how to - accu en laadsysteem controleren

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
41.340
5.692
Ten eerste, een groen lampje op je druppellader betekent alleen dat er onbelast voldoende spanning is. Dat zegt niets over de staat van de accu.

accu.jpg


Bron motorzot
 
Laatst bewerkt:
Alles gemeten zoals hierboven en alle metingen voldoen....

Dus toch dynamo?

Waar zit de regelaar trouwens?

rotor gaat vaak stuk.

De rotor moet op de glijbanen van de koolborstels ongeveer 0,5 Ω weerstand hebben.
Dat is moeilijk te meten, met een goedkope multimeter, maar gaat wel. Even de testpenne tegen elkaar houden, waarde aflezen en dan de rotor meten. Dan de twee waardes van elkaar aftrekken. Bij 0 Ω is ie echt stuk.
 
Ik heb het probleem dat mijn accu dus ook leeg loopt, ik heb het 1 en ander al gemeten misschien dat iemand mij verder kan helpen.

Ik heb mijn accu opgeladen tot 12.6v....ik heb aleen een druppellader dus vandaar :p
op stationair toerental meet ik 14v op 3000tpm zo'n 14.2 stijgt dus niet echt over het gehele toerenbereik stijgt het voltage ook niet hoger dan 14.5. Alleen als ik het licht aan doe dan daalt ie tot 12v of lager ben ik ff kwijt hij daalt in ieder geval wel sterk.

ik heb daarna de dynamo gemeten en op alle 3 de gele draaden krijg ik 42v op 3000tpm.
Die lijkt me dus goed. Spanningsregelaar heb ik vervangen voor 1 met koelribben omdat ik dacht dat die kapot was, ik heb wel koelpasta op de spanningsregelaar gesmeerd en hem er toen op gezet.

Ik weet dus niet hoe ik nu verder moet en hoop dat iemand mij hier verder kan helpen. :)
 
Gister een nieuwe accu gekocht omdat de oude overleden was, ding 24 uur aan de optimate gehangen en vanmiddag afgekoppeld en in de bmw gezet.

Starten ging prima, startmotor ging zonder problemen rond..
Toen een uurtje :] en uiteindelijk bij famillie voor de deur geparkeerd voor ongeveer anderhalf uur.
Bij vertrek kreeg de accu de startmotor maar 1 of 2 x rond, daarna redde hij het al niet meer. -O-

Heb m nu aan de lader hangen, maar heb t idee dat er iets niet helemaal ok is :N .

Ben vrij zeker dat het niet de accu is, dus of het is de spanningsregelaar of de dynamo?
 
Dan heb je een laadlampje op je dashboard, dat brand niet tijdens het rijden? Brand het wel als je het contact aan zet? Als dat lampje stuk is laadt hij niet bij.
 
Vandaag nieuwe accu gekocht omdat de oude na 6 maanden al kaport was. Is een 18 Amp. in een gl1000 van 1977.

Ik vind het raar dat de accu al kaport was maar de optimate kreeg hem niet meer aan de gang. En optisch kon je zien dat er een aantal platen verkleefd waren en onherstelbaar.

ik meet de volgende waarden:\

Dyname 60 volt wissel op alle draden (dus goed)

Met nieuwe volle accu
13,8 volt zonder licht aan bij 4000 tpm
13,3 volt met licht aan bij 4000 tpm

12,9 volt met contact aan zonder lopende motor zonder licht
12,1 met licht aan zonder lopende motor.

Bij starten zakt de spanning naar 11 volt.

deze waarden lijken mij wel goed niet ?? wie helpt ff
 
Vandaag nieuwe accu gekocht omdat de oude na 6 maanden al kaport was. Is een 18 Amp. in een gl1000 van 1977.

Ik vind het raar dat de accu al kaport was maar de optimate kreeg hem niet meer aan de gang. En optisch kon je zien dat er een aantal platen verkleefd waren en onherstelbaar.

ik meet de volgende waarden:\

Dyname 60 volt wissel op alle draden (dus goed)

Met nieuwe volle accu
13,8 volt zonder licht aan bij 4000 tpm
13,3 volt met licht aan bij 4000 tpm

12,9 volt met contact aan zonder lopende motor zonder licht
12,1 met licht aan zonder lopende motor.

Bij starten zakt de spanning naar 11 volt.

deze waarden lijken mij wel goed niet ?? wie helpt ff
Volts zeggen eigenlijk niet zoveel. Hoeveel ampere laad hij?
 
Mooi topic waar ik veel aan gehad heb. Heb een Yamaha XJ550 Seca 1983. Heb ook het probleem lege accu een aantal malen ervaren en alles na gemeten zoals hier omschreven is.

Bij mij meet alles okay, accu is vervangen dus die is ook okay. Als ik de motor start, 1 druk op de starter en draaien. Volt meter van de motor geeft zo'n 15V aan en accu laad prima (gemeten). Als ik een flink stuk ga rijden en de motor en dynamo dus ook lekker warm worden gaat het voltage omlaag en laad de accu niet meer. Dynamo nagezien en gereinigd maar dat maakt niet uit. Er gebeurt dus iets bij warm worden maar het meet zo lastig tijdens het rijden :]

Heeft iemand idee wat dit zou kunnen zijn? Spoel die bij warm worden raar gaat doen ofzo?
 
Stromen van 30-40 mA die de hartstreek doorkruizen kunnen dodelijk zijn. Deze stromen kumnnen al optreden bij aanraking van 110 V wisselspanning, mits uiteraard voldoende vermogen (lees: stroom) geleverd kan worden uit de desbetreffende bron.
Normaal geldt als nog "veilige" spanning" om aan te raken max. 42 V wissel en max. 110 V gelijk.
 
42 V wisselspanning wordt in het algemeen als "veilige" spanning beschouwd. Voor gelijkspanning ligt dit hoger; 110 V.
De stroom is echter dodelijk. 30-40 mA die de hartstreek doorkruizen kunnen de boel behoorlijk in de war brengen. Een wisselspanning van 110 V kan daar al voor zorgen, mits de bron die dodelijke stroom(je) kan leveren.
 
Toch even mijn bevindingen en twijfel hier dumpen. Feiten:

Honda CBR400
Yuasa YTX7L-BS onderhoudsvrij (+- 6 jaar oud)
Alleen lange ritten gezien (+30km)
Metingen verricht met een cheap-ass multimeter

Vorig jaar is mijn dynamo kapot gegaan, en 3 weken geleden waarschijnlijk de spanningsregelaar, igg was de connector versmolten. Dat is overigens een imitatie regelaar die 20K heeft gezien.

Connector heb ik vervangen en alle verbindingen gesoldeerd. Ook heb ik een nieuwe spanningsregelaar van Electrex gekocht, ziet er heel wat beter uit dan de vorige imitatie. Dynamo lijkt in orde, geen sluiting naar massa en rond de 1ohm weerstand. Hier moet de weerstand van de multimeter nog vanaf worden getrokken maar dat lijkt mij oke.

Alleen twijfel ik nu over de status van mijn accu na al dat gedonder. Gister de accu een dagje aan de optimate laten staan en die laat (zoals altijd) twee groene lampjes zien. Na een uur los te zijn gekoppeld te zijn meet ik 12,8 volt. Tijdens het starten (met dodemansknop ingeschakeld) met licht aan zakt de spanning tot 10,3 waarna de spanning langzaam weer stijgt tot 11,3 zonder dat de motor draait. Doe ik het licht dan uit dan merk ik niet veel verscheel 11,6. Contact uit meet ik na deze handelingen 12,1.

Heb de accu nu los gekoppeld en met een andere cheap-ass multimeter meet ik nu (12 uur later) 12,7.

Is hier iets zinnigs over te zeggen? Is de accu laten testen bij een motorzaak een optie? Die willen in mijn ogen natuurlijk een nieuwe accu aansmeren als ik zeg dat die 6 jaar oud is.
 
Is hier iets zinnigs over te zeggen? Is de accu laten testen bij een motorzaak een optie? Die willen in mijn ogen natuurlijk een nieuwe accu aansmeren als ik zeg dat die 6 jaar oud is.
Opzich zijn de waarden die je hebt gepost niet schrikbarend slecht. Je zou gewoon verder kunnen rijden met deze accu, maar als je het niet vertrouwd kun je drie dingen doen.

-Een nieuwe kopen, want 6 jaar met een accu is uitstekend en waarschijnlijk heb je dan toch een nieuwe nodig binnen afzienbare tijd.

-Een optimate4 kopen, want deze kan je ook zinnige dingen zeggen over de staat van de accu.

-Inderdaad, de accu laten testen bij de dealer.


Ik zou voor optie 1 gaan als je echt zekerheid wil hebben en zeker met dit warme weer. Warm weer is slopend voor een accu, hoewel je dat pas vaak in de koude maanden merkt.
 
Ben voor optie 1 gegaan, volgende week 3,5 week met de motor op vakantie dus dat mag wel betrouwbaar zijn ;)

Accu ook laten testen en deze bleek volledig rot te zijn, misschien dat het is dat ik een 400cc heb die niet veel moeite vraagt om rond te draaien dat het me niet eerder was opgevallen. Morgen igg test rijden! :D
 
Laatst bewerkt:
Kun je de laadspanning van de dynamo betrouwbaar meten op de stekker die je normalerwijze in de spanningsregelaar drukt?

Laadspanning is 13,6 bij draaiende motor stationair. Met verlichting zakt dit naar 12,5.
Het toerental verhogen werkt de laadspanning naar beneden tot 12,0 (verlichting aan).

De spanningsregelaar is vervangen. Mag er uberhaubt een volt verschil zitten tussen met en zonder verlichting? Anders kan ik ook nog zoeken in de verlichting..
Motor yamaha SZR 660.
 
Kun je de laadspanning van de dynamo betrouwbaar meten op de stekker die je normalerwijze in de spanningsregelaar drukt?
Nee. Dynamo meet je in principe losgekoppeld, en in wisselspanning. Zegt verder niks over de laadspanning.

Laadspanning meten op een aangesloten accu, waarvan je zeker weet dattie goed is. Meten met vershcillende toerentallen (specs staan ook in een wphb).
Laadspanning is 13,6 bij draaiende motor stationair. Met verlichting zakt dit naar 12,5.
Het toerental verhogen werkt de laadspanning naar beneden tot 12,0 (verlichting aan).
Dat is wat laag. Nou snap ik best dat met verlichting en stationair en veel wordt gevraagd, en niet veel wordt geleverd, maar ik zou toch wel 12,6+ volt verwachten. Tot aan zeg mar 13,6 volt. Met alle verlichting en de hele rampetamp aan.

Wat meet je tijdens het starten (invloed van startmotor even meepakken)?
De spanningsregelaar is vervangen. Mag er uberhaubt een volt verschil zitten tussen met en zonder verlichting? Anders kan ik ook nog zoeken in de verlichting..
Motor yamaha SZR 660.
 
Dag Martell,

Ik bedoel ook inderdaad dat ik de spanningsregelaar loskoppel. Bij de SZR zit er een dikke stekker op (5 polen). Die wil ik loshalen en op die stekker meten.

Het meest aparte vind ik dat de laadspanning omlaag gaat als het toerental omhoog gaat. Ik vermoed dat ik daar ook een probleem moet zoeken.
Enig idee in welke richting ik zou moeten zoeken? Ik ben niet lui aangelegd, maar ik heb geen garage en sleutelen op straat vind ik erg vervelend...

Het meten met de startmotor zal ik vanavond eens proberen.
 
Daar istie weer :W.

Na het vervangen van de accu en het nalopen van kabels (beschadigde draad omwikkeld met tape) en stekkers (contactspray):

- laadspanning zonder licht: 13,7 V
- laadspanning met licht: 13,3 V (op de accu)
- laadspanning met licht: 13,7 V (op de spanningsregelaar)
- accu in ruststand: 12,8 V (onderhoudsvrije accu, volgens de tabel bij 12,7 100% vol)

Ik ben geholpen. :)
 
Daar istie weer :W.

Na het vervangen van de accu en het nalopen van kabels (beschadigde draad omwikkeld met tape) en stekkers (contactspray):

- laadspanning zonder licht: 13,7 V
- laadspanning met licht: 13,3 V (op de accu)
- laadspanning met licht: 13,7 V (op de spanningsregelaar)
- accu in ruststand: 12,8 V (onderhoudsvrije accu, volgens de tabel bij 12,7 100% vol)

Ik ben geholpen. :)

Dat klinkt goed :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan