Crosstourer VFR 1200X

Zeg, beste mede Honda-liefhebbers,

Hier en daar hoor je wel eens negatieve geluiden over de geluiden uit de cardan-aandrijflijn van de VFR 1200 modellen.

Welnu,
van onze gewaardeerde BMW-liefhebbers las ik, en hoorde ik, de 2 filmpjes uit de volgende post: link.

Toen ik dit hoorde brak me het angstzweet uit.
Ik stelde me voor hoe ik me zou voelen als mijn motortje zo'n geluiden ging produceren.
Brrrrrrrrrrrr....
'(

Toen ik de 1e generatie VFR 1200 DCT reed, hoorde ik ook geklonk vanuit de aandrijflijn.
Maar zo erg als dit klokkenspel? Nee! Definitief niet!
En de 2e generatie is alweer flink verbeterd / stiller.

Ik ben aan het sparen voor mijn Honda DCT bak!

:Y
 
BMWrijders vinden dat volstrekt normaal, ik heb het ook ervaren toen ik van Pan European naar een GS ging, stuitend als je het niet gewend bent.
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen zeg :X

Dan is de DCT helemaal stil, die gaat echt een stuk stiller in de versnelling.

Beetje aan het stooien geweest met een BareDevil camera. ( al wat ouder 16 mei)

JoeTjoep filmpie

rond 2:50 trek ik even door, weinig klikken en klakken, geluid helaas niet zo geweldig met de interne BD mic, maar ok. Rond 3:38 nog eens het bewijs dat je ook bij groen op fietsers moet letten :(

Verder nog niet echt aan het filmen toe gekomen, ik heb nog wel wat materiaal, maar moet het nog verwerken.
Geeft een beetje een indruk, nog met de originele veren btw.

Vast welkom Jenkins ;)
 
Laatst bewerkt:
Mijn 1150GS gebruikte op het laatst zowat een liter olie op 1000 km, dat was normaal volgens BMW. Mijn R1200GSA dito. Elke dag kijk ik nog naar het (onveranderde) oliepeil van de CT, geweldig :)
 
Eindelijk rijdt mijn CT als een zonnetje! :)
Vorige week nog last van een onbalans die je vooral voelde tussen de 60 en 80 km/h, maar bij hogere snelheden ook aanwezig was. Voelde een beetje als het licht bokken van de motor, maar was niet afhankelijk van het toerental maar de snelheid.
Eerste reaktie van de dealer was dat de nieuwe achterband moest "inslijten" op de gebruikte voorband. Dus nog even 1000km wachten. Maar na 600 km vond ik het welletjes, er veranderde niets, dus terug naar de dealer. Daar heeft hij 2 dagen gestaan.
Eerst een nieuwe Pirelli voorband erop, dus dan met 2 nieuwe banden proberen. Dat bleek geen verbetering. Men han nog een set Michelin Anakee 2 liggen, dus die erop gezet. Nog steeds hetzelfde... :( Toen werd men zelf ook een beetje moedeloos. Uiteindelijk een set Bridgestone BW 501/502 erop gezet, daar worden de CT's immers ook mee afgeleverd.
En wonder boven wonder bleek toen ineens alle onbalans weg te zijn!

Ik heb hem gisteravond opgehaald, en inderdaad niets meer van te merken. :]

Wel een vreemd geval, dat dit afhankelijk is van het type (merk?) banden. Ik denk dat de vering hier ook iets in kan betekenen, maar op zich maskeer je dan misschien onbalans die er dan nog wel inzit.
Blijkbaar is mijn CT gevoelig voor het grovere enduro profiel op de banden. Misschien wordt de volgende set wel "gewoon" MPR3 Trail, kom toch nooit op onverhard.
Voorlopig een gegeven paard niet in de bek kijken en genieten van een gratis setje banden ;)
 
Mijn 1150GS gebruikte op het laatst zowat een liter olie op 1000 km, dat was normaal volgens BMW. Mijn R1200GSA dito. Elke dag kijk ik nog naar het (onveranderde) oliepeil van de CT, geweldig :)

Ja , soms zijn het de kleine dingen in het leven waarvan je geniet.
Vind het ook een verademing om na mijn GS en RT nu zonder olie op reis te gaan.
 
@fleng, apart verhaal zeg, blijkbaar is de CT gevoelig voor de banden :/

Ik ben benieuwd wat ik ga merken bij de wissel, ook wel wat last gehad met de Bridgestone, maar dat kon opgelost worden door de spaken te controleren en na te stellen en de voorband te balanceren.

In ieder geval goed geholpen door de dealer, ik ben ook niet anders gewend van hem :)
 
Een plaatje (letterlijk en figuurlijk :) ).

[afbeelding]

Wel na een kleine opfris beurt. Gisteren na de miezerregen terug naar huis gereden, maar wat wordt dat ding dan al vies zeg! Had daar al wel over gelezen, maar de prut zit zelfs achter op mijn jas :( .
Heb het bij BMW altijd een raar dingetje gevonden, dat kleine extra achter spatbordje, maar dit blijkt toch een effectieve noodzaak.
Als je dan toch wil concurreren met die Duitser, kopieer dan zo'n simpel dingetje mee! Zal toch geen patent op zitten?
Wellicht iets voor de aftermarkt spullen verkopers? Is zoiets ergens te koop? :?

Mooie topkoffer, welk merk is dat?

Wbt vies worden, dat gebeurt ook op een GS met mudflap...heb er al 2 extra rubberstrips bijgeplaatst om een beetje schoon te blijven, als je dat niet doet en door de polder rijdt, zit je hele kont onder de klei...
Het is een allroad, dus de troep kan overal heen spetteren.
Enige nadeel aan deze Honda is de actieradius, ik kan nu dik 600 km. Rijden op 1 tankvulling en dat is erg prettig.
 
Laatst bewerkt:
Mooie topkoffer, welk merk is dat?

Wbt vies worden, dat gebeurt ook op een GS met mudflap...heb er al 2 extra rubberstrips bijgeplaatst om een beetje schoon te blijven, als je dat niet doet en door de polder rijdt, zit je hele kont onder de klei...
Het is een allroad, dus de troep kan overal heen spetteren.
Enige nadeel aan deze Honda is de actieradius, ik kan nu dik 600 km. Rijden op 1 tankvulling en dat is erg prettig.
De koffer is van Hepco&Becker, de Xplorer. Mooie aluminium koffer, wel met kunstof randen, maar dat vind ik persoonlijk net even mooier dan de full alu koffer. Ik ga de woestijn niet in en dat imago hoef ik ook niet uit te dragen. :)

Goed te horen (of eigenlijk niet...) dat de beemer ook niet schoon blijft. In plaats van ketting smeren moet ik nu de hele bike schoonmaken. _O-
 
De koffer is van Hepco&Becker, de Xplorer. Mooie aluminium koffer, wel met kunstof randen, maar dat vind ik persoonlijk net even mooier dan de full alu koffer. Ik ga de woestijn niet in en dat imago hoef ik ook niet uit te dragen. :)

Goed te horen (of eigenlijk niet...) dat de beemer ook niet schoon blijft. In plaats van ketting smeren moet ik nu de hele bike schoonmaken. _O-

Een allroad hoort smerig te zijn... :)

Past er een opengeklapte systeemhelm in die koffer?
 
Laatst bewerkt:
@Frank-b:
Je gaf aan dat je al twee keer de spaken heb laten nastellen. Waarom?
Ik heb het gevoel dat er een kleine hoogte slag in de voorvelg zit die de onbalans veroorzaakte. De Bridgestones hebben waarschijnlijk een stijvere wang waardoor ik er geen last van heb, maar de andere merken werken dit dan niet weg. Zou een verklaring kunnen zijn. De onbalans was met koude banden ook niet/minder voelbaar, kwam pas met warme banden naar voren.
En ik wil niet gebonden zijn aan alleen maar Bridgestone.

Overigens voel ik het nog wel minimaal, denk ik (er zit ook wat tussen mijn oren...). Ben nu wat aan het experimenteren met de vering, alles wat harder gezet. Eens kijken wat dat opleverd. Ik wil nog niet direct naar de Hyperpro winkel rennen, rijdt eigenlijk nooit op de grens dus vraag mij af of dit de investering waard is voor mij. Hoewel de standaard vering voor veel verschillende rijders moet voldoen en dus altijd een compromis is, is het ook weer geen bagger.
 
Past er een opengeklapte systeemhelm in die koffer?
Opengeklapt :?
Heb het maar even geprobeerd. Mijn Schubert C3 past er opengeklapt in, de deksel kan nog net dicht. Maar de helm wil dan eigenlijk wel voorover vallen, dus of dit zin heeft weet je zelf het beste.
 
Laatst bewerkt:
Ik leg de helm altijd opengeklapt weg in de topkoffer...anders moet ik ,m steeds weer een keer extra open en dicht doen...
Kwestie van gemak 8-) geen noodzaak

Ga binnenkort eens kijken voor die koffer,ziet er goed uit :}
 
Is ook een hele fijne koffer, ik heb hem er ook opzitten, nog geen seconde spijt van gehad. :}

@fleng, bij de eerste beurt (1500km) worden de spaken standaard gecontroleerd en na getrokken had ik begrepen.

Toen ik ook een wiebel in mijn stuur had tussen de 60-80 km zijn de spaken nogmaals gecontroleerd en nagetrokken waar nodig, ook is mijn voorwiel opnieuw gebalanceerd (is een Bridgestone btw)
Ik voel het nog een heel klein beetje, blijkbaar is de CT hier gevoelig voor. :/

Band begint ook al te cuppen, zit nu op 6000 km B|
De volgende wordt sowieso geen Bridgestone, eens goed gaan nadenken wat dan wel...
 
Laatst bewerkt:
De Xplorer koffers zijn inderdaad erg fijn. De topkoffer kan ik niet over spreken maar ben erg blij met de zijkoffers. Dan heb je toch mooi een goede 80 liter bagageruimte.
 
Ik voel het nog een heel klein beetje, blijkbaar is de CT hier gevoelig voor. :/

Band begint ook al te cuppen, zit nu op 6000 km B|
De volgende wordt sowieso geen Bridgestone, eens goed gaan nadenken wat dan wel...
Ik denk met je mee... Over een maand of drie zit ik ook wel op de 6 à 7000 km. Voor het natte seizoen moet er wel een degelijke regenband op zitten.

Mijn grootste twijfel is of ik er weer AllRoad banden op zet, of "gewone" toerbanden.
Michelin MPR3 of Continental RoadAttack, misschien Dunlop Roadsmart.
 
En de onbalans/trillen begint ook weer terug te komen. Nu bij 110 km/h, maar ik had de vering ook strakker gezet.
Heeft niets met het merk of soort banden te maken. Er zit denk ik een hoogteslag in één van de wielen.
 
Dat hadden ze bij het uitbalanceren dan toch ook wel kunnen zien?
Ze zeggen alles gecontroleerd te hebben, chef werkplaats weet niet meer wat nu nog te doen.
Ze gaan nu met Honda bellen of ze nieuwe wielen kunnen krijgen.

Wordt vervolgd (helaas)
 
Ik ben ook niet overtuigd, zoals gezegd, ik heb er ook nog steeds last van wel in mindere mate, maar weg is het niet.

Vind het wel goed eigenlijk, maar dit is wel een misser bij de CT, moet eigenlijk niet zo gevoelig zijn. Spaakvelgen |(
Maar ok ik ben bevooroordeeld, ik heb er niets mee.
 
Ik kies altijd voor spaakvelgen. Een maand geleden reed ik door een put in de ardennen, geen probleem, de Guzzi Griso achter me had 2 kromme velgen...
 
Spaakwielen mogen bij mij dan voor gemengde gevoelens zorgen, zuinig is hij wel (en dat hoor je hier niet veel ;) ). Afgelopen twee dagen 270 km gereden en toen moest ik 14,3 liter tanken!
Zegt waarschijnlijk ook wat over mijn rijstijl ww-verkeer. Dat is 25 km dijk (rechtuit met 3 flauwe bochten) waar ik constant 110 rij en daarna 50 km snelweg met 120-130 km/h.

Maar toch ook positief nieuws. :]
 
En de onbalans/trillen begint ook weer terug te komen. Nu bij 110 km/h, maar ik had de vering ook strakker gezet.
Heeft niets met het merk of soort banden te maken. Er zit denk ik een hoogteslag in één van de wielen.

Dat moet je toch simpel kunnen meten dan ?
 
Dat lijkt mij ook....


Dat verbruik snap ik dan wel :P

Als je de verbuiksmeter in de gaten houdt met optrekken zie je waar je liters blijven.
Wanneer je gaat kijken naar andere 1200CC motoren valt 1op16 nog best mee, en je krijgt er bij de CT een heerlijk blok voor terug.
Een aktieraduis van 300 is helemaal prima! :} :]

Afgelopen dagen eens goed op trillingen zitten letten, topkoffer gister thuis gelaten, die heeft best veel invloed, ook op je verbruik! Maar er zitten bij mij geen waarneembare trillingen in.
Dat zegt niet alles want ik ben niet zo fijngevoelig wat dat betreft. Ik heb ooit misschien wel 1000-en kms met totaal verrot balhoofdlager rondgereden. Als je dagelijks rijdt wen je gewoon snel aan afwijkingen.
Ik merkte wel het verschil toen de nieuwe erop zat _O-
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan