Lithium accu

KenVdB

Rookie
29 okt 2023
16
0
Hoi allemaal

Ik heb een Ultrabatt 300CCA accu (zie foto) alleen nu heb ik per ongeluk sluiting gemaakt. Heb een nieuwe zekering in de accu gezet alleen deze geeft nog steeds maar 3.6 volt aan. Is de accu nu kapot of kan deze nog opgeladen worden? En moet dat dan met een lithium druppellader ?

Alvast bedankt

Mvg Ken
 

Bijlagen

  • IMG-20240316-WA0019.jpeg
    IMG-20240316-WA0019.jpeg
    277,4 KB · Weergaven: 0
Tja, dan zou het nog misschien te proberen zijn met een geschikte druppellader, anders zou ik het niet weten. Ik zou sowieso geen aparte risicos nemen met lithium accus; kwa motorrijden heb ik hier geen ervaring mee maar wel met laptops en de RC hobby. Ik ben al eens een laptop kwijtgeraakt aan een lithium accu die in de brand vloog.

Als 'gewoon' laden niet lukt zou ik overwegen hem te vervangen. Is jammer.
 
Lithium accuus kunnen over het algemeen slecht tegen gewone acculaders. Kans is dat je hem daarmee definitief om zeep helpt. Dat lukt ook als je een niet al te beste spanningsregelaar (>14,8v uit mijn hoofd) in je brommer hebt. Don't ask me how I know...
 
Lithium accuus kunnen over het algemeen slecht tegen gewone acculaders. Kans is dat je hem daarmee definitief om zeep helpt. Dat lukt ook als je een niet al te beste spanningsregelaar (>14,8v uit mijn hoofd) in je brommer hebt. Don't ask me how I know...
Ik heb een lithium accu met zijn eigen elekctronica, die het laden regelt, juist bedoeld voor normale laadsystemen.
 
Heb hem al geprobeerd met een gewone acculader maar dan geeft hij niet thuis😅
Foto of omschrijving van deze gewone lader ?
Mijn ervaring is dat ze niet reageren op moderne laders met programma's.
Ik heb onlangs mijn lifapo accu kunnen reanimeren met een hele oude lader die gewoon zo'n 3amp. max laad voor een half uur, en toen was de accu weer ok.
 
Waarschijnlijk heeft de elektronica in je accu een optater gehad….elektronica is nodig voor plaatsing in ‘oude’ laadcircuits met loodzware/gel accu’s. Succes met het reanimeren…
 
Als de BMS stuk is kun je laden wat je wilt maar dan wordt het niks meer. Enige oplossing is de accu open maken, cellen controleren op spanning en event. een nieuw BMS plaatsen of de oude repareren. Nieuw BMS kost bij ali maar paar euro. Na plaatsen van de BMS de cellen minimaal 24 uur de tijd geven te balanceren en laden met een daarvoor geschikte lader.
 
Ik heb een lithium accu met zijn eigen elekctronica, die het laden regelt, juist bedoeld voor normale laadsystemen.
Denk dat het niet zo is, maar weet het ook niet. Iemand hier die weet hoe een BMS werkt? Ik zou het graag weten. Mijn vragen

- wat doet die bij meer dan 4x 3.6V. Dat is 14.4V, een standaard regulator geeft tot 14.8v
- hoe limiteert die de spanning naar 3.6V per cel als één of twee of drie cellen al vol zitten?
- en hoe werkt dat bij die laadstromen na starten. Relais kan ik me goed voorstellen, maar die zitten er niet in . Dan weer waarheen met die 14.8V
Fotootje ultrabat BSM, daar ga ik niet aan solderen

1710783168350.png
 
Die BMS kun je makkelijk vervangen met 1 van Ali even kijken wat de waardes zijn. Het BMS regelt de laadspanning en ontlaad spanning dus zorgt dat er max zoveel amp geladen kan worden en max zoveel amp ontladen kan worden. Het balanceren van de cellen gebeurt bij deze accu’s automatisch, er zijn ook accu’s die actief balanceren hier zit vaak een extra printplaatje bij. Normaal gesproken is dit niet nodig omdat de accu voldoende rust krijgt en zelf balanceert als hij niet gebruikt wordt. Ik heb die voor mijn camper zelf gebouwd en de cellen blijven goed op gelijke spanning. Een normale loodaccu werkt wat balanceren betreft hetzelfde.
 
Denk dat het niet zo is, maar weet het ook niet. Iemand hier die weet hoe een BMS werkt? Ik zou het graag weten. Mijn vragen

- wat doet die bij meer dan 4x 3.6V. Dat is 14.4V, een standaard regulator geeft tot 14.8v
- hoe limiteert die de spanning naar 3.6V per cel als één of twee of drie cellen al vol zitten?
- en hoe werkt dat bij die laadstromen na starten. Relais kan ik me goed voorstellen, maar die zitten er niet in . Dan weer waarheen met die 14.8V
Fotootje ultrabat BSM, daar ga ik niet aan solderen

Bekijk bijlage 1985874
Een normale intelligentie acculader geeft in sommige programma s puls pieken af bij start programma tegen sulfaat vorming. Dit moet je niet doen met een lithium accu. Je dynamo doet dit niet🤔. Kijk maar uit dat je geen brand 🔥 krijgt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan