Yamaha XVS1300a midnight star, vstar 1300/ versus sportster

Banditpro

Die hard MF'er
3 feb 2004
265
0
Limburg
Ik heb een proefrit gemaakt op een Yamaha xvs1300a midnight star, in amerika noemen ze hem de v-star 1300. Hij beviel goed, dikke klappen van de motor door het frame heen, remmen goed, de vering wat zacht maar goed. Bochtenwerk/rotondes lukt ook snel. Tanktas kan op de grote tank en iedereen kijkt je na. Voetplankjes/floorboards waren goed geplaatst zodat je wat kon afwisselen.

Ik was ook super geinteresseerd in een HD-sportster 1200. Ik ben al vele harleydagen afgeweest en ik heb op 'youtube' allemaal filmpjes zitten te bekijken over de sportster. Maar ik lees (en niet een paar berichten maar wereldwijd) dat de vering aan de voorkant veel te zacht is, en aan de achterkant veel te hard. Dat voel je al in de winkel als je erop gaat zitten.
Voorop gesteld moet je je bedenken dat ieder model ieder ander jaar weer zijn kosmetische voor en nadelen heeft. Je kan er uit 4 kiezen (1200). De roadster, die niemand lijkt te willen, dan de Custom en de Low en de nieuwste Nightster. De roadster heeft het meeste waar voor je geld maar vind ik persoonlijk de saaiste om te zien.
Voor de looks zou ik gaan voor de Low, de Custom is weer 1000 euro duurder.
Kies je voor de LOW dan is het zelfs voorvering en achtervering die bij een dikke bobbel in de weg doorslaat. En die vraag word door velen al als klacht geschreven: bij de hugger of de Low slaat hij door, 'wat kan ik eraan doen'.
Blijkt dus dat als je een nieuwe HD koopt dat je meteen andere voor- en achterveren moet gaan kopen...en dat voor dat geld wat de sportster al kost. En ik wilde er nogwel met zn tweejen op gaan rijden, lijkt me helaas maar waar niet zo lekker. En dat is zonde.
Ook jammer dat er voor een leuker kleurtje 2 tot 500 euro bijbetaald moet worden anders heb je een zwarte.
Ik typ dit met volle interesse, niet om wat af te kraken maar bij de eerste lezerstest van de Nightster vond meteen iedereen de vering achter hard en sommigen hadden het meteen over de voorvering die doorslaat. Zoiets verwacht je niet voor bijna 12000 euro, dat moet dik in orde zijn! (je hebt voor dat geld een hele auto...( ! ) Hoe is dat van de tekentafel de fabriek in gekomen vraag je je dan af; technisch slecht ontworpen, dat doet toch zeer als je een liefhebber bent die er graag 1 wilt hebben.
De koppeling zou lichter te bedienen zijn.. ik heb stevige handen maar licht vond ik het niet bepaald.

Dit is mijn ervaring.. dus voor de HD rijders hier is het natuurlijk rot om te lezen maar ik doe altijd goed mijn huiswerk voor ik 12000 euro ga uitgeven. Ik heb een paar keuzes en dan ga ik afstrepen waar ik het beste uit ben.

Het was zowieso kijken wat de 'best value for money" is voor een dikke 'chopper' nabij de 10/12000 euro. En als ik dan toch bij een Yamaha beter uit ben dan doet het zeer om geen sportster te nemen maar de waarheid is hard.
De Yamaha kost hetzelfde maar bied gewoon de redelijke dingen die Harley ook voor elkaar had moeten hebben. Dan hoef 'ik' hem na een jaar niet in te ruilen omdat het voor mijn gebruik niet bevalt.

In Belgie betalen ze heel simpel 1500 euro minder voor een nieuwe sportster.. Bij grotere modellen betaal je soms 3000 euro minder in Belgie. Kan je nagaan wat je allemaal in de prullenbak gooit hier in nederland.

En nogmaals ben ik steeds nog aan het bedenken dat ik een sportster wel gaaf zou vinden, maar ik moet realistisch blijven. Het kiezen bij een sportster die een beetje leuk is begint bij 10000, maar dan wil je wat chroom, een kleurtje..ben je 2000 euro verder.

Ik zou bijna een sportster nemen en niet naar de nadelen kijken, want de roze bril voor Harley is bij mij erg dik.

-Wie heeft er met de Yamaha goede of slechte dingen ervaren? Het model bestaat pas 2 jaar en ik heb zeer weinig tot geen prive-testverslagen/bevindingen gezien.
 
Laatst bewerkt:
ha Banditpro
ik rij nu bijna 3 jaar tot volle tevredenheid een WildStar.
het is geen MidnightStar dus de vergelijking gaat niet op maar ik kan je alleen maar
goeie verhalen over het oudere broertje van de MidnightStar vertellen.
 
Joh, het zijn allemaal mooie vette motoren. Voor dat geld wil je natuurlijk het beste van het beste, voor jou dan. Als de ene meer bevalt dan de ander=kopen.

Uit ervaring: van die vering merk je geen donder. Op mijn Sportster geniet ik echt van rijden (anders dan op mijn andere motoren) en doet de rest er niet eens toe (niet dat er wat mis is hoor). Het blok loopt altijd lekker en start direct. Sturen is prima (blijft een kleine HD) en de fun factor is wat mij betreft 100 punten.
 
Gewoon die sportster kopen, en die bling-bling meuk via e-bay scoren.

"Best value for money"? Dan is er gewoon geen keus. Als je het kunt betalen, doen! 'Krijg je nooit spijt van, echt niet.
 
Ik rij Wildstar, wil nu niet anders meer.

Als je niet tevreden bent met de standaard veren op de HD, gewoon bij de verkoper aandringen op wisselen van de veren.... anders niet kopen.
Je kunt het keihard spelen, HD heeft toch geld zat. Dus er zit merge genoeg om de veren te wisselen en de oude bij de dealert te laten.

Je moet er dan wel zeker van zijn want terug gaat niet meer dan...


Gr Wim
 
Leuk en aardig dat de yamaha lekker rijd. Maar er zijn nadelen:
Bijna iedere rijervaring van technische motorrijders is dat:
Het blok tikt en dat zijn nog niet eens de kleppen.
De versnellingsbak fluit.
De aandrijfriem jankt.
Het windscherm is in welke positie dan ook waardeloos als je harder rijd dan 80.
Er is geen dosering mogelijk bij heel weinig gas geven, bij bijvoorbeeld een stopstreep. Dat gaat in met rukje. (heb ik ook gemerkt met de proefrit maar toen dacht ik dat het wel aan die occasion zou liggen).
De voorvork slaat wel eens door.
De voorvork maakt een metaalachtige tik.
Op Ebay proberen ze ze al voor 3000 dollar te slijten aan de mens. Hier kost hij 12000 euro.
Er worden nu al occasions aangeboden met weinig op de klok.

Echt, waar je ook kijkt, er zijn er een aantal tevreden, maar zodra ze over de 1000km heen zijn beginnen de klachten.

Je raad het al... Ik haak voorzichtig af op de yamaha.. jammer, maar dat maakt de keuze makkelijker.
 
Ik zou helemaal niet naar de verhalen kijken van al die testritten. Alleen op jezelf afgaan. Je budget, welke je het mooist vind en welke het beste rijdt. :]



inderdaad :Y :Y :Y ik ben voor deze gegaan :Y

Honda VTX 1300s

full


:W
 
OK

Maar de VTX stond niet in de vraag!. Goed een honda is uiteraard een probleemloze motor. Ik denk dat ik daar echt alles en voorl het belangrijkste gezegd heb.

Ik heb een VT750 gehad voor de Wildstar. Probleemloos.

Wim
 
Ik rijd met een Midnightstar 1900, vanaf september 2007 nu tog al een goede 4000 km. Heb nog geen minpunten kunnen ontdekken, endkel dat de harde leder overtrokken kofferset knudde is, is momenteel nog in behandeling bij Yamaha onder garantie regeling. Voorheen reed ik met een xv750 virago, dus vergelijken kan je echter niet, wel vind ik de midnight star soepeler rijden dan die virago ook al weeg die laatste maar een slordige 120 kg meer.
 
Vanwege plotselinge prive-redenen denk ik dat ik dit jaar ga overslaan wat aankoop betreft.
Leuk is dat als je plannen hebt. Maar goed dat ik nog niks besteld heb.

Overigens zeiden de motorzaken in december dat ik beter direct in januari kon bestellen. Nu heb ik ergens gelezen dat de BPM voor de motoren omlaag is gegaan per februari. Was ook lekker geweest. Wist ik niks van.

Goed, we blijven dromen :W
 
Ik heb een xl883 gekocht, en ik krijg hem pas over 5 weken ofzo..
Met apehanger en 21 inch voorwiel, highwaysteps.
Eindelijk :)
 
Hallo ik rij al jaren een yamaha maar een royal star. Perfecte motor, is natuurlijk een 4 cilinder maar met de juiste pijpen eronder een geweldige motor.
 
Gefeliciteerd met je aanwinst. Geen 1200? Is het een nieuwe of een 2e handse waar alles al op zit wat je opnoemde zoals apehanger ed?

groeten Dennis
 
Terug
Bovenaan Onderaan