Ktm 500 exc als reisfiets is het wat?

propje

Dood gaan we allemaal Shell helpt
11 jun 2010
5.680
3.248
Amersfoort
Sinds kort is dit stel begonnen aan grote reis.
Nu staat er bij mij thuis ook een 500exc en die is beetje ingedut.
Of eigenlijk de eigenaar ;)
Dus misschien ontspruiten er hier leuke idëeen zodat het offroad vakantievirus weer beetje terugkomt.
Tis bijna voorjaar,dus plannetjes kunnen beginnen.
Alleen die ponny van die vrouw merkwaardig.
Hier nog meer 1 cilinders omgebouwd tot avontuurfiets?
Rolling Maverick sponsert ze ook met wat gereedschap.
Oja de ktm is als voorbeeld we zijn niet merkgebonden.
 
Tsja, ik heb ook wel eens met het idee gespeeld. Ik heb een extra Beta RR dus zat er aan te denken die te verbouwen tot zoiets.

Maar wat brengt het?

TET achtige trips brengt het eigenlijk niet zoveel gezien eigenlijk elke ADV motor voldoet en daar ook een beetje spanning er in houdt, een volbloed enduro maakt dat wel heel makkelijk. Je hebt natuurlijk wel wat rust om de omgeving te bewonderen, maar dat kan met een ADV ook natuurlijk, zij het met 10/20 km/h langzamer.
Daarbij is een ADV veel comfortabeler op de verbindingstukken op straat, laten we eerlijk wezen, dat is een significant deel.
Je zit nog steeds met een flink onderhoudsregime. Nu zijn de moderne grote 4 takten aardig op te rekken kwa onderhoud, maar het is wel een dingetje waar je comfortabel mee moet zijn en waar je de consequenties van moet kunnen accepteren.
Je giet natuurlijk ook een beste bak centen in de ombouw. Fijn zadeltje, wat trillingsdempers in het stuur, grotere tank, ruitje er op, wat speciale bagagerekken. Je kunt veel zelf, maar €2000 is niks. Als je het plug and play nieuw koopt is €5000 ook zo weg. Bij bijvoorbeeld een KTM 790 hang je voor €500 een rekje incl tassen/koffers en je kunt.

Het enige waar ik het echt zie als reisfiets is als je ook echt de zandduinen in gaat of je gaat tijdens de reis ook rally achtige evenementen af.
Kortere tripjes met wat zwaardere omstandigheden zijn natuurlijk ook gaaf op zoiets.

Op het moment dat je lijf te oud wordt een 180kg ADV te kunnen tillen snap ik het ook wel. Maar het zal me benieuwen hoeveel het scheelt. Alle gewicht zit relatief hoog en heel de motoren zijn hoog. Ook de originele 120 kg ben je al een heel stuk voorbij. Het zal me benieuwen wat alles wat je er aan hangt nog weegt.

Een CRF300L (al dan niet Rally) of een KLX300 zie ik dan meer heil in. Akkoord die zijn al zwaarder, maar een stuk comfortabeler, onderhoud is bijna niet bestaand en ze lopen op lucht.
Natuurlijk heb je ook het hele scala aan BMW/Aprilia 650, Suzuki Freewind 650 enz enz. Vooral de eerdere Aprilia Pegaso 650 was best wel enduro achtig om te rijden. Maar jij doelt denk ik meer op de hardcore enduro's die omgebouwd worden?

Edit: Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar als je de brochure mag geloven ben je kwa onderhoud een heel stuk minder tijd kwijt aan de AJP motoren. Nu is de AJP PR7 reisklaar, maar als je nog iets ieler wilt is een 300/500 daar natuurlijk ook een optie.
 
Ajp is zeker mooi.
Maar mijn ktm 500 met 30 uur op de klok heeft geen 15.000 gekost wat de 790 wel moet opbrengen.
Heb ergens foto van mijn 500 op de weegbrug.
 
Volle 15ltr tank en bagagerek van chro moby.
Gedempte achternaaf
Stuurdemper. Dikke handkappen cycra
allemaal extra gewicht nog geen carterplaat zie ik.
Die is er later onder gekomen.
Ja gewicht is echt alles voor mij.
Laatste wyoa samen op gereden met een T700 maar vindt het toch best zwaar hoor.
En dan til je met z.n 2en.
Ik red het niet denk ik alleen.
Maar ja je rijd samen dus je helpt mekander.
En ik vindt zelf het prutsen nog bijna leuker als het rijden.
Vandaar dat ik weinig meer rijd.
IMG_20220423_115950_8.jpg
IMG_20220423_115942_1.jpg
 
Ik zet wel de motor op transport als we naar marokko gaan of Albanië
Anders is een 1 cilinder zeker geen optie.
Of je moet heel veel tijd hebben.
En eerlijk is eerlijk.
Mijn 690 gaf stuk meer comfort op saaie stukken asfalt.
Ze lopen beide 180 km.u
Maar op de 690 kan 130 aanhouden terwijl 100 prima is op de 500.
Ik doe ook meestal rustig aan op asfalt om de noppen te sparen.
Mijn vakanties zijn niet meer als 3500 4000km max.
Dat rijd ik met mijn 500 met de olie.
Heb wel vergroot kopp. Deksel maar dat is meer voor tussen de oren.
Hij is wel stuk steviger als origineel.
Ik verbouw alles op de motor op heel blijven.
Maar wel zo licht mogelijk.
 
Ken je Nomad Erwin?
Heb die jongste eens aan de lijn gehad ff gebabbeld.
Hij had slechter ervaring met Beta als reisfiets.
2x blok in de soep.
Vraag hem eens wat er was?
Ik meen gescheiden carter en versnellingsbak?
Dat heeft Beta toch?
De olievoorraad op snelweg zal dan misschien te kort schieten.
 
De 4 takt Beta's ken ik kwa blok niet goed. Enkel mee gereden. Zelf hebben we momenteel de 200 en 2x 250 2T Beta en de 125 2T gehad.

Maar ze hebben idd het carter en de bak gescheiden bij 4T. Wat weinig olie om de smeer van de verbranding op te vangen natuurlijk. Niet erg wanneer je het tijdig vervangt.
 
Iets van 0.8 ltr blokolie das wel krapjes.
Op tijd vervangen kan soms wel dingetje zijn in buitenland.
En zeulen met olie is de goden verzoeken.
je zal niet de eerste zijn met een motorolie doordrenkte slaapzak.
Ik probeer onder de 20 kg uit te komen met bagage maar dat valt echt tegen.
Meestal is het 22kg en dat is zwaar achterop het alu rekje.
Heb er extra plaat alu. Ingelast.
 
Hoeveel extra olie krijg je door die koppelingsdeksel? Lijkt me wel te werken, vooral omdat je olie meer tijd heeft om af te koelen en gewoon veel meer prut kan absorberen.

Wij komen met z'n 2en op ongeveer 20kg per persoon incl metalen koffers. Wel licht spul, maar niks extreems, gewoon lekker ruime tent enz.

Naar mijn ervaring hebben lichte motoren ook meer ''last'' van bagage. 20kg aan zijkoffers incl bagage doet weinig met hoe mijn 990 rijdt, zelfs de Versys 300 heeft er relatief weinig last van. Maar toen ik een kg of 10 aan de Beta hing kon je dat heel goed merken.

Vering van een zware fiets hoeft procentueel ook veel minder op te vangen natuurlijk en het zwaartepunt blijft vrij centraal, waar die bij een lichte fiets meer verplaatst.
 
Ik weet het niet precies maar het is te verwaarlozen immers je deksel is wel breder maar de olie staat op peil maar iets van 2cm onderin het deksel begrijp je.
Beetje lastig uitleggen.
Ronde cirkel kopp.deksel en daar dan de onderste 2 of 3cm.
Ik zit echt op grammen te jagen.
Maar heb wel helinox stoeltje mee zodat m.n rug beetje comfort heeft savonds.
IMG_20210211_120601_8.jpg
IMG_20210221_204149_2.jpg
IMG_20210221_200604_6.jpg
IMG_20210321_154519_2.jpg
IMG_20210211_120651_6.jpg

Smal dingkie hoor naast de 690.
Ik ben er blij mee.
Begonnen met drz400
Toen de bmw xchallenge
Ktm 690 enduro R met hoge vering een beest.
En nu de 500exc.
De 500 is echt een rustige motor.
Het kan wel maar de 690 was veel agressiever mapping 2
Ik ging er steeds harder van rijden.
De 500 nodigt minder uit.
Is ook lange slag motor.
Dus zoals jij beschreef stuk rustiger als bv. Een 450exc.
 
Grote boze internet had het er over 1 met 300ml, maar dat leek me al sterk. De totale deksel misschien...

Edit:
De 450 EXC heb ik niet gereden, alleen de 500, maar schrok er van hoe tam die was onderin. Geen vergelijk met de oude 520.
 
Ja ze moeten je wel over de streep trekken.
Kopen kopen. :)
Ik heb deze 2e hands gescoord voor weinig.
Heb nog nieuwe set Rekluse liggen moet er nog eens mee rijden.
durf er eigenlijk niet mee op vakantie.
 
Kleppen stellen of eigenlijk checken vergeten op te schrijven of ik ze recent nog gesteld heb.
Olie weet ik ook niet meer.
Morgen maar beetje aftappen en kijken of het fonkelnieuw is.
En m.n alu jiffy vervangen voor zelfbouw rvs.
Met voetje:+

20240213_214807.jpg
20240213_214822.jpg

Tot nu toe de fijnste motor om aan te sleutelen.
De ktm 690 was ook wel prettig.
Maar bij de 500 kan je overal nog beter bij.
In ieder geval 633x beter als dat Japanse spul.
 
Olie toch maar afgetapt en nieuw filtertje gestoken.
Kom ik vanmiddag in de garage
Een grote plas nwe olie ,echt zonde.
Had gister de bout eruit gedraaid om vliegwiel op bdp te zetten er kwam geen olie uit althans dat leek zo.
Ach we hebben weer wat te prutsen.
20240216_170457.jpg
 
Gaaf zeg. Ik ken meerdere verhalen van mensen(in groepen) die met een 500exc de hele wereld over rijden. 1500+uren op de motor en meerdere mensen die pas na 500 uur het topend voor het eerst open hebben.

Toch een van de betrouwbaarste modellen van dit segment. Ik rijd behoorlijk sportief en heb bij 300u een topend revisie gedaan (wat olieverbruik door onrondheid cilinder uitlaatkant)
 
Cilinder of zuiger?
Onrondheid.
Maak de motor klaar voor vakantie.
Rij geen crossbaan of otr vind dat het geld niet meer waard.
Dus motor heeft ook weinig te lijden zo.
 
20240217_161909.jpg

De alu radiator beschermer even uitgelijnd met plakfoam.
Het mag niet rammelen anders is het alu van de dunne radiator zo door.
De plastic beschermers zijn van kaas gemaakt bieden geen bescherming bij zijwaartse impact.
Ik dacht dat de Acerbis tank het wel zou opvangen maar die misvormd tijdens impact heb ik gemerkt.
20240217_161937.jpg

En de dikke condensator ff plekje gegeven.
Vorige vakantie dankbaar gebruik van gemaakt.
Gaat je accu stuk of je leent je accu uit zoals ik moest doen tijdens trip.
Dan kan je gewoon rijden zonder accu.
Tacomoto maakt ze ook.
Maar ikke zelluf doen en het werkt.
 
Cilinder had er iets last van.

Maar met tam gebruik kun je weinig problemen verwachten. Olie goed bijhouden.

En misschien kijken naar de vering
 
Maar moest je de cilinder vervangen?

Vering heb ik net zelf helemaal nagekeken.
alleen Andre motors heeft het stikstof ff voor me opnieuw afgevuld van de achtershock.
En als ik met bagage rij heb ik zwaardere veer achter.
 
DIamanthoon is door de cilinder geweest, nieuwe zuiger en geen olieverbruik meer.

Dealer gaf aan dat ze dit wel vaker gezien hadden bij hogere urenstanden.
 
Ik weet het niet precies maar het is te verwaarlozen immers je deksel is wel breder maar de olie staat op peil maar iets van 2cm onderin het deksel begrijp je.
Beetje lastig uitleggen.
Ronde cirkel kopp.deksel en daar dan de onderste 2 of 3cm.
Ik zit echt op grammen te jagen.
Maar heb wel helinox stoeltje mee zodat m.n rug beetje comfort heeft savonds.
Bekijk bijlage 1968791Bekijk bijlage 1968793Bekijk bijlage 1968789Bekijk bijlage 1968790Bekijk bijlage 1968792
Smal dingkie hoor naast de 690.
Ik ben er blij mee.
Begonnen met drz400
Toen de bmw xchallenge
Ktm 690 enduro R met hoge vering een beest.
En nu de 500exc.
De 500 is echt een rustige motor.
Het kan wel maar de 690 was veel agressiever mapping 2
Ik ging er steeds harder van rijden.
De 500 nodigt minder uit.
Is ook lange slag motor.
Dus zoals jij beschreef stuk rustiger als bv. Een 450exc.
Misschien vertekend beeld mar hapt je achterwiel niet in het bagagerek bij stevig inveren :?
 
Nee hapt niet.
Wiel kan maximaal inveren.
Je bedoelt de hoepel aan achterkant bij kentekenplaat?
 
Heb waarschijnlijk wel probleem bij inveren van m.n zelfbouw rvs jiffy.
Ga de achtershock uitbouwen dan kan ik zien wat er van de grondplaat af moed.
De alu is niet sterk genoeg. Met bagage.
Al 1x opnieuw alugelast maar toch weer gescheurd.
Nu rvs en nog lichter als het alu exemplaar.
Dat is weer leuke bijkomstigheid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan