Sportster XL 883R uit 2002 (Oranje)

Buelltje

MF'er
24 mrt 2008
30
0
Hoi Allemaal, ik ben al een tijdje aan het twijfelen om een HD sportster 883 te kopen. Op de beurs heb ik een mooie Oranje 883R gezien uit 2002. Nu heb ik gelezen dat het blok van dit type niet in rubbers is opgehangen. Wat zijn jullie ervaringen daarmee?
En hoe zit het met het rijgedrag als je boven de 120 km komt?
Ik hoop dat jullie wat ervaringen willen doorgeven.
 
in principe zou die motor dan iets meer moeten trillen, en iets stabieler moeten zijn, maar als er gewoon balansassen e.d. in zitten dan boeit dat niet. Kep nog nooit op zo'n ding gereden dus snelheden van +120, I don't know...
 
Dit is gewoon een top motor ,valt wijnig of niks op af te keuren snel heden boven de 120 gaat ook goet maar als je snel en hard wil gaan moet je een yamaha R1 kopen :W :W
 
Heb er ooit een aankoop proefrit mee gemaakt :r :r Was al na 5 minuten terug en de verkoper was erg verbaasd. Ik vond hem niet goed rijden niet goed remmen en trilde als een jong hondje. Maar het aller ergste was dat hij niet vooruit te krijgen was. Dus toen moest ik maar een Dyna kopen...Koste maar 10.000 meer...Dus voor MIJ was het niets en heb een suzuki m800z gekocht. Groet Smokiebike.
 
Bedankt voor jullie reacties:Wat ik niet helemaal duidelijk krijg is of er op een 883R uit 2002 een waarschuwingslampje zit voor brandstofniveau. En ik zou graag willen weten of deze blokken bekend staan om olieverbruik.
 
sportster blokken zijn zuinig met olie. :Y
als je constant met het gas tegen de stuit aanrijd verbrand je wel wat olie maar nog steeds minder dan een gsxr met het gas tegen stuit. :Y :Y :Y

en het trillen?

ik heb een 883h uit '87 en vind het eigenlijk wel meevallen.
maar na 3 uurtjes flink gassen op de snelweg tintelen mijn handen wel :Y :Y :Y
 
en een lampje voor brandstof nivo?
volgens mij begonnen ze pas in 2004 met zo'n lampje :?

je merkt toch vanzelf wel wanneer je hem op reserve moet zetten! :+
 
Natuurlijk kun je op je dagtripteller rijden. Ik vind het alleen wel zo makkelijk wanneer er een meter of een waarschuwingslampje op zit. Daarvoor zijn die ook uitgevonden...voor het gemak!
 
Natuurlijk kun je op je dagtripteller rijden. Ik vind het alleen wel zo makkelijk wanneer er een meter of een waarschuwingslampje op zit. Daarvoor zijn die ook uitgevonden...voor het gemak!

ja als je voor het gemak wil motorrijden, kun je beter een Goldwing of iets dergelijks kopen hoor. Niet zo miereneuken over een lampie! :P Egte motorrijders kunnen wel zonder. ;) Heb zelf een XVS 1100 Dragstar, ook niet zo'n fancy lampje, en heb ook nog nooit zonder peut gestaan. gewoon je dagteller in de gaten houden en als het dan toch niet helemaal uitkomt effe je kraantje op de reserve zetten!
 
LS,
Wat is er toch aan de hand op dit soort forums. Ik stel de vraag of er al dan niet een benzinemeter op de sportster zit en vervolgens voelen bepaalde figuren zich geroepen op een idiote manier hun mening te geven. Wat kan mij het schelen of jij geen meter hebt op je Dragstar. Mijn vraag gaat over de Sportster.

ja als je voor het gemak wil motorrijden, kun je beter een Goldwing of iets dergelijks kopen hoor. Niet zo miereneuken over een lampie! :P Egte motorrijders kunnen wel zonder. ;) Heb zelf een XVS 1100 Dragstar, ook niet zo'n fancy lampje, en heb ook nog nooit zonder peut gestaan. gewoon je dagteller in de gaten houden en als het dan toch niet helemaal uitkomt effe je kraantje op de reserve zetten!
 
Laatst bewerkt:
Nog een, pfff.........

Neem dat toch niet allemaal zo serieus jonge, ik probeer alleen te zeggen dat je er nie zo'n probleem van moet maken. Als jij toch die motor retegaaf vind ga je m toch niet laten staan omdat t lampje ontbreekt. Het enige wat ik zeg is: Ik weet niet of het lampje er op zit ja of nee, maar wat boeit dat. Als die Sportster helemaal jou droom is moet je m lekker kopen, want als je tank bijna leeg is houd je motor ietsje in en draai je het kraantje op reserve, wat je in 90% van alle gevallen voor kunt zijn door je dagteller in de gaten te houden. Dat is geen persoonlijke aanval, maar dat is gewoon zoals ik er mee omga, en een tip die ik je geef.

Met die smileys in mn berichtje probeer ik juist aan te geven dat ik het een beetje plagerig bedoel, en niet je persoonlijk wil aanvallen. Er is helemaal niets aan de hand met dit soort forums, het is hier harstikke gezellig, je moet alleen tegen geouwehoer kunnen. Maar als je alles zo persoonlijk aantrekt is er hier inderdaad geen klote te beleven...
 
Gewoon een proefrit maken ! En knap je af op de vering dan kan je er altijd nog andere onderzetten. Het verschil met de trillingen die hinderlijk zijn scheelt zeker met de komst van rubberophanging.
Ik heb een standaard 883 gekocht met rubberen motorophanging. Het HD gevoel wat vibreren zit er gelukkig in, weetjewel, voor het stoplicht boekeboekeboeke lekker een dondergevoel door het frame. Karakter :) heerlijk.
Tijdens het rijden is het net zo comfortabel als een japanner. Ga je hoger in de toeren komen er grotere trillingen (dus niet de fijne hinderlijke resonsnties) die niet hinderlijk zijn en omdat je weet wat je rijd.

Het vermogen is Dik in orde ! met een carbuarteur aanpassing en uitlaten aanpassen en luchtfilter heb je gewoon dik plezier!
Ik rijd ernaast ook nog een Suzuki bandit 1200 en ik kan niet zeggen dat ik mij voel stilstaan op de sportster. Het rijd lekker rebels, en je knalt hem elke hoek om. Het voelt als 60pk en 70NM. Kan me voorstellen omdat die 883 van mij wat opgevoerd is dat de fabrieks-afstelling van HD zwaar matig is en ook zo aanvoeld.
Als je een gebruikte koopt is hij vaak al wat opgevoerd.

Door het internet word je wijs gemaakt dat de 883 te langzaam is.. geloof het maar niet.

Nogmaals, ga proefrijden!
Ik ben verkocht in ieder geval met de rubberen ophanging.
Ik krijg regelmatig "duimen omhoog" van de brommerjeugd (aanstaande motorrijders??).
Het is gewoon anders.. geen spijt.
En je kan natuurlijk vrijblijvend en gratis kijken en lid worden van de Sportster Ownersclub Nederland, de S.O.N.
 
Buelltje, je hebt groot gelijk. Ik wordt hier ook altijd bekritiseerd. En zo'n lampje is hardstikke handig als je lange stukken gaat rijden en je weet wanneer je moet tanken.

Zo'n HD lijkt mij wel wat. Suc7 met zoeken.
 
Buelltje, je hebt groot gelijk. Ik wordt hier ook altijd bekritiseerd. En zo'n lampje is hardstikke handig als je lange stukken gaat rijden en je weet wanneer je moet tanken.

Zo'n HD lijkt mij wel wat. Suc7 met zoeken.

Hee Harm, vriend, hoe is het met je rijvaardigheidstrainingvoordegetraindehdrijderdagcursus, zit dat al vol?

Misschien kun je het tot je reserve rijden en/of dagtellerrijden opnemen in je training
 
Hee Harm, vriend, hoe is het met je rijvaardigheidstrainingvoordegetraindehdrijderdagcursus, zit dat al vol?

Misschien kun je het tot je reserve rijden en/of dagtellerrijden opnemen in je training

ik denk dat je er dan alweer 1 aanmelding bij hebt...
 
zo buelletje aan de reacti van Banditpro heb je tenminste wat aan en als ie niet naar je zin is kun je hem altijd nog verbouwen in de loop van de tijd .Maar ik vind dat deze sportser niet slecht rijd maar een 1200 is natuurlijk wel sneller maar ook duurder ;) ;)
 
Je vroeg om een reaktie en die heb ik gegeven. Maar wel MIJN mening. Maar ik hoop dat als je een proefrit hebt gemaakt zelf je eigen mening vormt. Dat is toch de bedoeling. Maar nadat ik een proefrit had gemaakt werd er door een h-d rijder aan mij gevraagd wat ik met de motor zou gaan doen. Toen ik zei oa woon werk verkeer en een keer per week wassen werd mij al snel aangraden om een japanner te kopen. Wat ik uiteindelijk ook gedaan heb. Maar iedereen is anders toch? Ben benieuwd wat je gaat doen. Groet Smokiebike. :} :}
 
Je vroeg om een reaktie en die heb ik gegeven. Maar wel MIJN mening. Maar ik hoop dat als je een proefrit hebt gemaakt zelf je eigen mening vormt. Dat is toch de bedoeling. Maar nadat ik een proefrit had gemaakt werd er door een h-d rijder aan mij gevraagd wat ik met de motor zou gaan doen. Toen ik zei oa woon werk verkeer en een keer per week wassen werd mij al snel aangraden om een japanner te kopen. Wat ik uiteindelijk ook gedaan heb. Maar iedereen is anders toch? Ben benieuwd wat je gaat doen. Groet Smokiebike. :} :}


Waarom zou je niet met een sportster of elke andere Harley woon/werk verkeer kunnen doen? Omdat 1 Harley rijder dat zegt? Zoals voor elke motor geldt, japans, italiaans, amerikaans, maakt niet uit, rijden met dat ding en onderhoud plegen. En uit ervaring (harley, honda en yamaha) heb ik met de honda de meeste problemen gehad en met de harley tot nu toe de minste. En dat wil niet zeggen dat honda slecht is en harley goed, het is maar 1 ervaring.
 
hallo Buelltje,
ik rij eenzelfde machine, 2003 oranje 100 jaar editie. was stock toen ik hem kreeg.
machine "leeft", motor trilt er tot 100 op een acceptabele wijze op los. daarboven wordt het onprettig en wil de motor nauwelijks doortrekken. trillingen nemen dan onprettige vormen aan (en ik was wel wat gewend met mij ingeruilde Yamaha SR 500).
heb dit laten aanpassen door een screaming eagle luchtfilter. daarna veel beter doortrekken van de motor en tot 120 kmu acceptabele trillingen. Boven 100kmu en zeker boven 120kmu wordt zithouding onprettig. hoewel motor heel stabiel blijft ga je steeds meer aan het stuur hangen (voorover wil niet) en dat betekent dat je meer gaat slingeren/bewegen.
vering is matig, voorvork is slap en achtervering hard gedempt met hele korte veerweg. gevolg: bij remmen duikt machine in de voorveren, bij drempels slaat achtervering snel door en korte oneffenheden worden in geheel niet verwerkt (dribbelen). zo lang het wegdek vlak is kun je best redelijk doorrijden, maar bij ruw wegdek en te hoge snelheden wordt het echt oncomfortabel.
het is eigenlijk een echte cruiser, boemelen met 80 kmu is eindeloos vol te houden en ook betrekkelijk comfortabel vanwege de goede buddy.
koppeling: geweldig doseerbaar, gaat een beetje zwaar maar prima ding.
remmen: goed, maar de 2 schijven voor zijn wat te veel voor de voorvork. gelukkig is de boel wel goed te doseren.
verbruik rond 1:20, onderhoud elke 8000km, kosten eur 200.
ik heb nu 7000km gereden op mijn machine (11000km totaalstand) in 1.5 jaar tijd en er is niets afgevallen, niets stukgegaan enz.
1 maar: het is zeker geen slechtweer machine, afwerking is uitstekend maar de materialen zijn niet echt "Hollands weer bestendig". Poetsen dus en dan blijft ding als nieuw!!
zeer betrouwbaar en machine trekt altijd kijkers vanwege kleurstelling...
ciao!
 
Laatst bewerkt:
hoi,

ik heb een zwarte 883 r gekocht uit 2005 met 11.000km op de teller, hoop hier nog veel plezier aan te beleven.

grtz
 
Terug
Bovenaan Onderaan