Stuur wiebeld en is onstabiel op hobbelige weg

Dannyp90

Rookie
24 jun 2018
7
0
Goede morgen allemaal.

Ik ben sinds enkele maanden in het bezit van een piaggio beverly 500 motorscooter. Op onverharde wegen of op hobbelwegen/ ongelijke bestrating heeft de scooter veel last van een wiebelend en onstabiel stuur. Het stuur gaat dan redelijk heftig op en neer. Ik ben al bij een paar motorzaken geweest maar deze kunnen mij zo niet precies vertellen waar dit aan kan liggen. Ik heb zelf al.meerder motoren gehad waarbij ik dit probleem niet eerder heb ondervonden en ik ben dan ook overtuigd dat het aan de scooter moet liggen. Ik hoor graag of iemand een idee/oplossing heeft voor dir probleem.
Groete, Danny!
 
banden gecupt

Ik heb recent de voorband laten vervangen de achyerband is nu ook aan vervanging toe. Kan enkel de achterband voor zoveel i stabiliteit zorgen? Heb al eerder met versleten banden gereden op andere motoren maar een dergelijke onstabiliteit nog nooit eerder ondervonden.

Ik moet er trouwens vij vertellen dat ik op een normaal geasfalteeed wegdek nergens last van heb. Op feen enkele snelheid. Gecupte banden lijken.me niet waarschijnlijk. Het midden loopvlak is op normale wijze afgesleten maar voor de rest is er niks speciaals te zien.
 
Laatst bewerkt:
Zou ook het (hoge) windscherm kunnen zijn. Als ik bij een kilometer of 60 mijn handen van het stuur haalt, gaat de BV350 steevast bij de 40 km, als de scooter van vaart verminderd, enorm trillen. Ik kan mijn handen niet van het stuur halen. Dit heeft m.i. met cupping te maken maar ook met de balans of onbalans van de scooter.

Mish
 
Als ik met 1 hand rij kan mijn schermpje ook zorgen voor trilling, vooral als de druk te laag is van de voorband, als de druk 2,2 is gaat het goed.
Bij mijn versleten voorband ging hij ook meer trillen maar met een nieuwe band was dat weer weg.
 
Kleine wieletjes vallen in elke kuil op de weg, dat is een van de redenen dat scooters zo slecht op de weg liggen.
Een andere reden dat het motorblok vaak mee scharniert met de achtervering.
Nog een: vering en demping is bij een scooter vaak niet op orde.
We blijven doorgaan: de voorvork heeft geen double triple clamp constructie.

Kortom: scooters zijn ondingen.
 
Laatst bewerkt:
Kortom: scooters zijn ondingen.

Het zou verboden moeten worden................
Ha ha ha ha
En wie rijdt er nou dan ook op een scootert!!!
Pak toch een echte motorfiets!!!
En het liefst een Italiaan want die benne het betrouwbaarst.
Ha ha ha ha ha
 
Laatst bewerkt:
Kortom: scooters zijn ondingen.

Het zou verboden moeten worden................
Ha ha ha ha
En wie rijdt er nou dan ook op een scootert!!!
Pak toch een echte motorfiets!!!
En het liefst een Italiaan want die benne het betrouwbaarst.
Ha ha ha ha ha
Probeer de genoemde nadelen maar eens te weerleggen.
Ik heb zelf een Honda DYLAN gehad. ;)
 
Laatst bewerkt:
Kleine wieletjes vallen in elke kuil op de weg, dat is een van de redenen dat scooters zo slecht op de weg liggen.
Een andere reden dat het motorblok vaak mee scharniert met de achtervering.
Nog een: vering en demping is bij een scooter vaak niet op orde.
We blijven doorgaan: de voorvork heeft geen double triple clamp constructie.

Kortom: scooters zijn ondingen.

Het is een motorscooter en heeft grote wielen. Overigens als ik met mijn bromscooter (met kleine scooter wielen)met 50 over dezelfde hobbelweg rijd dan heb ik hierop nergens last van en kan ik zelfs met 1 hand rijden. Er is dus echt iets mis met de beverly
 
Laatst bewerkt:
Ik zou de achtervering na (laten) kijken. Te weinig demping achter geeft onrust aan de voorkant!
 
Het is een motorscooter en heeft grote wielen. Overigens als ik met mijn bromscooter (met kleine scooter wielen)met 50 over dezelfde hobbelweg rijd dan heb ik hierop nergens last van en kan ik zelfs met 1 hand rijden. Er is dus echt iets mis met de beverly
Het kan zijn dat er een defect is. Ik denk dan eerst aan de schokdemping. Dat hoeft echter niet zo te zijn: mijn Zündapp brommer was stabieler bij 100 km/u dan mijn CB750F2. Tevens remde en stuurde hij beter.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou de achtervering na (laten) kijken. Te weinig demping achter geeft onrust aan de voorkant!

Door de vorige eigenaar is de standaard achtervering vervangen voor verstelbare achtervering van Bitubo. Ik heb al geprobeerd om de vering strakker en losser te zetten en heb dit ook getest maar merkte helaas geen verschil. Of kan het ergens anders mee te maken hebben buiten de afstellingen om?
 
Ook een Bitubo kan stuk. Keerringetje lek, olie eruit, geen demping, veel onrust. Of dat echt het geval is wil mijn glazen bol niet zeggen.
 
Ook een Bitubo kan stuk. Keerringetje lek, olie eruit, geen demping, veel onrust. Of dat echt het geval is wil mijn glazen bol niet zeggen.

Bedankt voor je toelichting!
Hoe kan ik controleren of de 2 veringen nog goed of stuk zijn?
Of moet ik daarvoor langs een motorzaak?
 
Terug
Bovenaan Onderaan