Burgman 400 of Piaggio X9?

BikerT

MF'er
30 jul 2008
136
0
Beste allen,
Wanneer ik zou kunnen kiezen tussen een Burgman 400 uit 2005 of een Piaggio X9 evo uit 2005, met beiden maar 9000 km en voor een vergelijkbare prijs.

Waar zouden jullie dan voor kiezen en waarom?

Ik hoop op reacties! Vriendelijke groet!
 
Staan ze bij dezelfde dealer? Maak dan een proefrit op allebei, kijk wat jezelf belangrijk vindt.
Vraag ook naar onderhoudskosten, onderdelen etc.
Het is net als bij auto's een persoonlijke keuze.
Japanners weten hoe ze een betrouwbaar vervoermiddel moeten bouwen.
Italianen hebben de scooter zo'n beetje uitgevonden, zijn dol op design, maar laten technisch wel eens een steekje vallen.
Keuze's, keuze's, keuze's, kiezen is eigenlijk een luxe.
Succes er mee.
 
Ik sluit me aan bij Yskonijn. De kans is groot dat je qua rijden de piaggio beter zult vinden, die heeft tenslotte een behoorlijk pittig 500cc blok met zo'n 5 pk meer. Hij is ook iets compacter geloof ik.
 
Nee, helaas ze staan helaas niet bij eenzelfde dealer. Ik weet dat proefrijden het beste is, maar dat zit er dus niet in (misschien in toekomst, want ik weet dat dit het beste is).
Maar ik sta nu voor de keuze, omdat er nu twee te koop zijn...
 
Volgens mij mben je al een tijdje bezig met deze keuze. Ga op je gevoel af. Welke geeft het beste gevoel?
 
Dag scooterpiet, tja mijn gevoel weet het nog niet direct (twijvel twijvel)
Wel weet ik zeker dat de Burgman 400 geen ABS heeft.
Van de X9 weet ik het niet. Weet iemand of de X9 uit 2005 standaard is uitgerust met ABS?
ABS lijkt me namelijk wel goed om te hebben.
 
Ik vind kiezen ook altijd lastig. Daarom heb ik vrij veel tijd genomen voor de aankoopbeslissing. Tijd is absoluut in je voordeel. Want ineens liep ik tegen de ideale scoot tegen de ideale prijs aan! En omdat ik alles al 100x overwogen had, was toen de uiteindelijke beslissing heel erg makkelijk! Maar welke van de twee je ook kiest, ik vermoed dat je bij beiden weinig spijt zult hebben! (Maar als je het mij vraagt, en ik ben natuurlijk helemaal onpartijdig, zou ik gaan voor de Burg!!!!)
 
Nee, helaas ze staan helaas niet bij eenzelfde dealer. Ik weet dat proefrijden het beste is, maar dat zit er dus niet in (misschien in toekomst, want ik weet dat dit het beste is).
Maar ik sta nu voor de keuze, omdat er nu twee te koop zijn...


Waarom zit proefrijden er niet in?

Ik koop niks zonder proefgereden hebben, twijfel ik nog of wil nog iets anders proberen dan bedank ik me vriendelijk voor de proefrit, wellicht dat ik die fiets later alsnog koop.
 
Hoi BikerT,

De X9 500 was verkrijgbaar met ABS maar je zult ze niet gauw aantreffen in Nederland. Als de X9 een EVO versie (met knipperlichten in de spiegels en RVS uitlaat) dan is het een serieuze kandidaat waar de kwaliteit toch wel aardig in de buurt van de Burgman komt. Is het een SL uitvoering dan zou ik hem laten staan vanwege de kinderziektes van dit eerste model. De X9-EVO is een snelle en degelijke scooter.

P.S. De X9-EVO kan 125, 250 of 500cc zijn. Is een heel populaire scoot in Frankrijk en Engeland.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat echt om een X9 EVO. Van 500cc. Knipperlampen in de spiegels.
Nou toch maar iets van mijn voorkeur...maar ik vind het nog heel lastig.
Mijn voorkeur gaat wat meer uit naar de X9. Ook wat meer vermogen, das nooit weg.
Maar qua kwaliteit lijkt me de Burg beter. En dat is natuurlijk ook belangrijk. X9 schijnt nogal eens problemen met electriciteit te geven (er zitten natuurlijk ook nogal wat toeters en bellen op, wel gaaf, maar 't kan allemaal kaopt gaan). Maar of die electriciteits problemen zich bij de EVO versie (knipperlampen in de spiegels) zich nog voordoen weet ik niet. Master-blok is natuurlijk ok.
Weet iemand of er veel problemen bekend zijn met de EVO versie? (SL kun je beter inderdaad maar laten staan)

Uit mijn bovenstaande verhaaltje blijkt, dat ik me dus ook al langer aan het orienteren ben, maar nu ben ik dus hier belandt....

Ander punt tegen de X9, vindt ik wel een dealer in de buurt? (Apeldoorn)

Gevoel zegt meer voor de X9, verstand Burg400. Haha wat volg je?
 
Hoi BikerT,

De elektronica problemen zijn vooral bekend van de SL versie en kwamen door lekkage van het digidash. Bij de EVO hebben ze alles wat beter afgedicht. Volgens de Engelse X9 club zijn de problemen daarmee verholpen. Ik heb zelf alleen ervaring met de SL die inderdaad bij de eerste regenbui een uitgevallen dashboard had. Omdat hierin ook de startblokkering zit is dat wel een probleem. Na het kitten is mijn X9 verder probleemloos geweest. Ik heb hem uiteindelijk verkocht omdat mijn vrouw niet goed bij de passagiersvoetsteunen kon. Met korte benen moet je achterop nogal ongelukkig ver reiken naar de voetsteunen. Ze is dan wel 1.58m. Ik heb nu weer een Master500 versie, de Aprilia Atlantic 500 Sprint.

Enfin, om je het nog moeilijker te maken, de Burgman 400 is ook niet te versmaden. Proefrijden dus! *O*
 
Laatst bewerkt:
Ik vind kiezen ook altijd lastig. Daarom heb ik vrij veel tijd genomen voor de aankoopbeslissing. Tijd is absoluut in je voordeel. Want ineens liep ik tegen de ideale scoot tegen de ideale prijs aan! En omdat ik alles al 100x overwogen had, was toen de uiteindelijke beslissing heel erg makkelijk!
Ik sluit me hier helemaal bij aan
:Y :Y :Y tegenwoordig met die mega grote keuze in producten loop je al snel het riscio op een spijt(mis)koop. Op deze manier kun je dat aardig reduceren. Je staat dan ook meer achter je uiteindelijke beslissing. Al zul je toch moeten proefrijden, de meest ideale scooter op papier zou best wel eens kunnen tegenvallen, vooral sterk persoonlijk.
 
proefrijden en dan ook je gevoel mee laten beslissen.

Als ik beide modellen zo bekijk zou ik voor de burgman gaan puur uiterlijk gezien, heb op beide nog nooit gereden.
 
Wat zijn je plannen met de scooter; dagelijks gebruik, forenzen?
Geen dealer in de buurt voor de X9, ik zou er niet langer over nadenken en die Burgman nemen. Tenzij je natuurlijk al het onderhoud zelf gaat doen. Onderdelen kun je ws wel op internet vinden.
 
Allebei mooi, de Burgman omdat het gewoon een perfect afgewerkte en fraaie scooter is met een degelijk blok, de X9 omdat het ook een fraaie scooter is met een luxe die je nergens anders vindt (hoe cool is het om op afstand je zadel omhoog te laten bewegen zodat je je boodschapjes comfortabel er onder kunt leggen, of als de X9 zichzelf op z'n middenbok zet en dan is er nog het complete dashboard die het toerental van het MASTER-blok weergeeft, volstrekt onzinnig maar wat zou ik dat graag op de Bev willen hebben, net als de andere twee opvallende dingen)!
 
Laatst bewerkt:
Ik vind beide scooters zeer aantrekkelijk maar zou een dealer in de buurt de doorslag laten geven.
Nu met m'n Piaggio [waar ik zeer tevreden mee ben] moet ik steeds naar Nijmegen wat ik toch een nadeel vind; ik ga dan ook voor de Burgman vanwege goede dealer in de buurt.
 
Tja, wat betreft de dealer: ik ben op een gegeven moment met mijn X9 gewoon naar een bromfiets zaak gegaan (Piaggio dealer) en heb gevraagd of ze het onderhoud wilden doen. Geen probleem! Het is zelfs zo dat je wat meer richting de onderhoudsprijzen gaat van een bromscooter i.p.v. een motor.
 
Verbruik van de Atlantic is ruim aan de goede kant van de 1 op 20, beter dan de X9 500SL met de voorloper van het Master blok. Gebruik overwegend op binnenwegen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan