Triumph Street Triple topic deel 24

Mañana ga ik er weer naartoe, knakker had het vandaag te druk.

Ik hoop echter dat ie er verstand van heeft... of anders een C-tang te koop heeft zodat ik zelf de pre-load aan kan passen... Of rijd ik in .nl wel even langs HK-Suspension :)
Ja ik ga ook op zoek naar een c tang. Want die preload staat te soft en door alleen te stellen op ultra hard kom je er niet. Ben benieuwd naar de instellingen
 
Ja ik ga ook op zoek naar een c tang. Want die preload staat te soft en door alleen te stellen op ultra hard kom je er niet. Ben benieuwd naar de instellingen
Er staat wel zowel in de user manual als in het wphb dat je de preload van de achterveer niet mag wijzigen. Waarom is me ook niet duidelijk.
Zelf gelukkig geen probleem: 70kg nat. Wel de voorspanning vooraan verminderd naar 6 clicks out ipv 14 en de demping zowel vooraan als achteraan op de comfort stand gezet. Demping ga ik wsch
nog wat finetunen.
 
Zo dan, de man er gisteren niet was bleek een voormalige Öhlins-race-engineer te zijn :D

De veer stond niet in hun lokale DB. Bellen met Öhlins Spanje... die ging het navragen in Zweden :D

Conclusie: De veer zoals op de RS bestaat niet _O-

Dus hele ding demonteren om de veer op te meten en met die kennis konden de aanpassingen worden gemaakt, welke ik nog moet gaan testen op de volgende manier:

-Valt de motor de bocht in in de wat langzamere bochten?

-Stapt ie niet opzij bij uitaccelereren van bv een haarspeldbocht?

-Gaat ie niet volledig door z'n veerbereik bij herhaalde hobbels?

En dan:
-Is ie stabiel op 220, 230 of 240 km/h ?! Ja hallo... :D

OF

-Is ie stabiel met je knie op de grond bij 180...

Als ik nou een circuitdag ermee ging doen (en een stuk dapperder was...)

Maar de data-sheet:

0tGWfk3.png


Bijna hele pre-load staat er nu op (voor we begonnen dacht ie nog dat het wel zonder die aan te passen zou lukken...)

Compressie 12 ipv 19 klikken
Rebound 8 ipv 13

Maar dit is nog niet de eind-conclusie, hij verwacht dat ik proefrijd, feedback geef, proefrijd, feedback geef, proefrijd........ Ad nauseam

Eigenlijk vond ie dat Triumph beter de motor 200 euro duurder had kunnen maken en er een TTX-shock op had moeten zetten... Gezien hoe krachtig de motor is en hoe goed het chassis.

De MT-09 hadden we het ook nog even over, daar werd ie zelfs bijna boos van, bagger-vering en ook nog eens totaaal onbereikbaar.

Tot nu toe alleen met berenhonger terug naar het appartement gereden, de bocht in vallen nog niet vernomen. Ook niet het gevoel dat ik nu overdreven voorover zit (iets wat ik zelf trouwens zou kunnen compenseren omdat ik het stuur wat voorover heb gezet (sportievere zit en ivm lengte bovenlijf))

Wel jammer dat het gesneeuwd heeft in de heuvels hier, heb deze week nog (wat voor dag het dan ook mag zijn) en volgende week om te testen, dan gaat de caravaan weer naar .nl.

Genoeg te doen dus!

GoiPmFN.png

(ik had overigens zwarte bobbins besteld ooit... kreeg groene en zonder paddockstand de ketting smeren ben ik verleerd ;))

f4Af6CY.png


En een automatische veerwegmeter:
s1e1F5l.png
 
Laatst bewerkt:
Haha cool, nice verslag!! Ik zal er niet heel veel aan hebben vanwege de andere shock die op de 765R zit, maar desalniette min zeer interessant!
 
Wat een verhaal, dat vering is toch een dingetje apart hoor :Y

Ik kan nu met de R ook naar hartelust schroeven natuurlijk en ik weet dat het allemaal afhankelijk is van alles.
Maar zijn er hier mensen met een <2013 R die de clickjes hebben verzet?
Triumph handboek geeft wat waardes en op internet staat ook vanalles maar ben benieuwd.
Ik heb heb nu op de instellingen staan van Sportrider.com staan.

FrontPreload: 7out , FrontReb: 2out , FrontComp: 3out , Rearpreload: 11mm thread , RearReb: 7out , RearComp: 7out

Zit tussen de sport en de standaard in van Triumph uit het boekje, ben benieuwd, nog even wachten op mooi weer.
 
Je kan beter zelf proberen. Iemand die zoiets online zet kan een heel andere rijstijl hebben als jij zelf.. :)

HK suspension heeft er een handig appje voor.
https://play.google.com/store/apps/details?id=net.cserna.bence.suspensioncheck.android&hl=nl

Alleen voor android :( Heeft deze toevallig ook een Apple functie?

Ps: IK ben trouwens ook aan het experimenteren geslaagd. Heb de fiets al wat neutraler gekregen.
Ikzelf heb wel al de preload veranderd vooraan en achteraan. Zou niet weten waarom deze niet zou mogen worden aangepast.
 
Laatst bewerkt:
Alleen voor android :( Heeft deze toevallig ook een Apple functie?

Ps: IK ben trouwens ook aan het experimenteren geslaagd. Heb de fiets al wat neutraler gekregen.
Ikzelf heb wel al de preload veranderd vooraan en achteraan. Zou niet weten waarom deze niet zou mogen worden aangepast.


Geen idee. Mail ze eens.

Preload is meestal het eerste wat ik aanpas...
 
Absoluut waar. Ik zal eens zoeken naar een iphone app.

Verder lijkt mij ook dat je de preload als eerste aanpas.
Dat is je fundering qua ‘gewicht op de veer’.
Mocht je iets vinden O-)

Overigens denk ik dat fabrikanten liever niet zien dat je zelf (uitgaande dat men er zelf de kennis er niet voor heeft) om preloads af te stellen, omdat in mijn ogen de mogelijke nadelige effecten van een verkeerd afgestelde preload grotere gevolgen heeft dan de fine tuning met de stelmogelijkheden. Maar ja, bij triumph is het al jaren mijn ervaring (sinds de speed triple 08) dat men daar steeds de voorvering kneiterhard zet en achter ultra soft...
Overdreven, maar zo voelt t wel. Nu heb ik de vering van mijn 765R nog niet aangepast, maar het bevestigd zeker weer het beeld dat achter veel te zacht is afgesteld. Tis gewoon dansen soms
 
Ik ga van de zomer eens langs naar HK in Tiel om de vering af te laten stellen van mijn Street R.

Liever iemand die er verstand van heeft een paar euro betalen dan er zelf mee gaan “spelen”.
 
Tjonge, wat een verhalen. Je mag toch gewoon lekker zelf aan je vering schroeven? Als je de waarden opschrijft waar hij nu op staat kun je altijd terug schroeven naar deze waarden.

Zoek een mooi weggetje op, neem een schroevendraaier mee. Schroef alles een keer helemaal dicht, rijd het weggetje. Schroef alles open en rijd het weggetje nog een keer. Schroef alles precies op de helft. Rijd het weggetje nog een keer. Wat vond je beter rijden? Alles dicht of open? Ga precies op de helft van de helft zitten die jij beter vond rijden. Rijd het weggetje nog een keer. Wat vond je beter rijden dan deze instelling? Op de helft of helemaal open/dicht? Ga weer daartussenin zitten. Etc etc etc... Dit is wat HK suspension mij ooit heeft verteld op een circuitdag. Er kán niks fout gaan!

Niet blij met het resultaat? Schroef alles weer naar de instelling die je hebt op geschreven voordat je begon en er is niks veranderd. Je hebt alleen wel geleerd wat het allemaal doet!

Natuurlijk zul je nooit de finesse hiervoor krijgen als een professional, maar het kan echt geen kwaad om zelf te schroeven..
 
Ik laat de vering van mijn "nieuwe" motoren altijd tijdens de Pitstopdag door een racemonteur van Ten Kate afstellen.
De Pitstopdag is volgende maand alweer (Zaterdag 28 april 2018).
 
Er staat wel zowel in de user manual als in het wphb dat je de preload van de achterveer niet mag wijzigen. Waarom is me ook niet duidelijk.
Zelf gelukkig geen probleem: 70kg nat. Wel de voorspanning vooraan verminderd naar 6 clicks out ipv 14 en de demping zowel vooraan als achteraan op de comfort stand gezet. Demping ga ik wsch
nog wat finetunen.
Vandaag eerste onderhoud gehad en nog eens gevraagd ivm preload achterveer (zie mijn eigen quote hierboven): er kan een garantieprobleem zijn indien blijkt dat de achterveer aangepast is. In welke mate dit dan echt kan hard gemaakt worden is natuurlijk iets anders.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag eerste onderhoud gehad en nog eens gevraagd ivm preload achterveer (zie mijn eigen quote hierboven): er kan een garantieprobleem zijn indien blijkt dat de achterveer aangepast is. In welke mate dit dan echt kan hard gemaakt worden is natuurlijk iets anders.

Het aanpassen van de preload is een functie van de schokbreker die af fabriek onder jouw motor zit. Het gebruiken van de functie gaat echt niet tot garantie verlies leiden....
 
Het aanpassen van de preload is een functie van de schokbreker die af fabriek onder jouw motor zit. Het gebruiken van de functie gaat echt niet tot garantie verlies leiden....
Volledig akkoord met jouw visie, alleen stelt zowel de gebruikershandleiding (die je als gebruiker verondersteld wordt gelezen te hebben) als het wphb dat de veervoorspanning niet mag gewijzigd worden. Ook al zitten er C-spanners op.
Nu, in mijn geval is de veervoorspanning af-fabriek ok, maar ik vraag me gewoon af waarom Triumph dit voorschrijft uit gezonde nieuwsgierigheid en tot op heden heb ik hierop nog geen antwoord gevonden. Ook niet op de Engelstalige Street Triple fora trouwens.
 
Mja, hoe groot is nou de kans dat er iets met de schokbreker gebeurt?

En dan ook nog zodanig dat de preload het veroorzaakt.
 
Laatst bewerkt:
Volledig akkoord met jouw visie, alleen stelt zowel de gebruikershandleiding (die je als gebruiker verondersteld wordt gelezen te hebben) als het wphb dat de veervoorspanning niet mag gewijzigd worden. Ook al zitten er C-spanners op.
Nu, in mijn geval is de veervoorspanning af-fabriek ok, maar ik vraag me gewoon af waarom Triumph dit voorschrijft uit gezonde nieuwsgierigheid en tot op heden heb ik hierop nog geen antwoord gevonden. Ook niet op de Engelstalige Street Triple fora trouwens.

Zou je voor mij eens een fototje willen maken van die tekst/pagina waar dat omschreven wordt?
 
Volledig akkoord met jouw visie, alleen stelt zowel de gebruikershandleiding (die je als gebruiker verondersteld wordt gelezen te hebben) als het wphb dat de veervoorspanning niet mag gewijzigd worden. Ook al zitten er C-spanners op.
Nu, in mijn geval is de veervoorspanning af-fabriek ok, maar ik vraag me gewoon af waarom Triumph dit voorschrijft uit gezonde nieuwsgierigheid en tot op heden heb ik hierop nog geen antwoord gevonden. Ook niet op de Engelstalige Street Triple fora trouwens.
Voor de rechtbank zal triumph dat nooit gaan winnen. Zou ook mooi zijn als je reclameert met een high-end schokbreker van ohlins die tot in de kleinste details instelbaar is, en dat vervolgens niet mag volgens de instructies _O-

Maar ik kan mij zo voorstellen dat men het er wel inzet ja..
 
"... leading to loss of motorcycle control, and an accident"

Dat staat echt zoooo vaak in die handleiding :')
 
Ik heb laatst een tas voor achterop gekocht, daar zit een labeltje aan: Max 100km/h.
Denk dat ik me daar maar aan ga houden :+ :+ :+ :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan