Gilera Fuoco 500ie

Hi Linusje,
Mordan heeft ooit het zelfde probleem gehad, en was ook met nieuwe batterijen niet opgelost.
Hij heeft er tijden mee doorgereden en de oplossing is jammer genoeg nooit boven water gekomen.

Heb alles nog eens door gespit maar kom dus helaas de oplossing niet tegen.

Ergens op pagina 9 of 10 meld hij het euvel voor het eerst zoals omschreven in de quote hieronder.

Het zadelslot van mijn Fuoco werkt niet meer? Wel via het kontakt, maar dus niet meer via de sleutel (afstandsbediening)? Het is geen kapotte zekering en ook de batterijen in de sleutel werken nog. Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? Heb de sleutel als eens trachten te resetten zoals dat beschreven staat in de gebruiksaanwijzing maar ook dat blijkt niet te lukken?

Succes gewenst met het vinden van de oplossing
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Sossa en Webengine. Heb het slotje afgekuist....Wd40 aangedaan maar helaas.
Kabel zit niet klem.....begrijp er niks van.

Hoe werk dat eigenlijk met die afstandsbediening in de sleutel ? Is dat met een ontvangertje misschien. Heeft deze een zekering. Kan deze stuk zijn ?? Mijn dealer weet het ook niet....man man man.
 
Laatst bewerkt:
Heeft volgens mij niks met een zekering te maken,

dit maak ik op uit het feit dat je de her programmering succesvol hebt uitgevoerd.
Je verteld immers dat na de 4X programmeer sessie de buddybak 1X automatisch opent. (1X openen is de bevestiging van Gilera dat je de sessie goed hebt uitgevoerd)

Dat de programmering succesvol is verlopen en de elektronica/mechanica goed werkt wordt dus bevestigd door het systeem door de kofferbak 1X open te laten gaan!

Hieruit zou je kunnen opmaken dat alle mechanica die op de elektronica zit aangesloten wel degelijk werkt, pas daarna werkt jou systeem niet meer.

Daarna gaat het dus kennelijk pas fout want bij herhaling kun je de buddybak niet meer open krijgen.

ik ben zelf geneigd het te zoeken in een soort van elektronica buck, die mogelijk met een ander soort van re-setten is weg te krijgen.

Koppel de accu eens 30 minuten af, en doe nogmaals de sleutel inlees procedure.

Probeer ook eens om de masterkey er in te stoppen en op ON te zetten en vervolgens met de andere sleutel de kofferbak te openen.

ik wens je weer succes, en zal op de achtergrond met je mee proberen te blijven denken ;)
 
Laatst bewerkt:
Super bedankt. Zal dat straks eens allemaal proberen.

Het openen gaat via contakt ook wel maar ik vind als het voorzien is om ook
 
Super bedankt. Zal dat straks eens allemaal proberen.

Het openen gaat via het contact ook wel maar ik vind als het voorzien is om ook te kunnen openen
met de sleutel moet dit ook werken. Ik hou jullie op de hoogte.
 
Probeer ook eens om de masterkey er in te stoppen en op ON te zetten en vervolgens met de andere sleutel de kofferbak te openen.

De reden dat ik wil weten of dit uit mijn qoute hierboven werkt is omdat ik zou willen weten of het zo is dat de "immobilizer" de boel in de war schopt.

In mijn opinie zet je namelijk met de 'masterkey' sowieso de "immobilizer" uit.
Als die 'immobilizer' dan uit staat en het op afstand bedienen van de buddybak met de andere sleutel wel werkt weten we weer wat meer om op door te borduren.

Hou er wel rekening mee dat het op afstand bepalen van een fout in het systeem zeer lastig is, ik weet immers niet alle In's & Outs van een Gilera ;)
Zelfs met het "wphb" in de aanslag blijft het op afstand vanuit mijn luie stoel complex.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Spijtig niet gelukt.

Ook batterij meer dan een half uur afgekoppeld en de sleutel gereset. Zadel ging open na de procedure maar nadien niet meer.

Het blijft een mysterie.
 
Okay jammer, Kmoest ergens beginnen, en niet geschoten is altijd mis ;)

Ik heb gisteren avond laat alleen even snel in het "wphb" gekeken om te controleren, of jij je afstand bediening re-set functie die je hier hebt medegedeeld goed had uitgevoerd.

Berichtjes van mij vandaag komen via mijn telefoon, ik ga vanavond thuis even met je mee lezen in wphb, want wat je daar laat zien is wel ook iets met re-setten via aarde.
Maar het verhaal is op je afbeelding niet helemaal compleet dus ga ik straks ook even in lezen, of dit daadwerkelijk een harde functie re-set is of dat hij alleen toegevoegde sleutels uit de memory haalt.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Hoe werk dat eigenlijk met die afstandsbediening in de sleutel ? Is dat met een ontvangertje misschien.

Eerst deze nog even beantwoorden:
In je sleutel zitten 2 dingen, respectievelijk een transponder t.b.v. immobilizer,
en dan zit er nog een "transceiver = radio-zender" in die zelfde sleutel
t.b.v. de zadel opener functie.

de "Saddle opening receiver = ontvanger" is dat kastje op jou afbeelding, die stuurt een signaaltje door naar (screenshot 1) de "Saddle opening actuator"

Een "Saddle opening actuator" is eigenlijk niks meer of minder dan een spoel met een ijzeren staafje er in wat door een inductie-spanning heen en weer wordt getrokken en daar mee het zadel mechaniek kan openen/sluiten.
Het is een beetje vergelijkbaar met het spoeltje in een elektrische deurbel.

Screenshot 1
image.php


Tot zover wat er in je afstandsbediening zit en wat het doet na dat het signaaltje is ontvangen door de "Saddle opening receiver" die in je Gilera zit.


[me="Vooralsnog"] mag je dit alles hierboven voor nu weer even vergeten omdat het waarschijnlijk niet zover zal komen dat je die info nodig gaat hebben.[/me]






Master re-set methode:

Master re-set methode van alle (foutief) gepaarde en (foutief) opgeslagen zender gegevens in de "Saddle opening receiver"

Die methode staat dus omschreven in jou screenshot, en is idd. wel een hele grote kanshebber... waarschijnlijk is er een elektronica buck tevoorschijn gekomen en is de enige echte manier om het geheugen leeg te maken DE master re-set

Op het plaatje in 'wphb' kun je het niet goed zien maar er zitten meerdere
aansluit pootjes op de 'Saddle opening receiver'
Die aansluit pootjes worden in de regel aangeduid als 'terminals'
Ik heb (zie screenshot 2) eventjes de locatie op het elektrisch schema uitvergroot.

Screenshot 2
image.php


Screenshot 3
image.php

Remove the metal terminal and connect it to a good earth point,
or to terminal 7 (black), for at least 10 seconds.
Wat goed duidelijk in het verhaaltje is aangegeven is dat terminal 7 (aarde) voor 10 seconden moet worden kort gesloten met the metal terminal


Jammer dat ze niet gewoon een nummertje erbij hebben gezet in plaats van
Remove the metal terminal wij kijken immers netjes mee via screenshot 2 dus als ze een nummertje hadden vermeld was dat wel makkelijker geweest.
Nou heb ik zelf wel het vermoeden dat ze met Remove the metal terminal
aansluiting 3 van screenshot 2 bedoelen.

Maar goed we zijn hier op een forum met een openbare chat bezig, met de achterliggende gedachte dat 10 mee kijkers meer weten als 2 MFers.

Suggesties voor Remove the metal terminal zijn dus welkom.
Bij geen reacties denk ik zelf dus dat je voor 10 seconden kortsluiting moet maken tussen "terminal 7 (aarde)" en "terminal 3 (re-set)" , en dat daarna daadwerkelijk alles wat foutief gepaard is en een buck kan veroorzaken uit het geheugen is gewist.
Als je het helemaal letterlijk neemt wat er staat haal je terminal 3 los en houd je die minimaal 10 seconden tegen terminal 7 = aarde.

Madam Linusje zit nog volop in de garantie, ga je het laten doen
of haal je zelf het zijpaneel er af?

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Deze 2 hieronder ook nog even goed onthouden.


AVOID PRESSING THE REMOTE CONTROL BUTTON MORE THAN ONCE WHEN FAR AWAY
FROM THE SCOOTER. THE SYNCHRONISM BETWEEN THE REMOTE CONTROL AND THE RECEIVER
CAN BE IMPAIRED. SHOULD THIS BE THE CASE, REPEAT THE PROGRAMMING
PROCEDURE.

TO AVOID BATTERY DISCHARGE, THE SADDLE OPENING REMOTE CONTROL RADIO RECEIVER
DEACTIVATES 7 DAYS AFTER THE LAST TIME THE VEHICLE WAS SHUT OFF.
JUST TURN THE KEY TO «ON» TO REACTIVATE THE RECEIVER.
 
Laatst bewerkt:
Heb de text uit jou screenshot nog even vrij vertaald.

image.php


Engels

Zeroing
1/ Remove the left side fairing to access the saddle opening receiver control unit indicated in the photograph
2/ Remove the metal terminal and connect it to a good earth point, or to terminal 7 (black), for at least 10 seconds.
3/ In this operation all the remote controls stored in the control unit will be deleted.

Nederlands

Nul-instelling/Re-set
1/ Verwijder het linker zij paneel om toegang te verkrijgen tot de 'zadel opener' "ontvanger controle-eenheid" zoals aangegeven op screenshot
2/ Verwijder de metalen terminal en verbind deze gedurende ten minste 10 seconden met een goed massa-punt, of met aansluit terminal 7 (NE= Zwart).
3/ Na deze bewerking zullen alle door de afstandsbedieningen opgeslagen gegevens in de controle-eenheid worden geschrapt.



Verwijder de metalen terminal??? volgens mij bedoelen ze aansluitpootje 3 (BLNe= Blauw>Zwart).
Ha ha, dit is het in-stinkertje, het staat voor mij niet duidelijk omschreven, maar heb dus wel mijn vermoedens.

Op de foto is het wat onscherp, en is het lastig in te schatten wat er gebeurd,
maar ik denk te zien dat hij met zijn vingers vanaf de achterkant connector een draadbrug tussen pootje 3 de Blauw>Zwarte draad en Massa maakt.

LEGENDA COLORI:
Ne .........: NERO/BLACK
BL .........: BLU/BLUE
BLNE .....: BLUE>BLACK
 
Laatst bewerkt:
Super bedankt voor de moeite Jan.....ik zal het deze namiddag eens uitproberen.
Op goed geluk.

Jij verdient een dikke pluim.

Prettig eindejaar. Alain *:)
 
Laatst bewerkt:
Heb het allemaal uitgevoerd....was geen probleem.

Ik wil dan de sleutel opnieuw initialiseren zoals voorzien....vier maal op on enz...en normaal gezien springt het zadel de vijfde maal open ter bevestiging maar nu niet.

Bedankt.
 
Oei oei....ik was er beter af gebleven.

Ik kan nog starten maar mijn lichten , richtingsaanwijzers enz....gaan niet meer.

Wat nu ??
 
Er is wel degelijk een zekering gesprongen.

Zekering 3 15a is gesprongen.

Ik heb een test gedaan en deze vervangen door de zekering 6 ook 15 a.

Nu gaan de lichten en de richtingsaanwijzers enz...wel weer.

Die zekering 6 is normaal gezien voor L.V. Socket. Die gebruik ik enkel als ik de batterij oplaad met de optimate.

Kan het kwaad als ik voorlopig rij zonder die zekering 6.

Sleutel gaat nog altijd niet dus ik blijf er nu af.

Maar niettemin toch ferm bedankt voor de moeite Webengine....het was het proberen waard en zo leer ik toch altijd nog iets bij.
 
Laatst bewerkt:
Alleen maar beter dat het dus wel een zekering is, alleen snap ik niet waarom je dan niet eerder hebt gezien of hier hebt verteld dat de zaken die hieronder staan ook niet werken!!
Als ik b.v. direct had gehoord dat "glove-box lighting" of een ander uit het lijstje
hieronder ook niet had gewerkt was het direct namelijk al een verwijzing naar zekering 3 geweest O-)

Ha ha nou ja beter dat het op de simpele manier is opgelost, wel jammer dat je niet eerder meerdere zaken hebt getest dit omdat er met een kapotte zekering 3 meer uitval is dan alleen de zadel-opener dan had ik ook direct al kunnen vaststellen dat het zekering 3 zou zijn :Y

Zekering 3
Protected circuits:
* Battery-powered
* saddle opening switch
* glove-box lighting,
* light switch
* turn indicator switch
 
Laatst bewerkt:
Nee nee....je begrijpt me verkeerd.

De glove box verlichting werkte wel. Alles werkte behalve de bediening met de sleutel.

Door de procedure uit te voeren die jij hebt uitgelegd was zekering 3 gesprongen en gingen de lichten enz niet meer. Daar voor waren alle zekeringen in orde.

Nu heb ik zekering 3 door 6 vervangen om voorlopig toch nog te kunnen rijden met lichten enz...

Die zekering zes is toch maar om mijn batterij op te laden met een special fiche.
 
Ik snap er nou helemaal niks meer van ha ha
Door welke procedure is de zekering dan kapot gegaan?
Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dus gedaan zoals jij zei...

dat dus :
Nul-instelling/Re-set
1/ Verwijder het linker zij paneel om toegang te verkrijgen tot de 'zadel opener' "ontvanger controle-eenheid" zoals aangegeven op screenshot
2/ Verwijder de metalen terminal en verbind deze gedurende ten minste 10 seconden met een goed massa-punt, of met aansluit terminal 7 (NE= Zwart).
3/ Na deze bewerking zullen alle door de afstandsbedieningen opgeslagen gegevens in de controle-eenheid worden geschrapt.

Na deze handeling probeerde ik de sleutel te resetten maar het probleem was nog altijd het zelfde.

Ik stelde toen ook vast dat de lichten niet meer werkten en dat kwam door die zekering.

Dus door die kortsluiting uit te voeren met die terminal is die zekering gesprongen.
 
Okay duidelijk ik kon niet vast stellen dat je al zo snel alle handelingen zou gaan uitvoeren die ik had opgeschreven dus nooit gedacht dat jij al zo snel aan de gang zou gaan 8-)

Dit voornamelijk omdat ik zoals je had gezien een paar vraagtekens had.
Ik had eerder verwacht dat je garantie technisch misschien naar een garagist zou gaan, of dat we er nog even over door zouden babbelen.

Cheers Jan

p.s.
Contact slot stond toch wel uit toen je ging re-setten?
 
Laatst bewerkt:
Ik ga binnenkort eens langs bij de dealer.

Enkele weken terug hebben ze handvat verwarming geïnstalleerd.....daar zit misschien de oorzaak.

Zij moeten het maar onderzoeken.

Nog eens bedankt voor de hulp.
 
Ja is okay,
misschien is het handig dat je hem ook dit geen hierboven mee laat lezen, dan kan hij
hier misschien zelf iets uit opmaken.

prettig uiteinde gewenst
 
Zal ik toch beter niet zeggen zeker ....anders zeggen ze dat ik er aan geprutst heb en ben ik mijn garantie kwijt....denk je ook niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan