Aeon Quadro

Maksor

Als het niet kapot kan ik het niet maken
13 mei 2009
4.173
2
Olst (Overijssel)
vanf 1 juli is er een importeur voor de Quadro in nederland

zie bericht Scooterxpress

20 juli persintroductie

Wie is de eerst ?????
 
4bcfa42a3ae1439890cfe15572590b00.jpg


scooter4wheel_120.jpg
 
Dit is toch die MP3 kloon die door de Italiaanse politie verwijderd is van de motoshow wegens plagiaat?
 
nee deze is van het designteam van de Mp3 die hebben hem door ontwikkeld
met een betere voorwiel ophanging insamenwerking met Aeon (kymco/Sym)
die inbeslaggenomen was in Milaan was een Chinees die een exacte kopie was
 
nee deze is van het designteam van de Mp3 die hebben hem door ontwikkeld
met een betere voorwiel ophanging insamenwerking met Aeon (kymco/Sym)

Oh, nou te gek!
Vind de MP3 een baanbrekend, gewaagd en geslaagd ontwerp dus een verder verbeterde versie is altijd welkom 8-) .
 
Deze driewielige Quadro heeft een voorwielophanging zoals ik hem zelf het liefst zie; gewoon met dwarse draagarmen, heel eenvoudig en er gaat niets aan stuk. Ook het principe is beter omdat de veerbeweging hiermee wél altijd haaks op de weg is, zoals het hoort.
Deze gaat de MP3 in de hoek zetten, als de rest tenminste deugt.

Wat opvalt is dat de vierwieler wél de MP3 achtige voorwielophanging heeft maar dan smaller, daardoor zijn kortere parallel armen nodig die dus ook minder ver op en neer bewegen. Dat scheelt enorm in ruimte in het voorste kuipwerk.
Wellicht voor de "B" wetgeving is de spoorbreedte achter wél breder...

Heeft iemand al iets gehoord over andere technische zaken of prijzen ?
 
quadro-3d-c8fcb8796a84914577eda36d35a8d27d.jpg

1112031653ca1199007d3a01ef.jpg

quadro-3d-0dece9ff8d15eb4f21b99487d396ffd7.jpg

quadro-3d-10582c6b7c42c38795c69d5fbf3ff1a9.jpg

quadro-3d-8ff0e70a0defa315b17711cafd9a7ddd.jpg

immagine2.jpg


En een tweewieler uitvoering is er ook (in de EU)..., de AEON Elite 350i

Elite350_630x500_111102165218.gif

(bron AEON.eu)
nee deze is van het designteam van de Mp3 die hebben hem door ontwikkeld
met een betere voorwiel ophanging insamenwerking met Aeon (kymco/Sym)
die inbeslaggenomen was in Milaan was een Chinees die een exacte kopie was
Luciano Marabase Design ook de mooie Nexus komt uit zijn pen.

Deze driewielige Quadro heeft een voorwielophanging zoals ik hem zelf het liefst zie; gewoon met dwarse draagarmen, heel eenvoudig en er gaat niets aan stuk. Ook het principe is beter omdat de veerbeweging hiermee wél altijd haaks op de weg is, zoals het hoort.
Deze gaat de MP3 in de hoek zetten, als de rest tenminste deugt.
Quadro_HTS_4.jpg

txt_dim.jpg
 
Laatst bewerkt:
Kijk, Chopper heeft weer interessant materiaal.

Mooie plaatjes van de voorwielophanging; even een paar zaken die me opvallen.
De mechanische constructie is relatief eenvoudig; twee lichtmetalen dwarse draagarmen onder en twee stangen boven die samen de wielgeleiding op zich nemen.
Dus toch geen "double wishbone"; dat betekent dat de onderste draagarmen niet alleen de vering maar ook de torsie moeten opvangen, dus de remkrachten.

Het kantelmechanisme is zo te zien hydraulisch; elke draagarm rust op een hydrauliekcilinder, die beide zijn met elkaar verbonden en dat maakt het kantelen mogelijk.
Het lijkt erop dat de vering gebeurt door stikstofdruk in die derde cilinder die met de hydraulische cilinders verbonden is.
Hier is kantelen en veren dus toch niet helemaal gescheiden.

Blijft de vraag hoe ze de demping hebben ingericht. Let bij dat opengewerkte model op die derde cilinder midden voor, daar zit een fors model kogelkraan bovenop, je ziet het bedieningshendel.

Het is een heel compacte en eenvoudige constructie die ongetwijfeld heel solide is.


In de vooraanzichten kun je ook mooi zien wat ik bedoel met de veerbeweging haaks op het wegdek.
Zoals we allemaal weten ga je met de motor schuin door de bocht, je rijdt dan a.h.w. op de zijkanten van de banden. Ga je echt schuin zoals in de racerij dan komt er een probleem om de hoek kijken; de wielgeleiding van een motor is gewoon parallel aan de motor; hang je schuin in de bocht en het wiel moet in- en uitveren dan beweegt het wiel dus schuin t.o.v. het wegdek. Daardoor wordt het wiel bij een hobbel gedwongen steeds een ander spoor te volgen en dat is nu wat je net niet wilt.
Je moet dus ook geen verkeersdrempel tegenkomen terwijl je schuin in de bocht hangt, dat komt hierdoor.

Het is zelfs zo dat men in de racerij waar dit echt een probleem is hiermee rekening houdt in het frameontwerp, het mag niet te strak en te star want het frame moet de veerbeweging deels zijdelings kunnen opvangen. Absurde situatie natuurlijk maar dat heb je met een motorfiets.



Piaggio kwam met de MP3; die had de kans om dit probleem met een dwarsgeleidings wielophanging te verhelpen maar die kans lieten ze liggen. Immers, de veerbeweging is nog steeds parallel aan de motor.

Quadro heeft het beter bekeken, de draagarmen zijn altijd redelijk parallel met het wegdek, de beweging van het wiel bij in- en uitveren is dus haaks op het wegdek. Bij in- en uitveren in de bocht zal deze scooter dus wel koersvast zijn; verwacht ik.
Natuurlijk is er ook nog een enkel achterwiel maar dat is minder kritisch; merk op dat de vierwieler achter twee langsgeleidingsarmen heeft, eigenlijk twee enkelzijdige achtervorken. Dat is dus weer conventioneel....
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt erop Hybride dat met die kogelkraan de veerdruk is te regelen en dus de wegvastheid!!!
 
Het lijkt erop Hybride dat met die kogelkraan de veerdruk is te regelen en dus de wegvastheid!!!
Even speculeren, wie weet rolt er iets zinnigs uit.

Die kraan zit bovenop die derde cylinder; ik stel me voor dat dit een zogeheten accumulator is. Een accumulator werkt net als het expansievat van de CV; hij heeft twee kamers, eentje gevuld met olie, de andere met stikstof onder druk.
Daartussen zit een zuiger die bewegen kan. Deze dingen worden gebruikt om hydraulische energie op te slaan (bijvoorbeeld voor een rem) of om piekdrukken in een hydraulisch systeem te dempen; je kunt ze ook inzetten voor vering.

De olie staat in verbinding met beide hydrauliekcilinders van de wielophanging, de stikstof zorgt voor vering.
Bovenop de accumulator zit dus die kogelkraan en te zien aan hoe die gemonteerd is denk ik dat je het kantelen ermee kunt blokkeren. Dan is het vast een voorserie exemplaar...

Aan die kogelkraan zitten drie banjoaansluitingen, één voor elke hydrauliekcilinder en dan blijft er één over. Wellicht voor een externe hoogteverstelling net als de veerhoogte bij conventionele vering ?
Zomaar een vermoeden.
 
Laatst bewerkt:
Die derde kleine cilinder bepaald de vering van het geheel. Staat boven in verbinding met de 2 cilinders aan de wielen. Is een bewegende zuiger in met aan de bovenkant dus de olie en onderkant is een luchtkamer. Deze kun je aan de onderste nippel met een pompje oppompen en alzo de hardheid van de vering regelen.
 
Laatst bewerkt:
Die derde kleine cilinder bepaalt de vering van het geheel. Staat boven in verbinding met de 2 cilinders aan de wielen. Is een bewegende zuiger in met aan de bovenkant dus de olie en onderkant is een luchtkamer. Deze kun je aan de onderste nippel met een pompje oppompen en alzo de hardheid van de vering regelen.
De hoogte... ;) Maar daar hadden we het al eens eerder over alleen is die discussie nooit afgemaakt en zo blijft dit dus een misverstand.

Er zit aan de onderzijde inderdaad ook een leiding; heel goed mogelijk dat je daardoor de hoogte kunt verstellen maar wat zou die derde hydrauliekslang dan doen ?

En ik ben er nog niet uit hoe de demping in z'n werk gaat; er zit verder weinig tussen en dan zou het haast in die hydrauliekcilinders moeten zitten, alleen vind ik dat onwaarschijnlijk omdat de demping dan het kantelen ook belemmert.
Zal de demping dan toch ook door die accumulator worden gedaan ? Hoe werkt dan de uitgaande demping ?

Toch kan ik me moeilijk voorstellen dat die Quadro een handbediende kogelkraan heeft om hem rechtop te zetten, en zeker niet op die plek. Dat zullen ze vast anders hebben ingericht met een elektrisch bediend ventiel dat mede luistert naar het contactslot.
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt erop Hybride dat met die kogelkraan de veerdruk is te regelen en dus de wegvastheid!!!
Even speculeren, wie weet rolt er iets zinnigs uit.

Die kraan zit bovenop die derde cylinder; ik stel me voor dat dit een zogeheten accumulator is. Een accumulator werkt net als het expansievat van de CV; hij heeft twee kamers, eentje gevuld met olie, de andere met stikstof onder druk.
Daartussen zit een zuiger die bewegen kan. Deze dingen worden gebruikt om hydraulische energie op te slaan (bijvoorbeeld voor een rem) of om piekdrukken in een hydraulisch systeem te dempen; je kunt ze ook inzetten voor vering.

De olie staat in verbinding met beide hydrauliekcilinders van de wielophanging, de stikstof zorgt voor vering.
Bovenop de accumulator zit dus die kogelkraan en te zien aan hoe die gemonteerd is denk ik dat je het kantelen ermee kunt blokkeren. Dan is het vast een voorserie exemplaar...

Aan die kogelkraan zitten drie banjoaansluitingen, één voor elke hydrauliekcilinder en dan blijft er één over. Wellicht voor een externe hoogteverstelling net als de veerhoogte bij conventionele vering ?
Zomaar een vermoeden.
Die derde kleine cilinder bepaald de vering van het geheel. Staat boven in verbinding met de 2 cilinders aan de wielen. Is een bewegende zuiger in met aan de bovenkant dus de olie en onderkant is een luchtkamer. Deze kun je aan de onderste nippel met een pompje oppompen en alzo de hardheid van de vering regelen.

Schitterend..., hoe de kenners met het zien van enkele afbeeldingen e.e.a. verwoorden.

Op het Net wat info gevonden over de Hydraulic Tilting System van de Quadro 3D.

tilting-three-four-wheelers-quadro-350d-swaygo-575-evr1-quadro-parkour-10.jpg

Aceite = Olie
Gas a alta presion = Gas onder hoge druk
Gas a baja presion = Gas bij lage druk



Onevenheden opvangen/wegwerken, alle 3 dempers doen mee.

f201.jpg


Het nemen van een bocht (wiel in de binnenbocht ingeveerd), midden (kleinste) demper doet niet mee (gesloten klep)

f202.jpg


(bron Moto125cc -Spaans en Motoservice - Frans)
 
Laatst bewerkt:
ik probeer er de 20ste bij te zijn  :P

Ik heb me opgegeven voor de persintroductie... Dit forum hoort toch wel een beetje tot de pers?;)




Bekijk ook de video in de link van Chopper, op de site van de importeur staat ie ook:
Technique Quadro 3D. Bedankt 1Paul voor de juiste link.

Daar zie je de zaak gedemonteerd en zie je ook de kogelkraan die elektrisch wordt bediend.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan