Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Het is niks meer dan mindset. Als ik op een dag 700 km moet rijden, dan het liefst alleen. Met een groep kom je minder ver, moet je beter opletten, maar wel weer gezellig tijdens stops.

Inderdaad... daarom rij ik eigenlijk altijd met Caroline.
Voor mij is dat prima. Zijn het er meer, dan is het lekker als het een op elkaar afgestemd klein groepje is.
Bij grotere groepen rij ik alleen maar mee voor de gezelligheid, niet om het rijden.
 
Ik ben ooit eens aan 30 km/uur bovenop een maatje gereden dat met een Ducati reed (uiteraard, van Italiaanse makelij zijnde, zonder werkende knippers of remlicht) en plots stopte ... met verstrekkende lichamelijke gevolgen voor hem.... (ikzelf had geen schrammetje).

Ofschoon onze vriendschap deze gebeurtenis (nu zo'n 15 jaar geleden) goed heeft doorstaan en er geen echte "schuldigen" zijn voor dit ongeval, gaat dit toch niet in je koude kleren zitten.

Sindsdien ben ik nog meer huiverig om in een (zelfs kleine) groep te rijden.

Alleen met mijn neef ( een motoragent die én defensief rijden én goed doorvlammen als het kan perfect weet te combineren) rij ik echt relaxt in "groepje" ....
 
Leuk dat jullie tencats allerlei hulpmiddelen aanbieden maar het enige waar hij om vroeg is een beetje herstellend vocht na afloop.
Virtueel dan bij deze, ik heb weekend!
Proost!
 
De meeste kms maak ik alleen met ww verkeer..
Daarna komen de ritjes met mrs M. Toch ook wel plm 4-5k per jaar.
En verder nog een aantal ritten in grotere groepen. Vriendengroep, collegas, Heimbach..
Ik vind alles leuk zolang ik maar een motor onder mn bips heb..
 
Laatst bewerkt:
Ik drink louter hoogste kwaliteit!

Dan heb je geen witte stok nodig, hooguit wat witte vriendjes de volgende ochtend.
 
dikke bak!

Ben best tevreden met de powercommander tot nu toe. Blok loopt echt soepeler, en heeft geen ademnood meer rond de 5000 toeren en helemaal bovenin. En het verbruik lijkt ook nog iets beter te zijn :]

Rij je een LC? Ik ben namelijk wel nieuwsgierig wat het voelbare effect van een PC op de waterkoker is.... Ik heb een klein stukje op de Africa Twin van ToX gereden en daarbij vielen me de spelingsvrije transmissie en het ontbreken van "Konstant-Fahrrückeln" als bijzonder positieve punten op.

Spelingen in de transmissie zijn natuurlijk voor de BMW's een beetje een producteigenschap met alle overbrengingen van motorblok via cardan naar het achterwiel, maar toch...

Vorige week donderdag de gsa opgehaald, vrijdag richting de eifel gegaan. Wat een goede motor is het. Was even wennen qua sturen maar na een dagje was er goed mee te gummen.

Heerlijk koppel, heerlijke zit.. maar ook super soepel in de dorpjes. Weinig ss die je bij houden daar.

Nog een klein stukje lichte offroad gedaan.

Zit nog een beetje in dubio wat te gebruiken qua instellingen.. normal of hard qua vering.. bij road of dynamisch.

Hey Ilmar,

Gefeliciteerd met je nieuwe Humvee! Ik heb mijn 2013 GS altijd op Dynamic. Uitzondering is als het heel koud en glad is, ver in het najaar of heel vroeg in het voorjaar. Dan zet ik hem op Rain om een klein beetje hufterproof te zijn voor het geval ik iets te epileptisch aan het gas draai bij het verlaten van rotondes en dergelijke.

Als ik veel snelweg of doorgaande weg ga rijden op een dag zet ik de ESA op "Hard", doe ik een toertje in de Eifel of Ardennen zet ik hem op "Soft". dat laatste is net wat lekkerder op de stukken met Strassenschäden".

Toch heeft Tox wel een punt....
Reed vanmorgen om 0500 op de gs naar het werk....

Check of alle lampjes uitgaan en alles het doet.
temp check...( toch beetje fris zo vroeg)
Tripmeter check in combi met bandstofmeter..
Check road modus.
Check vering op soft ( lekker deinen zo vroeg joh)
Check handvatverwarming...op ON !
Check cruise controle want inmiddels op de A6.
Check spiegels.....ik rijd 130 en nog komen ze keihard in mijn rug aansnellen...
Check ...doet mijn verlichting het wel.....lastig onder het rijden...

Ben blij dat mijn gps nog thuis lag...

Hahaha, het wordt zo langzamerhand de take-off checklist van een Airbus A-380! _O-

dank u..

maar goed...het werkt super. ..op de helm dan...

nog wel wat turbulentie op de schouders, maar heb nog 2 schermen waar ik mee kan experimenteren + ik wil nog van die typische GSA winddeflectoren in elkaar flansen om te proberen

Ik wil juist een ieniemienie-ruitje op mijn GS. A la het Rallye-ruitje van de 2017 GS. Tijdens het ritje op de Dominatrix van Tox viel me op hoe weinig windgebulder ik rond mijn Arai had. Terwijl die Arai juist luidruchtiger is dan mijn Shoei Neotec. Dezelfde ervaring had ik op mijn vorige fiets, de Triumph Speed Triple. Hoewel een ruit lekker is tegen de rijwind als je hard rijdt en de kou (en regen... ;) ) een stuk tegen houdt is rechtsreekse rijwind tegen je helm wel zo lekker. Werkt de helmventilatie trouwens ook het beste...
 
Wat dat laatste betreft, reed ik vorige week met een R-versie van de KTM-tegenhanger van de Rallye, met een bijna identiek laag ruitje.... die VOORTDURENDE, gerichte luchtstroom op je helm, zeker met open vizier aan lagere snelheden, word je óók snel beu, hoor...
 
Wat dat laatste betreft, reed ik vorige week met een R-versie van de KTM-tegenhanger van de Rallye, met een bijna identiek laag ruitje.... die VOORTDURENDE, gerichte luchtstroom op je helm, zeker met open vizier aan lagere snelheden, word je óók snel beu, hoor...

Ik had daar op mijn Speed Triple nooit last van, hoor! Maar ja, ieder zijn voorkeuren, zullen we maar zeggen!

Ik heb een zwart Puig ruitje besteld. Daar past dan ook mooi een witte Starfighter-sticker op.

large



Daarnaast had ik twee weken geleden op de Duitse Autobahn een wat minder goed gevoel bij de rechtuitstabiliteit van mijn GS. Ik reed 180 en had de topkoffer er op en de motor begon toch echt te kwispelen met zijn stuur....

Het grappige is dat de motor dat nooit deed met de Michelin Anakee 3's maar nu met de Conti TKC-70's wel... De motor is ook gevoeliger op langsstrepen. De andere kant van de medaille is dat de motor met TKC-70's véél scherper stuurt en veel preciezer te rijden is.

De R1200GS LC is vanaf 2014 (net zoals de GS Adventure) af-fabriek met een stuurdemper uitgerust. Wie wat bewaart, die heeft wat. In mijn geval een Hyperpro RSC stuurdemper die ik nog voor mijn GSX-R 1000 had gekocht.

large


Die gaat er dus onder, ik heb vandaag de "mounting kit" besteld. Ik twijfel nog aan de esthetiek, aan de foto te zien komt de demper vóór de vorkpoten te liggen... Da's wel een beetje èrg in het zicht, maar we zullen zien!

large
 
Laatst bewerkt:
Mijn 2013 GS zonder stuurdemper had even weinig last van kwispelen als mijn huidige 2015 GS mët... zal dus wel eerder aan de banden liggen, vermoed ik.

Vrees je niet dat die HyperPro de boel zwaarder laat sturen ?

De GS heeft met de ex-fabriek stuurdemper er geen last van, maar de KTM 1290 SAS wél...
 
Ik had daar op mijn Speed Triple nooit last van, hoor! Maar ja, ieder zijn voorkeuren, zullen we maar zeggen!

Ik heb een zwart Puig ruitje besteld. Daar past dan ook mooi een witte Starfighter-sticker op.

[afbeelding]


Daarnaast had ik twee weken geleden op de Duitse Autobahn een wat minder goed gevoel bij de rechtuitstabiliteit van mijn GS. Ik reed 180 en had de topkoffer er op en de motor begon toch echt te kwispelen met zijn stuur....

Het grappige is dat de motor dat nooit deed met de Michelin Anakee 3's maar nu met de Conti TKC-70's wel... De motor is ook gevoeliger op langsstrepen. De andere kant van de medaille is dat de motor met TKC-70's véél scherper stuurt en veel preciezer te rijden is.

De R1200GS LC is vanaf 2014 (net zoals de GS Adventure) af-fabriek met een stuurdemper uitgerust. Wie wat bewaart, die heeft wat. In mijn geval een Hyperpro RSC stuurdemper die ik nog voor mijn GSX-R 1000 had gekocht.

[afbeelding]

Die gaat er dus onder, ik heb vandaag de "mounting kit" besteld. Ik twijfel nog aan de esthetiek, aan de foto te zien komt de demper vóór de vorkpoten te liggen... Da's wel een beetje èrg in het zicht, maar we zullen zien!

[afbeelding]


Prima ruitje, heb em zelf ook.. nja de winderlich versie dan (80€)

4tdse29bvdwmn.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Ik als armetierige Honda bestuurder heb uit armoede maar zelf een ruitje gemaakt. Ook het wasrek achterop komt uit mijn arbeidershanden. Ik ga nu weer naar mijn volkstuin om aardappels te rooien, ik mot toch wat eten vanavond. :/

35412765_1959115520767923_7443672008983838720_n.jpg
 
Mijn 2013 GS zonder stuurdemper had even weinig last van kwispelen als mijn huidige 2015 GS mët... zal dus wel eerder aan de banden liggen, vermoed ik.

Vrees je niet dat die HyperPro de boel zwaarder laat sturen ?

De GS heeft met de ex-fabriek stuurdemper er geen last van, maar de KTM 1290 SAS wél...

Dat is inderdaad een risico. Wat ik online erover lees doet me denken dat het wel mee zal vallen. We zullen zien!
 
irmand toevallig interesse in een paar Daytona Road star GTX laarzen
maat 44.
een paar keer gedragen en nog helemaal onbeschadigt
ben er achter gekomen dat ik toch liever mijn sport laarzen draag!

ik vraag er 225.00 voor

hoor het wel
Jan
 
Terug
Bovenaan Onderaan