TOMTOM RIDER 40, 400, 410, 450 ( DEEL 5 )

Ik ben zeker fysiek in Groningen, maar dat van het startpunt, daar zit het probleem wel begrijp ik inmiddels.
De route is een rondrit met een begin- en eindpunt vlak bij elkaar. Ik heb een paar andere routes geprobeerd (in de luie stoel) en nu zie ik dat ik wel degelijk keurig naar de track wordt gestuurd, maar vervolgens keurig langs de track via de kortste weg naar het EINDpunt. Helemaal correct dus, behalve dat ik dat niet wil.
Nu nog uitvinden hoe ik vanaf het punt waarop ik de track bereik de hele rondrit kan maken.

Ik begrijp niet voor de volle 100% wat je met het bovenstaande verhaal bedoelt maar wat ik wel weet is het volgende.
Een route/track heeft een begin en eindpunt. Die liggen vast in het originele bestand die je in de Rider geladen hebt. Deze 2 punten liggen normaal gesproken een stukje uit elkaar (is nodig omdat het anders mis kan gaan).
Als je de route ergens halverwege oppakt, zal je volgens de route naar het eindpunt begeleid worden en vanaf daar moet je de route weer opnieuw starten om de route verder kunnen vervolgen.

Het is niet mogelijk om het punt waar je de route oppakt ook automatisch het startpunt van de route te maken.
 
Ik begrijp niet voor de volle 100% wat je met het bovenstaande verhaal bedoelt maar wat ik wel weet is het volgende.
Een route/track heeft een begin en eindpunt. Die liggen vast in het originele bestand die je in de Rider geladen hebt. Deze 2 punten liggen normaal gesproken een stukje uit elkaar (is nodig omdat het anders mis kan gaan).
Als je de route ergens halverwege oppakt, zal je volgens de route naar het eindpunt begeleid worden en vanaf daar moet je de route weer opnieuw starten om de route verder kunnen vervolgen.

Het is niet mogelijk om het punt waar je de route oppakt ook automatisch het startpunt van de route te maken.
Duidelijk verhaal. Ik was in de war doordat ik niet in de gaten had dat ik niet naar het beginpunt maar naar het eindpunt werd gestuurd.
 
Laatst bewerkt:
Vanmiddag werd ik opeens verrast met een afgebroken lipje aan de mount. Nu moest ik de hele tomtom met mount en al verwijderen want ik kan de tomtom zonder gereedschap niet meer ontgrendelen.
Ik heb het ding al een tijdje. Zo lang dat ik niet eens meer weet waar ik deze gekocht heb en ik kan ook al geen aankoopbewijs meer vinden.
Net maar even een mail gestuurd naar Tomtom, en even afwachten of zij ergens mee komen.

Ik zie dat een nieuwe mount 60 euro kost... Dat vind ik wel erg stevig aan de prijs.
 
Laatst bewerkt:
Vanmiddag werd ik opeens verrast met een afgebroken lipje aan de mount. Nu moest ik de hele tomtom met mount en al verwijderen want ik kan de tomtom zonder gereedschap niet meer ontgrendelen.
Ik heb het ding al een tijdje. Zo lang dat ik niet eens meer weet waar ik deze gekocht heb en ik kan ook al geen aankoopbewijs meer vinden.
Net maar even een mail gestuurd naar Tomtom, en even afwachten of zij ergens mee komen.

Ik zie dat een nieuwe mount 60 euro kost... Dat vind ik wel erg stevig aan de prijs.
Deze advertentie mag je niet missen
Originele Tomtom Oplaaddock / Motorhouder Rider 40 400 450
€ 29,95
≥ Originele Tomtom Oplaaddock / Motorhouder Rider 40 400 450 - Accessoires | Navigatiesystemen - Marktplaats.nl

Beetje verdacht maar misschien Is dit wat ;)
 
Laatst bewerkt:
Maar die "Boxtel" bug kan je dus fixen door in de GPX track de "nieuwe tussenstops" te plaatsen?

Nee, Een tussenstop of ander zichtbaar punt is een dwingende factor in de route en mag je dus ook niet missen.
Een track (GPX bestand) kent geen tussenstops of zichtbare punten. Er zijn daarmee dus ook geen dwingende factoren meer in de track aanwezig. Dit levert normaal gesproken een aantal voordelen op

Alleen in geval van de Boxtel Bug en dus ook in de Dolomieten zijn deze voordelen in het nadeel en is een ITN route het alternatief. Bij de ouderwetse ITN zijn er wel zichtbare en daarmee dwingende punten in de route. Hierdoor zal de Rider je wel over de Falzarego pas sturen i.p.v er omheen.

Vanaf dit jaar mag je in de maand Juli de meeste passen in de Dolomieten op woensdag niet meer met voertuigen waar een brandstofmotor in zit berijden. Ik vermoed dat dit mede de reden van de stippelijn is.

Nu zal je zeggen dat je niet eens in Juli gaat en dat daarom dat verbod niet geldt en dus die stippellijn niet van toepassing is.

Het komt er eigenlijk op neer dat de overheid in Italie aan Teleatlas (fabrikant van de kaart) heeft doorgegeven dat de routealgoritme bepaalde wegen altijd zo maximaal mogelijk moet proberen vermijden. En dat doet de Rider dan ook netjes.
 
Even ter aanvulling:
TeleAtlas is van TomTom maar is ook kaart leverancier voor andere navigatie fabrikanten.
Die zullen daar waarschijnlijk dus ook last van hebben.
Of dat ook werkelijk zo is weet niet, anders zal het niet aan de kaarten liggen.
 
Nou, dat hangt van het algoritme af denk ik zo. Wellicht houden andere fabbrikanten geen rekening met de tag "stippeltjes".
 
Zijn er meer mensen die een probleem hebben met updaten via mydryve connect ?

1- Ik krijg een foutmelding met opstarten van Mydrive connect.
SSL fouten... het servercertificaat is niet betrouwbaar.
Dit kan ik gewoon negeren en opstarten. Heb Mydrive
connect verwijderd en opnieuw gedownload en geïnstalleerd maar dat maakt niks uit fout
blijft terug komen. Ik gebruik windows 10.

2- Updaten van de TT 400 wil niet echt werken.
Het lijkt goed te gaan met updaten van de kaart flitsers en map share tot je de 100% hebt bereikt dat staat nu al 2 uur zo en heb het idee dat er niks gebeurt. Heb de kabel los gehaald en de TT opnieuw opgestart,staat nog steeds de oude kaart in.
Dit was gisteren ook al zo trouwens. Heb de TT via systeem gereset en weer opnieuw ge-update
ook dit maakt niks uit,tot 100% en dan gebeurt er weer niks.
De kaart in de TT is Europa v1000.8689 7 mnd oud (uitgegeven 10-2017)
De kaart die in Mydrive connect staat is v10.05

EDIT: Ik heb de TT aangesloten op een andere pc en nu werkt het wel. Geen idee waarom het nu wel werkt op beide staat W 10.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een vraag ik heb whats app aangevinkt in my drive maar krijg geen meldingen op m'n scherm. De rest werkt prima bij mij.
 
Volgens mij werkt dat ook niet in de Rider 400 serie. Alleen in de Rider 550 en dat is een ander topic
 
Ik heb met een soortgelijke combinatie gereden gedurende het Hemelvaart weekend in het Sauerland, als voorrijder van een groep van 11 motoren.
Op mijn motor zowel een Zumo 660 als een Rider 400.
...
Nu nog een erg positieve ervaring met herbereken van de Rider: (?)
Mijn Zumo kaart is al van een paar jaar terug maar met de route in BaseCamp gemaakt en met MRA gecontroleerd, hoopte ik de "Anlieger frei" of "verboden voor auto's" wegen niet meer tegen te komen.
Toch herkende (?) de Rider een weg die ik niet in mocht en had hij een andere route gekozen (?, want track)
...
Als ik overigens alleen ga toeren (meestal als ingeving) gebruik ik de Rider.
Heerlijke optie, de spannende route.

Ik ben dit weekeind wezen toeren in de omgeving van Waxweiler (Eifel en Luxemburg). Op een paar kaartfouten na geen problemen ondervonden met de routes die ik in MRA gemaakt had.

Wat bij een kaartfout wel lastig is dat TomTom een zeer grootte voorkeur heeft om je via een omweg terug te sturen naar het punt dat je juist over wil slaan.
Hier heb ik geleerd dat als de lijn onder de pijl ook licht blauw is dit betekent TomTom laat je verderop keren (dus negeren).
(In Luxemburg speelt dit probleem minder daar Luxemburg wel Google Street view heeft en je de route thuis al kunt controleren.)

Nu hebben wij de gewoonte om mijn geplande route af te breken als het al wat later is. Dan gebruik ik de kronkelroute of spanende route functie om sneller op onze slaapplek aan te komen. Deze keer had wel veel last van kaartfouten op wegen die niet toegankelijk voor normaal verkeer maar wel op deze last minute routes zitten. (In Nederland heb ik nauwlijks last van dit probleem)

Ik blijf het toch vreemd vinden dat ik in vier dagen vele tientallen kaartfouten tegen kom. Hoe moet dat straks met de zelfrijdende auto die veel meer afhankelijk is van betrouwbare kaarten.

Ik hoop ook nog steeds op een andere kleuren voor een herberekend stuk en de GPX track. (Maar OsmAnd lost dit eigenlijk al op)
Maar nog meer hoop ik op de mogelijkheid om de flitsermeldknop te vervangen door een Kaartfout meld knop. Die dan de GPX track na 50 meter blokkeert en gaat herberekenen. Tevens kan hij dit melden bij TomTom. Bij meerdere meldingen kaart aanpassen.
 
Nee, Een tussenstop of ander zichtbaar punt is een dwingende factor in de route en mag je dus ook niet missen.
Een track (GPX bestand) kent geen tussenstops of zichtbare punten. Er zijn daarmee dus ook geen dwingende factoren meer in de track aanwezig. Dit levert normaal gesproken een aantal voordelen op

Alleen in geval van de Boxtel Bug en dus ook in de Dolomieten zijn deze voordelen in het nadeel en is een ITN route het alternatief. Bij de ouderwetse ITN zijn er wel zichtbare en daarmee dwingende punten in de route. Hierdoor zal de Rider je wel over de Falzarego pas sturen i.p.v er omheen.

Vanaf dit jaar mag je in de maand Juli de meeste passen in de Dolomieten op woensdag niet meer met voertuigen waar een brandstofmotor in zit berijden. Ik vermoed dat dit mede de reden van de stippelijn is.

Nu zal je zeggen dat je niet eens in Juli gaat en dat daarom dat verbod niet geldt en dus die stippellijn niet van toepassing is.

Het komt er eigenlijk op neer dat de overheid in Italie aan Teleatlas (fabrikant van de kaart) heeft doorgegeven dat de routealgoritme bepaalde wegen altijd zo maximaal mogelijk moet proberen vermijden. En dat doet de Rider dan ook netjes.

Aha... goed om te weten. Is dit van te voren te "testen". Ik gebruik de MyRouteApp om routes te maken. Daar zie ik die stippeltjes niet bijv. Moet ik ze dan in de MyDrive importeren en daar naar stippellijntjes zoeken? Of is er een makkelijkere manier.

Dan is het wellicht verstandig om 2 versies op je TomTom te zetten, een GPX-(Track) en de ITN Route. Bij de export naar GPX1.1 zit ook een GPX-(Route), heb je denk ik weinig aan dan he? Of is die hetzelfde als de ITN variant.
 
Bij de export naar GPX1.1 zit ook een GPX-(Route), heb je denk ik weinig aan dan he? Of is die hetzelfde als de ITN variant.
Nee, zeker niet. Een GPX route wordt hetzelfde behandeld als een track, maar omdat een route veel minder punten heeft (in het uiterste geval slechts twee) zal het resultaat in de meeste gevallen teleurstellend zijn.
Vergeet dus de GPX route, gebruik alleen een track of een ITN-route.
 
Ik blijf het toch vreemd vinden dat ik in vier dagen vele tientallen kaartfouten tegen kom. Hoe moet dat straks met de zelfrijdende auto die veel meer afhankelijk is van betrouwbare kaarten.

Waarom denk je dat de grote Duitse 3 (Audi BMW en Mercedes) Here gekocht hebben.
 
Waarom denk je dat de grote Duitse 3 (Audi BMW en Mercedes) Here gekocht hebben.

Kan niet zijn vanwege de betrouwbaarheid van kaarten in Europa, da's een stuk slechter in vergelijking met TeleAtlas. Here doet het overigens wel beter dan Teleatlas in Noord-Amerika.

Dus waarschijnlijk gaan de Duitse 3 zelfrijdende auto's testen in de USA?
 
Even snel een vraag, in augustus ga ik naar de Ardennen en wil ik een route maken, hoe kan ik dit het beste doen? Ik heb een Rider 400.

Kortom welk programma is het beste om een route te maken en hoe te importeren?

Ik heb er helemaal geen ervaring mee.

Of heeft iemand een leuke route langs bezienswaardigheden in de Ardennen?
 
Laatst bewerkt:
Even snel een vraag, in augustus ga ik naar de Ardennen en wil ik een route maken, hoe kan ik dit het beste doen? Ik heb een Rider 400.

Kortom welk programma is het beste om een route te maken en hoe te importeren?

Ik heb er helemaal geen ervaring mee.

Of heeft iemand een leuke route langs bezienswaardigheden in de Ardennen?

My drive van tom zelf of my route app/web En er zijn genoeg sites die kant en klare routes aanbieden. gpstracks.nl bv. Mr gps heeft filmpjes op YouTube daar kun je ook een hoop van opsteken.
 
Er staat weer een nieuwe update klaar;

Nav4
Grootte: 336 MB
Versie: v18.103.0020.311

Zo te zien om te voldoen aan GDPR/AVG
 
De Boxtel bug kwam dit weekend even ter sprake. En ik wilde effe kijken welke wegen de stippeltjes hebben. Maar die stippeltjes zijn weg. Ook bij een ander voorbeeld.
De route in het apparaat gaat nog steeds verkeerd en in Go Mobile app gaat ie zelfs de A2 op.
Stukje track.

Dat betekent dat er nog steeds verschil zit tussen MYDrive en het apparaat in sommige gevallen en je weet als gebruiker niet waarom.
 
Laatst bewerkt:
Dat is een weg met een slagboom ervoor. Vanuit Rossiniere/N11 kant kun je met streetview net tot aan die boom komen. Ik denk verboden gebied. Rechts staat een rij legervoertuigen.


Sorry voor de late reactie - het is inderdaad een weg met beperkte toegang.. Is alleen in het weekend toegangkelijk vanaf juni tot september - meende ik te lezen. Was lastig te vinden.


Klein vraagje:
Ik ben dus min of meer van de itn afgestapt en gebruik nu tracks.. Maar bij huidige tracks staan 2 dingen. Rijd naar track en rijd naar begin.. Beide is toch hetzelfde of zie ik iets over het hoofd?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan