KTM LC8 950/990 - ruwe bolsters, blanke pit

Het zegt mij in ieder geval niks. Anders heeft contact met de dealer opnemen, zij zullen het vast weten.
Die had 't ook niet eerder gezien..
Maar ja, hoe vaak slijp je een uitlaat open?

Komt dus niet vaak voor iig. Maar goed, staat weer in elkaar en ik merk er iig niks van. :t
 
Wat voor materiaal heb je daar voor gebruikt?
Houten plankje uitgezaagd, de rest is het standaard spul waarmee het handvat rondom de uitlaat wordt vastgezet. Paar ringetjes er tussen om voldoende hoogte te creëren en klaar. Voor de volgende trip ga ik nog wel sleufjes maken waar de spanbandjes langs gaan zodat ze niet kunnen verschuiven, nu 1 keer moeten stoppen omdat de tas niet meer helemaal lekker stond.

Groeten vanaf de ontbijt tafel, zo de boel gaan verkennen.

IMG-20180615-WA0000_zpshbhgcsnh.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Iemand op het LC8 forum heeft in het verleden diverse aluminium bagage plaaten gemaakt 430x 240x 3mm

Ik heb er ook 1 van zie hier onder hoe hij er uit ziet op de motor (inmiddels is de verf niet meer zo mooi )
Ik heb een plank van 10mm tussen de plaat en de standaard bagage rekje gezet voor de juiste hoogte.
En de boel bevestig ik met 4x slot bout en dikke ring + moer.

Werkt perfect gebruik ik minimaal 1x per jaar
full


Tent + 2x klap stoeltje + 2x slaapzak in een 90 liter rol tas. Probeer dat maar met een koffer ;)
full
 
Laatst bewerkt:
Vandaag eindelijk de 990 weer op mogen halen! Dure O-ring, maar goed. Als het goed is, is alles weer lekvrij.
 
Kent iemand een goede afsteller in Zuid-Holland (Den Haag)? Ik heb vorige week aanpassingen gemaakt aan het uitlaatsysteem en luchtfilter, maar TuneECU wilt maar niet lukken, 2 verschillende kabels en 2 verschillende laptops geprobeerd. Of iemand misschien een setje kabels te leen/koop waarvan je zeker weet dat ze werken :P
 
Hulp/advies gevraagd....

Zojuist een rondje van een kleine 1,5uur gereden. Op het laatst een stukje snelweg genomen van ongeveer 2km, op de afrit wilde ik terug schakelen van 6 naar 5. Maar nadat ik de koppeling had ingetrokken en terug wilde schakelen ging dit niet... De versnelling ging niet uit de 6. Voorgaande actie nogmaals herhaald maar wederom niet. Daarna nog een keer en toen ging het wel en moest ik verder terug schakelen maar al die keren leek het of de koppeling bleef plakken/kleven (weet niet hoe ik het moet uitleggen). Onderaan de afrit wilde ik in z’n 2 de kruisende weg oprijden maar het leek net of ik de koppeling liet schieten terwijl dit niet zo was. Ik schoot als het ware met een ruk vooruit. Tot thuiskomst (ongeveer 2km) ging het schakelen ook niet zoals het hoorde :(

Thuis gekomen gelijk even gekeken naar de koppelingshendel en toen zag ik dat die rode knop om de hendel te stellen er niet meer is |(

Achteraf had ik tijdens de rit op een gegeven moment overigens ook even dat ik de koppeling vond kleven/plakken. Maar toen niet echt bij stil gestaan omdat het later wel goed was.

Iemand een idee wat dit kan zijn. Toeval dat die rode verstelknop van de koppelingshendel weg is of heeft dit met elkaar te maken :?


Over 3 weken vertrek ik trouwens op de motor naar Italië, dus dan moet het wel goed zijn... Wat is wijsheid?
 
Laatst bewerkt:
Hulp/advies gevraagd....

Zojuist een rondje van een kleine 1,5uur gereden. Op het laatst een stukje snelweg genomen van ongeveer 2km, op de afrit wilde ik terug schakelen van 6 naar 5. Maar nadat ik de koppeling had ingetrokken en terug wilde schakelen ging dit niet... De versnelling ging niet uit de 6. Voorgaande actie nogmaals herhaald maar wederom niet. Daarna nog een keer en toen ging het wel en moest ik verder terug schakelen maar al die keren leek het of de koppeling bleef plakken/kleven (weet niet hoe ik het moet uitleggen). Onderaan de afrit wilde ik in z’n 2 de kruisende weg oprijden maar het leek net of ik de koppeling liet schieten terwijl dit niet zo was. Ik schoot als het ware met een ruk vooruit. Tot thuiskomst (ongeveer 2km) ging het schakelen ook niet zoals het hoorde :(

Thuis gekomen gelijk even gekeken naar de koppelingshendel en toen zag ik dat die rode knop om de hendel te stellen er niet meer is |(

Achteraf had ik tijdens de rit op een gegeven moment overigens ook even dat ik de koppeling vond kleven/plakken. Maar toen niet echt bij stil gestaan omdat het later wel goed was.

Iemand een idee wat dit kan zijn. Toeval dat die rode verstelknop van de koppelingshendel weg is of heeft dit met elkaar te maken :?


Over 3 weken vertrek ik trouwens op de motor naar Italië, dus dan moet het wel goed zijn... Wat is wijsheid?
Dat rooie knopje zit op het stelschroefje geklikt, als het schroefje er nog in zit dan is dat geen probleem. Het meest voor de hand liggende bij een LC8 is een kapotte slave cilinder. Die willen nog wel eens lek gaan.
Je zou gewoon eens nieuwe vloeistof er in kunnen doen en ontluchten, misschien dat ie het dan weer even doet.
Maar als je nog op vakantie moet dan zou ik voor veilig gaan en een nieuwe slave cilinder monteren.
 
Dat rooie knopje zit op het stelschroefje geklikt, als het schroefje er nog in zit dan is dat geen probleem. Het meest voor de hand liggende bij een LC8 is een kapotte slave cilinder. Die willen nog wel eens lek gaan.
Je zou gewoon eens nieuwe vloeistof er in kunnen doen en ontluchten, misschien dat ie het dan weer even doet.
Maar als je nog op vakantie moet dan zou ik voor veilig gaan en een nieuwe slave cilinder monteren.

Net even gekeken en het is inderdaad alleen dat rode knopje dat weg is. Stelschroef zelf zit er nog gewoon en doet wat het moet doen.

Zojuist weer even geprobeerd om te schakelen (motor uit). En nu werkt het gewoon... Maar dinsdag bel ik de dealer om een afspraak te maken. Ik wil dat voor de vakantie er sowieso naar wordt gekeken (nu maar hopen dat er plaats is)
 
Net even gekeken en het is inderdaad alleen dat rode knopje dat weg is. Stelschroef zelf zit er nog gewoon en doet wat het moet doen.

Zojuist weer even geprobeerd om te schakelen (motor uit). En nu werkt het gewoon... Maar dinsdag bel ik de dealer om een afspraak te maken. Ik wil dat voor de vakantie er sowieso naar wordt gekeken (nu maar hopen dat er plaats is)
Dan is het bijna zeker je slave koppelingscilinder.
Als de dealer een beetje mee wil denken dan ga jij je vakantie gewoon halen ;) .
 
Iemand op het LC8 forum heeft in het verleden diverse aluminium bagage plaaten gemaakt 430x 240x 3mm

Zoeits heb ik van SW Motech, maar als de tas minder vol is, 'rolt' ie nog wel 's over de rand. Overigens nog nooit brandschade met deze verbreder gehad. Na een verbrande roltas en spijkerbroek (zonder verbreder), ben ik een beetje paranoia geworden en zit ik toch naar een nog iets bredere optie te kijken ; )
 
Ik heb het zelf nooit gedaan, maar volgens mij is het ook do-able om zelf te doen.

Inderdaad, ik heb zelf preventief (en voor de pose) de slave vervangen door een oranje Oberon. Is goed zelf te doen als je wat handig bent. Met heel veel voorzichtigheid een uurtje werk denk ik. Echt handige mannen zullen het in 15 min. of sneller kunnen.

EDIT;

Video duurt 20 minuutjes _O-
 
Laatst bewerkt:
De slave cilinder vervangen is met behulp van de video prima zelf te doen. Ik ben niet technisch en ik had hem met een 45 minuten gemonteerd. De grootste uitdaging zit hem in het luchtbel vrij krijgen. Dit is op zich niet moeilijk maar je moet zorgvuldig de olie in het systeem krijgen.

Ik heb zelf een grote injectiespuit gebruikt en deze met een slangetje op de nippel van slave bevestigd. Deksel van het vloeistof reservoir op het stuur eraf en dan kan je via de nippel, de olie door het systeem drukken. Je drukt dan eventuele luchtbellen eruit. Als het reservoir vol is, kan sluit de nippel van de slave en top het reservoir eventueel af met extra olie, deksel erop en je bent klaar. Volgens mij wordt dit back bleeding genoemd.

Leg wel poetsdoeken klaar voor eventueel geknoei.

Je kunt deze olie gebruiken.

04208.png
 
Dat spul kunnen ze beter Magura Gold noemen gezien de prijs ;)

Gebruik het bij de remmen van m'n de trapfietsen, maar dan heb je aan 5-10 ml per remleiding voldoende.
 
Vandaag een monteur van de KTM dealer gesproken en afgesproken dat ik even langs kom met de motor. Zo op afstand is het moeilijk een diagnose te stellen.

Ik heb wel uitgelegd dat ik over 2,5 week op vakantie ga :X Hij gaf aan dat als het alleen een hendel of koppelingscilinder o.i.d. is dit wel voor de vakantie gaat lukken. Een koppelingsrevisie dan weer niet...

Morgen weer ik meer, afwachten dus.
 
Ik heb het zelf nooit gedaan, maar volgens mij is het ook do-able om zelf te doen.

Foutje - de slave heb ik al 2 keer vervangen (2 versch fietsen): Is koekie! Meteen leiding helemaal doorpompen zodat je ook weer nieuwe vloeistof in je leiding hebt.

Master heb ik nog niet gereviseerd...
 
Iemand op het LC8 forum heeft in het verleden diverse aluminium bagage plaaten gemaakt 430x 240x 3mm

Ik heb er ook 1 van zie hier onder hoe hij er uit ziet op de motor (inmiddels is de verf niet meer zo mooi )
Ik heb een plank van 10mm tussen de plaat en de standaard bagage rekje gezet voor de juiste hoogte.
En de boel bevestig ik met 4x slot bout en dikke ring + moer.

Werkt perfect gebruik ik minimaal 1x per jaar
[afbeelding]

Tent + 2x klap stoeltje + 2x slaapzak in een 90 liter rol tas. Probeer dat maar met een koffer ;)
[afbeelding]


Klinkt bekend!
full
 
Vandaag een monteur van de KTM dealer gesproken en afgesproken dat ik even langs kom met de motor. Zo op afstand is het moeilijk een diagnose te stellen.

Ik heb wel uitgelegd dat ik over 2,5 week op vakantie ga :X Hij gaf aan dat als het alleen een hendel of koppelingscilinder o.i.d. is dit wel voor de vakantie gaat lukken. Een koppelingsrevisie dan weer niet...

Morgen weer ik meer, afwachten dus.

Vanochtend de motor starten en vlieg direct naar voren |( Lekker begin aangezien ik nog 110km moest rijden om bij de dealer te komen... Het schakelen ging voor geen meter en ergens halverwege was de complete druk van de koppeling :( Ik moest dus omhoog en omlaag schakelen zonder koppeling |( Maar goed het is me gelukt om er te komen *O*

De monteur ging er direct naar kijken. Hij gaf gelijk al aan, waarschijnlijk de slave cilinder. Dat zou namelijk een zwak punt zijn. Hij vertelde ook dat deze vaak werd vervangen door een Oberon of soortgelijks (zoals hier ook al werd aangegeven).
Nadat hij het dekseltje had verwijderd van dat potje op het stuur bleek al dat er helemaal geen vloeistof meer in zat, vandaar dus dat ik op een gegeven moment helemaal geen druk meer had.

Maar om een lang verhaal kort te maken, nieuwe vloeistof erin, ontlucht en werkt weer zoals het hoort *O* *O*
Volgens de monteur was de slave cilinder nog wel goed maar gaf dus wel aan dat bijvoorbeeld een Oberon aan te bevelen was. Helaas lag die niet op voorraad anders had ik 'm er direct op laten zetten. Maar ik kan straks zonder problemen (even afkloppen) op vakantie :] 8-)
 
Is het niet verstandig om alsnog voor je vakantie die cilinder te vervangen? Gezien de snelheid waarmee je je vloeistof kwijt bent geraakt, kan ik me best voorstellen dat je nu binnen 200 km weer langs de kant staat met hetzelfde probleem.

Heb de mijne hier besteld:
Oberon Performance koppelingscilinder KTM LC8 - Motodeluxe

Een van de goedkoopste online, en snel geleverd.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan