zelf aanhanger bouwen: dagboek

  • Onderwerp starter Anoniempje313
  • Startdatum
A

Anoniempje313

Guest
Of jullie het interessant vinden weet ik niet, maar ik ga hier het verloop van de bouw van mijn aanhanger als een soort dagboek posten.

Eerder heb ik her en der al wat geïnformeerd mbt de speling van koppeling op trekhaak, en ik hoop dat het allemaal goed gaat.

Hoe ver ben ik nu?

Ik heb een oud aanhangertje op de kop weten te tikken (€25), veel goedkoper dan allerlei losse onderdelen kopen. Ik moet het ding nog ophalen.

Ook heb ik mijn opbouw al aangeschaft (gisteren).

Wat moet er gebeuren?

Er is een kort rijtje:

- trekhaak maken aan motor (met elektra aansluiting)
- opbouw maken
- aanhangeronderstel aanpassen

Ik begin met de opbouw.

EDIT: ivm ruimte gebrek zijn oudere foto's verwijderd en helaas niet meer zichtbaar
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Een foto zegt al meer dan duizend woorden, maar een videootje geeft nog een beter beeld.

Ik ga er meer posten.

Er komt nog het afmaken van de steunen om het vat op het frame te houden, het maken van de koppeling en het maken van de trekhaak en alles wat daarbij komt kijken.
 
Je hebt gelijk.

Ik maak de steunplaten zo groot mogelijk, en ook de steunplaat voor de kogel lekker groot.

Waar plek is, maar ik nog een verstevigend kruis.

Overigens minder vorderingen dan gepland: twee klanten tussendoor gehad en gaatje boren bij een vriendin...

Ik heb op het onderstel al wat steuntjes gelast, en het valt best wel tegen om dit soort dingen juist en op maat te doen. Het vat blijft namelijk niet uit zichzelf netjes liggen. Dat is de pest wanneer je iets wat aan alle kanten rond is, op een recht voorwerp wilt zetten.

Is dat Marga die ook op hakjes loopt en het filmpje gemaakt heeft ? _O- _O- _O-

Grtzzz Simon. 8-)
 
ik ben echt nieuwschierig of het gaat bevallen :) speel zelf ook met de gedachte :Y


Een maat van me ook.

Hij heeft al een compleet onderstel klaar staan (gekregen) en wil nu ook zo'n wijnvat....

En hij koopt waarschijnlijk een trekhaak (HD Roadking) uit voorraad.

Maar eerst die van mij af })
 
eeeeh.....

Weinig tijd voor vrij gemaakt. Heel veel over nagedacht O-)

Wordt wel weer eens tijd he?!

Gister had ik bijna een vouwwagen opgehaald, om zelf ook maar eens een stokje achter de deur te hebben.

Zelf ga ik denk ik geen wijnvat gebruiken maar volledig opbouwen uit trespa, maar goed dit zijn zaken voor later.

Dus ben gewoon erg geintresseerd hoe je het aanpakt, en hoe het uiteindelijk bevalt, het is immers zinloos om het wiel opnieuw uit te vinden.

Gegroet, en we gaan wat horen, het is immersss ondertussen bijna Zzzzzzzomerrrrrrrr :)
 
Gister had ik bijna een vouwwagen opgehaald, om zelf ook maar eens een stokje achter de deur te hebben.

Zelf ga ik denk ik geen wijnvat gebruiken maar volledig opbouwen uit trespa, maar goed dit zijn zaken voor later.

Dus ben gewoon erg geintresseerd hoe je het aanpakt, en hoe het uiteindelijk bevalt, het is immers zinloos om het wiel opnieuw uit te vinden.

Gegroet, en we gaan wat horen, het is immersss ondertussen bijna Zzzzzzzomerrrrrrrr :)

Tot nu toe bevalt het prima hoor O-)

Ik zit idd een beetje te knoeien met de rondingen van de opbouw en de bevestiging op de basis. Een vierkante bak had ik allang af kunnen hebben.

Los daarvan heb ik een hoop andere leuke klusjes kunnen doen.

Maar het is weer tijd voor een doorstart: anders komt dat ding nooit af.
 
Tot nu toe bevalt het prima hoor O-)

Ik zit idd een beetje te knoeien met de rondingen van de opbouw en de bevestiging op de basis. Een vierkante bak had ik allang af kunnen hebben.

Los daarvan heb ik een hoop andere leuke klusjes kunnen doen.

Maar het is weer tijd voor een doorstart: anders komt dat ding nooit af.

Inderdaad die rondingen kosten veel tijd, maar ziet er veel mooier uit :Y

daarbij komt ook nog dat het minder benzine zou moeten verbruiken :+
 
Inderdaad die rondingen kosten veel tijd, maar ziet er veel mooier uit :Y

daarbij komt ook nog dat het minder benzine zou moeten verbruiken :+


Zou het? ;)


De pest is dat ik wil dat het ding ramvast zit, maar dat je er eigenlijk niet veel van gaat zien. Daarom pieker ik er zo veel over, en laat ik het zien aan iedereen die hier binnenstapt (voor tips).

Maar ik denk dat ik er redelijk uit ben. Nu nog voorzichting een start maken met passen en meten en braden.
 
Zo oma, wakker?

Vandaag maar eens de andere motoren gelaten voor wat ze waren, en de aanhanger weer eens onder handen genomen.

Ik heb beugels gemaakt, en een houten wig voor onder het vat, zodat ie enigszins stabiel kon blijven staan.

Ik heb vóór twee strips op de dissel gelast en met een bout door de eerste metalen ring vast gezet. Aan de achterzijde dito.

Aan de zijkant een metalen stripje horizontaal, halverwege het vat. Precies vallend over twee metalen banden. En dan vanaf de hoeken van dat stripje twee metalen profielen naar beneden, naar de askoker.

De metalen profielen op de askoker vastgelast, bovenaan de strip en de profielen met een bout door het vat heen.

Zo zit het vat dus overal met bouten vast, en alles op het onderstel is gelast.

En daar was ik blij mee, want ik had de boel in alle enthousiastheid in de achtertuin in elkaar gezet, en ik moest nog door een deur... -O-

Laat ik meteen maar vertellen dat het vat er af halen en ergens anders weer vastbouten kan _O-

Ik heb een filmpje van toen ik halverwege was. Ik heb eea met tape vastgezet, en ook wat metalen delen met tape op de plek gefixeert. Inmiddels zit nagenoeg alles goed gelast en goed met bouten vast.

Filmpje.

Ik heb ook de koppeling er even vast, met twee lange bouten, op gezet. En dan natuurlijk even achter de auto, om te testen! :9

Alles ging prima, niks stuiteren (expres wat drempels opgezocht), nergens speling, en neigt absoluut niet tot omhellen.

Ik heb zelfs het vermoeden dat de driehoek constructie aan de zijkant al overbodig is. Maar ja; liever extra stevig, dan net te weinig. En later kan ik daar ook nog mooi een klein spatbordje op maken.

Ik moet nog wat zaken netter maken. Uitstekende hoejes van de strips en profielen, een paar betere bouten, wat grotere ringen (anders trek ik het hout helemaal kapot). En nog wat cosmetische afwerking, voordat ik al het metaal netjes zwart (oid) kan gaan verven.

Als dat klaar is, ga ik verder met de elektra. Op zich niet spannend: achterlichten+kentekenplaat, remlichten, en richtingaanwijzers. De enige uitdaging is het feit dat het helemaal achterin zit, en dat ik er nauwelijks bij kan. Ook moet ik iets bedenken om er voor te zorgen dat de draden netjes blijven zitten, en niet kapot gestoten kunnen worden door bagage dat er tegenaan schuift. Ik denk dat er gewoon een echtra plankje tegen de binnenzijde van de achterkant komt.

De hoofdkabel laat ik voor een deel over de bodem lopen, dan halverwege door het afvulgat naar buiten en dan langs de dissel naar voren. Misschien zelfs wel door de dissel: nog mooier *O*

Vervolgens het maken van de trekhaak op de motor. Weer een klusje op zich...

Daarna testen, want ik zit nog steeds een beetje met het kantelen van de motor tov de koppeling. Mocht het helemaal lukken, dan blijft het een vaste. Mocht het niet goed gaan, dan kan ik weer aan de slag voor een meedraaiende...
 
Vandaag heb ik het laatste steuntje gemaakt (metaal was eerder even op).

Ik heb de lichten aangesloten, kabel naar voren gelegd (grotendeels door de dissel) en een steuntje gemaakt bij de koppeling (anders zit de boel iedere keer op de grond).

Lichten was k@t, helemaal achterin de ton zitten freubelen met draadjes en kroonsteentjes en zo. Ik heb maar netjes een electradoos gepakt, en daar in alles aan elkaar bevestigd.

Bij het testen (aan de auto, kwam ik er al snel achter dat er iets niet goed zat. Het duurde daarna wat langer voordat ik doorhad dat ik de massa nog niet goed had aangelsoten _O-

Ach ja, wat wil je ook met 40 graden buiten...

Ik heb ook maar meteen een beschermplakje tegen de achterkant aan gezet, om de bedrading te beschermen tegen de bagage.

Strakje nog wat foto's of een filpmje, nu eerst afkoelen....
 
Fotoke van de binnenkant.

Ik heb het deksel met de vierkante klep even weggehaald, anders kon ik er echt niet bij!

Achterin een plaat, uit twee delen, die ik ook weer los heb mogen maken (slecht contactje in de elctra er achter en vergeten de bouten van de kentekenplaat vast te zetten |( ).

binnenkantvat.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En weer wat gedaan.

Ik heb de trekhaakbeugels op de motor 'pas' gemaakt:

trekhaaksteunenruw.jpg


Close up:

trekhaaksteunlinks.jpg


Ze zijn nu nog wat lang, maar alles kan korter gemaakt worden ;)

Ik moest een mooie uitsparing maken voor het knipperlicht, maar dat is met wat moeite en de sluiptol toch gelukt. Daarnaast was mijn meetkwaliteit voor de boutgaten wat onder de maat; ietjes bijwerken en het past.

Om een idee te geven wat er verder gaat gebeuren, ben ik met Paint aan de gang gegaan:

trekhaaksteunenmetsteunplaatpaint.jpg


Een steunplaat dwars, waar de trekhaak zelf op komt, met daarnaast de contrastekker voor elektra.

En tot slot nog extra versteviging tegen doorbuigen: buismateriaal van uiterste punt naar de bevestiging op de motor.

trekhaaksteunenmetsteunplaatsteunen.jpg
 

Die is ook netjes!

Lijkt overigens een tikkie groter dan die van mij (het vat dan).

En zo gecompliceert als dat ik dacht dat het per se moest :N Maar ik ben ook weer wijzer.

Het draaigedeelte voor de koppeling (zie ik volgens mij wel op de foto hierboven) is volstrekt overbodig. In ieder geval voor zover het gaat om het kantelen van de motor tov de aanhanger. Helemaal geen last van gehad, en ik heb de motor gekantelt tot aan de motorblokbeugels, en dan nog nergens krap!

Ik heb namelijk net alles gemonteerd gehad en een eerste ritje gemaakt met de aanhanger *O* *O*

Nou ja, rondje rond de binnenplaats :9

Het voelt eigenlijk net alsof er een licht persoon achterop zit. Zowel met optrekken als met remmen. Dat is logisch en meer is het ook niet.

Even een filmpje (helaas in stilstand, was even niemand in de buurt om mijn rondje te klikken).

Ik heb nog wat afwerkingszaken te doen en een paar montag/fabricagedingen.

Zo moet ik nog een mooie aansluiting voor de electra op de motor maken. De aansluitingen in de aanhanger zijn al helemaal af. Ik wil graag een demontabel iets, dus dat moet een dikke stekker onder het zadel worden.

Dan wil ik nog graag extra verstevigingen in de beugels naar de trekhaak hebben. Het veert nu minimaal, maar toch voor het gevoel.

Ten derde moet ik nog een goede bevestiging maken van het trekhaakrek op de motor. Eén set bouten is nl van amerikaans formaat met dito draad. Die ga ik lekker doorboren, zodat ik er een fatsoenlijke verse met bout en borgring in kan doen. Het andere setje (de voorste) bouten zit aan de binnenzijde van het spatbord dicht tegen de achterband aan. Daar moet ik gewoon goed letten op de beschikbare ruimte.

En dan nog wat afwerking: een klein 'bodempje' maken in het vat, bevestigingsogen aan de binnenzijde voor spanbanden, om schuivende lading te voorkomen.

Eigenlijk wil ik achterin nog een auto-accu hebben, netjes in een behuizing. En dan een 12 v aansluiting aan de buitenzijde (altijd handig voor jumpstart, licht, matrasopblaasding of radio). En misschine nog wel een auto-radio inbouwen, met antenne die automatisch naar boven en benden gaat _O-

Op de dissel vlak voor het vat wil ik nog een opbergbak maken voor gereedschappen (blijft een Harley ;) ).

Als spatborden zat ik te denken aan twee metalen jerrycans. In de één kan ik dan mooi water doen (met een kraantje onderin), de andere kan ik gebruiken voor euro 95, met benzinekraantje onderin. Op die dingen kan dan een driehoek (eerst even opzoeken of dat eigenlijk wel moet.

Andere optie is twee plankjes (net als foto hierboven).

Overigens valt me op dat hierboven dezelfde achterlichten zijn gebruikt, mooi hoor ;).

Oh ja, alle lassen nog na (laten) lopen, want ik ben geen goede lassert.

En natuurlijk het deksel er weer terug in tikken en het deurtje afmaken.

En tegen die tijd, kan ik de boel mooi weer gaan verven en in de lak zetten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan