Yamaha XV Virago topic [deel II]

Foto'tje? :) Bouwjaar?

Waar ik eigenlijk even benieuwd naar was. In het techniektopic is te zien hoe wij een XV750SE aan het opknappen zijn. In het voorjaar wil ik hier zelf even op rijden, omdat ik op mijn Firestorm waarschijnlijk last van mijn rug krijg (afgelopen zomer m'n rug gebroken door een motorongeluk... :( ). Daarna mag de Virago de verkoop in.

Ding heeft behoooorlijk wat nieuwe onderdelen (honderdje of 6) en ziet d'r straks gewoon goed uit. De mile-teller van 9.600 lijkt wel te kloppen, alle tandwielen (bijv startkoppeling) zijn puntgaaf en niet (schuin)afgesleten. Wat is een beetje de richtprijs voor zoiets?? :?
Ik heb uiteraard al gezocht op internet, maar daar zijn ze niet te vinden in goede/gerestaureerde staat. Enkel in onderdelen te koop, of 'afgeragt' maar wel lopend voor 4-500 euro.
 
Laatst bewerkt:
Mijne is puntgaaf en met veel chroom en net
officieel ( voor verzekering) getaxeerd op......
2300 euries...... :]
Hangt er dus van af hoe goed en mooi die van jou is..
 
Kijk aan, bedankt voor je reactie! Bouwjaar? Km stand? En vooral... Foto??? :)

Het project kun je vinden in het Techniek gedeelte op het forum, kan zo geen linkje posten vanaf mijn telefoon. Maar een bedrag van 1000-1500 is bijv. niet onredelijk begrijp ik, mits in goede staat?
 
Hoi

De bike is van begin 1981 en de km stand is ong 39000
en de foto.......
full
 
Hoi

De bike is van begin 1981 en de km stand is ong 39000
en de foto.......
[afbeelding]

Oooow wat glimt die!!
Dat doet de mijne niet maar wel net zo oud.
Maar het valt nu pas op dat jij een TR1 tank er op hebt zitten??
En ik heb je motor al wel vaker gezien en het is me nooit opgevallen.
 
Klopt, de tank is van de TR1 en daarom is de buddy 5 cm ingekort bij de tank.
Maar nou kan ik wel "eeuwig" doorrijden.... 260 km op 1 tank is zat te doen.
(verder White Power binnenveren in de vering voor en achter)
en een remschijf van een ......?...(andere Yamaha) met sleuven.

( en wat bijna nooit iemand ziet...het rempedaal is doorgezaagd en in een andere hoek gezet.
Daardoor zit het voor mij beter precies onder mijn laars en hoef ik alleen maar te trappen.
normaal zat ie of te laag of te hoog)
nou is het een heerlijke toerbuffel :]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar een bedrag van 1000-1500 is bijv. niet onredelijk begrijp ik, mits in goede staat?

1500 lijkt me prima, als iemand er een goede bike voor krijgt.
En de startkoppeling is ok als ik het begrijp ?
Je hebt er al naar gekeken, is ie dus gemodificeerd?
Weet je hoe en wat?
 
1500 lijkt me prima, als iemand er een goede bike voor krijgt.
En de startkoppeling is ok als ik het begrijp ?
Je hebt er al naar gekeken, is ie dus gemodificeerd?
Weet je hoe en wat?

:Y Heb ik zelf gedaan. Er zijn een aantal onderdelen van vernieuwd (clipjes, veertjes e.d.). Zelf zijn we daarna nog aan het experimenteren geweest met een shim plaatsen, zodat hij het tandwiel verder in het tandwiel van het vliegwiel drukt. Als je nu met een volle accu start, start hij gewoon 100% goed.
Moet er dan wel bij zeggen dat de tandwielen v/d startkoppeling er nog 100% goed uit zagen. Kan me voorstellen dat bovenstaande niet werkt als ze al half afgesleten zijn.... :N
 
Waarom met volle accu ?? ( ja ok...met lege accu wil niet......)
Maar mijn accu hoeft niet vol te zijn. heb je er wel irridium bougies in ?
Scheelt enorm. Start altijd en je hebt minder spanning nodig voor een vonk en nooit meer een
vetgeslagen bougie.
Die startkoppeling....zat er als klemveer om de startkoppeling 1 clipveer of al twee?
( twee is nl gemodificeerd)
Mijn tandwielen zijn schuin afgefreesd, ook die van de rotor.
ben altijd nieuwsgiering naar alternatieve mogelijkheden.
Met mijn modificatie nog nooit een misstart gehad. Spul pakt altijd.
Ik hoor het wel
 
Ik heb eerst met een hulpaccu geprobeerd te starten, toen had ik nog geen nieuwe accu gekocht, en daar sloeg hij al weer vaker over dan daarna met een verse accu. Uiteraard maakt hij dan ook beter contact op de polen. Maar gevoelsmatig , als hij een volle accu heeft, start hij het best (en slaat minder over).
Die bougies, dat weet ik eigenlijk niet. Heb de oude bougies eruit gehaald en daarmee naar de motorzaak geweest, en gewoon het zelfde soort meegenomen. Zijn volgens mij - als ik het me goed herinner - de bougies die ook in het handboek beschreven staan.
Om de startkoppeling zat 1 grote veer, deze heb ik o.a. vernieuwd.

Mijn tandwielen zijn dus recht, en hoekig (als nieuw). Ik bedoelde dat ze niet (schuin) afgesleten zijn door slijtage > veel starten + geratel.

Op internet las ik dat er in 1985 oid een terugroepactie van Yamaha was, voor dit type motor. Er zouden dan inderdaad schuin afgefreesde tandwielen in komen. Weet niet of dit waar is?

Dit is de motor waar 't over gaat: Opknapproject: Yamaha XV 750 SE 1982 - Tips gevraagd!
 
Laatst bewerkt:
1 goede raad....dumpen die bougies.
koop iridium/platinum.
Mijne zitten er al drie jaar in en zijn nog super, volgens de dealer.
Vonkspanning is ong 1000 of meer volt lager dan gewone bougies.

startkoppeling.
hmmm...weet nu niet of er wel iets veranderd is bij die van jou.
veer vernieuwen.....da's een tijdelijke oplossing.
hierbij een foto van mijn gereviseerde en aangepaste koppeling, dus met dubbele clipveer, waarvoor een geul gefreesd is .
Ook zijn tandwielen schuin afgefreesd.
gewoon even ter info
doet een bedrijf hier in de buurt.
Je brengt jouw startkoppeling(afspraak maken !) en zij ruilen om of passen aan.
Vergeet dan niet het tandwiel achter op de rotor !!
één van de foto's
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is niet alleen een veer vernieuwen, maar ook de shim (1 mm) erachter plaatsen. Hierdoor komt het geheel wat naar voren. Orgineel pakte tandwiel C maar 2-3 mm in tandwiel D, door die shim te plaatsen pakt hij nu 3-4 mm. Hierdoor schiet hij er dus minder (in mijn geval dus niet) van af > ratelen.
Zo was dit dus bij mijn motor, hoe dit bij anderen is weet ik niet.

Bij het plaatsen van die shim/ring, wel goed opletten dat tandwiel C in 'rust' positie niet tegen tandwiel D aankomt, ik kwam erachter dat dit bij een te dikke ring gebeurt, vooraf dus goed kijken! :)

Hoeveel koste deze manier van reviseren als ik vragen mag?
 
Laatst bewerkt:
hoi, was ff druk deze dagen
eh, destijds kostte het mij 150 euro, maar momenteel schijnt het iets meer te zijn.
( was bij fcattier.nl )
 
Het is niet alleen een veer vernieuwen, maar ook de shim (1 mm) erachter plaatsen. Hierdoor komt het geheel wat naar voren. Orgineel pakte tandwiel C maar 2-3 mm in tandwiel D, door die shim te plaatsen pakt hij nu 3-4 mm. Hierdoor schiet hij er dus minder (in mijn geval dus niet) van af > ratelen.
Zo was dit dus bij mijn motor, hoe dit bij anderen is weet ik niet.
Klopt, zo werkt het :Y
En bij modellen waar al wat mee is gereden, zijn door de kwaaltjes ook de veer en de klemvorken slapper dan de bedoeling.
En als je dan toch daar bezig bent, moet je die ook meepakken, al is het maar preventief :Y
Bij het plaatsen van die shim/ring, wel goed opletten dat tandwiel C in 'rust' positie niet tegen tandwiel D aankomt, ik kwam erachter dat dit bij een te dikke ring gebeurt, vooraf dus goed kijken! :)

Hoeveel koste deze manier van reviseren als ik vragen mag?
 
1 goede raad....dumpen die bougies.
koop iridium/platinum.
Mijne zitten er al drie jaar in en zijn nog super, volgens de dealer.
Vonkspanning is ong 1000 of meer volt lager dan gewone bougies.

startkoppeling.
hmmm...weet nu niet of er wel iets veranderd is bij die van jou.
veer vernieuwen.....da's een tijdelijke oplossing.
hierbij een foto van mijn gereviseerde en aangepaste koppeling, dus met dubbele clipveer, waarvoor een geul gefreesd is .
Ook zijn tandwielen schuin afgefreesd.
gewoon even ter info
doet een bedrijf hier in de buurt.
Je brengt jouw startkoppeling(afspraak maken !) en zij ruilen om of passen aan.
Vergeet dan niet het tandwiel achter op de rotor !!
één van de foto's [afbeelding]

Dat lijkt meer op een echte modificatie! :)
Prijs is hoger dan de oplossing die ik hierboven postte.
 
Ik heb de koppeling (setje platen en veren) vervangen van een Virago 535 ('93er + 45.000km).
Eenmaal gemonteerd volgens een van de manuals loop ik telkens tegen het probleem aan dat de koppeling niet volledig wil lossen.
M.a.w. in z'n 1 gaat nog maar volgens naar z'n 2 vergt dusdanig lompe kracht dat tegen mijn gevoel in gaat. Het strakker afstellen van de koppellings kabel zorgt dat het geheel wel lost maar de kracht die je dan weer op de koppellings hendel moet uitvoeren is meer voor in de sportzaal. Ik moet de motor weer uit zetten om het geheel in de neutraal stand te krijgen.

Het taatslager ziet er naar mijn mening nog goed uit, geen speling voelbaar op de as/worm overbrenging.

Iemand een idee waar ik mee verder kan :?
Als er meer info nodig is, geef maar aan wat en ik vul het wel weer aan.
 
Toch een montage misser?

Platen in volgorde en met de juiste kant naar buiten?

Heb je de boel ook opgemeten (eea staat in wphb). Misschien is het te dik.
 
Dat zou kunnen,

Het is een vervangend setje geweest van Lucas en de maten komen overeen met de wphb
De bolle kant van de "niet gevoerde" platen heb ik naar de buitenzijde toe wijzen.
Bij de gevoerde platen heb ik geen verschil kunnen ontdekken.

Ik zal er nog eens naar kijken.
 
Laatst bewerkt:
Gek genoeg zitten in de platen geen markeringen of iets van dien aard, alleen de afgeronde vorm van de gestanste platen. De gevoerde platen hebben ook geen specifieke kenmerken.
De specifieke diktes liggen allen binnen de gestelde marges.

Ik heb de veren nog eens na gemeten en die blijken iets korter dan gesteld.
Volgens het wphb moeten die 39,5mm zijn en minimaal 38,5..... guess what de mijne zijn 37,5mm... Te kort dus. Zal daar eerst nieuwe voor halen.

Nog een vraagje, achter het pakket heb je naast de drukplaat en het borgdraad nog 2 andere platen liggen.
De ene is conisch gevormd, de andere iets kleiner heeft een opstaand randje.
Wat is de correcte manier van plaatsen?
Uit de fiche's en wphb kom ik weinig aanwijzingen tegen hoe deze te plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Weet er iemand of er oliepeilstokjes zijn voor de xv700? Het kijkglaasje zit achter een beugel van de forwardcontrol....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan