Kawasaki GPZ500, die dingen blijven maar rijden...

Wonen jullie in Australië :? :P

Haal de tankdop eens uit elkaar en maak dan de kanaaltjes en de plunjer schoon. Wellicht dat het helpt :)
Mijn jas, een Bering, heeft ook geen hoge kraag. Wel rij ik eigenlijk altijd met een col/windstopper van Revit. Voordeel is daarvan dat de kinband van mijn helm niet zo op mijn keel drukt, want ik hou ook niet van dingen tegen mijn keel aan.

Eehm.. :N
Ik moet morgen weer 2 uur komen opdagen voor rijles, en er worden flinke buien verwacht terwijl ik een zomerjas heb -O-
Een waterdichte winterjas met uitneembare binnenjas lijkt mij daarom wel handig.

We gaan vanochtend de tankdop bestuderen en schoonmaken. Thanx voor de tip! :}
 
Zo.. Benzine dop uit elkaar gehaald, zag er allemaal schoon uit. Wel een tijd bezig geweest om een veertje en een balletje te vinden nadat die eruit waren gelanceerd. Degene die dit heeft bedacht... |(
 
De benzinedop op mijn GPZ heeft ook al 1 balletje en veertje minder na zo'n schoonmaakbeurt B|

Overigens maakt mijn GPZtje net zo'n vreemd geluidje uit de benzinedop. Ik denk zelf dat het overdruk is wanneer de benzine wat opwarmt en uitzet. De dop lijkt me gemaakt om juist lucht erin te laten bij een dalend brandstofniveau.

Mooie kikker hebben jullie trouwens! Dat is wel wat anders dan het misbaksel waar ik op rijd :}
 
De benzinedop op mijn GPZ heeft ook al 1 balletje en veertje minder na zo'n schoonmaakbeurt B|
full

:+
 
vanmiddag de stoute sloffen aangetrokken en gekeken waarom Brik 2, de Honda SilverWing niet wilde starten. bleek dat het slangetje tussen carbs en benzinekraantje aan de kant van het kraantje verkeerd zat. er zitten nl. 2 tuutjes op het kraanhuis en ja hoor, het slangetje zat op de verkeerde.

daarna Brik 1, de GPZ500s aangepakt. die stond al zeker 3/4 jaar buiten in weer&wind. verbazend snel sloeg hij aan en draaide het blokje aardig netjes stationair. de distributieketting en de magneten in de dynamo zijn de tijdbommetjes van mijn GPZ.

wat ik met de GPZ ga doen, weet ik nog niet. hij is mij te klein en er zal nog wat aan moeten gebeuren (magneten dynamo, banden, distributie) eer hij veilig de weg op kan.
 
Zo, de nieuwe sloffen zitten er op en DJ heeft de GPZ vanmorgen mee naar het werk genomen om de bandjes ronder te maken. Weinig tijd verder om er een stukkie mee te oefenen. Gisteren wat pylonen gescoord bij de Decathlon en daar gaan we eerdaags mee oefenen. Als het niet meer zo nat is |(

Sabbert, ik mag aannemen dat jij een wat langer persoon bent dan ik, voor mij past ie als gegoten. Echter als DJ erop gaat sjezen krijgt ook hij problemen met de spieren, vooral in de benen. En dat rijd niet fijn :N
 
Het was net nog wel glibberen in de bocht, dus nog even rustig aan. Wat is het NAT. Komt het water niet van boven, dan komt het wel van beneden.

saabert, fijn dat je brikken nog starten! Had je er benzine stabilisatoren in gedaan? Tegenwoordig hoor ik overal horrorverhalen dat na een paar maanden er al aanslag in je carbs kunnen komen en dichtslibben. Misschien een idee om de GPZ maar te verkopen of in te ruilen. Ookal is hij tip-top, dan nog is hij te klein. Ik moet me inderdaad ook wel opvouwen op de GPZ. Maar wie mooi wilt zijn moet pijn lijden ;) Komt eigenlijk ook door de hoge laarzen die ik heb. Voor de rest is het heerlijk rijden. Het ongemak komt eigenlijk naderhand als ik afgestapt ben.
 
Voor de beeldvorming: ik meet 1meter88...de gpz was eigenlijk meer een sleutelproject. Nog voor ik mijn Avb had, stond-ie al in de schuur, na 4 jaar stilstand bij de vorige eigenaar heb ik hem weer aan de praat gekregen, koppeling uit een bijgeleverd blok over gezet en er mijn eerste kilometers mee gereden. Vrij snel kocht ik de SilverWing, slagje groter, maar ook een sleutelfiets. Maar toch leuk mee gereden en toch ook een bakje geld in gestoken. En nu een Honda Pan European. Wel vrij zwaar, 300kg schoon aan de haak, maar dat merk je alleen als je stil staat.

Ik heb geen stabilisator in de benzine toegevoegd. De SW heeft binnen gestaan, de GPZ buiten, uit de wind.
 
300 kg.. klinkt bekend. Hebben paar weken geleden de CBR1000F verkocht. Rijd goed, handelt wat minder makkelijk met de hand. Zeker geen fiets voor mij! Krijg ik niet zomaar van z'n plek. Deze is voor mij net te doen, maar het houdt niet over.
Mocht je nog niet bij zijn Saabert, ik moet mijn AVB ook nog halen ;)
Overigens meet ik 1.72, voor de beeldvorming.
 
Gisteren nog wel even flink moeten uitwijken, bijna van mijn sokken gereden door een koekblikker (dikke Audi). Die schoof vanuit de invoegstrook zo door naar de linkerstrook waar IK reed. Hoe je een fel groen apparaat kan missen is beyond me.

Heb hem duidelijk gemaakt dat hij voortaan flink uit zijn doppen moet kijken. De rest van de reis was het een stipje in mijn spiegels, dus de boodschap is aangekomen. Wat een idioot.
 
Ooit beloofd, nooit uitgevoerd. Dus bij deze een keer foto's van de Rammelende Bak. Overigens is dat een naam uit het verleden. De 'bak' is een beetje een Frankenstein, maar rammelen doet hij niet.

20160601_192619.jpg


20160601_192611.jpg


Een volgende keer zal ik een lijstje maken wat er zoal aan gebeurd en aangepast is.

Waarom motor-forum de foto nou op zijn kop zet snap ik niet :$ Iemand tips? Het origineel staat gewoon met het rubber aan de onderkant :]
 
Er staat hier niets op zijn kop. Foto's zijn gewoon recht. Heb er ook wel eens de twijfels over maar het past zichzelf aan.
Ik zie dat je nogal moeite hebt om iets te kunnen onthouden. Iets met een benzinekraantje |( _O-
Maar verder geen verkeerde "bak" hoor ;)
 
Die tekst kwam nadat ik twee keer olie heb kunnen vervangen zonder er een meter mee gereden te hebben. De carbs hebben geen mooie externe overloop van de vlotterkamer. Als bij onze oude carbs de vlotter niet perfect afsluit, dan loopt langzaam de carb over en zo de cilinderkop in. Daar staat altijd wel een klepje open waardoor er vloeibare benzine de zuiger op loopt en langzaam langs de zuigerveren het oliecarter in. Vandaar altijd de tip om aan je olie te ruiken bij de olievuldop als je de benzinekraan open hebt laten staan ;)
Bijkomend euvel is daarna het starten. De vloeibare benzine is niet samendrukbaar zoals het normale lucht-benzinemengsel. Ik heb op die manier dus ook al twee sets bougies kunnen vervangen. Ze lijken nog goed zonder zichtbare schade, tot je ze met een Ohm-meter doormeet. Dan blijkt ineens dat binnen in het porselein kapot is en doorslaat |(

Het motortje bevalt verder uitstekend. Als je bedenkt dat er 60pk uit 500cc wordt geperst, dan heb ik best respect hebben voor die pk-cc verhouding voor die tijd. Menig moderne machine kan ik er nog gek mee maken :] 8-)

De aanpassing aan dit (op het oog) barrel van voor naar achter:

- Echte Chinese wave-remschijven. De "RVS" schijven roesten wel maar remmen ook!
- Voorvorkveren ingekort, opgevuld met een pasbus en dikkere voorvorkolie. De motor duikt daardoor duidelijk minder diep bij remmen en voelt algeheel stugger aan.
- Harmonicarubbers om de veerpoten. Vooral ter bescherming van de poten want die krijgen hele lichte pitting. Polijsten werkt wel, maar niets als ze weer vaak nat worden.
- Nieuw conisch balhoofdlager (i.p.v. de originele kogels)
- Voorrempomp van een Honda CB600R uit ergens midden 2000. Gewoon omdat de originele pomp kapot was en ik deze nog had rond slingeren. De verhouding bleek goed en er kan hard mee geremd worden.
- Nokkenaskettingspanner (vanaf nu gewoon NAKS) vervangen door een nieuwere versie. Ik geloof dat ik hem van een KLE650 heb. De grootste verbetering is de blokkering die er op zit. Het origineel heeft alleen een veer die slap kan worden in de loop van de jaren. De nieuwere versie wordt geblokkeerd zodat hij alleen maar strakker kan gaan staan en nooit te los. Met de originele NAKS zijn er bij heel sportief rijden met grote lastwisselingen gevallen bekend waarbij de NAK een tandje over springt en de boel in de soep loopt '(
- 2e generatie vliegwiel (>1994) aangepast voor mijn 1e generatie GPZ. Bij dit vliegwiel zitten de magneten niet alleen gelijmd, maar ook gezekerd met een metalen plaat. Bij de 1e generatie vliegwielen zitten de magneten alleen met lijm. Deze laat in de loop van de tijd los en dan vliegen er ineens een paar bonken metaal door je motorblok. Ook dit heb ik zonder een meter te rijden met mijn GPZ ondervonden. Koop nooit een motor die niet loopt |( B| :X Er zijn mensen die na zo'n ongelukje het blok spoelen en een nieuw vliegwiel plaatsen. Ik ben van mening dat dit nooit lang goed gaat. De magneten zijn bros en worden vermalen door de tandwielen. Het metalen gruis is nog steeds magnetisch en gaat overal op zitten met grote slijtage tot gevolg. Bij een oliewissel vind je dan ook bijna niets van het magnetische gruis terug, want het blijft gewoon in het blok hangen.
Voor 150 heb ik weer een blok gekocht waarbij de magneten nog netjes op hun plek zaten. Het is daarom ook verstandig om altijd het dynamodeksel te verwijderen en de magneten te controleren als je een los GPZ 500 motorblok wil kopen!
- Carburateurs van de ER-5, aangepast voor de GPZ500. Dit omdat ik na twee gebruikte sets GPZ-carbs die niet doen wat ze moeten doen, er klaar mee was. De vlotters bleven lekken en de carbs overlopen. Na lang zoeken en alles vervangen, is mijn conclusie dat de naaldzitting van de vlotternaald uitgesleten is waardoor ook een nieuwe naald wat scheef kan lopen en niet altijd goed afsluit. De ER-5 is wat recenter en ik vond een set carbs die zo goed als nieuw was. Het was een gok, maar het pakte goed uit.
- FOG-mod: K&N luchtfilter, extra 25mm luchtgat in het linker deksel van het luchtfilterhuis, luchtmengselschroeven tot ongeveer 2,5 slag open gedraaid. Over het hele toerentalbereik voelt de motor sterker en soepeler.
- RVS uitlaatbochten (zat er toevallig op bij aanschaf)
- Middenbok opgehoogd met een paar M32 moeren. Dit was nodig omdat...
- De achterschokbreker is vervangen voor een exemplaar van een >2004 Suzuki SV650. Deze is stugger met bijbehorende demping welke veel beter past bij de motor. De schokbreker past met een paar simpele aanpassingen. Hij is alleen 25mm langer waardoor je middenbok ineens nutteloos wordt :P
- Omdat ik toch bezig was, heb ik het hele link-systeem van de schokbreker los gehaald. De originele plastic (!!!) lagerbussen heb ik vervangen door zelf gedraaide bussen van lagerbrons met smeernippels.

Ik geloof dat dat alles wel was, samen met het normale nodige onderhoud natuurlijk. Al met al veeeeel te veel geld om in zo'n motortje te stoppen, maar ik heb er ook weer veel kennis door terug gekregen.

Na het plaatsen van de langere schokbreker, werd de GPZ wel heel nerveus. Nooit onstabiel, maar als ik maar met mijn linker oog een knipoog gaf dan ging de motor ook meteen die kant op. Elke gewichtsverschuiving had heel direct effect.
Origineel zitten de voorvorkpoten door de bovenste kroonplaat geschoven tot ze tegen de stuurhelften lopen. Dit is 15,5mm. Nadat ik de voorvorkpoten terug had geschoven tot 5,5mm werd de GPZ weer een stuk neutraler en prettiger. Nu rijd ik nog steeds met die afstelling.

Zo, de koffiepauze is over *D Ik heb meteen een mooi lijstje als herinnering voor als ik de motor ooit ga verkopen. Als mijn Guzzi project af is, dan mag de GPZ weer het veld ruimen.
 
Goedemorgen, ik ga ook even aanhaken in dit topic. Sinds gisteren ben ik in het bezit van een GPZ500S uit 1991. Ik heb hem voornamelijk gekocht omdat mijn andere motor (Hyosung GT250 Comet) zo probleemloos is dat ik me een beetje begon te vervelen.

De GPZ heeft 4 jaar in de schuur gestaan, is tot 1,5 jaar geleden met enige regelmaat gestart maar heeft nu nog niet zo heel veel zin om aan te slaan. Er zit net een jerrycan verse benzine in en de accu ligt nu aan de lader. Op hoop van zegen!
Foto's volgen binnenkort een keer evenals de voortgang van de reanimatie.

Ik heb btw nog wel belang bij een werkplaatshandboek, dus als iemand me daar aan zou kunnen helpen hou ik me warm aanbevolen!
 
Laatst bewerkt:
Nou, na een volle dag laden kreeg de lader de accu niet boven de 13,23 volt. Na drie keer de startknop ingedrukt te hebben alleen wat geratel van de starrelais en was het voltage teruggelopen naar 11,8. Actiepunt 1: Nieuwe accu!
 
Hoe zit het met de accu als je die voor ongeveer een maand leeg laat staan? Gaat ie dan stuk? :P

Want dat heb ik net met mijn auto gehad. Kon van de anwb wel een nieuwe kopen maar dat was weer 102 euro. Niet erg handig van me :')
 
Laatst bewerkt:
Welkom Paul!

@zwartrijder, bedoel je met leeg zonder accu zuur of gewoon ontladen?

Mijn oude motoren stonden wel langer dan een maand met een platte accu... Opladen en dan deden ze het wel weer. Als ze droog staan kunnen die platen wellicht aangetast worden.
 
Zeg maar leeg als in het ding wil er niet mee starten :) Ik ga morgen maar even langs Motoport Wateringen of Motorkledingcenter om een acculader te kopen.
 
Oh dan wil dat vaak wel, tenminste bij mij. Heb zelf zo'n ding van de Louis, klein en werkt prima. Maar niet snel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan