Honda PCX 125/150 deel 5

Update vanuit Zweden.. Na een ogenschijnlijk probleemloze rit tot nu toe vandaag een abrubt eind gekomen aan het avontuur. Merkte een schrapend geluid vanuit mn transmissie.. Transmissie olie lekte ook. Bleek te komen door een kier tussen de carter bij de achternaaf. Met pijn en moeite bij een camping gekomen en onderweg olie gehaald. Deze als nood bij de benzinepomp in de transmissiebak gespoten. Echter bij aankomst camping heel mn carterdeksel, koppeling en poelie losgehaald en helaas enorm speling op de as, lekke keerring en afgebroken carterbout (1 van die 3 die de transmissiebak vasthoud). Einde oefening. Dit zal ik thuis moeten repareren. De PCX wordt morgenvroeg opgehaald en per vrachtwagen teruggebracht...
Dat is flink balen Zollywood. Ik heb zelf een sh150 met dezelfde eindoverbrenging als de pcx. Bij 34000 waren 4 lagers gaar. Die zijn toen vervangen. Vanaf dat moment gebruik ik 75w90 transmissie olie en nog geen problemen weer gehad.
 
Ongelofelijk hoeveel je mee kunt nemen op de PCX. Valt er dan nog een beetje mee te rijden? Rij je overigens nog met de originele schokbrekers achter? Kunnen deze de hoeveelheid bagage + bestuurder nog een beetje gedempt krijgen?
Op zich valt het wel mee wat ik er op had zitten. De zwaardere dingen zaten in de zadelbak, de tunneltas en de zijtassen. De onderste roltas zat een grote SI mat in met daarbij de stokken en haringen van de tent, de binnentent en mijn stoeltje. De bovenste roltas had alleen de natte spullen: buitentent, grondzeil, handdoek.
Roltassen samen was niet meer dan 15 kg. Als je het goed vastzet merk je daar eigenlijk niets van.

Ik rijd met de originele dempers.
 
Gezien de staat van de lagers bij mij na 7000 km denk ik dat de vorige eigenaar geen olie heeft gebruikt. Maar dat terzijde. Ik heb de pcx met 5000 km gekocht en toen meteen castrol 10w30 erin gedaan.

Nu dus met dikkere transmissie olie. Tijd zal het leren :)

Hypogl5 80w90 en motorolie 10w30 zijn ongeveer even dik (viscoos). Dit komt doordat in de hydroliek een andere schaal gebruikt wordt. Motorolie is meer geschikt voor wrijvende delen te smeren zoals zuiger/krukas/kogellagers. De hypo olie is voor afschuivende krachten zoals in tandwielkasten en differentiëlen. Ook voorkomt de hypo olie door toevoegingen ‘pitting’ , dat is het vastlassen van tandwiel oppervlakte door hoge druk. Door deze laspuntjes/kuiltjes in het tandwieloppervlakte wordt deze ruw, en helpt daarmee (indien 10w30 gebruikt) de verdikker in de olie om zeep. Daarmee gaan de tandwielen slijten en met de metaaldelen daarvan worden vervolgens je lagers gesloopt. Ben benieuwd hoe Honda op 10w30 motorolie terecht kwam als keuze voor de eindoverbrenging.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een yamaha majesty uit 1997 en deze eindaandrijving wordt ook door 10w30 gesmeerd conform het handboek.
 
Zojuist een paar km gereden met het hoge givi scherm.
Turbulentie halverwege het vizier en dus veel lawaai
Heel flexibel scherm, erg veel beweging van het scherm.

Ik ga er maandag een dag mee naar het werk voor ik beslis wat ik ga doen. Op dit moment zie ik 2 opties, flex erover of de andere van givi bestellen. Verschil tussen de hoge en de minder hoge is overigens niet enkel de hoogte. De hoogte is 81,5 tegen 63 en breed is het 55 tegen 43,5.
Vandaar dat ik inkorten ook overweeg, de breedte is denk ik niets mis mee.
 
Ik heb het Givi std1130st.
81,5x55.
Veroorzaakt redelijk veel turbulentie en is ook tamelijk slap.
Heb er links en rechts een halve cm af moeten slijpen omdat hij de lak van de scooter raakt.
 
Ja hij is niet de stevigste, maar ik rijd toch zelden boven de 100. Rijd altijd met oordoppen ivm tinnitus en zelfs met die turbulentie (die minder is door het opzetstukje) vind ik de herrie minder dan zonder scherm of een lager scherm.

Is echt experimenteren. Begrijp ook dat mensen die evenens 1.87 zijn, hem net niet hoog genoeg vinden. Kleinere mensen met een kort lijf kunnen er echter misschien helemaal achter wegkruipen.
 
Ik heb het Givi std1130st.
81,5x55.
Veroorzaakt redelijk veel turbulentie en is ook tamelijk slap.
Heb er links en rechts een halve cm af moeten slijpen omdat hij de lak van de scooter raakt.
Die heb ik nu dus ook. En inderdaad turbulentie midden op de helm.
Ik was inderdaad erg verast over hoe slap hij is. Tussen 100 en 70 zit 5cm verschil :o

Grootste grap vond ik 1 van de stickers welke op het scherm, max 130 _O-
Ten eerste, het scherm is pcx specifiek dus 130 halen we niet.
En ten tweede en misschien nog wel belangrijker, zo hard zou ik met dit scherm echt nooit durven te rijden.

Gewoon Ohropax in je oor doen als je boven de 90 gaat rijden, 3,50 euro bij het kruitvat.
Ik heb 3m switch doppen in, daar ligt het niet aan. Ik vind het geluid een vervelend gebulder.

Ja hij is niet de stevigste, maar ik rijd toch zelden boven de 100. Rijd altijd met oordoppen ivm tinnitus en zelfs met die turbulentie (die minder is door het opzetstukje) vind ik de herrie minder dan zonder scherm of een lager scherm.

Is echt experimenteren. Begrijp ook dat mensen die evenens 1.87 zijn, hem net niet hoog genoeg vinden. Kleinere mensen met een kort lijf kunnen er echter misschien helemaal achter wegkruipen.
1.86 maar wel een zeer rechte houding. Ik ga er niet nog iets bovenop zetten (kan het scherm dat aan :X ) maar er een stuk vanaf halen.
 
Plaatje van de ruit? Ik heb ook een hoge givi en ben 1,86. Nergens last van. Heb wel een aliexpress spoiler erop gemaakt. Helpt redelijk. Zit met mn scalp nog in de wind :+ maar geen turbulentie ofzo.
 
Net terug uit de Ardennen. Erg mooie omgeving met mooie weggetjes, d.m.v. motorkaart.
Ook niet ver. Binnen 6 uur daar. Ca. 50% binnendoor gereden.
full
 
Net terug uit de Ardennen. Erg mooie omgeving met mooie weggetjes, d.m.v. motorkaart.
Ook niet ver. Binnen 6 uur daar. Ca. 50% binnendoor gereden.[afbeelding]
Mooie trip.
Ik heb nu ook de ervaring van de Ardennen, de Vogezen en de Eifel. Zoveel mogelijk kronkelwegen gekozen met de TomTom Go app op de telefoon. Werkt fantastisch en is ideaal met een PCX.
Ben nu twee weken terug en heb nog een glimlach op mijn gezicht :Y
 
En wat rijdt dat lekker in die bochies! De snelweg is beetje saai. Dan houd ik 110 km p.u. aan op de teller, is ca.90 echte kilometers.
Plunjebaal is heerlijk om tegenaan te zitten en met het Hawk air kussen 600 km geen zadelpijn!

Kreeg laatst bij een beurt een dikke Yamaha mee. Kreeg een lamme klauw van het koppelen en ook het vele schakelen vond ik geen pretje. Ook het benzine verbruik was ca. 10 keer zo hoog als mijn PCX 150. Maar eerlijk is eerlijk, de acceleratie en snelheid was zo verslavend dat ik ff overwoog om ook zo iets te kopen.(mijn jethelm ging beetje zweven op de snelweg)
 
Update vanuit Zweden.. Na een ogenschijnlijk probleemloze rit tot nu toe vandaag een abrubt eind gekomen aan het avontuur. Merkte een schrapend geluid vanuit mn transmissie.. Transmissie olie lekte ook. Bleek te komen door een kier tussen de carter bij de achternaaf. Met pijn en moeite bij een camping gekomen en onderweg olie gehaald. Deze als nood bij de benzinepomp in de transmissiebak gespoten. Echter bij aankomst camping heel mn carterdeksel, koppeling en poelie losgehaald en helaas enorm speling op de as, lekke keerring en afgebroken carterbout (1 van die 3 die de transmissiebak vasthoud). Einde oefening. Dit zal ik thuis moeten repareren. De PCX wordt morgenvroeg opgehaald en per vrachtwagen teruggebracht...

Balen! Hoe is t afgelopen inmiddels? Wat was et kapot? En was er daar geen Honda dealer die het had kunnen repareren? Mocht ik zelf ooit eens een lange motorrit gaan maken ga ik in elk geval wel inventariseren waar de dealers een beetje zitten.
 
Deze week een TomTom met extra zonnescherm gemonteerd,aangesloten op een powerbank. Alles werkt perfect ook tijdens het rijden. Rondje Zeeland
full
 
Laatst bewerkt:
~

Waarom niet gewoon op de 12V van de scooter?


Hij heeft de oude uitvoering zonder 12v aansluiting ;) weet niet of het dan onmogelijk is, maar moet je volgens mij aan de slag met voeding vanaf de accu etc..
 
Klopt, mijm PCX is van 2011.De 12volt aansluiting komt nog. Eerst gekeken of alles goed werkt tijdens het rijden. Het is een Tomtom start 42 met een andere bevestigings kit. Plus een zonnescherm,gekocht bij navi-world. Het werkt perfect.
full
 
Laatst bewerkt:
Niet kant en klaar. Maar als je de kap eraf haalt zit daar je lamp / geschakelde 12v.
:^
Voor een navi hoef je echt geen aparte voeding te trekken. Elke willekeurige geschakelde draad kan je voeding worden.
Op mijn vorige motoren, zowel de trophy als de superduke, had ik met positaps een 12volt stekkerdoos aan de verlichting geknoopt. Op de trophy heeft dit meer dan 3 jaar goed gezeten en op de ktm 2 jaar incl de nodige zandpad ritjes. Stevig en betrouwbaar spul voor wie niet wil solderen.
 
Als ik het goed begrijp, komt de TT op de 12 volt.
Maar volgens mijn inzien kan dit niet, daar moet nog een omvormer tussen wat de 12 volt naar 5 volt brengt.
Ik gebruik de omvormer van TT, maar het kan ook een andere zijn als er maar 5 volt uit komt.

Gr. Jan
 
Terug
Bovenaan Onderaan