CBR1000F clan: Part (00)10, shaken, not stirred

Volgens mij zit de telleraandrijving bij de SC21 op het voorwiel en bij de SC24 op het voortandwiel. Aandrijving bij de SC24 gebeurt middels een teflon bus op de bout van het voortandwiel. Die slijt nog wel eens. Die teflon bus kost iets van 10 of 15 euro.
 
Is een fijne fiets. Is van begin 1992. Kocht hem toe ie 6 jaar oud was. Heb vaak zitten overwegen wat anders te kopen maar ben daar nu wel overheen :) Deze blijft nog wel even.
 
Ja...leuk he? Zijn de originele spiegels van een Blackbird, gespoten in de kleur van de kuip:) Was een gok, maar bleek goed passend te maken. Ten opzichte van de originele versie uit 1992 is er veel veranderd aan deze fiets.
 
Laatst bewerkt:
Welkom. Ziet er keurig uit. Glimmende uitlaat fraai achter het schild, mooie buddy, spiegels... echt fraai allemaal. Hoe heb je de originele knippergaten strak dichtgemaakt?
 
Dank je wel.
Is inderdaad een fraaie fiets geworden in de loop der jaren. Is een gebruiksvoorwerp maar ben er erg zuinig op. Ook achter de tupperware ziet het er strak uit. RVS van voor tot achter, staalflex leidingen, kontje van een 96'er, wielen en achterbrug opnieuw gecoat, handvat verwarming etc etc.
Gaten in de bovenkuip heb ik dichtgemaakt met abs kunststof van een oud kuipdeel. In de vorm gesneden, in de bovenkuip gelast en de bolling met een föhn gemaakt. Vervolgens aan de buitenzijde polyester vezel en hars eroverheen. Daarna een eeuwigheid schuren en kleine oneffenheden plamuren. Echt een geduld werkje. Heb er dagen over gedaan destijds. Daarna gronden en in de kleur spuiten en blanke lak erover.
 
Alle andere wijzigingen waren me wel opgevallen, maar dat die gaten van de originele knippers dicht gemaakt waren had ik totaal overheen gekeken. _O- Dan weet je iig dat je het goed gedaan hebt.

Ziet er netjes uit zo met die BB-knippers :}
 
Mijn CBR'tje is dus deaud. Gister bij het optrekken hoorde ik een vreemd tikkend geluid, geen aandacht aan geschonken, tot dat ik stilstond en het weer gebeurde. Een aantal keer testen en op een gegeven moment viel die dus uit.

Ik weer starten -> met moeite sprong hij uiteindelijk aan.
Na 30 seconden en 10 meter rijden, weer uit. Niet meer aan te krijgen.

Naar onze plaatselijke hobby monteur gebracht -> startmotor naar de tering.

Wat ik me nu afvraag, hij was al gestart en viel toen uit, hoe kan dat?
 
Ja dat is inderdaad niet logisch. Startmotor kapot kan natuurlijk, maar dan is dat niet het enige. Zelfs als de startmotor zou gaan meedraaien als de motor loopt, valt de motor daardoor niet direct uit.
 
@ chilion. Kan je het motorblok nog ronddraaien? Misschien is de distributieketting wel versprongen o.i.d. zal als ik jou was even het kleppendeksel demonteren misschien kan je vanaf daar zien wat er mis mee is
 
Ben benieuwd waar je tegenaan loopt. Met een kapotte startmotor kan de motor normalerwijze altijd nog worden aangeduwd en zal gewoon goed moeten lopen. Het is duidelijk dat er nog wat anders aan de hand is. Heel vervelend.
 
Zomaar uit het niets heb ik geen druk meer op mijn achterrem. Moet deze drie keer intrappen voor dat die echt druk heeft. Dan ga je denken aan lucht dus het hele systeem voorzien van nieuwe olie etc maar heb luchtbel gezien. Ook de bevestigingspunten ontlucht etc maar nog steeds het zelfde resultaat. Nog genoeg vlees op de remblokken en nergens een lekje te vinden. Voorrem heeft neergehaald laat van en heb het DCB SYSTEEM. Heeft iemand een idee wat ik nog meer kan doen? Zit eraan te denken om mijn rempomp te vervangen.
 
Het onderstaande kwam ik ook nog tegen. Wellicht helpt de uitleg je om het probleem te tackelen.

Honda DCBS
Eén van de meest gecompliceerde systemen is het Dual Combined Braking System van Honda, dat eerst op de CBR1000F en later op de Pan European toermachine werd toepast. Het DCBS-systeem op de Pan European bestaat uit drie schijfremmen, elk voorzien van remklauwen met drie parallelle zuigers. Hierbij bedient de handrem de buitenste twee zuigers van de voorremklauwen, waarvan de linker klauw scharnierend aan de vorkpoot is bevestigd. Als de voorrem wordt bediend, wordt deze klauw door de draaiende beweging van de remschijf naar de vork toe getrokken. Aan de bovenzijde loopt de remklauw tegen een rempomp aan, die wordt ingedrukt zodra de remklauw begint te scharnieren. De rempomp
is aangesloten op de buitenste twee zuigers van de achterremklauw, zodat die mee remt als de handrem wordt bediend. De voetrem van dit DCBS bedient de middelste zuigers van alle remklauwen, zowel voor als achter. En omdat de linker voorrem dus meedoet, stuurt deze indirect ook weer de buitenste zuigers van de achterremklauw aan.

Regelsystemen
Het DCBS van Honda is voorzien van een paar regelsystemen om de remkracht te optimaliseren. Zo is de middelste zuiger van de rechter voorremklauw (die dus door de voetrem wordt aangestuurd) voorzien van een vertragingsklep die de opbouw van de remdruk bij lage remdrukken vertraagt. Dit vermindert het duikeffect bij het remmen, hetgeen het comfort verbetert. Wordt er hard geremd, dan werkt de vertragingsklep niet, zodat er maximaal wordt geremd. In de remleidingen naar de achterremmen zijn PCV’s (Pressure Control Valves) opgenomen. Dit zijn remdrukbegrenzers, die ervoor zorgen dat de remdruk vanaf een bepaalde waarde nauwelijks meer oploopt. Bij een bepaalde stuurdruk laat deze de remdruk op de achterremklauw zelfs dalen, omdat het achterwiel bij een stijgende remvertraging steeds ‘lichter’ wordt en daardoor steeds minder remkracht kan overbrengen.
 
Thanks Djingo en ben al iets verder! Heb de rempomp achter gedemonteerd en compleet gereinigd. Kwam echt rommel uit. Daarna alles weer terug en begonnen met ontluchten. Nu hoor ik links voor ergens lucht ontsnappen zodra ik mijn achterrem intrap. Weet nog niet precies waar maar ik weet wel welke kant omdat als ik een van de slangen dicht knijp dan heb ik alle remkracht. Nu moet ik even op mijn partner wachten zodat zij de rem kan bedienen en ik kan uitzoeken wat er aan de hand is. Heb alle bouten etc al nagetrokken maar doet niks. Ook lekt er nergens olie maar lucht is dunner dan olie denk ik zo
 
Hoi jongens, heeft iemand nog een mooie rechterkuipdeel en een topkuip liggen voor een sc21 '88?
Heb m gister op de paddockstand en krik en 2 steunpootjes gezet en achterwiel en voorpoten gedemonteerd, om keerringen en band te vervangen.
Stond megastabiel en is vannacht omgeflikkerd!
KUT!!!!
 
Nou het is jammer genoeg geen nippel en weet ook nog niet zo goed hoe ik het moet oplossen. Het lucht komt (zie foto) dat gedeelte en heb de hele klauw los gehad en toen die iets scheef zat was er wel direct druk. Ik denk dat ik dat ding moet reviseren en dat er lucht ontsnapt lang het rubber.

Iemand anders nog tips???

remcilinder.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan