Kawasaki zephyr 550, 750, 1100

foto, van zephyr 1100
full
 
2 foto,s van mijn zephyr 1100 , waar van nieuw spuitwerk style z1a (900) ander uitlaat systeem, z900 replica stuur , polijstwerk , led achterlicht, witte knipperlicht kapjes, ...
 
heel nice! wat een lekker apparaat!

En goed om te zien dat er weer een Zephyr bij is op het Motorforum. Ik vraag me af hoeveel Zephyrs er hier op het forum zitten. Volgens mij zijn er sowieso niet zoveel van in Nederland. Ik heb pas 1 keer een andere zephyr in het echt kunnen spotten. (helaas)
 
in het wild, ik 1 of 2 denk ik. Maar dat maakt ze juist wel leuk toch ;)
 
weet dat de 1100 moeilijk zijn te vinden ..vooral nette ,maar in duitsland staar genoeg te koop, en de 750 zijn ook moeilijker te vinden .. mijn vrouw heeft een 750 ,wij hebben toen paar bekeken... ,hoop pekelfietsen..
heb idee dat er hoop gesloopt is zowie zo de 750, en de 1100 is hier nooit een dik verkochte fiets geweest.. maar de prijzen lopen op ,onder de 3000 vind amper 1tje voor de 1100....
 
Hai Oma en hallo alle zephyr liefhebbers! :}

Ik had uitgevonden dat ik met mijn "oude" rijbewijs regeling 35 kw mocht rijden en dat doe ik nu dan ook precies met mijn 550je. helemaal blij, ziet er super uit en rijdt nog beter!

heb laatst de originele uitlaat een klein beetje gemodificeerd en heb het voor elkaar gekregen om hem stukken beter te laten klinken. :)

in een wat euforische bui kocht ik met het idee mijn zr550 nog leuker te maken 4 luchtfiltertjes en heb die inmiddels er ook al op gemonteerd.

natuurlijk loopt hij nu voor geen meter en is de tijd van 0/100 meer dan 5 minuten geworden. B|

heeft iemand dit misschien ook gedaan en is hier in geslaagd? ik heb wel wat gelezen over 1100, maar nogal weinig over de 550..

en iemand enig idee over sproeiers?

(ik zit er stiekem aan te denken om de standaard luchtfilter er weer op te maken. maar wil dit liever niet natuurlijk. heb ook wat gelezen over de K&N luchtfilter, werkt die misschien ook goed zonder te veel te stellen aan de carbs?)

mvg,

Korneles
 
Staat al vaker in dit topic, maar open filters werken niet lekker in combinatie met CV-carbs. Die hebben namelijk enige weerstand nodig om goed te werken, anders tillen ze de gasnaalden niet op.... (hebben een vacuüm nodig, zonder weerstand ontstaat er geen vacuüm)

Hij zal dus sowieso te schraal lopen nu. Dus naalden omhoog en/of grotere sproeiers. Maar beter is gewone luchtfilter terug plaatsen, of vlakschuifcarbs nemen (maar dat kost meer dan je motor waard is :X )
 
Laatst bewerkt:
hierop doorgaande.. hoe kun je de gasnaalden omhoog zetten? Ik dacht dat het vaste naalden (op de 750) waren.. De mijnes loopt ook een beetje arm..
 
Ik heb er factory pro naalden in zitten, die hebben meerdere groeven.
Maar omhoog is meestal wel mogelijk (met standaard naalden), gewoon een ring onder hun aanslag leggen.
 
thanks arend! ik ga kijken of ik er een ringetje tussen kan prutsen, ben ik mooi van mijn wittige bougies af.. heb je toevallig enige indicatie hoeveel mm zo'n naald omhoog gaat tussen twee groefjes bij je factory pro naalden? (heb ik enig idee waar te beginnen)
 
Ik gok een mm of 2, misschien 2.5
Heb zelf ook nog dunne ringetjes in gebruik trouwens, om een tussenstand te kunnen creëeren ;)
 
Zephyr rijders!

Mijn gas-grip is kapot, meer in detail, de kabelgeleiding binnen in het schakelaar blok is gebroken...
hierdoor komt het gas niet vanzelf terug in de stationairstand als ik de grip los laat. Dat voelt niet erg veilig.

VRAAG: is de gas-grip van een Zephyr 750 hetzelfde als die van een Zephyr 1100 ??
 
Laatst bewerkt:
Beste Zephyr rijders!

Ik ben nu druk bezig met lessen om mijn A2 rijbewijs te halen. Dit betekent dat ik een 35kw fiets mag rijden. Nu komt het mooi uit dat de Zephyr 550 exact 35kw is.

Ik vind dit echt een mooie motor en dat nog voor een leuke prijs. Nu zie ik wel veel Zephyrs uit bijvoorbeeld 1995 die maar 25-30K hebben gelopen, is dat niet wat weinig voor 20 jaar en is dat een relatieve lage kilometerstand voor een Zephyr?

Het is hier alweer een tijdje niet behandeld maar is de motor een goede keuze om als eerste motor te kopen? Top snelheid vind ik niet zo belangrijk zolang de motor maar wel een beetje optrekt.

In principe ben ik best handig dus zou een hoop zelf kunnen maken. Zijn er nog een beetje onderdelen voor te vinden? Ik heb op marktplaats e.d. gezocht maar ik vind toch bar weinig spullen.

Graag wil ik deze zomer ook een goed weekend weg, is de Zephyr hiervoor geschikt? Ik zag wel dat hij lekker zuinig rijdt :D

Graag zou ik van jullie wat tips en tricks horen zodat ik mij binnenkort ook een Zephyr rijder kan noemen!

Bedankt!

Chris.
 
Chris, de Zephyr 550 is een pracht motortje, heb zelf oude rijbewijs maar dat is toen der tijd gelijk over gegaan naar 35kw en ben ook gelijk gaan kijken naar een Zephyr.

De motor rijdt heerlijk en trekt goed op. Als je onderdelen wilt hebben zoek dan even op ebay, daar kan je alles vinden. 25-30K is mooi mee genomen, had de mijne ook toen ik hem kocht.
Top snelheid ongeveer 172 kmh met originele tandwiel verhouding. Over dat gebruik kan ik weinig zeggen, sinds ik een open uitlaat heb is die rechterhand wat losser.. Heb al wel wat zwaardere vertanding klaar liggen, dat moet helpen met het verbruik.

hopelijk een beetje goed geïnformeerd, het is naar mijn idee een pracht motor.

Gr. :]
 
Chris, ik heb dan zelf een 750, maar met een beetje creativiteit kan je er best wat op/aan kwijt
1f7b953da99c8454d2a6b2c1c69f03c1

En qua onderdelen: slijtagedelen (filters, remblokken etc) kan je allemaal nog gewoon bij iedere dealer kopen. En na een schuivertje is eBay je grootste vriend ;)

25-30K is trouwens inderdaad erg weinig ja.
Ik vertrouw dat ook vaak niet. Tip: Neem iemand mee die er verstand van heeft, iemand die voor zichzelf al aardig wat motoren heeft gekocht ook, die weet wel waar hij op moet letten. Meet bijvoorbeeld de dikte van de remschijven als je twijfelt over de km-stand, die mogen bij 25K nog niet op de helft zijn bijvoorbeeld.
Verder is bij de 750 de collector (waar de uitlaatbochten samenkomen, onder het blok) echt een zwak punt, iets om op te letten. Die rot nogal snel door, is bij een 550 vast niet anders.
 
Laatst bewerkt:
Ik had een 750 als (soort van) eerste motor. Is mij prima bevallen!
Mijn 750 reed makkelijk tussen de 1 op 19 en de 1 op 22. De 550 zal vast zuiniger zijn.

Nooit problemen gehad overigens met onderdelen voorziening. Maar ging dan ook zelden iets stuk. Alleen normaal onderhoud. :Y

Voor wat betreft de kilometerstand, je komt heel veel motoren tegen met zo'n kilometerstand. Volgens mij komt dat omdat veel motoren meer in de schuur staan dan ze bereden worden. Zo'n kilometerstand vind ik niet per definitie uitzonderlijk of ongeloofwaardig. Uiteraard altijd goed kijken of je indicaties ziet om aan te nemen dat de stand niet klopt.
 
Hallo allemaal,

ik zag iemand zich afvragen hoeveel zephyr 1100 rijders er zijn. Volgens mij zij dit er meer dan 2, maaar inderdaad helaas niet zo veel. Zelf heb ik na verschillende fietsen de 1100 in 1992 nieuw vanuit de folder besteld. Bleek een geweldige fiets. Ik heb vier jaar later verkocht vooral omdat ik niet meer kon rijden door de drukte op het werk en gezin. Later toch wer gaan rijden. Van KLE 500 tot ZZR1100, van XL600 tot ZX9r Ninja. Toch heb ik twee jaar geleden wederom een goede Zephyr 1100 op de kop getikt. Daar rij ik nu bij mooi weer op, ja mooi weerrijder dus. Ik heb deze teruggebracht in de orginele uitvoering en ben altijd op zoek naar reserve onderdelen.
Ben ook benieuwd waar alle zephyr rijders zijn..... ;)
 
Laatst bewerkt:
Hallo mede Zephyr's !
Hier nog een Zephyr 750 rijder uit omgeving Arnhem.

Ik kocht mijn Zephyr een klein jaar geleden bij een motorzaak in Tiel, gekocht van de eerste eigenaar die in 20 jaar tijd 14149,7 km had gereden. Bijzonder weinig dus!
Nu bleek wel dat er toch een hoop dingen vervangen moesten worden: accu, remlichtschakelaar, koppakking, banden, luchtfilter, olie+filter.
Dit viel allemaal onder garantie dus heeft me niks gekocht, nu blijkt dat ze toch nog wat olie zweet bij de 'halve maantjes rubber' bij kleppendeksel.
Deze zullen nog vervangen worden samen met de inlaatrubbers (vertonen ook al scheurtjes)
Verder is dit een heerlijke motor waar ik nu zo'n 1500 km plezier van heb gehad.

Nu wil ik toch dat ze wat meer van zichzelf laat horen door het busje uit de uitlaat te halen (zie foto)
Heeft iemand hier ervaring mee?
Op de foto is duidelijk te zien dat het buisje met 3 laspuntjes vast zit dus dat zat het probleem niet zijn, maar wanneer je erin kijkt zie je dat de buis, geperforeerd, een behoorlijk eind doorloopt, zal die meegeven als ik alleen die 3 laspuntjes door slijp of zal hij ergens anders nog vast zitten??
En zal er iets moeten veranderen aan de carburatie?


Groet, Thomas
http://www.freebits.nl/view.php?filename=524image_1_.jpeg
 
Thomas,

Mijn 550je maakte ook niet veel geluid, maar inmiddels heb ik het "busje" eruit en de pot er onder vandaan gehaald. Klinkt stukken beter!

Naar mijn weten heeft de 750 geen pot maar wel het busje. Mijn busje zat vast met 3 blind klinknagels, hetzelfde gepositioneerd als jouw laspunten.

ik denk dat je met slijpen/boren en een paar tikken met de hamer erop al behoorlijk ver kan komen. Daarna een tang pakken en hard trekken. Dat werkte bij mij in ieder geval ;)

Wat je ook kan doen is even kijken op Ebay voor bijvoorbeeld een vervangende uitlaat.

Succes!

Mvg.

Korneles
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan