Plaatsing remklauwen motor vs auto

Elk

MF'er
2 jun 2014
122
1
ROTTERDAM
Ik heb misschien een hele domme vraag, maar ik vroeg me iets af.

Waarom zitten de remklauwen bij een motor aan de achterkant van de remschijf en bij een auto aan de voorkant (gezien in de rijrichting)? Is hier een speciale reden voor of is dit gewoon makkelijker met monteren?
 
En er zijn ook motoren die de klauwen voor de voorvorkpo(o)t(en) hebben zitten, dus de vraag is niet het probleem, maar de stelling is onjuist ;)

Klopt en dan met name oudere motorfietsen,zoals de jaren 60-70 CB750,en de Suzuki
gt750 om er een paar te noemen :)
Honda%20CB750K%2069.jpg

1975_GT750_gr_left-side_800.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bij auto's is er een heel simpele reden, de stuurstangen ( en dus het ontwerp van de auto), en niets anders, dat bepaald uiteindelijk waar de remklauwen komen...

bij motoren kun je het zwaartepunt verlagen door ze lager te plaatsen ( en door de steeds groter wordende schijven is de invloed steeds groter)
 
Laatst bewerkt:
K@W@ dat is niet helemaal juist.

Kijk dat YT filmpje maar, bij de normale Charger zitten de voorste klauwen voor en bij de Hellcat Charger zitten de voorste klauwen achter. Zelfde stuurstang principe.
 
In de beschrijving van de video:

What determines the location for brake calipers? Why are some brake calipers towards the front, while others are towards the rear? What factors influence brake caliper placement? Location could be dependent upon weight distribution, aerodynamics, suspension geometry and packaging, the vehicle purpose, cost, and aesthetics.

NOTE: An important factor in brake caliper location for the front brakes is the location of the steering rack. The calipers will typically be located on the opposite side of the steering rack. To allow for the engine to be further back (and thus better weight distribution, the rack may be found up front, forcing the brakes to be closer to the center of the car.

NOTE 2: After discussing with various motorsport engineers, it seems the most critical factor in caliper location comes down to suspension geometry. The location is simply the best spot available after the ideal suspension has been designed.
 
kijken we even naar auto's, dan zien we dat de remklauwen praktisch volledig in het wiel zitten. welke rijwind ?
kijken we even naar moto's : voor de vork vol in de rijwind, of achter de vork ?

Bij auto's; koelen van de schijven door gaten in het front (zie video).

Bij motoren; koelen van de schijven, dus klauwen "achter" de schijven. De klauwen hoef je minder te koelen, me dunkt :P
 
kijken we even naar auto's, dan zien we dat de remklauwen praktisch volledig in het wiel zitten. welke rijwind ?
kijken we even naar moto's : voor de vork vol in de rijwind, of achter de vork ?
Bij auto's, zeker de sportievere, zijn er luchtkanalen die de klauwen en in sommige gevallen de blokken zelfs koelen met rijwind.
 
De grootste koelende factor heeft de schijf, dus waar de klauw geplaatst is, is van een minder groot belang. Het kan zelfs wenselijk zijn dat ze niet "teveel" koelen.
Ik neem dan ook aan dat alle eerdere aangevoerde argumenten meer bepalend zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan