Tweetakt verenigt U zich hiero deel2

Hij is al gewaarschuwd door de vorige eigenaar:
Ja leuk, en nu? Hoe rijdt dat?
Voor geen meter! Maar dat is juist z'n charme. Hij lekt een beetje olie, rookt als een idioot (wat normaal is voor een 2takt) maar je hebt er meer bekijks mee dan met je doorsnee motor.
_O- :)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben bang dat ik hier ook eens wat mee moet gaan lezen :')

Ik heb van een MF er een Jawa 340 overgnomen (as zaterdag ophalen), en weet niks van 2 takt, en heb er ook nog nooit op gereden.
Tis een 640 he.....340 is een Volvo........................... :)
 
Vandaag maar een ff een stuk gereden op de Elsie,was weer~[/quote]

Wat betekent Elsie eigenlijk? Prachtige motor overigens. Is deze opgeknapt of is ie nog in zo'n mooie staat?
 
Vandaag maar een ff een stuk gereden op de Elsie,was weer\

Wat betekent Elsie eigenlijk? Prachtige motor overigens. Is deze opgeknapt of is ie nog in zo'n mooie staat?[/quote]

Deze is helemaal uit elkaar geweest,en daarna opgeknapt door de vorige eigenaar.
Elsie is een koosnaampje dat door de Engelsen is verzonnen,komt inderdaad van LC,
spreek je uit als elsie in het engels,dat is dus the Elsie geworden. :)
 
Mooi blok :Y ,alleen jammer dat het in een 3 wieler zit. :)
 
Laatst bewerkt:
Deze hebben hetzelfde blok...

1323661490_0bbfc05128_o.jpg


2392509896_350db002e4_o.jpg


5207491622_f321e6dc63_o.jpg
 
Zijn mooie links en plaatjes voorbij gekomen! :9~

Ik heb weer met de scanner zitten spelen en weer wat uit oude motor boekjes gehaald.
Alleen het uploaden valt deze keer helemaal niet mee.
Computer een paar keer vast gelopen :N (toch eens de afstelling controleren dan :+ )

De grootste is achter de rug (100mb)
Is wel een leuk verslag van een yamaha rd500 en suzuki rg500 van 12 a4'tjes.
Komt uit een nieuwer boekje, Klassik Motorrad, komt geloof ik elke maand uit staan altijd wel leuke dingen in over klassiekers en oude racers (niet alleen 2 takt, maargoed)

rg-rd.jpg


en de download link: http://www.megaupload.com/?d=AEFVT7T6
(de link werkt momenteel bij mij niet, maar werkte toe net nog wel?? :? )

Met de rest (stuk of 40 ) ben ik nog bezig en die komen wel als ik met ze allemaal klaar ben. :)
 
Link werkt inderdaad niet :N ,zeker een virusje gedownload Kenny :)
 
Laatst bewerkt:
Hoi allemaal, ik heb het vermoeden dat men hier wellicht meer verdiep in kwaliteit van 2 takt olie dan in het verwante jawa topic :+

Op het net staat erg weinig over goede en slechte(voorzover bestaande) olie.
Ik had eerder begrepen dat volsynthetische olie veel beter is dan de andere soorten, ivm koolvorming.

Iemand beweerde dat slechte volsynthetische olie toch meer roet afzet dan een goede minerale variant.. (hoe dan?)
ik vraag me af in hoeverre dergelijke beweringen kunnen worden onderbouwd.
Natuurlijk snap ik heel goed dat ensen voor een bekend merk keizen want niemand zit op een vastloper te wachten.

Maar de hema(tweetakt) oliezou van BP afkomstig zijn. Als de codes'op de verpakking overeenkomen met een A-merk, zijn ze dan even goed of zegt dat niet alles?
Wel interessant vond ik te lezen op een duitse website dat sommige tweetaktolien weinig roken. Dit zou ten koste gaan van de smerende werking.(terwijl mensen geringere rookontwikkeling vaak koppelen aan kwaliteit?) .
Goed, zijn er harde data?
Ofwel, is goedkope olie slechter of is het dezelfde pruk in een andere verpakking??>
 
Is dat belangrijk voor een Jawa?,die Jawa,s maken geen toeren ,een goede 1/2 syntheet
is meer dan goed genoeg ,ik gebruikte vroeger 1/2 syntheet van Shell in m,n RD dat was
zeer goede olie en hij liep erop als een raket,ik vond dat een veel betere olie als volsynthetische
van Castrol.
Nu gebruik ik Mobil1 racing dat is behoorlijk prijzig en lijkt mij overkill voor een Jawa,is trouwens
helaas ook niet meer leverbaar,als m,n voorraad op is ga ik Silkolene kartolie proberen,dat is
een olie met een mooie viscositeit,zit tussen meng en injectieolie in ,dat is dus een mengolie
die ik in een olietankje kan doen,alle injectieolieen zijn omdat ze soms teveel verdund worden
door de fabrikanten inferieur aan mengolieen ,ze zijn voor de meeste toepassingen aardig ,maar
voor zware 2takten niet het beste .
Als je Jawa geen apart olietankje heeft,dan kan je het beste mengolie gebruiken,
het maakt dan niet uit welk merk je neemt ,ze zijn allemaal beter dan injectieolie.
 
Laatst bewerkt:
Link doet het nog niet. -O-
Ik snap er niks van, nu ben ik ook geen computerheld, maargoed.

Haha, naja de computer wat wij hebben is ondertussen ook al een oldtimer, die vind al die grote bestanden niet zo leuk. _O-

Nog een kolengestookte zeker :+
 
Is dat belangrijk voor een Jawa?,,ik gebruikte vroeger 1/2 syntheet van Shell in m,n RD dat was
zeer goede olie en hij liep erop als een raket,ik vond dat een veel betere olie als volsynthetische
van Castrol.
door de fabrikanten inferieur aan mengolieen ,ze zijn voor de meeste toepassingen aardig ,maar
tieolie.


Ik bedoelde mijn vraag niet jawa-gerelateerd, maar meer oliegerelateerd. ;) Het enige is dat koolvorming in deze belanrijk is omdat jawa's omwille de kukaslagering een overdadige hoeveelheid olie zouden meten hebben.
ik ben wel benieuwd WAAROM je de halfsyntheet beter vond dan de volsyntheet.


Weet iemand; is EUROL een B-merk van Castrol??
Mensen ervaring met eurol 2taktolie??
 
Ik bedoelde mijn vraag niet jawa-gerelateerd, maar meer oliegerelateerd. ;) Het enige is dat koolvorming in deze belanrijk is omdat jawa's omwille de kukaslagering een overdadige hoeveelheid olie zouden meten hebben.
ik ben wel benieuwd WAAROM je de halfsyntheet beter vond dan de volsyntheet.


Weet iemand; is EUROL een B-merk van Castrol??
Mensen ervaring met eurol 2taktolie??

Niet zozeer dat een half syntheet beter is dan een volsyntheet,maar de motor liep gewoon een stuk beter met Shell dan Castrol TTS,als het om lage kool afzetting gaat
dan schijnt Bel Ray H1R het beste te zijn.
Kijk wel uit met het wisselen van verschillende merken en type,s olie,sommige
verdragen elkaar niet ,bij gebruik van een ander merk of type olie altijd de eerste
paar 100 km rustig aan rijden,en bij het bebruik van een olietank de tank eerst helemaal
leeg maken voordat je er een ander merk of type olie in doet.
Ook goed kijken wat voor toepassing de olie geschikt is,er zit nogal wat verschil in,zo
heb je speciale olie voor buitenboord motoren,sneeuwscooters,karts,motorcross,vliegtuigen,wedstijdmotoren,luchtgekoelde
en watergekoelde motoren,maar dat staat meestal wel aangegeven op de verpakking.
Eurol heeft zover ik weet niets met Castrol te maken,het is een zogenaamde Blender,
die koopt olie in en voegt dan zelf dopes toe ,het is dus geen oliefabrikant,overigens
zijn de meeste merkjes dat niet,die kopen olie bij de grote maatschappijen zoals bv
Shell en Exxon of op de vrije markt en voegen daar vervolgens zelf allerlei dopes aan toe.

Hier nog een paar olietesten en info
Two stroke engine oil, two stroke engine oil test, testing results for two stroke aircraft engine oil.
http://www.geistware.com/rcmodeling/articles/oil_test/index.htm
http://www.bridgestonemotorcycle.com/documents/oilpremix6.pdf
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan