Honda PCX 125/150 deel 5

Het zadel van Willkej is gemonteerd. De aansluiting van het scharnierpunt paste niet, maar ik heb een montegeplaatje gamaakt van 4 naar 2boutjes. Mogelijk door import uit Belgie. De zit is wat harder. Is goed tegen doorzitten. Is echt een verbetering. Ik had nog een puig vario ruitje. Dieheb ik gemonteerd. Dit haalt niet de winddruk van je borst weg. Zal eenskijken of ik een foto kan plaatsen. Groeten.

Mooi dat ie er op zit en vooral dat ie lekker zit!
 
Als ik de voorrem gebruik, hoor bij stuur/balhoofd? een soort klik geluid. Niet altijd, maar meer als ik de voorrem stevig gebruik. Iemand hier ook last van?
 
Als ik de voorrem gebruik, hoor bij stuur/balhoofd? een soort klik geluid. Niet altijd, maar meer als ik de voorrem stevig gebruik. Iemand hier ook last van?
Hoor je het ook bij korte venijnige ribbels/kuilen of alleen bij het remmen?

Als je hem op zijn middenbok zet en iemand de achterkant naar beneden laat drukken kun je snel genoeg aan je vorkpoten voelen of je balhoofd speling heeft.
 
Hoor je het ook bij korte venijnige ribbels/kuilen of alleen bij het remmen?

Als je hem op zijn middenbok zet en iemand de achterkant naar beneden laat drukken kun je snel genoeg aan je vorkpoten voelen of je balhoofd speling heeft.

Ik hoor het alleen bij remmen

Edit: is het makkelijk om bij het balhoofd te komen? Plastic en scooters is normaal niet zo makkelijk los te krijgen allemaal :N
 
Laatst bewerkt:
Ik hoor het alleen bij remmen

Edit: is het makkelijk om bij het balhoofd te komen? Plastic en scooters is normaal niet zo makkelijk los te krijgen allemaal :N
Bij mijn Kymco is het niet zo moeilijk bereikbaar, bij je Honda weet ik niet die zijn vaak wat lastiger bereikbaar maar voor het balhoofd weet ik het niet.

Maar wat wil je bij je balhoofd doen? Ik zou eerst achterhalen of daar het probleem zit. Speling kun je simpel controleren op de manier zoals ik omschreef. Heeft hij geen zwaar punt rond de middenstand met sturen?

Als je de lagers moet vervangen is demontage niet alles, de lagers eruit krijgen kan nog wel even een dingetje zijn en dan moet je de nieuwe er weer netjes strak in monteren. Ik weet niet hoe handig je bent en welke spullen je hebt.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan je even niet helpen met het balhoofd'probleem'.
Ik heb zelf even een vraagje voor diegenen die zelf kleppen stellen.

Op de foto zie je de kop van een 2016 pcx 150 zonder kleppendeksel, met daar op de rubber pakking. Hebben jullie sealant/ vloeibare pakking gebruikt?

Het lijkt me namelijk wat overbodig want de pakking is volledig rondom geplaatst en ik zie geen noodzaak om hier extra vloeibare pakking te gebruiken.
Ik meen me te herinneren dat de eerdere typen pcx hier geen rubber afdichtring hadden maar ik kan me vergissen.

Wat een gedoe om bijna de complete scooter te demonteren om bij je kleppendeksel te komen.. Enfin.. to seal or not to seal, that's the question :)
 
Laatst bewerkt:
:}
full
 
Het is inderdaad een mega-klus om tot dit dekseltje te komen. Ik heb de eerste serie PCX en die is ook voorzien van zo'n rubberen afdichting.
De eerste keer heb ik vloeibare pakking gebruikt. Dit wordt ook in het wphb voorgeschreven en moet alleen in de hoeken worden toegepast, bij de overgang van recht naar rond. (4 posities). In deze hoeken kan de rubberen afdichting misschien problemen hebben met afdichten.
Bij jouw is de rubberen afdichting op de cilinderkop blijven zitten. Als in de hoeken van recht naar rond de afdichting nog vastgeplakt zit, zou ik geen afdichting gebruiken. Bij de 2e keer stellen bleef bij mij ook de rubberen afdichting vastgeplakt zitten en heb ik volgens mij geen vloeibare afdichting hoeven te gebruiken.

Heb je de speling al gecontroleerd en is er enige ruimte om de uitlaatklep te stellen?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de inlaatklep iets losser gesteld. Deze stond krap tegen de minimale tolerantie aan. Deze heb ik tegen de maximale tolerantie aan gezet.

De uitlaatklep stond mooi strak tegen de maximale tolerantie aan. Dat heb ik dus mooi zo gelaten..

Voordeel van deze operatie is dat de PCX ook onder de kappen een extra schoonmaakbeurt krijgt. Zo blijft ie wel écht in topconditie!
Zo zag ik bij de lasnaden van de schokbrekers wat roestpunten. Ik ben van plan deze iets op te schuren en in te sealen met tectyl. Of heeft iemand hier een andere suggestie als anti-corrosief?

Nu ik toch bezig ben gooi ik er gelijk de yss schokbrekers onder.. :)
Lang leve de Honda Innova die me in deze 'moeilijke' tijden van- en naar mijn werk brengt. :)

Groeten uit Brabant.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de roestpunten met zwarte Hamerite behandeld. Verder wou ik bij de volgende demontage de slobgaten, waar kunststof pennen in vallen, met de Dremel iets verruimen.

De YSS schokbrekers heb ik al gemonteerd. Verder heb de fender iets verlengd met een spatlap van een fiets en voorzien van extra gaten, waardoor water weg kan lopen. Volgens mij zijn de nieuwe typen al voorzien van deze gaten.

Even opletten dat je de YSS goed monteert, met de stickers naar buiten en zo dat je de aluminium poten niet naar elkaar toe trekt.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie. Ik haal morgen wel een goede vloeibare pakking. Ik kit die hele boel wel goed dicht want de aankomende 10.000km ga ik daar niet meer aan zitten tenzij er een goede reden voor is.
Wat een waanzin al die kappen.

Als je gestructureerd werkt is het goed te doen hoor en ook wel binnen een uur of 3-4 op het gemakje.
Alleen krommen mijn tenen in de schoenen van die k.*.t. plastic sluitingen op die kappen. Je kunt niet fatsoenlijk zien hoe je ze moet lostrekken en als je ze van elkaar trekt dan kraakt het alsof ze barsten.

Ach ja.. Het verdere onderhoud is goed te doen. Het is alleen het kleppenstellen dat zo veel demontage vereist.
 
Nog even een vraagje over kopervet. Ik speel met de gedachte om de klepdekselboute n te voorzien van wat kopervet aangezien de klepspeling-controle nog regelmatig terug gaat komen.

Goed idee of beter niet?
 
Heb ik wel gedaan. Bouten worden in het aluminium van de cilinderkop vastgezet. Beet kopervet kan dan geen kwaad.
 
Je wilt denk ik dat de boutjes later ook makkelijk los gaan. Het gaat erom hoe het alumium reageert op kopervet, ik heb begrepen niet goed maar daar zijn hele discussies over gevoerd. Zelf gebruik ik keramisch montagevet.

Wel even opletten dat een vettige bout door de lagere weerstand makkelijk vastdraait. Als je hem net zo vast zet als droog zou je de bout dol kunnen draaien. Dat geldt overigens ook voor gebruikte bouten t.o.v. nieuwe. Zo heb ik het tenminste begrepen, maar zoals met alles bestaan er verschillende meningen over.

Ten slotte hoeft het kleppendeksel alleen de olie binnen te houden, het heeft verder geen functie qua constructie. Dus bij twijfel zou ik liever iets te los dan te vast draaien. Even je motor laten draaien en je merkt het snel genoeg of hij dicht is, om te voorkomen dat je weer je halve Honda moet demonteren...
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de reacties. Ik heb er een beetje kopervet op gedaan.. Volgende keer zonder en dan zullen we wel weer zien..
Bougies worden ook regelmatig met kopervet in het aluminium gedraaid dus het zal wel meevallen.

Ik heb hem bewust vandaag dichtgemaakt. Dan kan de sealant 24 uur drogen als ik zo naar mijn werk ga. Morgen maak ik een proefstart en laat ik hem een 10 minuten draaien voordat ik die tupperware-verzameling weer in elkaar zet. Meteen even de yss'jes eronder en toedeledoki tot 2019 maar weer! :)
 
Ik heb mijn KTM Duke 200 verkocht.
Vorig jaar kocht ik een scooter voor erbij, want mijn vriendin zit op een scooter veel beter achterop.
En om een lang verhaal kort te maken: ik reed bijna niet meer op de Duke. Binnen no time was de Duke nummer 2.
Ik ben nu volledig scooterrijder.
Wie had dat ooit gedacht. :t
 
Laatst bewerkt:
Hier zit de PCX weer in elkaar :)

Ik heb de ongelooflijke luxe dat ik de Innova als backup heb en ik dus op mijn dooie gemak de klepspeling heb kunnen stellen. Het heeft me een paar dagen gekost maar dan zit het ook weer allemaal goed in elkaar en het gebrek aan tijdsdruk sleutelt ontzettend relaxed. 8-)

Het terug in elkaar zetten viel me reuze mee. De delen waar ik tegenop keek vielen redelijk snel op hun plaats. Andere delen werden een handje geholpen 😈

Ik heb de yss schokbrekers eronder gezet. Dat maakt wel degelijk verschil! Ze zijn een stuk stugger. Het zweven van de pcx heeft plaats gemaakt voor iets meer gestuiter maar het weggedrag is nóg strakker geworden. Ook slaan ze niet meer door met twee man erop. Voor relaxed toeren zijn de originele mijns inziens beter geschikt dus als je daar van houdt adviseer ik je ze vooral origineel te houden. Bovendien moet je bijna dezelfde hoeveelheid plastic verwijderen als wanneer je kleppen stelt. Alles om bij twee moeren te komen. O, en de uitlaat moet ook los omdat anders de langere bout van de yss schokbreker niet past.. Waardeloze constructies allemaal. Wel degelijk hoor, prima kwaliteit zoals ik dat van Honda gewend ben maar iets omslachtig om aan te werken.

Met de kappen eraf heb ik gelijk de beveiliging van de zijstandaard verwijderd. Ik wil graag de motor laten draaien op de zijstandaard. Even op de standaard om de garage te sluiten etc. Bovendien werkt het idle-stop systeem dan ook. Handig bij een spoorwegovergang oid. Jaja.. ik ben alert op de gevaren. Thanks. Heb er ervaring mee. :t

Dus... mijn pcx is back on track.
De inlaatklep stond echt te strak.
Deze heb ik tegen/op de marge gesteld en het motortje loopt stiller stationair en duidelijk soepeler bij doortrekken. Eerst had ik een soort vibratie bij volgas doortrekken. Nu is dat verbeterd. Het blijft een éénpitter met een beetje rauwe loop in vergelijking met 2- en 4-cilinders maar het is de meest stille één-cilinder die ik ken. De Innova daarentegen laat zich horen en voelen. Maar die is dan ook luchtgekoeld. De PCX loopt mooier en stiller en genereert heel wat meer koppel. Het ontbreekt de PCX alleen een beetje aan karakter dat de Innova wel heeft..

De PCX mag lekker woon/werk-kilometers af gaan leggen. 4500km op de teller dus de aankomende 15.000 km gaat er met uitzondering van de oliewissels vooral gereden worden met deze PCX. :]

Thanks :} voor de antwoorden op mijn vragen.
 
Laatst bewerkt:
Mooi zo Maarten!

Ik heb de tijd, maar zeker de kennis niet om het allemaal zelf te doen. In jouw geval is PCX rijden wel heel goedkoop, je bespaart zo honderden euries.

Ik heb vanmorgen aan Harley Davidson pesten gedaan. Op de provinciale weg kon ik die aardig bijhouden, kan nl veel harder over de rotondes en kon op het moment dat hij gas bij gaf, dan ook nog een klein beetje aanhaken, zodanig dat ie steeds in zijn spiegel zat te kijken of dat brommertje nou nog steeds achter hem hing ;)
 
Herkenbaar. Haha. De PCX gaat echt snaarstrak door bochten heen. Ik vind het voor de prijs echt een hele goede scooter!
En voor 95% zelf in onderhoud kost het weinig om het machientje lopende te houden.
Ik blijf me verbazen over de veelzijdigheid.

Wat me trouwens gisteren opviel is dat mijn achterband bloedheet was na een stukje snelweg. Echt zo warm als een motorkap in de volle zon. Is dit gebruikelijk? Zou iemand dit eens bij zijn/haar PCX willen voelen a.u.b? Of heeft iemand het antwoord?

Ik heb gekeken of hij ergens aanloopt maar ik kon niets ontdekken. De voorband was een stuk koeler. Ik was een testritje aan het makrn nadat ik alle werkzaamheden had afgerond.. dan ben ik altijd als de dood dat ik iets vergeten ben of niet goed heb vastgedraaid. Na een paar kilometers verdwijnt dat meestal maar nu voelde ik aan die band...
 
Als het gisteren was, kan ik het me voorstellen. Wegdek was waarschijnlijk nog tot laat in de avond erg warm. De achterband slijt ook harder dan de voorband, die wordt meer belast en banden worden warm door het 'rijden', maar zal eens voelen, maar lijkt me niet iets om zorgen over te maken.
 
Mooi zo Maarten!

Ik heb de tijd, maar zeker de kennis niet om het allemaal zelf te doen. In jouw geval is PCX rijden wel heel goedkoop, je bespaart zo honderden euries.

Ik heb vanmorgen aan Harley Davidson pesten gedaan. Op de provinciale weg kon ik die aardig bijhouden, kan nl veel harder over de rotondes en kon op het moment dat hij gas bij gaf, dan ook nog een klein beetje aanhaken, zodanig dat ie steeds in zijn spiegel zat te kijken of dat brommertje nou nog steeds achter hem hing ;)
Ik kan beamen dat ik met mijn scooter sneller over een rotonde kan dan met mijn Harley.
 
Terug
Bovenaan Onderaan