Honda CB250 (Twin) Topic

Dat is precies waarom zo'n ding eigenlijk alleen als lesmotor geschikt is voor beginners. Zonder instructeur die voor jou oplet is het gewoon voor een beginner in het huidige drukke en snelle verkeer te gevaarlijk door het gebrek aan vermogen.
 
Dat is precies waarom zo'n ding eigenlijk alleen als lesmotor geschikt is voor beginners. Zonder instructeur die voor jou oplet is het gewoon voor een beginner in het huidige drukke en snelle verkeer te gevaarlijk door het gebrek aan vermogen.

Vooral het gebrek aan remvermogen. Op mijn 250n zitten ondertussen stalen remleidingen en zachtere blokjes, maar het houdt niet over :(
 
Waarom zoek je niet een vorkje met wiel en remwerk van de 400? Twee schijven remmen beter dan één.
Ik neem voor het gemak aan dat je een enkele schijf hebt op de 250N. Als ik het me goed herinner is het ook nog eens een niet doorboord exemplaar en heb je een klauw met enkele zuiger.
De 'N' weegt meer dan een TwoFifty en de klauw van de TwoFifty is identiek aan de rechter klauw die op de CB450S zit. Een tweezuiger exemplaar wat wel snel vervuild maar bij goed onderhoud echt heel flink kan stoppen al moet je geen GSXR stopkracht verwachten. Je kan de voorband echter best aan het gillen krijgen. Wel moet de schijf dan niet erg gegroefd zijn, de remblokken van goede kwaliteit en niet vet, de remvloeistof niet verouderd en de remslang in goede kwaliteit.

Ik heb afgelopen december trouwens met een Amerikaanse CM250 gereden met het zelfde blok als de 250N (en natuurlijk ook de 250T). Ritjes van Almere naar het Gooi. Dus stad en 80 kilometer wegen.
Toch een gemiddeld verbruik van 1 op 26,3 gehaald. En met een windscherm en mijn grote zadeltassen plus rechtop zitten toch niet bepaald een gestroomlijnd geheel te noemen.
Inmiddels weer op een TwoFifty die me toch beter bevalt speciaal in de wijken met verkeersdrempels. Het rechtop zitten van een custom is een behoorlijke belasting voor mijn rug.
 
Waarom zoek je niet een vorkje met wiel en remwerk van de 400? Twee schijven remmen beter dan één.
Ik neem voor het gemak aan dat je een enkele schijf hebt op de 250N. Als ik het me goed herinner is het ook nog eens een niet doorboord exemplaar en heb je een klauw met enkele zuiger.
De 'N' weegt meer dan een TwoFifty en de klauw van de TwoFifty is identiek aan de rechter klauw die op de CB450S zit. Een tweezuiger exemplaar wat wel snel vervuild maar bij goed onderhoud echt heel flink kan stoppen al moet je geen GSXR stopkracht verwachten. Je kan de voorband echter best aan het gillen krijgen. Wel moet de schijf dan niet erg gegroefd zijn, de remblokken van goede kwaliteit en niet vet, de remvloeistof niet verouderd en de remslang in goede kwaliteit.
Ja ik zou die wel kunnen "upgraden" maar ik wil de 250N er zo "standaard" mogelijk laten uitzien. Wat ik misschien nog kan doen is de remschijf eens vervangen of laten afdraaien, en dwarsgroeven in de blokjes maken.
Ik heb afgelopen december trouwens met een Amerikaanse CM250 gereden met het zelfde blok als de 250N (en natuurlijk ook de 250T). Ritjes van Almere naar het Gooi. Dus stad en 80 kilometer wegen.
Toch een gemiddeld verbruik van 1 op 26,3 gehaald. En met een windscherm en mijn grote zadeltassen plus rechtop zitten toch niet bepaald een gestroomlijnd geheel te noemen.
Inmiddels weer op een TwoFifty die me toch beter bevalt speciaal in de wijken met verkeersdrempels. Het rechtop zitten van een custom is een behoorlijke belasting voor mijn rug.
1 op 26.3, da's wel heel weinig. Maar de 250T en 250N hebben een andere versnellingsbak als ik me niet vergis?
 
Laatst bewerkt:
Over de versnellingsbak kan ik niets zeggen. Ik ben niet helemaal thuis in deze modellen maar volgens mij is het een CM250T met custom aanpassingen. Dus een getrapte buddy, klein achterwiel, druppeltankje, andere zijdeksels, hoog stuur en dan nog wat chroom als sausje er over heen.

Voor zover ik het heb kunnen bekijken was het frame gelijk aan de 250T met uitzondering van de ophanging van de duo voetsteunen en de uitlaat ophanging.

Blok, carbs en uitlaten waren in ieder geval gelijk aan de 250T

Die ik mee had gekregen had overigens trommelremmen voor en achter. Als je slechte remmen bedoeld, dit zijn pas ho-houders met geduld. Heeeeel ver vooruit kijken en hopen dat er niets onverwachts gebeurt.
 
Ja ik zou die wel kunnen "upgraden" maar ik wil de 250N er zo "standaard" mogelijk laten uitzien. Wat ik misschien nog kan doen is de remschijf eens vervangen of laten afdraaien, en dwarsgroeven in de blokjes maken.


Een maat van mij heeft een Suzuki 650Savage die hij ook origineel wil houden. Hij heeft een extra voorwiel aangeschaft en dat laten overspaken naar een 16" velg. Dikke band er op en een replica spatbord van een Harley Liberator. Alles kan binnen een uur weer standaard gemaakt worden maar voorlopig heeft hij iets aparts.

Zelf denk ik dat je met een vork van een 400 echt een kenner moet ontmoeten wil die zien dat die dubbele schijf niet standaard is.
 
Btw als iemand onderdelen zoekt voor een CB250RS, ik heb hier nog wel wat liggen, heb nog een donormotor staan. De hele motor mag ook afgehaald worden voor een klein prijsje :p.
Vooral voor onderdelen, aangezien er geen papieren voor zijn.
 
Heeft er toevallig nog iemand het WPH van de cb250rs op PDF. Ik heb deze wel volledig gekopieerd en als afbeelding van iemand gekregen, maar dat is heel onduidelijk om te printen, dus als iemand dit in PDF heeft, mijn dank is groot!

Heb het op de moment al opgelost :D
 
Laatst bewerkt:
Joepie, nu hoor ik erook bij !
Ik heb een cmx250
full
 
Btw als iemand onderdelen zoekt voor een CB250RS, ik heb hier nog wel wat liggen, heb nog een donormotor staan. De hele motor mag ook afgehaald worden voor een klein prijsje :p.
Vooral voor onderdelen, aangezien er geen papieren voor zijn.

Wat vraag je voor het blok compleet en kabelboom?
 
hallo,

heeft iemand nog een draadboom voor een cb 250 RS liggen. bj 82
of waar ik die kan kopen.? zal een draadboom van een honda xl ook passen ?

thx
 
hallo,

.....zal een draadboom van een honda xl ook passen ?

thx

Electrisch misschien wel maar reken ook daar maar niet op. Technisch, dus qua passen op maatvoering, zeker niet. Het frame van een XL250S is heel anders opgebouwd dan de CB250RS. De bedrading van een XL250R kan je helemaal vergeten omdat die een andere ontsteking heeft.

Als die van jou slecht is kan je het ook nog wel repareren. Kwestie van doormeten. De slechte draden vervangen en klaar!
Markeer wel even bij het lossen van meerder stekkers tegelijk welke waarop hoort. (kan je doen met gekleurde plakbandjes) en controleer of alle aard contacten ook echt contact maken net als de stekkers checken op corrosie.
 
Laatst bewerkt:
Btw als iemand onderdelen zoekt voor een CB250RS, ik heb hier nog wel wat liggen, heb nog een donormotor staan. De hele motor mag ook afgehaald worden voor een klein prijsje :p.
Vooral voor onderdelen, aangezien er geen papieren voor zijn.

You tot mail.
Ik heb intresse in de draadboom.

Jer
 
Waar zou ik als eerst een stroom kunnen meten?
In de stekker die uit me blok komt van de ontsteking?

Ik heb geen vonk meer namelijk.

Jer
 
Waar zou ik als eerst een stroom kunnen meten?
In de stekker die uit me blok komt van de ontsteking?

Ik heb geen vonk meer namelijk.

Jer

Hm, bedrading kan stuk zijn, maar ook:

Bougie, bobine, bougiekap, bougiekabel, ontsteking, contactslot, korstsluitschakelaar, diverse stekkers.

Ik zou zelf eerst zoveel mogelijk alles nalopen. Voor ik iets ga vervangen wil ik eerst weten of het ook echt stuk is.

Als je 'nieuw bent in de techniek' kan een werkplaats handboek heel handig zijn omdat die vaak ook een gedeelte hebben waarin dergelijke storingen staan vermeld en hoe je die op moet lossen. Dit is dan specifiek gericht op jouw model met de bijhorende technische specificaties.
 
Laatst bewerkt:
Hey Beeperhorrie, ik kwam een advertentie tegen van iemand die zijn CM250C heeft omgebouwd met Two-Fifty onderdelen.
Te Koop: Unieke cm250c
Het ziet er niet verkeerd uit. Wel komt de achterwiel bijna tegen de achterspatbord.
De ultieme goedkoop rijden, belasting vrij, zuinig en redelijk weggedrag.
 
Laatst bewerkt:
Grappig gedaan, maar precies wat je zegt; de achterband komt akelig dicht bij het spatbord.
Ik vraag me af of het met een nieuwe band nog wel goed gaat.
Raar dat het volgens de advertentie een 83-er is terwijl het toch echt een 81-er is. Misschien wel erg overjarig verkocht ooit.
Wel erg duur deze voor de staat waarin hij verkeert, kale achterband, pekelplekken, zorgelijk vind ik de achterrem; de as lijkt niet goed in het pedaal te steken en dan nog het achterspatbord.

Bij achterbanden die zover op zijn heb ik ook altijd vragen bij het verdere onderhoud, meestal wordt dat dan niet gedaan.

Bij die van mij zal het veel verder gaan. dus ook de voetsteunen, het blok en bedrading en zo nog veel meer.
 
Laatst bewerkt:
...

Bij achterbanden die zover op zijn heb ik ook altijd vragen bij het verdere onderhoud, meestal wordt dat dan niet gedaan.

...
Ja, dat heb ik ook. "perfect onderhouden motor, alleen de achterband is versleten", dat spreekt toch elkaar tegen en wekt argwaan.

Wanneer ik ooit weer tijd en geld heb wil ik ook zo'n motortje (ver)bouwen.
Ik zal kijken naar je bouw topic. Maar goed om te zien dat de onderdelen goed passen.
 
Laatst bewerkt:
..... Maar goed om te zien dat de onderdelen goed passen.

Het past wel maar soms moet je daarvoor toch meer doen dan in eerste instantie verwacht. De verbouwer van de advertentie heeft de bouten onder het blok waar de voetsteunen in zitten kennelijk niet los gekregen. Bij de CM vooral gaat dit extreem vast zitten.
Nu heeft hij de duosteunen op de schetsplaten van de TwoFifty gezet maar de gewone steps hebben op die platen een lelijke open plek achter gelaten.

Het is leuk gedaan maar allemaal net niet goed.
De uitlaten zijn aan de wielzijde zichtbaar sterk verroest maar wel weer vlak geschuurd. Maar waarom dan niet even afwerken met hittebestendige verf?
De kettingrand van chroom zit vast gepopnageld (aluminium popnagels) met een home-made stripje van verzinkt materiaal. Dat kan toch mooier en beter met een dopmoertje en een chromen boutje wat aan de bovenzijde gemonteerd zit (stripje er in met wat bitumen er tusssen en het boutje met lage kop naar boven toe er doorheen, dopmoertje er op met wat locktight er tusssen en het zit perfect en zal ook niet door gaan hangen na verloop van tijd. En belangrijker niet wegrotten; zink en aluminium houden echt niet van elkaar)

Er is steeds voor de makkelijkste weg gekozen. Zonde want technisch beter of mooier had eigenlijk bijna niets meer gekost alleen maar wat meer tjd en inspanning.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan