KTM 990 SuperDuke deel 13

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ken de motor niet, maar het is natuurlijk even wennen om een R met duo zit te zien. Dat is niet origineel. Voor jou dus een grote plus! Verder vertrouw ik het opzich wel. Prijs is ook niet heel gek als je naar de km stand kijkt. Ook afgaande op de prijs (en km stand) vermoed ik een beetje dat de staat (onderhoud, etc) van de motor niet geheel smetvrij zal zijn. Maar dat is een vermoeden, daarvoor moet je even langs bij de dealer en even proefritje maken om te beoordelen. Hij ziet er wel erg netjes (blok gepoetst) uit. Verder niet veel accessoires zo te zien, ik zie even snel een velgstriping en tankpad. Zeker de moeite van het checken waard!

Duo-zit is volgens mij een optie geweest, dus zou niet direct denken dat dit niet origineel is. Na 2011 of 2012 is de R zelfs alleen nog maar in duo geleverd geloof ik.

Prijs is ook niet apart als je het mij vraagt.

Betrouwbaarheid is prima volgens mij, maar ik heb nog maar 12.000 gereden. Een Honda zou vast betrouwbaarder zijn, maar daar wil toch niemand op gezien worden. Je krijgt er ook wat voor terug :9

Voor tripjes buitenland is dit de fiets! Als je van sportief rijden bent moet je niet verder zoeken. Goede set remmen, 2-cilinder dus veel koppel maar ook lekker remmen op de motor, licht en strak sturen. Als ik dan één nadeel moet noemen is dit het bokkige karakter bij haarspelden. Hier zijn zat oplossingen voor zoals andere vertanding en/of mapping.

Voor wat betreft circuit rijden, maar heb alleen ervaring met een R versie, denk ik dat je een behoorlijke amateurrijder moet zijn voordat je kunt zeggen dat de Duke tekort komt qua sturen en remmen. Hier zal die je niet snel in teleurstellen. Verder zijn de (bekende en logische) nadelen van het circuittijden met een naked ook hier van toepassing. Je vangt veel wind, waardoor hoge snelheid best eens onstabiel aanvoelt. De topsnelheid is ook niet te vergelijken met een R1 natuurlijk, maar een leuke dag heb je sowieso.

Voor jezelf moet je denk ik even de afweging maken... Hoe vaak rij ik circuit en hoe vaak rij ik gewoon op straat? Ik zou voor die paar circuitdagen per jaar niet het ongemak willen van een racer. Een naked geeft je zoveel meer plezier :]
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het meevalt hoor, die zoektocht.
Wanneer je de startknop indrukt en je hoort de start-relais tikken dan heb je, in de meeste gevallen, de accu bijna leeg.
Even aan de lader zetten en vanavond/morgen nog eens proberen.

Ja eens... Dat wil ik daarom morgenavond even proberen (gisteren was ik er wel klaar mee na een middag sleutelen). Maar ik vind wel dat ie raar doet met die soort van reset als ik op de knop duw. Ook had ik dan iets verwacht met het licht wat volledig weg zou vallen ofzo. Plus dat ik hem dus 1,5 maand geleden van de druppellader heb gehaald...
 
Duo-zit is volgens mij een optie geweest, dus zou niet direct denken dat dit niet origineel is. Na 2011 of 2012 is de R zelfs alleen nog maar in duo geleverd geloof ik.

Ik lees het in de OP ja:

vanaf 2012
Alleen nog SuperDuke R
125 pk
Geen akra uitlaat meer
Alleen nog als 2-zitter

Maar zelf heb ik deze op de occasion sites nog nooit gezien. Ik zie bv. motoren met BJ 2013 die gewoon een mono zit hebben. Het zwart met oranje model is in ieder geval alleen als mono seat geleverd.
 
Duo-zit is volgens mij een optie geweest, dus zou niet direct denken dat dit niet origineel is. Na 2011 of 2012 is de R zelfs alleen nog maar in duo geleverd geloof ik.

Prijs is ook niet apart als je het mij vraagt.

Betrouwbaarheid is prima volgens mij, maar ik heb nog maar 12.000 gereden. Een Honda zou vast betrouwbaarder zijn, maar daar wil toch niemand op gezien worden. Je krijgt er ook wat voor terug :9

Voor tripjes buitenland is dit de fiets! Als je van sportief rijden bent moet je niet verder zoeken. Goede set remmen, 2-cilinder dus veel koppel maar ook lekker remmen op de motor, licht en strak sturen. Als ik dan één nadeel moet noemen is dit het bokkige karakter bij haarspelden. Hier zijn zat oplossingen voor zoals andere vertanding en/of mapping.

Voor wat betreft circuit rijden, maar heb alleen ervaring met een R versie, denk ik dat je een behoorlijke amateurrijder moet zijn voordat je kunt zeggen dat de Duke tekort komt qua sturen en remmen. Hier zal die je niet snel in teleurstellen. Verder zijn de (bekende en logische) nadelen van het circuittijden met een naked ook hier van toepassing. Je vangt veel wind, waardoor hoge snelheid best eens onstabiel aanvoelt. De topsnelheid is ook niet te vergelijken met een R1 natuurlijk, maar een leuke dag heb je sowieso.

Voor jezelf moet je denk ik even de afweging maken... Hoe vaak rij ik circuit en hoe vaak rij ik gewoon op straat? Ik zou voor die paar circuitdagen per jaar niet het ongemak willen van een racer. Een naked geeft je zoveel meer plezier :]

Hm, dank, goed verhaal. :) Sowieso even proefrijden idd. Ik rijd sowieso niet zo heel veel op straat meer, dat vind ik minder leuk worden. Leuker vind ik dan om direct een weekendje naar Duitsland te gaan of af en toe circuit. Ben met een maatje ook verslaafd geraakt aan het circuitrijden in het buitenland wat we deze zomer voor de 3e keer gaan doen op Brno. Dat is dan 3 dagen.

Vind het lastig. Wat ik zeg, proefrijden op de 1098 en een Superduke dus. Dan krijg ik van mezelf al een hoop meer informatie om de keuze te kunnen maken. :) :P

Hoeveel km rijd je ongeveer op een tank bij sportief rijgedrag? 200km haalbaar?
 
Laatst bewerkt:
Kunnen we de antwoorden op deze vragen (die regelmatig terugkeren) niet in de openingspost zetten nampus, ik heb het gevoel dat we ze elke 2 a 3 maanden opnieuw aan het beantwoorden zijn!?!?!
 
Hm, dank, goed verhaal. :) Sowieso even proefrijden idd. Ik rijd sowieso niet zo heel veel op straat meer, dat vind ik minder leuk worden. Leuker vind ik dan om direct een weekendje naar Duitsland te gaan of af en toe circuit. Ben met een maatje ook verslaafd geraakt aan het circuitrijden in het buitenland wat we deze zomer voor de 3e keer gaan doen op Brno. Dat is dan 3 dagen.

Vind het lastig. Wat ik zeg, proefrijden op de 1098 en een Superduke dus. Dan krijg ik van mezelf al een hoop meer informatie om de keuze te kunnen maken. :) :P

Hoeveel km rijd je ongeveer op een tank bij sportief rijgedrag? 200km haalbaar?

Tof hoor, mooie tripjes zijn dat denk ik.

Bij mij is de verhouding straat circuit 90/10. Als dit bij jou precies andersom is, dan zou ik wel echt voor een racer gaan. Die 10% op straat vermaak je jezelf namelijk ook wel weer prima met een racer. Een duke is gewoon super wendbaar met genoeg power, waardoor zo'n ding in de bergen of op dijkjes het voor mij gewoon wint van een racer.

200km red ik wel ja met stevig rijden(evt. met reserve)

Succes met je zoektocht in ieder geval :)
 
Ja eens... Dat wil ik daarom morgenavond even proberen (gisteren was ik er wel klaar mee na een middag sleutelen). Maar ik vind wel dat ie raar doet met die soort van reset als ik op de knop duw. Ook had ik dan iets verwacht met het licht wat volledig weg zou vallen ofzo. Plus dat ik hem dus 1,5 maand geleden van de druppellader heb gehaald...

Als het aan een zwakke accu zou liggen zou je verwachten dat het dashboard ook wel uit zou gaan tijdens het starten. Ik heb zelf ook vaak met een lege accu gestaan door een kapotte spanningregelaar. Er viel toen geen pijl op te trekken omdat hij de ene keer gewoon kon starten een de andere keer na een rit van 100km me liet staan.
 
Goede dag heren.

Lees al even mee, om niet langer stiekem van jullie berichten te genieten stel ik even kort voor.

Rob 30 jaar.
Woonachtig Noordwijk ZH.

Na veel te vaak bij alles en iedereen achterop te hebben gezeten is het nu tijd om zelf het rijbewijs te gaan halen. 8 Maart gaan we van start.

Al tijden geïntrigeerd door de 990 SD (2005). Al weet dat dat dit zeker geen ideale beginner motor is, mede door zijn bokkigheid, zo hoop ik dan maar dat zijn stuur eigenschappen veel goed maken.
Ik leer al lezend van jullie verhalen. De tip and tricks, de does and dont's. Waar ga ik op letten alvoor ik mijn SD koop. Ik denk dat veel collega SD rijders hier veel info uit halen.

Zou zeggen schrijf lekker door en deel jullie kennis en knulligheden.
PS bij ooit een SD meeting zal ik er zeker bij zijn.

gr, Rob
 
Als het aan een zwakke accu zou liggen zou je verwachten dat het dashboard ook wel uit zou gaan tijdens het starten. Ik heb zelf ook vaak met een lege accu gestaan door een kapotte spanningregelaar. Er viel toen geen pijl op te trekken omdat hij de ene keer gewoon kon starten een de andere keer na een rit van 100km me liet staan.

Haha, ok, dus het zou de accu kunnen zijn, maar toch ook niet ;)

Hij hangt nu aan de druppellader, morgen even kijken...
 
Kunnen we de antwoorden op deze vragen (die regelmatig terugkeren) niet in de openingspost zetten nampus, ik heb het gevoel dat we ze elke 2 a 3 maanden opnieuw aan het beantwoorden zijn!?!?!

Dat staat toch grotendeels al in de op?
Verschillen tussen de modellen, zwakke punten.
Ik kan er nog een indicatie van de actieradius bij zetten.
Maar dat een SD minder snel is op het circuit dan een rsv lijkt me vrij logisch.
Je vangt een bak meer wind, dus het beweegt allemaal wat meer. Dat geldt voor iedere naked. :)
 
Haha, ok, dus het zou de accu kunnen zijn, maar toch ook niet ;)

Hij hangt nu aan de druppellader, morgen even kijken...

Ik snap dat het een beetje tegenstrijdig klinkt maar ik kon er destijds ook geen wijs uit worden door die kapotte spanningregelaar. Heb je hem inmiddels al geprobeerd te starten met de volle accu?
 
Goede dag heren.

Lees al even mee, om niet langer stiekem van jullie berichten te genieten stel ik even kort voor.

Rob 30 jaar.
Woonachtig Noordwijk ZH.

Na veel te vaak bij alles en iedereen achterop te hebben gezeten is het nu tijd om zelf het rijbewijs te gaan halen. 8 Maart gaan we van start.

Al tijden geïntrigeerd door de 990 SD (2005). Al weet dat dat dit zeker geen ideale beginner motor is, mede door zijn bokkigheid, zo hoop ik dan maar dat zijn stuur eigenschappen veel goed maken.
Ik leer al lezend van jullie verhalen. De tip and tricks, de does and dont's. Waar ga ik op letten alvoor ik mijn SD koop. Ik denk dat veel collega SD rijders hier veel info uit halen.

Zou zeggen schrijf lekker door en deel jullie kennis en knulligheden.
PS bij ooit een SD meeting zal ik er zeker bij zijn.

gr, Rob

Goedemorgen Rob,

Welkom! Het topic loopt redelijk door inderdaad en over de meeting zou ik me ook geen zorgen maken. Iedereen vond het geslaagd volgens mij, dus ik zie die meeting wel jaarlijks terug komen. Als jij dan zorgt voor een Duke ;)

Beginnersmotor of niet... tja er zijn vast betere fietsen om te beginnen. Maar in mijn optiek ligt het toch grotendeels aan de berijder zelf of dit goed gaat of niet. Een onbenul zonder ervaring kan met een 600cc 4-cil ook zat schade veroorzaken. Gewoon rustig aan doen in het begin en gun jezelf de tijd om dat ding te leren kennen. Niet te hard en abrupt op het gas, dan komt dat helemaal goed!

Succes met je zoektocht en je rijbewijs. Bij vragen over de duke kun je hier denk ik goed terecht. Sommige jongens hier die weten meer over dat ding dan over hun eigen vrouw :P :P :P
 
Hey Rob!

Leuke reactie en welkomspost!

Ik zeg... KOPEN zo'n SD als beginnersfiets :) :)
Heb ik ook gedaan, en ik lach altijd op dat ding. En af en toe moet er na een ritje een doekje door de broek :)
 
Ik snap dat het een beetje tegenstrijdig klinkt maar ik kon er destijds ook geen wijs uit worden door die kapotte spanningregelaar. Heb je hem inmiddels al geprobeerd te starten met de volle accu?

Nee nog niet... Ga ik vanavond doen. Ik heb alleen zelf het vermoeden dat het ergens anders inzit. Ik heb dus zowel mn dynamodeksel als mn accu draden op orde gebracht. Kan dus in 2 hoeken zitten. Ik zou alleen niet weten wat ik fout kan doen met die dynamodeksel. Bij de accu bak kan ik misschien wat draden te ruig weg hebben getrokken waardoor ze geen of slecht contact maken of elkaar nu misschien storen.

En Rob welkom! Voor mij is het ook de eerste motor, maar eens dat het vooral de berijder zelf is. Wat mij betreft is het juist een goede leerschool :t
 
Rob,

Ook ik heb de SD als eerste bike gekocht, geen moment spijt van gehad. Rijd geweldig met altijd een grote glimlach!
 
Zag vandaag al weer flink wat motorrijders op de weg.
Is ook erg verleidelijk met dit zonnetje moet ik zeggen, maar er ligt nog een beetje te veel zout op de weg.
Heb em net spik-en-span en wil dat nog ff zo houden, totdat het echt mooi weer wordt.
Het duurt wel lang genoeg zo, staat al stil vanaf eind oktober.
 
De motor draait weer. Na een dag op de druppellader te hebben gestaan zat er iets meer leven in. Hij maakte met veel moeite een rondje maar sloeg nog niet aan. Toen de caravan accu van m'n ouders gepakt en startkabels erop. Hij had nog steeds wat moeite met starten maar hij trok hem wel rond. Na 2, 3 seconden sloeg ie aan.

Dus sja, abrupt einde vd accu blijkbaar.
 
Ik kan ook haast niet meer wachten, als het nog te lang duurt, dan heb ik therapie nodig...:-)
full
 
Dank voor jullie hartelijke welkom.
Die advertentie was ik ook al tegen gekomen.
Meest duidelijke is het gelijk al te zien aan de koplamp en teller unit. Dan vraag je je nog af is dit misleiding of onkundigheid van desbetreffende dealer. Voor alsnog ga ik van onkundigheid uit. Wel is het raar. Zag dat er hier ook op het SD forum ook al over was gesproken. Enkele van jullie dachten al over verkoop van de Sd of hadden hem al te koop gezet. Houd jullie advertenties in de gaten.
natuurlijk gaat mijn voorkeur uit naar de SDR 2007, alleen al een beauty om naar te kijken. Maar laten we reel blijven. En lekker voor een oer dude gaan 2005- 2006 model. Is kwa prijs zeker voor een eerste motor wat aantrekkelijker. Ook ik vind hiervan de koplamp unit minder mooi. Al vaak gekeken of hiervan geen 2007 model vervangers voor op de markt zij, helaas niet gevonden.

Ik lees gewoon weer lekker mee. Groetjes
 
Ik kan ook haast niet meer wachten, als het nog te lang duurt, dan heb ik therapie nodig...:-)[afbeelding]

Anders ik wel.....

Toevallig onlangs een lang weekend Malaga geboekt met een viertal vrienden. Daar gaan we binnekort de ene dag met straatmotoren (waarschijnlijk of Yamaha MT9 of BMW XR1000) aan de gang, en op tweede dag een guided tour doen door de omgeving met ieder KTM EXC 500 offroad :]
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan