordt gedempt.

BMW schrijft overigens voor: Castrol SAF-XO en dat heet nu: SYNTRAX LONG LIFE 75W-90

Dat "slip" van Castrol slaat overigens op het gebruik in een differentieel bij bvb auto's en deze eigenschap heeft geen functie bij een R1200 BMW

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net zulke goede ervaringen met groene flessen Pentax 75W140 (Motorex) als met de Castrol. Ik vermoed dan ook dat Ron toentertijd iets anders of in ieder geval geen vol synthetische olie erin heeft gehad.
 
far schreef...:

De Motorex bakolie is vermoedelijk "GEAR OIL HYPOID SAE 80W/90 API GL-5" en als ik het etiket van Castrol lees, dan lijkt het erop dat Castrol een redelijk verschillende viscositeit range heeft.

Dikker (140 ipv 90) bij een temperatuur van 100 grd. C.
Door de dikkere olie kan ik mij voorstellen dat het lawaai in de bak meer wordt gedempt.

BMW schrijft overigens voor: Castrol SAF-XO en dat heet nu: SYNTRAX LONG LIFE 75W-90

Dat "slip" van Castrol slaat overigens op het gebruik in een differentieel bij bvb auto's en deze eigenschap heeft geen functie bij een R1200 BMW

Roelof.
...dat die 140 dikker zou zijn, dat dacht ik dus ook toen ik het etiket las, ik dacht toen ; das lekker makkelijk..., ongeveer boter in je bak, en alle geluiden dempen vanzelf wel.., maar..., niets is minder waar...

...die 140 olie van in ieder geval Castrol was net zo dun waterig vloeibaar als de Motorex die er uit kwam... :/
...allebei bijna net zo dun als water... :/

...en om het nog verwarrender te maken ; op de factuur bij de 40.000 beurt staat bij het regeltje bakolie dat er dus Motorex 75W-140 ingekieperd is...



...maakt ook allemaal verder niet uit eigenlijk, maar mijn simpele conclusie is nu dat ik er never geen Motorex meer in laat gooien, en een volgende keer er zelf gewoon weer die Castrol in schenk... ;)
 
en een volgende keer er zelf gewoon weer die Castrol in schenk... ;)
en daar heb je helemaal gelijk in.
@Winchester: veel rijden en dan wordt dat schakelen altijd beter omdat jij en de motor 'naar elkaar toe groeien'. Wat ook nog wel eens wordt vergeten is om het schakelpedaal af te stellen op jouw zithouding/lengte/schoenmaat, maar zelfs andere laarzen kunnen verschil maken. Veel plezier met je fijne motor.
Peter
 
Nog een beetje olie op het vuur dan :+
Ik heb de gear oil van motorex met viscositeit 75W/140 erin zitten.
((er zelf in gekieperd)

Zou die dan wel goed zijn ?
Of is die Castrol die Ron aanbeveelt beter?


full
 
Ik heb de gear oil van motorex met viscositeit 75W/140 erin zitten.
Als dat goed bevalt dan mooi laten zitten. Dan de volgende keer Castrol erin en dan weet je het (of niet). Mijn ervaringen met beide in diverse motoren (en ik rijd weleens harder dan 60 en met meer dan 3000 toeren...) is dat de viscositeit en kwaliteit belangrijker zijn dan het merk, maw puur op beschikbaarheid. Ron had een wat slechtere ervaring, maar had toen zelf niet de olie erin gedaan. Je kunt ook zo redeneren: Ron en ik hebben goede ervaringen met Castrol. Peter heeft ook goede ervaringen met Penta. Castrol wordt dus het meest aanbevolen. Maar als je geen verschil merkt, dan is het paarlen voor de zwijnen.
Oh ja, je moet gear oil even de tijd geven, in de loop van 500 tot 1000 km wordt de bak steeds soepeler etc. (mits er klachten waren natuurlijk).
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Ik hoop dat ik mijn vraag hier mag neerleggen. Binnenkort wil ik nieuwe banden kopen voor mijn R1200ST. Ik denk aan de Pilot Road 4. Is er bij mede ST-ers een voorkeur voor de normale of voor de GT-versie?
 
...de GT versie is eigenlijk voor de zwaardere (toer)fietsen bedacht, en heeft daarom o.a. een nogal stug karkas...

...heb nu de eerste set PRoad4 GT er doorheen gereden, en ze komen er bij mij in ieder geval nooit weer onder... :N

...heb hiervoor 3 setje PilotRoad3 gehad, en die dingen kennen geen specifieke GT versie, en ik vond die band stukken beter bij de fiets en bij mijn rijstijl passen...

...vandaag nog een 230 kilometer weggehobbeld, en ook vandaag weer een bak ergernis mbt die Mproad4... :r
 
...vandaag dus een rondje gereden ; want het zou tenslotte droog zijn vandaag... :Y
...laatste toertje was tenslotte ook al weer ruim anderhalve maand geleden... :/

...vanochtend ; licht bewolkt, maar een vriendelijke 13 graden en amper wind...
...de blitz und blank gepoetste ErThee naar buiten schuiven ; passende kleertjes aan, en rollen maar...

...goh..., het ESA-knopje doet het niet meer... :? :? :?
...en na het tanken plotseling weer wel... :/ :/ :/

...het plan : route flink binnendoor, om dan in Amersfoort een bakkie te doen, en om daar wat zelf meegebrachte Kerstkoekjes naar binnen te werken...

...rond Zwolle zowaar zon vanochtend...

...en de ellende slaat vanaf Harderwijk toe...

...wat nou droog...????
...wat nou zonnig...????

...en van 14.5 graden boven nul zakt het terug naar iets boven de 12...
...en het droge asfalt verruilen wij voor natte zwarte slierten wegdek... :/

...de motregen daalt gestaag op mensch, machine, en kuipruit... B| B| B|



...het binnendoor verruilen wij voor snelweg..., gewoon maar doorrijden nu...


...en zodoende eindig je in een vochtig Amersfoort...
...met een natte motor ook nog...



...mooi mat oranje is helemaal niet lelijk...
i-g9GhFbG-XL.jpg




...en langzaam wordt de PolaRT natter, en natter...
i-PcKq53d-XL.jpg




...de zelf meegebrachte Kerstkoekjes smaken prima, de koffie mag er ook zijn vandaag, tevens een beetje bijpraten met dhr. en mevr. GLK, en..., in een hoekje wordt er rustig gesleuteld om zo'n nieuwe nakende R1200R deftig op te leuken...



i-LB59tzS-XL.jpg




...velgjes in het metaliek zwart, met blauwe bies op het vlakke deel...
...zwarte schetsplaten voor van die CNC-gefreesde HP-voetsteunen, inclusief HP rem- en schakelpedaal...
...o.a. ook een zwart stuur, zwarte koplamprand, en metalliek-zwarte-tank-met-blauwe-bies...

...zadel met andere stiksels, een zeldzaam kort uitlaatsysteem (Bos)...

...wave schijven, en aangepaste vering (Hyperpro)...
...andere hendeltjes, zwarte tankdop met een blauw lipje, gewijzigde achterkant, enz.enz.enz.enz...

...hoe langer je kijkt, hoe meer je ziet... :Y



i-967dKHd-XL.jpg




...en na nog een paar Kerstkoekjes weer richting volgend (koffie)adres...
...de wegen zijn weer droog, en de op de kuipruit liggende regendruppels fladderen in no-time de wijde wereld in...

...eind goed, al goed... *O*



...ook lekker kort... ;)
i-g4wnGmv-XL.jpg




...snoepwinkel te Amersfoort..., ook zo gezellig in Kerstsfeer...... :X
i-Vxfrw3k-XL.jpg




...en morgen maar weer de motorboel schoonmaken... :/
 
Laatst bewerkt:
zoals jullie weten heb ik mijn RT van de week opgehaald.
omdat ik de schuur nog moet aanpassen (past nu niet door de deur) staat hij nu onder de carport.
nu zit ik te denken om een hoes voor hem aan te schaften.
wel of niet doen, tips en/of suggesties?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan