Communicatie op de motor

jopperman

MF'er
2 nov 2011
132
0
Nou wil ik komend seizoen met z'n tweeen gaan rijden. Hoe kan ik het beste met mijn collega communiceren?

Via portofoon? of wat anders?
Waar moet je verder op letten?
 
Communiceren is heel breed, en ieder heeft zijn eigen idee van wat het lekkerst is. De ene wil onder het rijden de hele rit babbelen, de ander wil enkel af en toe een instructie doorroepen of even kort overleggen waar men heen gaat, de volgende wil helemaal niet praten.

Voor alles heb je andere spullen nodig. Ik vind het zelf goed genoeg om gewoon met handgebaren te werken, zo veel heb ik niet te melden. Zou ik op vakantie gaan met iemand is het wel fijn om af en toe al rijdende wat te overleggen.

Ik weet maar van een paar communicatiesetjes wat af: de Interphone F4 en de Cardo Scala Rider. Allebei voor communicatie heel goed geschikt en alles komt duidelijk door, bij de ene bij een wat verder bereik dan de ander. Ik weet dat de Interphone F4 heel mooi geluid qua muziek ook meegeeft. Ik moet er wel bij zeggen dat ik dit via via heb gehoord: ik heb zelf helaas nog nooit zo'n setje mogen testen.

Succes. :)

Edit: kijk anders ook even naar de reviews van verschillende setjes op motorshopper.nl
Hou er trouwens rekening mee dat verschillende merken setjes niet met elkaar gekoppeld kunnen worden.
 
Laatst bewerkt:
100 wensen, 100 mogelijkheden :) . Wat wil je precies?
- van bestuurder naar Duo? Wil je bekabeld of draadloos?
- van motor naar motor?
- van motor naar meer dan één motor?

Er zijn een aantal goede producten op de markt om draadloos met elkaar te communiceren, Scala (Cardo), Interphone, Sena om maar wat te noemen. Elk van deze producten heeft voor en nadelen.
Even wat eigenschappen:
Scala
- Werkt met foxbesturing, de lijn gaat dus automatisch open en dicht op spraakherkenning.
- Goed verstaanbaar tot +/- 120km/u (afhankelijk van wind, motor, oordoppen etc.)
- Kan met navigatie gepaird worden, + met een andere headset voor communicatie.
- Accu kan eventueel tijdens het rijden opgeladen worden.
- Op de meeste helmen in te bouwen.
- De keuze tussen een beugel- of bekabelde microfoon. (Systeemhelm vs intergraalhelm)
- Afstond motor-motor maximaal 1600m

Interphone
- Werkt met PTT = Push To Talk. Dit houdt in dat je de lijn handmatig open en dicht moet zetten door op een knopje te drukken. De lijn kan ook open blijven staan (ruisonderdrukker), maar dit heeft uiteraard zijn weerslag op accuduur en comfort.
- Goed verstaanbaar tot +/- 180km/u (afhankelijk van wind, motor, oordoppen etc.)
- Kan met navigatie gepaird worden, + met een andere headset voor communicatie.
- Accu kan niet tijdens het rijden opgeladen worden. (kan alleen bij geen gebruik geluid)
- Op vrijwel alle helmen in te bouwen.
- Enkel als beugelmicrofoon (wel flexibeler dan bij Scala)
- Afstand motor-motor maximaal 500m

In Sena ben ik niet echt thuis, maar die schijnen de voordelen van Scala en Interphone aardig gecombineerd te hebben.

Wil je met meerdere motoren kunnen communiceren, kun je een Bluetooth headset combineren met een Bluetooth walky-talky. Dan kun je (bijvoorbeeld met een Midland) tot maximaal 6 motoren op dezelfde lijn gebruiken, tot een kilometer of 5/6.
 
Hou er trouwens rekening mee dat verschillende merken setjes niet met elkaar gekoppeld kunnen worden.

Goeie tip! Een Schuberth SRCS kraag kan wél met een Scala gekoppeld worden (beide Cardo), maar dan zit je uiteraard aan de 200/300 meter bereik van De SCRS vast! Wanneer je met een portofoon gaat werken heb je hier gene last van, de communicatie gaat dan immers via de walky-talky.
 
Het gaat om 2 afzonderlijke rijders. Dus communicatie van motor naar motor.

In eerste instantie gaat het maar om 2 motoren. Is het nog mogelijk om later, via een zelfde portofoon, een 3e of 4e rijder toe te voegen op de zelfde frequentie?
Waarom kun je niet verschillende merken met elkaar koppelen? Gaat het niet alleen om de frequentie?
 
Hierboven worden sets beschreven die werken met Bluetooth, maar een draadloze verbinding kan ook met portofoons. Dat werkt vaak universeler, minder gezeur met dat merken wel/niet met elkaar samen gaan. En in principe kan je een oneindig aantal mensen 'koppelen' ( op het zelfde kanaal).
 
Laatst bewerkt:
Hierboven worden sets beschreven die werken met Bluetooth, maar een draadloze verbinding kan ook met portofoons. Dat werkt vaak universeler, minder gezeur met dat merken wel/niet met elkaar samen gaan. En in principe kan je een oneindig aantal mensen 'koppelen' ( op het zelfde kanaal).

Dat zag ik later ook, dat deze op bleutooth werken (dit heb ik liever niet). Maar er zijn er toch ook die gewoon op een 'radio'kanaal werken? Iets van waar je op 8 kanalen kunt praten.

Wat zijn hier goede alternatieven in?
 
Laatst bewerkt:
Bluetooth setjes kun je niet met elkaar koppelen, omdat de verbinding niet via de universele bluetooth gaat. Klinkt heel tegenstrijdig, maar die dingen heten alleen 'bluetooth', omdat je ze via BT kunt koppelen met een GPS of GSM.
Het mooiste is om een BT headset te koppelen met een BT portofoon. Dan heb je namelijk geen kabels lopen van de portofoon naar je helm en zit je dus nergens aan vast. In principe kunnen alle merken portofoons met elkaar gebruikt worden, mits je de mogelijkheid hebt om zelf het kanaal te kiezen.
Die mogelijkheid heb je niet met een 'BT' setje, die hebben een vast kanaal waardoor merken onderling niet uit te wisselen zijn.
Ik heb zelf heel goede ervaringen met deze i.c.m. met een Interphone F2.
Niet goedkoop, maar ook niet belachelijk duur.
 
Ik heb gekozen voor de onderstaande oplossing. Bluetooth vindt ik niet voldoen. Juist als je een paar straten uit elkaar bent is communicatie handig.

Zend/ontvanger
Met oog op een motorvakantie naar de UK & Ierland, en ik toch bezig was met de boel te verbouwen, heb ik de GTR voorzien van een zend/ontvanger voor onderlinge communicatie. En dat heeft goed uitgepakt. Daar hebben we heel veel plezier van gehad. Zie het reisverslag: Fotoreisverslag: Motorvakantie UK & Ierland

Buiten dat het handig en gezellig is als je zo nu en dan even kan communiceren, komt het ook de veiligheid ten goede. Je kunt elkaar waarschuwen voor grind in de bocht, gladde wildroosters, schapen, inhalend verkeer en mooie vrouwen. Als de achterste wordt opgehouden kan je als voorste gewoon doorrijden en route aanwijzingen doorgeven. Ook als de onderlinge afstand wat groter wordt is het geen enkel probleem.

Ik heb gekozen voor een UHF transceiver die kan zenden en ontvangen op 400 t/m 470Mhz.(UHF=Ultra High Frequency) En aangezien de ruimte bij een GTR1400 erg beperkt is de portofoon versie. Het voordeel van deze frequentie is dat er niet zo’n hoge antenne nodig is. Bovendien is het bereik uitstekend.

Om niemand in de weg te zitten kan je het beste gebruik maken van de LPD frequenties. (Low Power Device, zoals afstandbedieningen voor auto’s e.d.) Er zijn 69 frequenties beschikbaar. kanaal 01: 433.075MHz t/m kanaal 69: 434.775MHz

Ook er 8 MPR frequenties voor walki talkies, babyfoons, rijscholen e.d.
KANAAL 1, 446.00625 MHZ
KANAAL 2, 446.01875 MHZ
KANAAL 3, 446.03125 MHZ
KANAAL 4, 446,04375 MHZ
KANAAL 5, 446.05625 MHZ
KANAAL 6, 446.06875 MHZ
KANAAL 7, 446.08125 MHZ
KANAAL 8, 446.09375 MHZ

Op de LPD frequenties mag je eigenlijk maar met 10mW (0,01W) vermogen uitzenden, zonder externe antenne. En op de PMR frequenties slechts met 0,5W zendvermogen. Met meer vermogen heb je eigenlijk een zendvergunning nodig. Maar zolang je buiten deze frequenties niemand in de weg zit kom je er wel mee weg.

Ik heb gekozen voor de Wouxun KG-699E met een zendvermogen van 5W.(+/- 70 euro) Maar er zijn overigens ook eenvoudigere portofoons te koop. Zelfs al voor 38 dollar inclusief de verzendkosten! (Zie: 409shop,walkie-talkie,Handheld Transceiver Radio )
Portofoon01.jpg

Om de porto van spanning te kunnen voorzien is een adapter nodig die op de plek van de batterij geklikt kan worden en voorzien is van een sigaretten aanstekerplug.

Er zit geen elektronica in deze plug, op het LEDtje na dan. Deze kan er dus afgeknipt worden en voorzien worden van een connector.
Portofoon02.jpg


De antenne kan er afgeschroefd worden en op de plek van de antenne kan een connector geschroefd worden zodat er een BCN connector op aangesloten kan worden. Een drukknop wordt gebruikt als PTT knop. (Push To Talk) Ik heb twee kabeltjes gebruikt met haakse jack connectoren voor de microfoon ingang en de audio uitgang.
Portofoon03.jpg


Om de portofoon te verbinden met de externe antenne zijn de onderstaande connectors nodig met een stukje coaxkabel van 50ohm.
Portofoon04.jpg


De antenne is een heel erg belangrijk onderdeel. Hiermee staat of valt de bruikbaarheid. Een sterke zender met een zwakke zender zal onvoldoende presteren. En zwakke zender met een goede antenne kan daarentegen wel goede prestaties kunnen halen. De antenne is slechts 37cm lang en is geschikt voor 400 tot 470Mhz.

Voor een motor kan niet iedere antenne gebruikt worden. Er moet gebruik gemaakt worden van een “no ground plane” antenne. Een standaard antenne is bedoeld om bijvoorbeeld op het ijzeren dak van een auto geplaatst te worden. Maar de meeste motoren hebben geen groot ijzer vlak. Gelukkig worden er ook antennes gemaakt voor campers die een plastiic dak hebben. Dit is de Diamond SG-M803N van 39 euro.
Portofoon05.jpg


De onderstaande klem, met een plaatje metaal, is gebruikt om de antenne te bevestigen.
Portofoon06.jpg


De PTT knop is op deze manier bevestigd. Deze keer heb ik een waterdichte knop gebruik. De portofoons hebben ook een VOX functie. Zal je spreekt zal de zender automatisch gaan zenden. Door de lawaaiige omgeving op de motor heb ik hier weinig vertrouwen in en gebruik ik een PTT knop om te spreken.
Portofoon07.jpg


Op de plek van het opbergvakje voor het boordgereedschap is de porto geplaatst. Een paar stukken schuim houden de boel veilig op zijn plaats.
Portofoon08.jpg


Met een klem is de antenne aan de handgrepen van de passagier bevestigd. De passagier heeft hier nauwelijks last van.
Portofoon09.jpg


De antenne staat een beetje schuin zodat de topkoffer gewoon open kan zonder de antenne te raken.
Portofoon10.jpg


Al met al is het mogelijk om voor een bedrag van om en bij 150 euro een motor te voorzien van uitstekende communicatie middelen.
Portofoon11.jpg


Overal in het land staan relais stations op hoge plaatsen. In Amsterdam bijvoorbeeld op de Rembrant toren. Dit zijn gevoelige ontvangers die het ontvangen signaal op een andere frequentie met een hoog vermogen weer uitzenden. Op deze manier kan het bereik vele tientallen kilometers zijn. Maar die zijn eigenlijk alleen voor vergunningshouders.

De porto’s hebben vele instel mogelijkheden. De meeste zijn voor gebruik op de motor niet van belang. De instellingen die wel nut hebben zijn:

- Rogerbeep. Een pieptoon bij het starten met zenden en bij het loslaten van de zendknop. Op de motor is dit zeker handig.
- Busy Channel Lockout. Om te voorkomen dat meerdere mensen tegelijk gaan zenden en door elkaar gaan praten. De zender checkt dan eerst of de boel vrij is.
- CTCSS. Een soort code die er voor zorgt dat je alleen zenders hoort met dezelfde code. Vreemden kunnen er dan niet doorheen komen.
 
Ik heb gekozen voor de onderstaande oplossing. Bluetooth vindt ik niet voldoen. Juist als je een paar straten uit elkaar bent is communicatie handig.

Zend/ontvanger
Met oog op een motorvakantie naar de UK & Ierland, en ik toch bezig was met de boel te verbouwen, heb ik de GTR voorzien van een zend/ontvanger voor onderlinge communicatie. En dat heeft goed uitgepakt. Daar hebben we heel veel plezier van gehad. Zie het reisverslag: Fotoreisverslag: Motorvakantie UK & Ierland

Buiten dat het handig en gezellig is als je zo nu en dan even kan communiceren, komt het ook de veiligheid ten goede. Je kunt elkaar waarschuwen voor grind in de bocht, gladde wildroosters, schapen, inhalend verkeer en mooie vrouwen. Als de achterste wordt opgehouden kan je als voorste gewoon doorrijden en route aanwijzingen doorgeven. Ook als de onderlinge afstand wat groter wordt is het geen enkel probleem.

Ik heb gekozen voor een UHF transceiver die kan zenden en ontvangen op 400 t/m 470Mhz.(UHF=Ultra High Frequency) En aangezien de ruimte bij een GTR1400 erg beperkt is de portofoon versie. Het voordeel van deze frequentie is dat er niet zo’n hoge antenne nodig is. Bovendien is het bereik uitstekend.

Om niemand in de weg te zitten kan je het beste gebruik maken van de LPD frequenties. (Low Power Device, zoals afstandbedieningen voor auto’s e.d.) Er zijn 69 frequenties beschikbaar. kanaal 01: 433.075MHz t/m kanaal 69: 434.775MHz

Ook er 8 MPR frequenties voor walki talkies, babyfoons, rijscholen e.d.
KANAAL 1, 446.00625 MHZ
KANAAL 2, 446.01875 MHZ
KANAAL 3, 446.03125 MHZ
KANAAL 4, 446,04375 MHZ
KANAAL 5, 446.05625 MHZ
KANAAL 6, 446.06875 MHZ
KANAAL 7, 446.08125 MHZ
KANAAL 8, 446.09375 MHZ

Op de LPD frequenties mag je eigenlijk maar met 10mW (0,01W) vermogen uitzenden, zonder externe antenne. En op de PMR frequenties slechts met 0,5W zendvermogen. Met meer vermogen heb je eigenlijk een zendvergunning nodig. Maar zolang je buiten deze frequenties niemand in de weg zit kom je er wel mee weg.

Ik heb gekozen voor de Wouxun KG-699E met een zendvermogen van 5W.(+/- 70 euro) Maar er zijn overigens ook eenvoudigere portofoons te koop. Zelfs al voor 38 dollar inclusief de verzendkosten! (Zie: 409shop,walkie-talkie,Handheld Transceiver Radio )
[afbeelding]
Om de porto van spanning te kunnen voorzien is een adapter nodig die op de plek van de batterij geklikt kan worden en voorzien is van een sigaretten aanstekerplug.

Er zit geen elektronica in deze plug, op het LEDtje na dan. Deze kan er dus afgeknipt worden en voorzien worden van een connector.
[afbeelding]

De antenne kan er afgeschroefd worden en op de plek van de antenne kan een connector geschroefd worden zodat er een BCN connector op aangesloten kan worden. Een drukknop wordt gebruikt als PTT knop. (Push To Talk) Ik heb twee kabeltjes gebruikt met haakse jack connectoren voor de microfoon ingang en de audio uitgang.
[afbeelding]

Om de portofoon te verbinden met de externe antenne zijn de onderstaande connectors nodig met een stukje coaxkabel van 50ohm.
[afbeelding]

De antenne is een heel erg belangrijk onderdeel. Hiermee staat of valt de bruikbaarheid. Een sterke zender met een zwakke zender zal onvoldoende presteren. En zwakke zender met een goede antenne kan daarentegen wel goede prestaties kunnen halen. De antenne is slechts 37cm lang en is geschikt voor 400 tot 470Mhz.

Voor een motor kan niet iedere antenne gebruikt worden. Er moet gebruik gemaakt worden van een “no ground plane” antenne. Een standaard antenne is bedoeld om bijvoorbeeld op het ijzeren dak van een auto geplaatst te worden. Maar de meeste motoren hebben geen groot ijzer vlak. Gelukkig worden er ook antennes gemaakt voor campers die een plastiic dak hebben. Dit is de Diamond SG-M803N van 39 euro.
[afbeelding]

De onderstaande klem, met een plaatje metaal, is gebruikt om de antenne te bevestigen.
[afbeelding]

De PTT knop is op deze manier bevestigd. Deze keer heb ik een waterdichte knop gebruik. De portofoons hebben ook een VOX functie. Zal je spreekt zal de zender automatisch gaan zenden. Door de lawaaiige omgeving op de motor heb ik hier weinig vertrouwen in en gebruik ik een PTT knop om te spreken.
[afbeelding]

Op de plek van het opbergvakje voor het boordgereedschap is de porto geplaatst. Een paar stukken schuim houden de boel veilig op zijn plaats.
[afbeelding]

Met een klem is de antenne aan de handgrepen van de passagier bevestigd. De passagier heeft hier nauwelijks last van.
[afbeelding]

De antenne staat een beetje schuin zodat de topkoffer gewoon open kan zonder de antenne te raken.
[afbeelding]

Al met al is het mogelijk om voor een bedrag van om en bij 150 euro een motor te voorzien van uitstekende communicatie middelen.
[afbeelding]

Overal in het land staan relais stations op hoge plaatsen. In Amsterdam bijvoorbeeld op de Rembrant toren. Dit zijn gevoelige ontvangers die het ontvangen signaal op een andere frequentie met een hoog vermogen weer uitzenden. Op deze manier kan het bereik vele tientallen kilometers zijn. Maar die zijn eigenlijk alleen voor vergunningshouders.

De porto’s hebben vele instel mogelijkheden. De meeste zijn voor gebruik op de motor niet van belang. De instellingen die wel nut hebben zijn:

- Rogerbeep. Een pieptoon bij het starten met zenden en bij het loslaten van de zendknop. Op de motor is dit zeker handig.
- Busy Channel Lockout. Om te voorkomen dat meerdere mensen tegelijk gaan zenden en door elkaar gaan praten. De zender checkt dan eerst of de boel vrij is.
- CTCSS. Een soort code die er voor zorgt dat je alleen zenders hoort met dezelfde code. Vreemden kunnen er dan niet doorheen komen.


Heb je de PTT button zelf moeten maken? Of was deze meegeleverd?

Kun je elke portofoon gebruiken voor op de motor? Dus kun je overal een headset op aansluiten, om te spreken en luisteren? En kun je overal een PTT knop tussen zetten, of zit deze er al tussen?
Als deze er niet bij zit kun je die gemakkelijk eentje maken? (zou iemand misschien een schema kunnen plaatsen van hoe het zit?)
 
Heb je de PTT button zelf moeten maken? Of was deze meegeleverd?

Kun je elke portofoon gebruiken voor op de motor? Dus kun je overal een headset op aansluiten, om te spreken en luisteren? En kun je overal een PTT knop tussen zetten, of zit deze er al tussen?
Als deze er niet bij zit kun je die gemakkelijk eentje maken? (zou iemand misschien een schema kunnen plaatsen van hoe het zit?)

Ik heb alles zelf gemaakt. Dus ook de PTT knop. Bij iedere porto kan het aansluitschema anders zijn. (Gemakkelijk op te zoeken) Bij deze is het zo:
ptt.gif


Voor de keuze van de porto is het volgende van belang:

- Is er een car adaptor beschikbaar voor de voeding?
- Kan er een externe mic/speakers op aangesloten worden
- Kan er een externe antenne op aangesloten worden.
- Als de spanning op de porto gezet wordt is deze dan direct klaar voor gebruik. (Dus geen instellingen meer nodig via de toetsen. Want de porto zit op een onbereikbare plaats tijdens het rijden.)
 
ben even aan het rondkijken voor merken/modellen,

Iemand ervaring met de midland G7?
 
Volgens mij kan je geen externe antenne aansluiten op de Midland G7. En wil je 'em ergens onder het zadel bevestigen dan is een externe antenne noodzakelijk.
 
Volgens mij kan je geen externe antenne aansluiten op de Midland G7. En wil je 'em ergens onder het zadel bevestigen dan is een externe antenne noodzakelijk.

hmm, dat was eigenlijk wel de bedoeling. Om hem altijd in je jas of pak te hebben zitten lijkt me ook niet alles.

Volgens mij kun je wel een externe antenne aansluiten, zie accessoires:
l_c776_s1.jpg

flexg7smamega.JPG
 
Laatst bewerkt:
Deze is aangepast. Want wettelijk gezien mag de antenne er niet af kunnen. Ook mag het vermogen op LPD kanalen niet hoger zijn dan 10mW en 500mW op PMR kanalen.

Ik zou me gewoon aan dit eisen lijstje houden voor gebruik op de motor:

- Is er een car adaptor beschikbaar voor de voeding?
- Kan er een externe mic/speakers op aangesloten worden
- Kan er een externe antenne op aangesloten worden.
- Als de spanning op de porto gezet wordt is deze dan direct klaar voor gebruik. (Dus geen instellingen meer nodig via de toetsen. Want de porto zit op een onbereikbare plaats tijdens het rijden.)
 
Deze is aangepast. Want wettelijk gezien mag de antenne er niet af kunnen. Ook mag het vermogen op LPD kanalen niet hoger zijn dan 10mW en 500mW op PMR kanalen.

Ik zou me gewoon aan dit eisen lijstje houden voor gebruik op de motor:

- Is er een car adaptor beschikbaar voor de voeding?
- Kan er een externe mic/speakers op aangesloten worden
- Kan er een externe antenne op aangesloten worden.
- Als de spanning op de porto gezet wordt is deze dan direct klaar voor gebruik. (Dus geen instellingen meer nodig via de toetsen. Want de porto zit op een onbereikbare plaats tijdens het rijden.)

Er is van de Midland G7 een aangepaste versie (Export versie) te koop, deze heeft 3W op PMR. Lijkt me dat deze niet helemaal toegestaan is.
Maar de standaard versie heeft gewoon LPD 10mW en op PMR 0.5W.

Waarom mag de antenne er wettelijk niet af? Dit is toch gewoon schroefdraad? En er zijn losse antennes te koop.
@kees, bij jou gaat de antenne er toch ook af.


Volgens mij voldoet deze portofoon eigelijk wel aan de bovengestelde eisen.

Maar ik kijk nog even verder, maar deze lijkt me toch erg geschikt en betaalbaar.
 
Er zijn twee soorten porto's. Porto's waar geen zendmachtiging voor nodig is en porto's waarvoor eigenlijk wel een vergunning nodig is. (Het bezit is overigens niet verboden, het gebruik wel)

Vergunningsvrije zijn dan ook slechts 10mW op LPD en 500mW op PMR frequenties. En de antenne moet er vast op zitten. (Met het gebruik van een externe antenne kan het bereik enorm opgeschroeft worden.)

Voor die porto van mij is dus eigenlijk een zendmachtiging nodig. Sowieso als de antenne er af kan, en dat is bij een motor noodzakelijk. Bovendien hebben de "export" porto's meer zendvermogen. Meestal tussen de 3 en 5W. Daarmee wordt het bereik ook flink vergroot.

Op jouw tweede foto is een onderdeel te zien waarmee de porto aangepast kan worden voor een externe antenne. Aangezien de porto hiermee vergunningsplichtig wordt zou ik direct kiezen voor een porto waar af fabriek al een externe antenne op kan.

En direct kunnen aansluiten op je accu is ook handig. (Porto's werken niet op 12V) Want geklooi met batterijen opladen is niet handig tijdens een vakantie. Vooral bij veel zenden gaat de batterij het geen hele dag uithouden. Ik zie bij de Midland geen car adaptor staan bij de accesoires.... Het beste zijn overigens de versies waarbij de batterij vervangen wordt door een dummy batterij die op 12V aangesloten kan worden. Een oplaadachtig stekkertje zoals bij telefoons blijft lastig zitten op een motor.

Mic en koptelefoonaansluitingen lukt bij de meeste porto's wel.

Ook het direct klaar zijn voor gebruik is een must, want als 'ie onder het zadel zit is het lastig bedienen onderweg....

De 2 a 3W porto's zijn er al vanaf 42US$. En de 4 a 5W versie vanaf iets van 80US$. (http://www.409shop.com/409shop_shopcat.php?start=&orderField=bnvalue&orderType=ASC&userid=&usercat=1787) Lijkt me allemaal iets geschikter dan de Midland.
 
Er zijn twee soorten porto's. Porto's waar geen zendmachtiging voor nodig is en porto's waarvoor eigenlijk wel een vergunning nodig is. (Het bezit is overigens niet verboden, het gebruik wel)

Vergunningsvrije zijn dan ook slechts 10mW op LPD en 500mW op PMR frequenties. En de antenne moet er vast op zitten. (Met het gebruik van een externe antenne kan het bereik enorm opgeschroeft worden.)

Voor die porto van mij is dus eigenlijk een zendmachtiging nodig. Sowieso als de antenne er af kan, en dat is bij een motor noodzakelijk. Bovendien hebben de "export" porto's meer zendvermogen. Meestal tussen de 3 en 5W. Daarmee wordt het bereik ook flink vergroot.

Op jouw tweede foto is een onderdeel te zien waarmee de porto aangepast kan worden voor een externe antenne. Aangezien de porto hiermee vergunningsplichtig wordt zou ik direct kiezen voor een porto waar af fabriek al een externe antenne op kan.

En direct kunnen aansluiten op je accu is ook handig. (Porto's werken niet op 12V) Want geklooi met batterijen opladen is niet handig tijdens een vakantie. Vooral bij veel zenden gaat de batterij het geen hele dag uithouden. Ik zie bij de Midland geen car adaptor staan bij de accesoires.... Het beste zijn overigens de versies waarbij de batterij vervangen wordt door een dummy batterij die op 12V aangesloten kan worden. Een oplaadachtig stekkertje zoals bij telefoons blijft lastig zitten op een motor.

Mic en koptelefoonaansluitingen lukt bij de meeste porto's wel.

Ook het direct klaar zijn voor gebruik is een must, want als 'ie onder het zadel zit is het lastig bedienen onderweg....

De 2 a 3W porto's zijn er al vanaf 42US$. En de 4 a 5W versie vanaf iets van 80US$. (http://www.409shop.com/409shop_shopcat.php?start=&orderField=bnvalue&orderType=ASC&userid=&usercat=1787) Lijkt me allemaal iets geschikter dan de Midland.

Maar de porto's van 2a3W en 4a5W mag je hier dan toch eigenlijk niet gebruiken. Of zie ik dat verkeerd?
Het mag toch maar max 0.5w zijn
 
Maar de porto's van 2a3W en 4a5W mag je hier dan toch eigenlijk niet gebruiken. Of zie ik dat verkeerd?
Het mag toch maar max 0.5w zijn

Inderdaad. Maar wat jij wil mag dus sowieso niet. Want een externe antenne is al verboden... En de porto op het lichaam dragen geeft hele slechte resultaten.

Maar als je op de LPD en PMR freqenties blijft en niet daar buiten gaat zenden kraait er geen haan naar. En 4 a 5W is nu ook weer niet zo'n hoog vermogen dat je vliegtuigen e.d. stoort.

En je kan natuurlijk ook een zendmachtiging voor radio amateurs aanvragen. Net zoals voor je rijbewijs zal je dan een theorie examen moeten afleggen. De kosten vallen geloof ik ook wel mee.
 
Laatst bewerkt:
- Meneer: u heeft geen verklaring omtrent het gedrag, u kunt hier dus niet komen werken!
- O sorry, ik had een communicatiesysteem op mijn motor, daarom heb ik nu een strafblad.
 
- Meneer: u heeft geen verklaring omtrent het gedrag, u kunt hier dus niet komen werken!
- O sorry, ik had een communicatiesysteem op mijn motor, daarom heb ik nu een strafblad.

8-)

Gelukkig wordt er bij een VOG gekeken naar de functie. Dus geen pedo's bij kleuterscholen, geen fraudeurs bij banken, geweldplegers bij beveiligingsbedrijven, etc.

Dus wordt je hiermee gepakt, dan kan je een baan bij morsecode afdeling van het leger wel op je buik schrijven.

Je riskeert hooguit een boete en in beslagname. Maar zolang je binnen de LDP of PMR frequenties blijft zal dat allemaal wel los lopen.
 
Een externe antenne, is dat wel echt nodig? Heb je anders echt geen goed bereik?
Waarom zijn er externe antennes te koop als deze eigenlijk niet mogen?

En een andere antenne, flex antenne monteren, mag dat wel?


g7flexbig.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan