gvy
Die hard MF'er
- 6 mrt 2020
- 471
- 887
Ik zit met covid ziek binnen en dacht aan een projectje voor de Tiger sport 1050.
Een Tiger sport 1050 staat erom bekend dat ie een lastige starter kan zijn. Toen ik de mijne tweedehands kocht zat er al een vervangende LiFePO4 accu gemonteerd.
Merk LP type LFP14 en het is een miniscuul licht dingetje van 134mmx65mmx92mm en 0.8kg. Half zo groot als de originele en het weegt niets.
Die Lithium batterij is tot nu heel er goed gebleken met één heel grote maar...... Als de temperatuur onder pakweg 5°C zakt dan start ie moeilijker, gaat het onder 0°C dan kan ik hem maar beter niet buiten hebben staan. Vervelend eigenlijk, want zet ik de motor binnen dan start ie even later weer goed als voorheen.
Op de foto hier onder zie je nog net de groene hoekjes van het accuutje. Weet dat de standaard accu normaal plat ligt en het hele compartiment in beslag neemt.
Ik wou iets doen aan het koudeprobleem en ik heb een isolerende jas /behuizing gemaakt, perfect op maat van de accu. Ik had nog een gescheurd isolatiedeken liggen van de voorruit van mijn wagen... zo iets:
En hieruit heb ik dus een verpakking geknipt en getaped met gorillatape. Ik heb in totaal 3 lagen boven elkaar verlijmd tot een perfect passend isolerend doosje.
Hieronder zie je het resultaat van de accu in haar nieuwe dikke jas. ( Ik kan de accu er uiteraard ook altijd uitnemen)
En dan de proef op de som :
Ik heb ineens de Tiger buiten in de vrieskou gezet voor een 5 tal uur. Het is hier momenteel ongeveer -2°C
Daarnet probeerde ik hem te starten....
***Poging 1 : even rondraaien en niets
***30 seconden pauze
***Poging 2 : en hij starte vlot.
Hoe werkt dat nu : Het is typisch aan een Lithium batterij dat ze kracht verliest zodra de temperaturen richting vrieskou gaan.
Door kort te starten ( en nog niet aan te slaan) maak je de ionen wakker en de startstroom warmt de batterij op.
De jas houdt die warmte binnen.
De volgende poging is succesvol.
Het is overigens ook typisch dat een lithiumbatterij niet meer wil laden bij vrieskou. Ook hier is die jas zeker bevorderend omdat hij de batterij tijdens de rit warm houdt en dus toelaat om zoals onder normale omstandigheden vol te laden. De batterij warmt zichzelf door de stromen en verliest die warmte niet meer en kan dus heel normaal laden en leveren op volle capaciteit.
Mocht dit niet afdoende zijn dan overweeg ik een 5W USB heaterpadje van ong 100mm*50mm ( amazon of aliexpress voor 8€) dat ik in het jasje naast de batterij steek. Dat sluit ik aan op de usb stekker onder het zadel. Die geeft pas spanning als de sleutel in het contact zit en die zal in de winter dus razendsnel de batterij op temperatuur hebben bij extreme vriekou.
Overigens : Toen ik vorige week bij ongeveer 0°C op de snelweg reed kwam er plots op mijn GSM , die ik als GPS en Muziekspeler gebruik en die in een houdertje achter mijn schermpje, zit de melding " UW TOESTEL LAADT NIET MEER ALS NORMAAL VANWEGE DE LAGE TEMPERATUUR " . Die GSM is aangesloten aan een USB aansluiting en ook die zijn Lithium Ion batterijen hadden er even geen zin meer in om nog te laden...
Een Tiger sport 1050 staat erom bekend dat ie een lastige starter kan zijn. Toen ik de mijne tweedehands kocht zat er al een vervangende LiFePO4 accu gemonteerd.
Merk LP type LFP14 en het is een miniscuul licht dingetje van 134mmx65mmx92mm en 0.8kg. Half zo groot als de originele en het weegt niets.
Die Lithium batterij is tot nu heel er goed gebleken met één heel grote maar...... Als de temperatuur onder pakweg 5°C zakt dan start ie moeilijker, gaat het onder 0°C dan kan ik hem maar beter niet buiten hebben staan. Vervelend eigenlijk, want zet ik de motor binnen dan start ie even later weer goed als voorheen.
Op de foto hier onder zie je nog net de groene hoekjes van het accuutje. Weet dat de standaard accu normaal plat ligt en het hele compartiment in beslag neemt.
Ik wou iets doen aan het koudeprobleem en ik heb een isolerende jas /behuizing gemaakt, perfect op maat van de accu. Ik had nog een gescheurd isolatiedeken liggen van de voorruit van mijn wagen... zo iets:
En hieruit heb ik dus een verpakking geknipt en getaped met gorillatape. Ik heb in totaal 3 lagen boven elkaar verlijmd tot een perfect passend isolerend doosje.
Hieronder zie je het resultaat van de accu in haar nieuwe dikke jas. ( Ik kan de accu er uiteraard ook altijd uitnemen)
En dan de proef op de som :
Ik heb ineens de Tiger buiten in de vrieskou gezet voor een 5 tal uur. Het is hier momenteel ongeveer -2°C
Daarnet probeerde ik hem te starten....
***Poging 1 : even rondraaien en niets
***30 seconden pauze
***Poging 2 : en hij starte vlot.
Hoe werkt dat nu : Het is typisch aan een Lithium batterij dat ze kracht verliest zodra de temperaturen richting vrieskou gaan.
Door kort te starten ( en nog niet aan te slaan) maak je de ionen wakker en de startstroom warmt de batterij op.
De jas houdt die warmte binnen.
De volgende poging is succesvol.
Het is overigens ook typisch dat een lithiumbatterij niet meer wil laden bij vrieskou. Ook hier is die jas zeker bevorderend omdat hij de batterij tijdens de rit warm houdt en dus toelaat om zoals onder normale omstandigheden vol te laden. De batterij warmt zichzelf door de stromen en verliest die warmte niet meer en kan dus heel normaal laden en leveren op volle capaciteit.
Mocht dit niet afdoende zijn dan overweeg ik een 5W USB heaterpadje van ong 100mm*50mm ( amazon of aliexpress voor 8€) dat ik in het jasje naast de batterij steek. Dat sluit ik aan op de usb stekker onder het zadel. Die geeft pas spanning als de sleutel in het contact zit en die zal in de winter dus razendsnel de batterij op temperatuur hebben bij extreme vriekou.
Overigens : Toen ik vorige week bij ongeveer 0°C op de snelweg reed kwam er plots op mijn GSM , die ik als GPS en Muziekspeler gebruik en die in een houdertje achter mijn schermpje, zit de melding " UW TOESTEL LAADT NIET MEER ALS NORMAAL VANWEGE DE LAGE TEMPERATUUR " . Die GSM is aangesloten aan een USB aansluiting en ook die zijn Lithium Ion batterijen hadden er even geen zin meer in om nog te laden...
Laatst bewerkt: