kawa zxr750 j2 met zx9r nokkenassen

jelle visser

MF veteraan
21 jun 2004
1.165
3
noord holland
Goedendag, ik rij al een tijdje met mijn zx9r blok maar hij begint ondertussen wel erg vreemde geluiden te maken en daarnaast kom ik er tijdens de oliewissel achter dat er een soort aluminium kleurige "zweem" door de olie zit.
Nu heb ik op dit moment geen zin om er heel veel geld in te stoppen en dus gaat mijn ouwe trouwe zxr blok er weer gewoon onder die het altijd perfect doet.
Nu is dat blok alleen uiteraard een stuk minder sterk vanwege de begrenzing van 100pk die ze toendertijd aanhielden.
De opvolger van mijn zxr750 is het l model uit 1993 en die had 20 pk meer.
Nu schijnt het zo te zijn dat ze waren begrenst op de nokkenassen en als je van dat type de nokkenassen pakt dat je er best wel wat vermogen bij krijgt.
Dezelfde nokkenassen zitten ook in het zx9 blok wat ik heb en in die nokkenassen grossier ik zo'n beetje ondertussen.
Alleen wordt gezegt dat ik dan ook de klepveren van dat type moet gebruiken en dat betekend dat toch de kop eraf zal m,oeten en daar heb ik nu even geen zin in.
Weet iemand hier meer van?.

Gr Jelle
 
Als ik het goed heb begrepen is het 91,92 j model een soort van begrenst blok op 100pk ivm de toenmalige wetgeving in Duitsland heb ik begrepen.
Nu hoef je met 100pk echt niet bij te stellen maar als ik een blok koop gaat ie toch eerst uit elkaar en als ik dan dmv een paar andere nokkenassen of kop 18 pk win is dat niet gek iig!.
Blok gedeeltelijk uit elkaar om alles even op te frissen omdat je ook niet weet wat er allemaal mee gebeurd is.
 
heb je al eens berekend wat het verschil in compressie is bij gebruik van een 9 kop op een 7 ?

verder wil je graag vermogen onderin van een 9, de J is daarin beter dan de L.
maar de J wil je dan weer gaan opvoeren om het vermogen van de L te hebben ? dan verlies je weer onderin ...

een P is het ZX7-R blok.
 
Hoi Jan, de zx9 kop is idem dito tov een zxr j kop. Onderdeelnummers van een kale kop zijn hetzelfde dus dat mag het verschil niet zijn. Onderdeelnummers van een l kop heb ik nog niet bekeken.

En het koppel onderin zul je heus gelijk in hebben hoor!
 
Maar als je al met het 3e zx9 blok bezig bent, en iedere x tegen dezelfde problemen aan loopt, dan ligt het misschien niet aan het blok maar wellicht ergens in het circuit van het koelsysteem. Of heb je daar ook al alles van gecontroleerd/vernieuwd? (...ik probeer met verbouw klusjes toch altijd zo dicht mogelijk bij het "originele" ontwerp te blijven van het geen dat er vervangen gaat worden)
 
Nou, het is niet helemaal fair alles daarop te schuiven. 2 blokken gekocht en alle twee toch lekkage bij de kop. 2de blok toen bussen laten afpersen en toen was ie dicht voor de tijd dat het duurde...liet namelijk mijn kleppen stellen en 2 weken later liep hij met een gangetje van illegaal op de snelweg vast....spietjes van 1 vd kleppen zat niet goed, klep naar binnen en de rest laat zich raden...

Toen blok 3, gelijk uit elkaar en alles wat vervangen moest worden vervangen, cilinderrij ook weer afgeperst en geplakt maar eigenlijk heeft dat blok altijd (zeg ff 8000km) een soort van rauw gelopen.
Doe voor de rest eigenlijk niks aan die blokken. Enkelt de in en uitlaatkanalen bewerken, zelfbouw luchtfilter kast en een volledig akrapovic race systeem en dat wordt altijd bij Ruud Frederiks netjes op de bank afgesteld met de ori zx9 carbs.

Bij dit laatste blok de run 2 terug 145pk op het achterwiel dus ondanks het rauwe lopen wel gezond blijkbaar.
Had wel altijd al vrij veel carterdruk moet ik zeggen.

Maar ik rij nu weer met het 750 blok en ook veel minder trillingen in het stuur en de motor zelf. Geen dooie vingers meer ook.
Ondanks mijn inzet was er iets niet goed met het laatste blok.

Maar het lijkt mij gewoon ook wel leuk een proper 750 blok op te bouwen.
Blok kopen, compressie tes, alles afdichten en netjes laten glasparelen. Koppie er vanaf en eventueel reviseren wat er moet en misschien een hoontje er doorheen en dan weer fris opbouwen.
Het is tegenwoordig een nakend dus het blok zit vol in het zicht en de meeste van die blokken zien er niet uit qua corrosie, vuil etc.
 
Terug
Bovenaan Onderaan