Honda CB250 (Twin) Topic

Hij is ook geschorst :Y

Morgen komtie op mn werk te staan totdat ik me rijbewijs heb. We hebben een redelijk groot eigen terrein bij het bedrijf, dus ik kan daar lekker een beetje uitproberen enzo.

Ik ben een leek op motorgebied dus ik vroeg me nog wel wat dingen af.
Bij welk toerental kan je terugschakelen en hoe kan ik dat het beste doen?
want als ik met 2000 toeren terugschakel, maaktie nog wel zo'n _-''- hèèeng geluid en remtie stevig, dus ik denk dat ik nog wat fout doe.

Ik schakel nu zo terug:
-gas los
-koppeling in
-terugschakelen
-koppeling los (snel)
-gas vast
 
Laatst bewerkt:
OK, het ergste geval:
Ja vol gas en slippende koppeling, slijt de koppeling wat harder. Na het vervangen van mijn koppeling 30000km geleden is ie nog steeds goed. Soms heb ik het wel eens een beetje misbruikt. Maar goed stel je voor je koppeling is al aan zijn eindje en het moet nu toch nog vervangen worden. Koppeling laten vervangen is niet het einde van de wereld... waarschijnlijk 150€ aan onderdelen en 100€ werktijd. (300€ en dan super ruim gerekend)

Maar dus je koppeling is niet zomaar stuk na een slechte schakkeling.

Gewoon je koppeling soepel gebruiken. En niet zomaar oplaten komen en te snel erinknijpen. Je koppeling kan wel degelijk tegen een beetje slippen. Als je niet al te veel gas gebruikt tijdens het opkomen van je koppeling dan slijt ie toch niet zo erg.

Trouwens je bent goed bezig dat je nu al kan oefenen op een eigen terreintje.
Het is wel zo dat het is voordeliger om met de lesmotor te vallen ;)
Maar goed, zelfs voor op eigenterrein zou ik wel ff helm en beschermende kleeding dragen. Vooral met lage snelheiden kan je gewoon opstaan zonder iets op te lopen met de juiste kleding. In plaats dikke schaaf wonden.
 
Ik heb al een helm, maar ga binnenkort een nieuwe halen (een Nolan waarschijnlijk).
en ook al een compleet leren motorpak.(wat ik elke keer braaf aantrek *O* )

Als ik val is het jammer, maar er zit een valbeugel op, en ik werk bij een spuiterij :)
Ik ga als ik m'n rijbewijs een paar maandjes heb erover denken of ik hem op ga (laten) knappen -spuiten e.d.- of gewoon zo laten.
Ik denk zoiezo dat ik hem als pekelfiets hou als ik een zwaardere motor koop.


En bij mij hebben ze ook al dat geintje met die dodemansknop uitgehaald -O-
wou ik na het werken een stukkie rijden, hadden ze de schakelaar omgezet.
Sta ik een beetje te hannesen, gelukkig zeiden ze het nadat ik 10x had geprobeerd te starten... :P
 
Laatst bewerkt:
Is de koppeling vervangen moeilijk om zelf te doen?
In een autogarage(+spuiterij) onder toeziend oog van (auto)monteurs en ex-motorrijdersklussers?
 
Laatst bewerkt:
Ik had alleen ff de carter een keer afgehaald. Was niet zo moeilijk. De koppelingsplaten kan je zo eraf halen, ze zitten vast met 5 bouten dacht ik. Maar dat heb ik dus niet gedaan.
Kijk ff op Roukama voor onderdelen. Probeer ook ergens een ServiceManual vandaan te halen van een of andere motorfiets. Want de CB250 is bijna het simpelste versie van alle motoren.

Luchtfilter moet je van www.louis.de of www.motorzoom.nl halen daar kosten ze 4-5€/stuk lol... kost niks bijna :o
 
Laatst bewerkt:
ok, maar bedoel je niet www.motozoom.nl ?
Ik heb daar zitten kijken, maar hoe kan ik nou zien dat dat luchtfilter op de cb250 past, want in de database van motoren staat de cb250 er niet bij...
 
ok, maar bedoel je niet www.motozoom.nl ?
Ik heb daar zitten kijken, maar hoe kan ik nou zien dat dat luchtfilter op de cb250 past, want in de database van motoren staat de cb250 er niet bij...
motozoom ja... kan klopen het zat in de uitverkoop omdat men er vanaf wil...
Bij de Duitse moederbedrijf Louis.de heb je ze nog wel
10050251 OELFILTER DELO
DIV. HONDA 15412-413-005 HONDA CB TWO-FIFTY (MC26) [INKL. O-RING]
HONDA CB 250 N/ND (CB250N) [INKL. O-RING]
3,45
3,45€ _O-

wij hebben dus MC26 (de nighthawk met trommel remmen heet MC24)
 
Laatst bewerkt:
Waar zit m'n oliefilter, en waar kan ik m'n olie eruit laten lopen, en welke kan ik er het beste indoen?
(en hoeveel olie moet erin?)
 
full



Dit is mijn ervaring:
Ik heb vandaag geklussed. Zonder al te veel succes...
maar ik hem wel weer inelkaar gekregen. :P

  • Olie eruit
  • Oliedopje + ringetje uit de olie bak vissen B|
  • Olieboutje met ring weer terug
  • Koppeling kabel loshalen
  • Toerenteller loshalen
  • 10 boutjes eruit
  • Carter voorzichtig eraf
  • helaas zit op de CB250 Two-fifty een toerenteller. Die is op zich leuk... maar zonder de binnen werk eraf te krijgen kan ik de olie zeefje niet eruit krijgen...
  • Dus van de carter de oude pakking een beetje erafgekregen.
  • Daarna terug gemonteerd. Ik had nog een pakking liggen maar die was nu niet nodig. En ik had geen goede gereedschap om de oude eraf te krijgen.
  • Nieuwe olie erin

Als morgen een plas olie onder mijn motortje zit dan breng ik het naar de garage. Laat ik het goed fixen... ;( ... man ik wil leren klussen maar het lukt vaak niet volgens planning...
2afhe78.jpg

Ik heb de carter terug gemonteerd met de oude pakking en het druppelt nog steeds niet.


Helaas had ik de filter niet kunnen schoon maken, want ik kreeg de Philips headscrewes (A) niet eruit, waardoor ik de filter ook niet eruit kon krijgen.
2cgf1np.jpg

Dus eigenlijk heb ik alleen maar de olie verwisselt... :/

Maar goed, de olie hoeveelheid.. ik denk rond 1L maar ik zou gewoon een halve liter erin gooien en daarna gewoon steeds 1dl en elke keer checken met de olie pijlmeter. En na een klein stukje rijden weer even kijken.
 
nergens/ op een andere motorfiets ... :+

De CB250 Two-Fifty MC26 heeft geen oliefilter-filter. De Two-fifty heeft een vierkant zeefje*, die je kan ff schoon maken en weer terug monteren. Als je die 3 Philips schroeven* erafkrijgt.
2cgf1np.jpg

* oliefilter zeefje: plaatje 20 (B)
* 3 x Philips schroeven (A)




Die cilinder oliefilter is waarschijnlijk van een CB250N/400N. Maar, roukama, motozoom en louis hebben het nog niet door volgens mij... B|
 
Laatst bewerkt:
ok, maar wat zijn die philips schroeven dan?
heb je daar speciaal gereedschap vor nodig?
 
PhillipsPozi.gif

Het zijn een speciaal kruiskopen schroeven. Je hebt de juiste schroevendraaierkop voor nodig anders draai je het kapot.
Bij mij zatten ze zo vast dat wij het zelfs niet met een hammer schroevendraaier los kregen... volgende keer laat ik het gewoon doen...

info over schroevendraaierkopen

Maar het boeit mij eigenlijk ook niet super veel... mijn blokje zweet wat olie, dus ik vul het altijd bij, netjes de oliepeil bijhouden. Maar dus... ik heb gewoon 25000km gereden zonder olie te vervangen. Niet de netste manier, maar het kan blijkbaar. Er zit voorlopig 88000km op het klokje.
 
Laatst bewerkt:
ok, nou dan hoop ik maar dat wij die schroevendraaiers hebben liggen op et werk.

ik heb gisteren gekeken naar het oliepeil, maar ik zag in de gauwigheid geen min/max op het stokje staan, klopt dat, of moet ik beter kijken?

88.000 :o ik ben al blij als mijn cb250 het uithoud tot de 55.000 zonder gekke reparaties (staat nu op 40.000)
 
Laatst bewerkt:
Dat is het mooie van de CB250 als je de kleppen af en toe netjes laat afstellen. En jij de oliepeil bijhoudt dan blijft ie het doen. 40000km :o (als de kilomterstand klopt) net ingereden. Ik had het gekocht bij 52000km. Maar bij 55000km was ie echt toe aan een uber grote buurt. Dus ja over 10000km is het ff overwegen of je hem weg doet voor paar hondert euro of dat je het opknapt.

Ik kom regelmatig op andere motor forums wanneer ik plaatjes zoek. En heb je meestal zo'n text bij van 'Ja ik verkoop het wanneer het blokje het begeeft.... |( ' maar die lui krijgen die maar niet stuk :+

Het is wel zo dat door de lage prijs van de CB250. Elke keer wanneer je een wat groter slijt onderdeel vervangt, dat je bijna een andere CB250 van kan kopen.
bijvoorbeeld: ketting wissel met kleppen stellen, beide laten doen. 180€ dacht ik...
Beide banden laten vervangen 230€ (190€ als je de velgen erheen brengt)

De oliepijl kan je meten door de oliestokje eruit te halen en weer terug te zetten zonder het erin te draaien. Dan moet de olie ergens op de plate meetgedeelte zitten. Het zit in het boekje ik scan het zo ff
 
Terug
Bovenaan Onderaan